Aihe: Kosketinsoittimen ostajille!
1 2 3 4 547 48 49 50 51 52 53 54 55
Janus
03.10.2013 00:30:18
Larry Kela: Sellainen kysymys alkoi arveluttamaan, että tarvitseeko Korg X5D kiippari olla kytkettynä tietokoneeseen, jotta laitteesta saa saundia pihalle, vai riittääkö normaali vahvistin? Saattaa olla tyhmä kysymys, mutta ei ole minkään näköistä kokemusta kyseisestä soittimesta.

Riittää normaali vahvistin (kiipparissa on balansoimattomat 1/4" plugilähdöt, Left/Mono ja Right).

Nykyaikaiseen tietokoneeseen X5D:tä ei voi edes suoraan kontrolleriksi kytkeä, vaan väliin tarvitsee vähintään johtomallisen USB-MIDI -adapterin. Muistaakseni X5/D-kiippareissa oli suora "serial"-liitäntä (hieman S-Video-liittimen näköinen?) vanhanmallisten PC-koneiden kanssa kommunikointiin, mutta itse en sellaista ikinä omistanut.
Larry Kela
03.10.2013 07:42:19
Janus: Riittää normaali vahvistin (kiipparissa on balansoimattomat 1/4" plugilähdöt, Left/Mono ja Right).

Nykyaikaiseen tietokoneeseen X5D:tä ei voi edes suoraan kontrolleriksi kytkeä, vaan väliin tarvitsee vähintään johtomallisen USB-MIDI -adapterin. Muistaakseni X5/D-kiippareissa oli suora "serial"-liitäntä (hieman S-Video-liittimen näköinen?) vanhanmallisten PC-koneiden kanssa kommunikointiin, mutta itse en sellaista ikinä omistanut.

Suuret kiitokset vastauksesta!
Juu se on hyvä että saa suoraan vahvariin, kun ei tahdo taittua nuo tietokone ohjelmien käyttö.
Janus
25.10.2013 18:55:12
Uncle Demon: pari nyypiötä
keissi
kitaranraiskaamistani
toudellakaan
eikä persekään kestä

En jaksanut lukea tuota pidemmälle. Tiivistä, yritetään sitten uudestaan. Yleiskieli on hyvä työkalu, jos aikoo saada oikeaan ongelmaan asiallisia vastauksia.
Uncle Demon
25.10.2013 19:42:47
Janus: En jaksanut lukea tuota pidemmälle. Tiivistä, yritetään sitten uudestaan. Yleiskieli on hyvä työkalu, jos aikoo saada oikeaan ongelmaan asiallisia vastauksia.

Olet ilmeisesti tosissasi, tai sitten todella vitsikäs yksilö? Oli miten oli, en varmaankaan ole vailla sinun vastauksiasi. Lottoan, otan riskin ja pelaan alkuperäisellä kysymyksen asettelulla. Kokeillaan nyt kuitenkin toivoa menettämättä vielä onko tästä palstasta muuhun kuin anaaliseen viisasteluun. Hymiö.
chillbeatz
03.11.2013 23:08:59 (muokattu 03.11.2013 23:09:58)
Moikka! Olen 10 vuoden mittaisella pianon, rumpujen ja kitaransoiton kokemuksella kiinnostunut hieman musiikinteosta, ja koska kotini puitteet tukevat eniten elektronista tyylisuuntaa, etsin nyt FLstudiota varten halpaa midikiipparia, jolla saisin siis helposti äänet soitettua koneelle, koska näppäimistöllä se on silkkaa helvettiä. Joten osaako joku suositella jotain oikeasti halpaa (löysin mm. akain midikiippareita thomannista 38€, onko niistä mihinkään? ) En kaipaa ylimääräisiä ominaisuuksia, kunhan näppäily FLstudioon toimii hyvin, painikkeet kiipparissa aidon kokoiset ja tuntuma edes parempi kuin näppiksessä.. Paljon kiitoksia vastaajille (:
Janus
03.11.2013 23:34:13
chillbeatz: Moikka! Olen 10 vuoden mittaisella pianon, rumpujen ja kitaransoiton kokemuksella kiinnostunut hieman musiikinteosta, ja koska kotini puitteet tukevat eniten elektronista tyylisuuntaa, etsin nyt FLstudiota varten halpaa midikiipparia, jolla saisin siis helposti äänet soitettua koneelle, koska näppäimistöllä se on silkkaa helvettiä. Joten osaako joku suositella jotain oikeasti halpaa (löysin mm. akain midikiippareita thomannista 38€, onko niistä mihinkään? ) En kaipaa ylimääräisiä ominaisuuksia, kunhan näppäily FLstudioon toimii hyvin, painikkeet kiipparissa aidon kokoiset ja tuntuma edes parempi kuin näppiksessä.. Paljon kiitoksia vastaajille (:

Jos tarkoitat "painikkeilla" koskettimia, noilla n. 30-60€ hintaisilla kaikista halvimmilla matkakiippareilla et todennäköisesti tule tyytyväiseksi, sillä niissä on fyysisesti pienempiä koskettimia ja "luovia" ratkaisuja valmistajasta riippuen (osa toimii paremmin, osa ei). Alesis, Korg, M-Audio... Korgin microKey-malliin (25 kosketinta) olen itse ollut tyytyväinen, etenkin reissatessa ajaa asian hyvin vaikkeivät koskettimet täysin aidon kokoiset/tuntuiset olekaan.

Thomannin sivuja tosin selaten tuossa, ymmärrettävästi aika kilpaillussa, segmentissä on paljon valinnanvaraa eri valmistajien suhteen ja uusiakin malleja (täysikokoisilla koskettimilla) tullut sitten viime näkemän:
http://www.thomann.de/fi/cat.html?g … keyboardit_25_kosketinta&oa=pra

Menisikö budjettiin esim. toi? http://www.thomann.de/fi/alesis_qx25.htm
chillbeatz
04.11.2013 11:13:24 (muokattu 04.11.2013 15:24:20)
Janus: Jos tarkoitat "painikkeilla" koskettimia, noilla n. 30-60€ hintaisilla kaikista halvimmilla matkakiippareilla et todennäköisesti tule tyytyväiseksi, sillä niissä on fyysisesti pienempiä koskettimia ja "luovia" ratkaisuja valmistajasta riippuen (osa toimii paremmin, osa ei). Alesis, Korg, M-Audio... Korgin microKey-malliin (25 kosketinta) olen itse ollut tyytyväinen, etenkin reissatessa ajaa asian hyvin vaikkeivät koskettimet täysin aidon kokoiset/tuntuiset olekaan.

Thomannin sivuja tosin selaten tuossa, ymmärrettävästi aika kilpaillussa, segmentissä on paljon valinnanvaraa eri valmistajien suhteen ja uusiakin malleja (täysikokoisilla koskettimilla) tullut sitten viime näkemän:
http://www.thomann.de/fi/cat.html?g … keyboardit_25_kosketinta&oa=pra

Menisikö budjettiin esim. toi? http://www.thomann.de/fi/alesis_qx25.htm

Kiitos paljon laajasta vastauksesta. Hyvää tietoa :) Tuo näyttää kyllä hyvältä kiipparilta, mutta hinta kuitenkin vähän suuri budjetille kun ajattelin jotain 50 luokkaa. Kiipparia en todella tarvitse muuhun kuin helpottamaan näppäilyä, äänet ym laitetaan FLstudiosta. Jos kiipparissa on noita säätönupikoita, pystyykö niillä vaikuttamaan ohjelman toimintaan?
E: jompikumpi näistä olisi varmaan sopivia?
http://www.thomann.de/fi/miditech_midistart_music_25.htm
tai
http://www.thomann.de/fi/miditech_garagekey_groove.htm
??
Alessandro
12.11.2013 13:19:32
Olen vasta aloittelemassa Pianon soittoa, niin pärjääkö näin opetus vaiheessa jollain halvalla Keyboardilla? Kun ei oikein ole tilaa ja varaa tällä hetkellä Pianoon ja ei nyt heti sellaista edes kehtaisi ostaa. Tai miten olisi joku Digipiano?

Ihan vaan näiden kosketusherkkyyksien takia mietin, ja tietenkin miten se soi?
baron
12.11.2013 14:41:54

Alessandro: Olen vasta aloittelemassa Pianon soittoa, niin pärjääkö näin opetus vaiheessa jollain halvalla Keyboardilla? Kun ei oikein ole tilaa ja varaa tällä hetkellä Pianoon ja ei nyt heti sellaista edes kehtaisi ostaa. Tai miten olisi joku Digipiano?

Ihan vaan näiden kosketusherkkyyksien takia mietin, ja tietenkin miten se soi?

Jos on rahasta tiukkaa niin osta halvin (uusi tai käytetty) digipiano jossa on täyspainoitetut koskettimet.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Alessandro
12.11.2013 18:08:02
baron: Jos on rahasta tiukkaa niin osta halvin (uusi tai käytetty) digipiano jossa on täyspainoitetut koskettimet.

Mitä muuta kannattaa ottaa huomioon jos nyt tollaisen Digipianon laitan? Muuta kuin nuo koskettimet. Vai onko muulla aloittelijalle niin väliä?
Skyan
06.12.2013 19:03:39 (muokattu 06.12.2013 19:04:14)
Hei! Aloitteleva Pianon soittaja ja halukas ostamaan nyt omat laitteet kotiin. Olen selaillut foorumeita ja uskoisin että itselleni paras vaihtoehto tässä tilanteessa olisi digipiano tai syntikka. Oikean löytäminen siltikin tuntuu haastavalta. Budjetti mitä ajattelin hankintaan on n. 350-500€. Huuto.netistä ja Tori.Fi:stä löytyi joitain iha sopivan tuntuisia yksilöitä, mutta en halua hätiköidä ja tehdä virhe ostoksia. Suosituksia ja neuvoja vähän kaivattaisiin :)

http://www.tori.fi/varsinais-suomi/ … i__Pedali_9365375.htm?ca=11&w=3
mies
11.12.2013 22:42:44 (muokattu 11.12.2013 23:02:58)
Nyt olisi aika ostaa ensimmäinen syntikka/työasema.Ajatuksissa on tehdä Nightwish tyyppistä sinfonista metallia , ja Neonklassissista metallia.Yksi esimerkki tyylistä on Stratovarius - Requiem kappale.Olen harkinnut KORG KROMEN ostoa, se sopisi budjettiin.Vai onko muita soitin merkkejä esim Roland,Kurzweil,ovatko nämä parempia kuin KROME tähän tarkoitukseen?
AnteroJokinen
11.12.2013 23:33:56 (muokattu 11.12.2013 23:34:28)

mies: Nyt olisi aika ostaa ensimmäinen syntikka/työasema.Ajatuksissa on tehdä Nightwish tyyppistä sinfonista metallia , ja Neonklassissista metallia.Yksi esimerkki tyylistä on Stratovarius - Requiem kappale.Olen harkinnut KORG KROMEN ostoa, se sopisi budjettiin.Vai onko muita soitin merkkejä esim Roland,Kurzweil,ovatko nämä parempia kuin KROME tähän tarkoitukseen?

Itse ostin juurikin samoihin tarkoituksiin (Nightwish, Sonata Arctica...) Korg Krome 88:n ja tyytyväinen olen ollut :)

Krome 88 on oikein hyvä valinta jos kokomittaista pianoa haluaa painotetuilla koskettimilla ja synaominaisuuksilla.
www.anterown.blogspot.com www.anterolegato.blogspot.com
mies
12.12.2013 00:14:23
Itse aluksi ajattelin Ostaa KRONOKSEN, mut sit ois kaikki säästöt menny.Olen kai ymmärtänyt oikein että kromeen voi ladata uusia soundeja tai ääniparannuksia KORGIN kotisivuilta.
AnteroJokinen
13.12.2013 00:32:02

mies: Itse aluksi ajattelin Ostaa KRONOKSEN, mut sit ois kaikki säästöt menny.Olen kai ymmärtänyt oikein että kromeen voi ladata uusia soundeja tai ääniparannuksia KORGIN kotisivuilta.

Niinhän se on. Tietääkseni kaksi äänipakettia on julkaistu sivuille.
www.anterown.blogspot.com www.anterolegato.blogspot.com
mies
13.12.2013 18:36:09 (muokattu 14.12.2013 12:58:30)
AnteroJokinen: Niinhän se on. Tietääkseni kaksi äänipakettia on julkaistu sivuille.
Kiitos avusta :) itse ajattelin tilata tuon 73 mallin KROMEN.
grietom
22.12.2013 21:44:29
Heipä hei

Pieni muusikkokärpänen on alkanut minunkin korvassa soimaan ja olisi kiinnostusta aloittaa pitkästä aikaa lapsuusaikojen musiikin harjoittaminen mutta pelit ja vehkeet puuttuvat.

Nyt olisikin sitten neuvojen aika, että millaisen pelin sitä hankkisi. Tarkoitus ei ole tosiaan lähteä keikkaa heittämään tai olla seuraava Mozart vaan omaksi iloksi tekisi mieli soitella ja opetella soittamaan.

Hiukan noita vempeleitä tutkiessa tuntuu siltä, että kaikki saavat viisi tähteä ja kaikki viisi tähteä ovat joltain perheen isiltä jotka ovat ostaneet laitteen lapsilleen ja hehkuttavat sitten kuinka hieno se peli on. Tämähän ei kerro yhtään mitään siitä miten laite tuntuu soittaessa.

Pienten tutkimusten jälkeen päädyin miettimään casion wk 6500 mallia, joka lähtisi suhteellisen huokealla hinnalla. Kyseessä olisi ilmeisesti painotetuilla 76:lla koskettimella varustettu soitin, mikä varmaan kertoo enemmän ammattilaisille mutta omien tutkimusten perusteella se olisi siis sellainen, jolla saattaisi saada jotain kunnollista aikaiseksi.

Joka tapauksessa pointti onkin tässä vaiheessa selvittää mitä sanovat herrat ja naiset ammattilaiset sekä vakavat amatöörit tästä valinnastani ja jos todella on niin että olen täysin hakoteillä ja lyttäätte tuon vempeleen niin otan vastaan myös mallisuosituksia perustelujen kanssa :)
hegetti
22.12.2013 22:15:32
Mitä näistä porukka suosittelisi soittimeksi? Soitin tulee lähinnä kotikäyttöön biisien soitteluun mutta tarkoitus olisi sillä jokunen keikkakin ehkäpä soittaa bändin kanssa että ilmanbändiä siis laulajaa pianolla säestäen

Entinen soitin on yamahan ypt-400 eli sille tässä päivitystä katselen. Tarpeinani on pitempi koskettimisto eli 88 koskettiminen ja tietysti soittotuntuma pitäisi olla parempi.
Kyseisessä soittimessa tulisi olla hyvät piano, stringi ja organ soudit jotka soveltuvat hyvin bändin mukana soittamiseen.

Olen katsellut Korgin Kross 88 seka korgin Kromea mutta tuon kromen kosketusnäyttö systeemi tuntuu jotenkin hankaleelta ja vaikealta. ( en tosin ole kokeillut kyseistä laitetta). Pari muuta vaihtoehtoa olisi Kurzweilin pcle8 ja Rolandin juno stage mallit.

Mitä näistä suosittelisitte kannattavimmaksi hankinnaksi?

Lähinnä tuo Korg kross nyt kiinnostaa kun se ei pidä minusta kovin kovaa hintaa yllään.
Maliris
31.12.2013 16:37:52 (muokattu 31.12.2013 16:42:30)
Moro. Täällä olisi uusi digisyna hakusessa ja jos joku osaisi sanoa jotain malleja niin olisin erittäin kiitollinen. Ollaan siis bändiä kasaamassa ja toimisin synistin paikalla, niin pitäisi saada joku suht halpa kiippari joka toimisi hyvin keikoilla ja treeniksellä. Hevimusiikkia ollaan soittamassa ja hyvät pianosoundit ja laaja instrumenttivalikoima olisi jees. Lisäksi painotetuista koskettimista iso plussa, mutta tärkeintä nyt varmaan että saisi jotkut suht halvat peruskoskettimet bändisoittoon ja keikoille. Budjetti olisi varmaan jossain 400e hujakoilla ja olen käytettynä valmis ostamaan. (Ja mieluiten ostankin)

Edit: Niin ja tosiaan nykyiset koskettimet ovat Yamahan YPT-200, joka tuntuu ja kuulostaa niin lelulta, että en tiedä kehtaako tuota mihinkään viedä. Eli jotain parannusta tähän mielellään!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)