Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Loopperi, kotikitaristin paras kaveri!
1 2
Spiral
16.10.2013 09:36:16
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ostin muutama kuukausi sitten loopperin (Digitech JamMan stereo) kotijamittelua varten. Hieman pelotti että liekö tämä taas yksi niistä leluista jotka tulee ostettua tylsistymiseen, ja jotka sitten unohtuvat kaappiin pölyttymään..
Ei todellakaan!
 
Tuon kanssa on tullut soiteltua tosi paljon, väline joka on oikeasti innostanut soittamaan paljon enemmän.
Riffien kehittelyyn se on aivan erinomainen, voi kokeilla erilaisia harmonioita, melodioita ja variaatioita pohjariffin päälle. Ja sitten tietenkin voi sooloilla päättömästi noiden riffien päälle.
 
Suosittelen lämpimästi, erityisesti jos tuntuu ettet jaksa kotona yksin soitella muttei oikein bändihommiakaan ole.
 
Octave pedaali vielä mukaan niin saat helposti bassokuviotkin sisään:
http://youtu.be/xsC2q6euRaY
 
JamManissa on kaikenlaista muutakin vekkulia ominaisuutta, kuten esim.
looppien reverse:
http://youtu.be/BvuHGIdURAs
 
ja stereo tulo/lähtö, mikä tekee kokonaisten looppien tekemisestä entistä hauskempaa:
http://youtu.be/OuNRds4aqpY
 
WanhaWetäjä
16.10.2013 12:00:10 (muokattu 16.10.2013 15:46:09)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Spiral: Ostin muutama kuukausi sitten loopperin (Digitech JamMan stereo) kotijamittelua varten. Hieman pelotti että liekö tämä taas yksi niistä leluista jotka tulee ostettua tylsistymiseen, ja jotka sitten unohtuvat kaappiin pölyttymään..
Ei todellakaan!
 
Tuon kanssa on tullut soiteltua tosi paljon, väline joka on oikeasti innostanut soittamaan paljon enemmän.
Riffien kehittelyyn se on aivan erinomainen, voi kokeilla erilaisia harmonioita, melodioita ja variaatioita pohjariffin päälle. Ja sitten tietenkin voi sooloilla päättömästi noiden riffien päälle.
 
Suosittelen lämpimästi, erityisesti jos tuntuu ettet jaksa kotona yksin soitella muttei oikein bändihommiakaan ole.
 
Octave pedaali vielä mukaan niin saat helposti bassokuviotkin sisään:
http://youtu.be/xsC2q6euRaY
 
JamManissa on kaikenlaista muutakin vekkulia ominaisuutta, kuten esim.
looppien reverse:
http://youtu.be/BvuHGIdURAs
 
ja stereo tulo/lähtö, mikä tekee kokonaisten looppien tekemisestä entistä hauskempaa:
http://youtu.be/OuNRds4aqpY

 
Kylläpä kyllä, pitäs tollanen hommata...itellä vain PODin varsin rajoittunut 47 sec loopperi mutta kyllä silläkin on ihan ok soitella, tosiaankin voi nopsaan kehitellä sointukulkuja, riffejä ja vaikka stemmasooloja.
No joo, saahan noihin daweihinkin looperitoiminnon jos haluaa pidempiä looppeja tehä.
 
Mutta helvetin hyödyllinen kapistus, koetappas joskus soittaa vaikka minuutin verran jotain suht hidasta komppia ILMAN metronomia, teet siitä loopin, saatat yllättyä siitä että onpas lähtenyt juoksemaan ;-)
 
hallu
16.10.2013 13:56:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hahaa, olet joutunut samaan koukkuu, jossa itse olen kiemurrellut vuodesta 2009 saakka. Tosiasia on että itse en osaa enää olla ilman luupperia. Se on aivan nerokas kapine ja tarjoaa mahdollisuuksia mittavaan itseilmaisuun tai ihan vain treenikaveri tai sovituksen apuvälineenä tai nopeana muistiinpanovälineenä. Itse tallentelen sillä nopeasti soittaessa mieleenjuolahtavia ohikiitäviä riffejä myöhempää tutkiskelua varten.
 
Itse olen vielä pysytellyt aika yksinkertaisissa laitteissa ja mulla on toinen luupperi kierroksessa. Tavallaan varmaan luuppitaiteilija tarvitsee monimutkaisempiin temppuihin taipuvan luupperin, mutta olen ajatellut että sellaista ei kannata ostaa ennenkuin sitä tarvitsee.
 
Kuunteleppa Jarmo Saaren musiikkia, niin kuulet äärimmäisen taitavaa ja hienoa luupperin käyttöä. Itse törmäsin kaveriin kitaraklubi ohjelmassa ja olin kyllä todella vaikuttunut kaverin taidoista. Näitä kitarasankareista joista ei paljoa mnetissä huudella:-).
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Dundee
18.10.2013 22:31:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse hankin viime keväänä Ditto Loopperin ja olen ollut varsin tyytyväinen. Simppelimmäksi tuskin voi looppaaminen mennä ja sopii kyllä omiin tarkoituksiin paremmin kuin hyvin. Yks nappi ja kourallinen toimintoja.
 
Ensimmäinen Ditto loopperini meni tosin parissa kuukaudessa syystä tai toisesta rikki, mutta sain kitarapajalta vastineeksi uuden. En tiedä oliko vain tosi huono mäihä vai onko tätä tapahtunut muillekkin, pajalla ainakin ihmettelivät.
 
Nyt on tosin jäänyt hiukan pölyttymään. Sekin tosin pääasiassa siksi että jotenkin onnistuin kadottamaan ainoan muuntajani. Huomaa kyllä että vähemmän on saanut tuotettua omia juttuja kun loopperi on ollut käyttämättömänä.
 
Suosittelen silti lämpimästi, hintakin on näemmä tullut kolmekymppiä alas.
 
"Kitarat ovat perkeleen kalliita ja meluisia instrumentteja."
tomaattiorava
19.10.2013 22:32:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on mikki vahvarin eessä ja signaali menee koneelle DAW:lle. Mun mielestä käytännöllisempää, helpompaa ja paremman kuuloista. Siis nimenomaan jos kotosalla touhutaan.
 
"Ootko avaruusolio? -En. No mee sit lääkäriin."
Tind3
20.10.2013 17:30:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dundee:Ensimmäinen Ditto loopperini meni tosin parissa kuukaudessa syystä tai toisesta rikki, mutta sain kitarapajalta vastineeksi uuden. En tiedä oliko vain tosi huono mäihä vai onko tätä tapahtunut muillekkin, pajalla ainakin ihmettelivät.
 
Mulla kävi Dittolle ihan sama, tosin jo parin päivän käytön jälkeen. Sain uuden (DLX:stä) ja se on toiminut hyvin.
 
hallu
20.10.2013 19:13:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tomaattiorava: Mulla on mikki vahvarin eessä ja signaali menee koneelle DAW:lle. Mun mielestä käytännöllisempää, helpompaa ja paremman kuuloista. Siis nimenomaan jos kotosalla touhutaan.
 
Käytännöllisempää?!?! minkälainen sun systeemisi oikein on? mulla on itselläni tietokone ja äänikortti ja mikrofoneja ja äänitysohjelma. Se on käsittääkseni ihan kelpo systeemi äänityssoftana Logic ja äänikorttina M-audio fasttrackpro vahvistimessa keinokuorma jossa on tasapainoitettu kaappisimuloitu ulostulo ja tosiaan mikkejäkin voi käyttää, mutta vaikka se on äänityshommissa hyvä niin ei se kyllä mikään luupperi ole. Vähintään se tarvitsisi jokun pedaalimallisen ohjaimen, mutta joo olin vain utelias, että minkälainen systeemi sulla on, jos sille jää näppäryydessä luupperikin toiseksi?
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
tomaattiorava
22.10.2013 18:36:12 (muokattu 22.10.2013 18:37:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No ihan mikki-interface-DAW. Painetaan vaan enteriä niin nauhottaa. Monitoreista tulee ääni ulos. Voihan sen näppiksen lattiallekin laittaa ja varpailla operoida jos välttämättä lattialle jotain tarvitsee.
Saa loopittaa miten pitkää pätkää tahansa, niin monta raitaa päällekkäin kuin huvittaa ja saahan siihen sitten EQ:t ja kompuratkin yms jos tarvitsee. Puhumattakaan editointimahdollisuuksista...
 
"Ootko avaruusolio? -En. No mee sit lääkäriin."
Jkob
22.10.2013 19:17:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tomaattiorava: No ihan mikki-interface-DAW. Painetaan vaan enteriä niin nauhottaa. Monitoreista tulee ääni ulos. Voihan sen näppiksen lattiallekin laittaa ja varpailla operoida jos välttämättä lattialle jotain tarvitsee.
Saa loopittaa miten pitkää pätkää tahansa, niin monta raitaa päällekkäin kuin huvittaa ja saahan siihen sitten EQ:t ja kompuratkin yms jos tarvitsee. Puhumattakaan editointimahdollisuuksista...

 
Heh.. Koitappa kahden kissan ja pikkupojan kanssa samaa. Toki ainoastaan musahommiin tarkoitetussa huoneessa DAW on kätsympi.
 
Wanking is timeless
Puavali
22.10.2013 21:15:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tomaattiorava: No ihan mikki-interface-DAW. Painetaan vaan enteriä niin nauhottaa. Monitoreista tulee ääni ulos. Voihan sen näppiksen lattiallekin laittaa ja varpailla operoida jos välttämättä lattialle jotain tarvitsee.
Saa loopittaa miten pitkää pätkää tahansa, niin monta raitaa päällekkäin kuin huvittaa ja saahan siihen sitten EQ:t ja kompuratkin yms jos tarvitsee. Puhumattakaan editointimahdollisuuksista...

 
Kun mulle toimitetaan nuottilappu viitteellä "kitarasoolo toisen kertsin aikana", niin on eri helppo soittaa sointukierto loopperiin ja treenata sooloa siihen päälle ilman sen kummenpia equtuksia ja kompurointeja. Jamman toimmii mukavasti varpaksella painellen.
 
Crimsomnia
23.10.2013 09:54:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Halvemmalla kotisoittelussa pääsee kun lataa musanteko-ohjelman ja sille jonkun kivan kitaraplugarin.
 
hallu
23.10.2013 16:04:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Crimsomnia: Halvemmalla kotisoittelussa pääsee kun lataa musanteko-ohjelman ja sille jonkun kivan kitaraplugarin.
 
Halvemmalla juu.... eikä se käyttökokemuskaan noissa mikään ihan toivoton ole. Itse ostin eilen vielä sanelukoneen luuppipedaalin lisäksi joten nyt alkaa olemaan tuo tallennuspuoli aika monipuolisissa kantimissa.
 
En minä varsinaisesti kenekään ratkaisuja ole kukaan arvostelemaan, mutta itse olen kokenut näppäräksi käyttöliittymäksi tuon luuppipedaalin tarkoitukseensa. Tietokoneen äänityssoftalla teen sitten vaativaisemmat äänityshommelit. En toki vielä ole tohtinut omaa musiikkiani julkaista, mutta ehkä jossakin vaiheessa uksaltaudun siihenkin kun oppii ensin soittamaan, äänittämään, miksaamaan ja masteroimaan.... niin ja tekemään tarpeeksi hyviä biisejä.
 
Tuosta sanelukoneesta on sen verran vähän vielä kokemusta, että en sen näppäryydestä osaa sanoa ja lähinnä "korvalappustereoksi" sen hankinkin. Eilen pikaisella kokeilulla sanelukone oli kuitenkin yllättävän monipuolinen ja hyväsoundinen äänitysverme taskuun mahtuvaksi kapineeksi. Sitä paitsi sanelukoneella voi tallentaa mistä tahansa äänilähteestä joten myös luuppimasiinalla tehtyjä tuotoksia voi siihen varastoida.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
komero
24.10.2013 09:10:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tomaattiorava: Mulla on mikki vahvarin eessä ja signaali menee koneelle DAW:lle. Mun mielestä käytännöllisempää, helpompaa ja paremman kuuloista. Siis nimenomaan jos kotosalla touhutaan.
 
Huh.. Mulla on nyt TC:n Ditto ja se jos mikä on käytännöllinen. Yks nappi ja jalalla ohjataan. Itse inhoan syvästi sitä, että joutuu kesken soiton häksäämään hiiren kanssa. Tai no jos se onnistuis jalalla ja kursori olis puoli metriä korkea ja menis aina heti oikeen paikkaan niin sitte :)
 
Mutta jos tykkää tuosta koneen kans -meiningistä, niin sehän on ihan pirun monipuolinen ja saa tehtyä just sellasia juttuja ku haluaa, ei tule varmasti rajoituksia vastaan jos nyt ajatellaan niitä pelkkiä kitaralooppeja.
 
Spiral
24.10.2013 12:30:17
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

komero: Huh.. Mulla on nyt TC:n Ditto ja se jos mikä on käytännöllinen. Yks nappi ja jalalla ohjataan. Itse inhoan syvästi sitä, että joutuu kesken soiton häksäämään hiiren kanssa. Tai no jos se onnistuis jalalla ja kursori olis puoli metriä korkea ja menis aina heti oikeen paikkaan niin sitte :)
 
Mutta jos tykkää tuosta koneen kans -meiningistä, niin sehän on ihan pirun monipuolinen ja saa tehtyä just sellasia juttuja ku haluaa, ei tule varmasti rajoituksia vastaan jos nyt ajatellaan niitä pelkkiä kitaralooppeja.

 
Samaa mieltä. Koneella toki tulee tehtyä "oikeat" jutut, loopperi on enemmän semmonen helppo jamittelukaveri.
 
hallu
24.10.2013 16:35:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Spiral: Samaa mieltä. Koneella toki tulee tehtyä "oikeat" jutut, loopperi on enemmän semmonen helppo jamittelukaveri.
 
Onhan luupperi näppärä apu monessa yhteydessä jos pitää kamat saada vaikka soimaan itsekseen, niin jättää vain luupin pyörimään samalla kun itse voi keskittyä äänitystasojen säätämiseen. Tai jos haluaa vaikka tarkistaa kuuluuko oma soitto naapuriin tai pihalle tai rappuun, niin jättää vaan luupin pyörimään ja menee kuuntelemaan, että minkäverran kuuluu.
 
Itsekseen tekemällä luupperin avulla voi opetella kerrostelemaan todella mageita esityksiä, mutta itselläni ei ole kokemusta miten bändin kanssa mahtaisi toimia (oma mielikuvani on, että saattaisi luuppi olla vähän iian jähmeä soittokaveri koko bändille).
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
komero
06.11.2013 18:03:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vähän off-topic -juttu sinänsä tämä, mutta kerronpa mitä sattui eilen. Tarina oikeastaan alkoi jo toissailtana kun soitin juuri kotiin tulleella Marshallilla (JMP 2104 50W MV) Bad Cat Unleash -keinokuorman/vahvistimen ja di-boksin (jossa 4x12-kaappimallinnus) ilman kaiuttimia, eli kuulokevahvistimeen signaali di-boksilta ja luureihin kitara.
 
No, Unleashissa on efektilooppi jossa oli kiinni TC:n Ditto. Unleashia joutui pitämään tolkuttoman isolla (ilmeisesti meni jo reippaasti vahvistuksen puolelle), koska sen "linjatasoinen" signaali putosi huomattavasti hiljaisemmaksi di-boksin käsittelyssä. Marsu oli myös aivan pirun isolla.
 
No, tuli nauhoitettua jotain looppia ja soiteltua päälle. No, eilen sitten iskin kaiuttimet kiinni Unleashiin ja laitoin vaimennusta huomattavasti, eli Unleashin volumen tosi pienelle.
 
Satuin sitten napsauttaan Dittossa olevan loopin pyörimään. Ei tullut mieleenkään, että se looppi lähtee ilmoille sillä voluumilla millä se olisi tullut kaiuttimista silloin kun sen äänitin! Olisin varmasti pudonnut perseelleni ellen olisi valmiiksi istunut. Siinä suoraan kaapin edessä...
 
Tarinan opetus lienee, että olkaamme hemmetin varovaisia näiden stadionmöykkävehkeiden kanssa... :)
 
jannehak
09.11.2013 08:31:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Spiral:
Octave pedaali vielä mukaan niin saat helposti bassokuviotkin sisään:
http://youtu.be/xsC2q6euRaY
 
Vähän offtopic, mutta onko tietoa vastaavanlaisesta oktaavi-appsista iPadille? Ja peräti Audiobus tuella?
 
Tänx!
 
sustain65
09.11.2013 08:38:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos ja plussa komerolle varoituksen sanoista. Jamman stereo tulossa itelle Mark V:n kanssa käytettäväksi. Silläkin yhdistelmällä voisi varmaan voisi saada vaikut korvista, paikat hampaista ja sydärin, jos ei ole tarkkana.
 
Spiral
09.11.2013 18:10:27
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jannehak:
Vähän offtopic, mutta onko tietoa vastaavanlaisesta oktaavi-appsista iPadille? Ja peräti Audiobus tuella?
 
Tänx!

 
Eikö Amplitubessa ole joku? En tosin muista onko ilmaisversiossakin.
 
Zeeboo
29.12.2014 22:10:51 (muokattu 29.12.2014 22:11:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Löytyisiköhän yksinkertainen ratkaisu yksinkertaiselle kysyjälle.
 
Pystyykö Bossin RC-20XL:llä tekemään pitempiä luuppeja kuin yhden tahdin mittaisia? Siis tyyliin neljän tahdin II - V - I, 12 tahdin blues jne. Kokeilin, en osannut. Haeskelin netistä, en löytänyt. Luin jopa manuaaliakin...
Jelppi siis kelpaisi.
 
White men can't Monk
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «