Herrah 03.09.2013 17:34:31 (muokattu 03.09.2013 17:34:52) | |
---|
Vessajono: No onhan joku Deliverance Damnationiin tai Heritageen verrattuna juuri sitä. Ei tee silti Opethista ultrabrutaalia. Jos Lovex on vitun raskasta kamaa verrattuna Beach Boysiin niin onko ne sit hevibändi :think: |
Kampela77 03.09.2013 23:11:23 | |
---|
Herrah: En kyllä tiiä millon olis Opethilla ollu "ultrabrutaalia jyystöä" Opeth just osaa tehdä ultrabrutaalia jyystöä. Nykyajan lökäpöksybändit yrittää vastaavaa vääntämällä vireet matalaksi ja sitten vähän jenkkikirkumista päälle. Ja brutaalilta kuulostaminen vaatii mun mielestä sitä kontrastia. Jos koko levy on läpensä sitä paahtamista, niin särmää ei ole ollenkaan. Vähän niinkuin splätter-elokuva. Enemmänkin huumoria, kun missään vaiheessa ei kerätä jännitettä vaan koko ajan rölötellään ja veri roiskuu. Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?"
Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?" |
Hamsteri Kukkonen 03.09.2013 23:23:49 | |
---|
Kampela77: Opeth just osaa tehdä ultrabrutaalia jyystöä. Nykyajan lökäpöksybändit yrittää vastaavaa vääntämällä vireet matalaksi ja sitten vähän jenkkikirkumista päälle. Ja brutaalilta kuulostaminen vaatii mun mielestä sitä kontrastia. Jos koko levy on läpensä sitä paahtamista, niin särmää ei ole ollenkaan. Vähän niinkuin splätter-elokuva. Enemmänkin huumoria, kun missään vaiheessa ei kerätä jännitettä vaan koko ajan rölötellään ja veri roiskuu. Erittäin hyvin sanottu siellä perällä. Ja ite tykkään, että vahingoniloisia ja tunteettomia lyriikoita sisältävät biisit (esim. Blackwater Park) on myös ihan omalla tavallaan brutaaleja. Opethin äärirujot riitasoinnut totta kai tekee temppunsa yhtä tehokkaasti. Parturiin en mene ja töitä en hanki. |
Exhausted 04.09.2013 08:25:55 | |
---|
Opethin tapauksessa kyse on nimenomaan kontrasteista. Sekä biisin sisällä tapahtuvat rauhalliset osiot että kokonaan rauhallisemmat biisit edesauttavat riffien murskaavuusvaikutusta. |
Herrah 04.09.2013 09:29:05 | |
---|
Tajuan tavallaan mutta en silti täysin allekirjoita, jos joku Dying Fetus heittäis pari akkarinäppäilyä levykäisen väliin, niin olisko ne muut biisit sit rankemman oloisia. Ehkä teistä, ei munsta. |
Burn 04.09.2013 09:43:01 | |
---|
Vessajono: Näino. Opeth on parhaimmillaan niiden kahden ääripäänsä välillä, eli yhdistellessään ultrabrutaalia jyystöä ja muniinpuhaltelua. Mutta huonoimmillaan aina silloin kun ollaan pelkästään jommassa kummassa ääripäässä. Mun mielestä esim. The Lotus Eater on viimeisimpiä hyviä esimerkkejä tästä yhdistelystä. Ja jos ei nappaile öristä blastin ja tuplapoljennan päälle, niin aivan hyvin voi ruiskia kliiniä päälle. Ei se nyt mitenkään tavatonta ole, vrt. vaikka Alcest tai Amosoeurs. Tunnelmaa ja ilmavuuttahan siihen tulee rutosti lisää. |
Exhausted 04.09.2013 09:47:52 | |
---|
Herrah: Tajuan tavallaan mutta en silti täysin allekirjoita, jos joku Dying Fetus heittäis pari akkarinäppäilyä levykäisen väliin, niin olisko ne muut biisit sit rankemman oloisia. Ehkä teistä, ei munsta. Opethin heviriffit ei varsinaisesti ole ihan yhtä rankkaa kuin Dying Fetus. Mutta silti, kyllä se voisi toimia heidän tapauksessakin. Esimerkiksi At The Gatesin Slaughter of the Soulin tapauksessa toimii, että aina välillä otetaan säröt pois kitarasta ja välissä on yksi himmailubiisi. |
Herrah 04.09.2013 10:38:07 | |
---|
Exhausted: Opethin heviriffit ei varsinaisesti ole ihan yhtä rankkaa kuin Dying Fetus. Mutta silti, kyllä se voisi toimia heidän tapauksessakin. Esimerkiksi At The Gatesin Slaughter of the Soulin tapauksessa toimii, että aina välillä otetaan säröt pois kitarasta ja välissä on yksi himmailubiisi. No joo, mutta At the Gates onkin yhtä brutaalia kuin Puppe Puistossa. Ei mulla ole siis mitään sitä ideaa vastaan että tuuttauskohtia tehostetaan akkaripätkillä tai himmailulla, en vaan oikein digannu tosta ultrabrutaali-termistä kun ainoa genre johon itse sen assosioin on brutal death metal :) |
Ruutukunkku 02.10.2013 11:58:37 (muokattu 02.10.2013 11:59:10) | |
---|
Äh ei mitään. vanha juttu I'm sorry Dave |
vt1100 06.10.2013 09:16:58 (muokattu 06.10.2013 09:17:16) | |
---|
Herrah: Ei tee silti Opethista ultrabrutaalia. Jos Lovex on vitun raskasta kamaa verrattuna Beach Boysiin niin onko ne sit hevibändi :think: Kiitos aamun ensimmäisestä ääneen naurahduksesta :) Itse odottelen uutukaista enemmän mielenkiinnolla kuin muutoin, jos tuo ei napostele niin jää ostamatta ja elämää suurempi draama taitaa jäädä siihen. Fiilistellään sitten vanhoilla levyillä ja muilla bändeillä, vaikkapa Dan Swanön Witherscape-proggiksella. |
Geffen 10.10.2013 12:42:38 | |
---|
Herrah: Tajuan tavallaan mutta en silti täysin allekirjoita, jos joku Dying Fetus heittäis pari akkarinäppäilyä levykäisen väliin, niin olisko ne muut biisit sit rankemman oloisia. Ehkä teistä, ei munsta. Kyse on siitä kuinka hyvin ja omintakeisesti Opeth osaa molemmat puhtaan/cleanin ja örinän/särön sekä sekottaa ne levyjen ja BIISIEN sisällä toimivasti. Lisäksi tähän tulee suuri määrä tyylilajeja, joita Opeth aidosti yhdistää metalliin ja osaa myös näillä tuoda kontrastia tuotoksiin. Että ei se noin yksinkertaista ole mitä kirjoitit. More I learn, Less I know for sure. |
Herrah 10.10.2013 13:55:54 | |
---|
Geffen: Kyse on siitä kuinka hyvin ja omintakeisesti Opeth osaa molemmat puhtaan/cleanin ja örinän/särön sekä sekottaa ne levyjen ja BIISIEN sisällä toimivasti. Lisäksi tähän tulee suuri määrä tyylilajeja, joita Opeth aidosti yhdistää metalliin ja osaa myös näillä tuoda kontrastia tuotoksiin. Että ei se noin yksinkertaista ole mitä kirjoitit. Lähtökohtaisestihan tässä oli kyse siitä että voiko Opethia millään sanoa ultrabrutaaliksi. |
Kampela77 10.10.2013 16:10:57 | |
---|
Herrah: Lähtökohtaisestihan tässä oli kyse siitä että voiko Opethia millään sanoa ultrabrutaaliksi. Onko sillä loppujen lopuksi mitään väliä, jos Opeth jonkun mielestä on ultrabrutaalia? Termi on sen verran epämääräinen ja metallissa tuo bändien jaottelu on mennyt jo huumorin puolelle. Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?"
Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?" |
Vessajono 10.10.2013 16:16:12 | |
---|
Kampela77: Onko sillä loppujen lopuksi mitään väliä, jos Opeth jonkun mielestä on ultrabrutaalia? Termi on sen verran epämääräinen ja metallissa tuo bändien jaottelu on mennyt jo huumorin puolelle. Niin. Mulla ei tosiaan ollut aavistustakaan siitä, että kyseessä olisi mikään sen spesifisempi termi saatika mikään genre. "Vaihtovirta: Mitä tapahtuu kun moderaattori lukitsee toisen portaalin ja toisesta portaalista on tulossa Metallica-ketju 300km tuntivauhtia ja portaalien välissä sijaitsee Kuopio?" |
Herrah 10.10.2013 16:42:32 | |
---|
Vessajono: Niin. Mulla ei tosiaan ollut aavistustakaan siitä, että kyseessä olisi mikään sen spesifisempi termi saatika mikään genre. Ei olekaan |
Geffen 10.10.2013 19:47:32 | |
---|
Herrah: Lähtökohtaisestihan tässä oli kyse siitä että voiko Opethia millään sanoa ultrabrutaaliksi. Juujuu tiedän, tartuin kylläkin siihen väitteeseen, että kontrasti tekee Opethin ub:n ja että kontrasti muka tulee vain lätkäsemällä kevyitä biisejä raskaiden biisien väliin. More I learn, Less I know for sure. |
Ruutukunkku 11.10.2013 09:54:56 | |
---|
Kampela77: Onko sillä loppujen lopuksi mitään väliä, jos Opeth jonkun mielestä on ultrabrutaalia? Termi on sen verran epämääräinen ja metallissa tuo bändien jaottelu on mennyt jo huumorin puolelle. Juuri näin. Ja usein myös nämä bändit, jotka yrittävät olla oikeen tosiultrabrutaaleja menevät ihan sketsien puolelle. Kyllä se brutaalius musiikissa on ihan siitä yleistunnelmasta kiinni. Minusta se on aika brutaalia, jos saa duurisoinnutkin kuulostamaan ilkeiltä (niinkuin Ååkkeri itse sanoi Watershed albumista.) Mielestäni aika osuva kuvaus tuon levyn yleisfiilingistä. I'm sorry Dave |
crestfall 11.10.2013 11:56:07 | |
---|
Vihdoinkin se on siis määritelty! Ultrabrutaalius = kuvaus musiikille, jossa duurisoinnutkin kuulostavat ilkeiltä. "Tuntuu siltä, että oli aiheena vaikka pyöräkuormaajat niin pian tulee crestfall ja kertoo, että pyöräkuormaajalla ajelu on mukavaa, mutta ei millään bulkkivolvolla vaan kyllä Komatsulla nousee hiekan kuskailukin ihan uusiin sfääreihin." -Quru |
Ruutukunkku 11.10.2013 12:08:16 | |
---|
crestfall: Vihdoinkin se on siis määritelty! Ultrabrutaalius = kuvaus musiikille, jossa duurisoinnutkin kuulostavat ilkeiltä. Voi että mä oon ylpeä itestäni kun keksin sen! I'm sorry Dave |
More I learn, Less I know for sure. |