Aihe: Fender ja kitaroiden 3D tulostaminen.
1 2
Old Joe
28.07.2013 21:38:39
ADEHD: Eli se on SUN syy kun kitarabisnes junnaa paikallaan. Onko ny kivaa hä?

Voin myös kantaa osan vastuusta :)
Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta ethän sinä sitä tiedä.
Gabe
28.07.2013 21:40:30
ADEHD: Eli se on SUN syy kun kitarabisnes junnaa paikallaan. Onko ny kivaa hä?

Yksin minun! Jonkun on pakko pitää perinteistä kiinni.

hallu: Minä kyllä ymmärrän Gaben näkemyksen ja tottahan se on, muovilla ei ole dna:ta. Kuten ei ole kahta samanlaista lumihiutaletta, niin ei ole myöskään kahta täysin samanlaista kitaraa. Sinällään elävän materiaalin mukanaan tuoma arvaamattomuus on samaan aikaan kitaran heikkous, että osa sen viehätystä. Toisaalta synteettisen materaalin mukaan tuoma vakaus ja ennustettavuus olisi monessa melessä parannus, mutta kyllä siitä jäisi jotakin uupumaan. Se että kitarani ei olisikaan yhtä ainutkertainen yksilö kuin minä itsekin, on ajatuksena vähän pelottava.

En kyllä itse hetkeäkään epäile etteikö jo nyt, tai viimeistään kohta voitaisi tehdä vähintään yhtä hyviä soittimia muistakin materiaaleista. Vaikka se olisi kuinka jalostettua se materiaali, mutta jos siellä hartsin seassa on vähän sahanpurua jossa on kuitenkin vähän geenejä, niin tunnelma säilyy, mutta muovi on kuollutta.

Hallu kiteytti ajatukseni plussan arvoisesti. :)
Gabe
28.07.2013 21:42:50
Old Joe: Voin myös kantaa osan vastuusta :)

Eiköhän valtaosa kitaristeista ole aika muutoshalutonta porukkaa. :)
LaMotta
28.07.2013 21:47:39

Mikähän mahtaa olla noiden 3d-tulostimien kerrospaksuus?

Tähän teknologiaan tutustuin itse jo noin 10 vuotta valukappaleiden prototyyppien yhteydessä.

Ns 'sintraamisella' on myös tehty metallisia osia.

Noiden ongelma on ainakin tähän saakka ollut liian karkeat kerrokset, jotta voitaisiin tehdän mitään todella tarkkaa.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
PekkaM
28.07.2013 22:20:49
Metallista voidaan nykyisin tehdä jo mittatarkkoja kappaleita ruuvikierteineen sintraamalla pulverista.
JaaGeRMaisTeR
29.07.2013 00:37:05
Gabe: Eiköhän valtaosa kitaristeista ole aika muutoshalutonta porukkaa. :)

Aina saa muokata ja muuttaa asioita. Siinä vaan monesti on se ettei nuo uudistukset ole mitään hyviä. Joten fiksummaksi tulee melkeen tehdä ladat. Pitäytyä siinä mikä on kerran toimivaksi havaittu.

Ihan oma mielipide :)
*Maailma on potta*
hallu
29.07.2013 00:44:22
JaaGeRMaisTeR: Aina saa muokata ja muuttaa asioita. Siinä vaan monesti on se ettei nuo uudistukset ole mitään hyviä. Joten fiksummaksi tulee melkeen tehdä ladat. Pitäytyä siinä mikä on kerran toimivaksi havaittu.

Ihan oma mielipide :)

Niin, eiköhän näihin juttuihin pade vanha nörttien viisaus "jos se ei ole rikki, älä korjaa sitä".
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
JaaGeRMaisTeR
29.07.2013 06:06:09 (muokattu 29.07.2013 06:06:30)
hallu: Niin, eiköhän näihin juttuihin pade vanha nörttien viisaus "jos se ei ole rikki, älä korjaa sitä".

Juurikin jotenkin nuin.
*Maailma on potta*
joseplluissans
25.10.2013 14:00:17
Ite oon ajatellu sen siten, että puu on helppo materiaali ja saatavilla lähes missä vaan. Jos haluan tehdä kitaran omin pikku kätösin, marssin puukeskukseen tai tilaan Saksasta/jostain muualta lankun ja alan sitä työstämään. Siinä sielu lepää ku lastu lentää!
Basisti, ei siitä mihinkä pääse...
YarZoo
25.10.2013 14:42:56
Käpälissä on pyöriskelly richlitee, hoopeeällää, alumiinii, komposiittii, joten ei tämäkään osaa pelottaa. Aika modernia meininkiä, häh. On mulla ollu joskus kokeeks etuveto autokin ja näpelöitävä näyttö puhelimessa.

Tokikaan en sohvalla rötköillessäni ja linnunrataa sulosointusilla värjäillessä, huolisi käsiini mitään muovikalikkaa.
S.N.A.F.U
Laulava Kylätohtori
25.10.2013 21:44:47
Don Felder: Ainahan kitaran voisi tehdä MDF:stä, joka on yllätyksetön materiaali.
Lisäksi lastu lentää valmistusvaiheessa.
Vaatii runsaat kevennysporaukset.
Sen voi naamioida viilulla.
Soundista ei tosin ole mitään käsitystä.

Olisi mielenkiintoista saada tällainen sokkona koesoittoon. Sanottaisiin vielä, että tässä on kunnon Custom Shop peli, eikä mikään pilipalivehje. Minkähänlainen ilme sitä olisi, kun pitkän testin ja pitkän ylistyksen jälkeen kerrottaisiin totuus... ;)

Nyt joku nopeasti kokeilemaan. Tai kai tuo on jo maailmalla testattu vuosia sitten. Voisi ainakin kuvitella, että jos se olisi hyvä materiaali, niin kyllä sitä joku olisi ylistänyt....
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Tympee Huttunen
25.10.2013 21:57:58
Mulla on edelleen yksi lastulevybodyinen kitara. Hyvin soi. Ruuvit korkkaa helposti.
Myrkky Nuoli
26.10.2013 13:25:10
Lastinen: Mulla on edelleen yksi lastulevybodyinen kitara. Hyvin soi. Ruuvit korkkaa helposti.

Oho, eipä oo koskaan tullu moisia vastaan, vanerisia sitäki enemmän. Niistä on löytyny hyvin soiviakin pelejä. Toki se nyt on vielä aika lähellä täyspuuta jos muoviin vertaa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)