Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vahvistimessa outo kierto/resonanssi/jotain
1
Ardez
23.10.2013 23:12:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Morjens,
 
(Näin aluksi pidän puheen siitä, kuinka käytin hakua, enkä löytänyt vastausta ongelmaani lukuisista hakusanoista huolimatta :D )
 
Tuli tilattua tuollainen uutukainen Randall Diavlo RD 45 vahvistin. Vein treenikämpälle ja soi kivasti, ei siinä mitään. Nnnno, bändin kanssa kun alettiin sitten skulaamaan kovemmilla äänenpaineilla, niin yht'äkkiä kuului hiljainen vihellys vahvistimesta, joka koveni ja lopulta alkoi väristä/säröytyä (en huomannut soitossa, vika ilmestyi kun biisissä oli tauko).
 
Kun vahvistimesta kääntää masterin nollille, niin vinkuna poistuu (päättelen, että pääteasteputkessa ei vikaa?). Kun volat on päällä vahvarista ja nollilla kitarasta = vinkuna pysyy, mutta ajan myötä vaimenee. Bossin NS-2 on laudassa ja poistaa ylimääräiset hurinat ja vinkasut mikeistä (väänsin thresholdin täysille, eikä vaikuttanut mitenkään ko. vinkunaan). Kliinikanavalla ei tullut vikaa huomattua.
 
Eli: Paljon volaa + dempattu sointu säröillä = kasvava vinkuna, joka alkaa väristä. Oisko kyseessä ehkä jonkin osan resonointi?
 
Dear Eki, mä oon ihan varma et tää ei oo normaalia. Hit me guys, ideoita?
 
Puolalla on pitkät ja kunniakkaat wah-perinteet. Jo sosialismin aikoina 1970-luvulla sikäläiset progejazz-bändit waakuttelivat wakuuttavasti. Mun mielestä wah-kitarasoundi on melko olennainen osa sosialistista äänimaisemaa -Rämppy
I3enjam1n
23.10.2013 23:21:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikrofoninen etusputki luultavasti.
Naputtele varovasti kynällä tms putkia ja kuuntele kuuluuko kilinä kaiutimesta. Tai yksitellen vaihdat varmasti toimivaan, kunnes löytyy viallinen putki.
 
"...the more fragile harmonics can survive in a vacuum tube; where they seem to be eliminated or squashed in a solid state crystal lattice... ...I think that's the best and simplest I can put it." - Howard Alexander Dumble
Ardez
23.10.2013 23:41:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

I3enjam1n: Mikrofoninen etusputki luultavasti.
Naputtele varovasti kynällä tms putkia ja kuuntele kuuluuko kilinä kaiutimesta. Tai yksitellen vaihdat varmasti toimivaan, kunnes löytyy viallinen putki.

 
Uraltonelle varmaan sitten perjantaina kun ehtii. Kiitti vastauksesta. Olisko mahdollista, että joku muu vika kyseessä?
 
Puolalla on pitkät ja kunniakkaat wah-perinteet. Jo sosialismin aikoina 1970-luvulla sikäläiset progejazz-bändit waakuttelivat wakuuttavasti. Mun mielestä wah-kitarasoundi on melko olennainen osa sosialistista äänimaisemaa -Rämppy
jhlamm
24.10.2013 11:04:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuota etuasteputkea olisin itsekin ehdottanut. Vihjeenä vielä, että älä mieti enempää ;) jos se tuolla korjaannu niin sitten vasta tutkimaan muita vaihtoehtoja. On nimittäin sitten niin tuhansia erilaisia vaivoja ja hintoja ja päänvaivaa ja tuntuu että maailmanlopputulee jajaja... Vähän sama kun googlettaa sairauden oireita. Tossa oli kuitenkin niin hyvin suljettu pois kitara ym. signaalitie, että vika on melko varmasti tuo mikrofoninen etuasteputki.
 
"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
Kefiiri
24.10.2013 11:09:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noin asia lienee. Joskus on ruvennut jousikaiku kiertämään, vinkuuhan sekin. Mutta silloin pitää vahvarissa olla se kaikujousi, ja kaiun potikka jossain määrin auki. En tiedä täyttyykö kumpikaan ehto tässä tapauksessa.
 
En ole musiikin asiantuntija.
Osteri
24.10.2013 12:08:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Naputtele varovasti kynällä tms putkia ja kuuntele kuuluuko kilinä kaiutimesta.
 
Niin, oliko tämä testitapa sulle tuttu? Jäin käsitykseen, että ei, vaikka se kannattaa itse tehdä ensin.
 
Kirjoitan.....siis ehkä en just nyt soita....
LaMotta
24.10.2013 14:58:12
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kerran erään naapurin langaton netti kuului vahvistimen kautta eräänlaisena kirkumista muistuttavana äänenä.
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Ardez
25.10.2013 12:36:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jees, kiitti vastauksista. Oli joo naputtelu mulle tuttu, mutta en ehtinyt testata ko. metodia, tarvii nähtävästi nimittäin vähän ruuvaria tohon toimenpiteeseen. No, tänään reeneissä sit koputtelemaan. Kohta uraltonelle -->
 
Puolalla on pitkät ja kunniakkaat wah-perinteet. Jo sosialismin aikoina 1970-luvulla sikäläiset progejazz-bändit waakuttelivat wakuuttavasti. Mun mielestä wah-kitarasoundi on melko olennainen osa sosialistista äänimaisemaa -Rämppy
Antti1
25.10.2013 12:56:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eipä tuo naputtelukaan oikeastaan aina kerro yhtään mitään, aika huono tapa testata yhtään mitään. Täysin ehjäkin putki voi vahvistaa sitä kolinaa ja sit taas viallinen putki ei välttämättä. Tämä pätee myös siihen "mikrofonisuuteen", kyllä putki voi ulista ja ulvoa kolisematta normaalia enempää.
 
"I dreamed that I was in a river... I floated down the river, through valleys of giant boobs." -Sanji
I3enjam1n
25.10.2013 14:27:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Eipä tuo naputtelukaan oikeastaan aina kerro yhtään mitään, aika huono tapa testata yhtään mitään. Täysin ehjäkin putki voi vahvistaa sitä kolinaa ja sit taas viallinen putki ei välttämättä. Tämä pätee myös siihen "mikrofonisuuteen", kyllä putki voi ulista ja ulvoa kolisematta normaalia enempää.
 
Totta, vaikka mun mielestä "mikrofonisuus" on juuri sitä, että se putki poimii kolinat yms. kuin mikrofoni, ulisemiset voi sitten johtua siitä tai jostain muusta viasta putkessa.
 
Paras tapa selvitellä vikaa on vaihtaa uutta ja toimivaksi todettua putkea tilalle, ja niitä varaputkia toki kannattaisi olla omassakin hyllyssä.
 
"...the more fragile harmonics can survive in a vacuum tube; where they seem to be eliminated or squashed in a solid state crystal lattice... ...I think that's the best and simplest I can put it." - Howard Alexander Dumble
Ardez
25.10.2013 15:40:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

I3enjam1n: Totta, vaikka mun mielestä "mikrofonisuus" on juuri sitä, että se putki poimii kolinat yms. kuin mikrofoni, ulisemiset voi sitten johtua siitä tai jostain muusta viasta putkessa.
 
Paras tapa selvitellä vikaa on vaihtaa uutta ja toimivaksi todettua putkea tilalle, ja niitä varaputkia toki kannattaisi olla omassakin hyllyssä.

 
Jees, pitääpä napata muutama samantien mukaan
 
Puolalla on pitkät ja kunniakkaat wah-perinteet. Jo sosialismin aikoina 1970-luvulla sikäläiset progejazz-bändit waakuttelivat wakuuttavasti. Mun mielestä wah-kitarasoundi on melko olennainen osa sosialistista äänimaisemaa -Rämppy
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «