Miikss 05.09.2013 16:25:11 | |
---|
Johannes_t: Offtopic jatkukoon sen verran, että ihmettelen mikä tuossa mättää? Soundi ja soitto on ruuvattu semmoseen malliin, joka toimii bändin kanssa, onhan se karua yksikseen joo. Mutta mikä suorituksessa on vikana? No ei siinä nimenomaan mikään mätäkään. Vertasin sitä vaan Harrisin soittoon, joka kuulostaa myös bändin kanssa loistavalta vaikka yksistään melko karua kuunneltavaa. "Lähinnä sie oot sellanen inhorealistinen postmodernia kautta seuraava taidelaji" |
Wradlin 05.09.2013 22:54:58 | |
---|
Harris on paras. Tuntee kielet ja kalat. |
molder 06.09.2013 12:43:53 (muokattu 06.09.2013 12:44:31) | |
---|
Midrange: Tuntuuko se vaan minusta, vai soittaako Harris Maidenin biiseissä toisinaan oktaavin korkeammalta kun basisti normaalisti vetäisi? Joissain kohdissa tulee fiilis että jos itse olisin basisti, vetäisin oktaavia alemman nuotin kitaroita tukemaan. Mutta silti nuo biisit pysyy hyvin kasassa vaikka Harris vetää välillä korkealtakin. 2000-luvulla on "normaalia", että kaikki vetää alennetulla D tai C tai A tms. vireellä skitoilla ja bassolla. 80-luvun alussa se ei ollut vielä muotia tai "normaalia". (Van Halenilla ja Sabbathilla oli jossain D-tuningia ja jossain Sabbathissa C- virettä.) Joku Number of the Beast menee D:stä ja sitä ei "normi" vireellä pajon matalemmalta soiteta. :D Maidenin saundi tulee pitkälti siitä, että basso kuuluu ja laukkaa ja lätisee. "The SOUND of VOLUME" |
MPU 06.09.2013 13:47:38 | |
---|
Topiello: Heh.. Sattuipa sopivasti. Vaimo kysyi aamulla(tosissaan), että mikä vika autoon on tullut. Samalla sivuikkunasta ikään kuin renkaita tähyillen. Soi juuri Radio Rockissa tuo Wicker Man. Tarkoitti tietysti tuota kolinaa mikä Harrisilta lähtee... :) En ymmärrä miksi monet sitä saundia kritisoi. Just sen takia Maiden on Maiden. Ainakin minulle. En sano että kolina itsessään on SE juttu, mutta se on suuuuuri osa sitä. Onhan tossa kilinät ja kolinat aika huipussaan. Biisi nyt on mitä on, varmaan ihan nykyMaidenia itteään. Ei kuulu mun levyhyllyyn vaikka kolkyt vuotta sit diggasin kovastikin. Ite kun tekee saa sellasta kun tulee |
Midrange 20.09.2013 19:26:46 | |
---|
Tulipas tästä keskustelusta suosittu :) Kiitoksena siitä, tein huumorimielessä videopätkän, jossa Harrisin basso kolisee pari minuuttia yhteen putkeen. Jos tulee yhtäkkiä akuutti tarve saada kuulla Harrisin basson kolinaa ja lätinää, niin tässä täsmälääke: http://www.youtube.com/watch?v=jprR-kv76Ho20% soittamista ja 80% muusikoiden.nettiä |
Midrange: Tulipas tästä keskustelusta suosittu :) Kiitoksena siitä, tein huumorimielessä videopätkän, jossa Harrisin basso kolisee pari minuuttia yhteen putkeen. Jos tulee yhtäkkiä akuutti tarve saada kuulla Harrisin basson kolinaa ja lätinää, niin tässä täsmälääke: http://www.youtube.com/watch?v=jprR-kv76Ho Kamalaa kun kielet rämisee nauhoihin ja mikkeihin. ;) Noin se onkin tehtävä; eli koneella pitää luupata jos haluaa kuulla Harrisin soittavan pelkkää suoraa E:tä... "The SOUND of VOLUME" |
washburn 22.10.2013 18:33:04 | |
---|
Täytyy tähän väliin todeta, että äänittäjälle ja miksaajalle noi wannabe Harris bassottelijat on kyllä kauheinta, mitä voi olla. Kolisee ja kilisee, mutta taimi on yleensä 'hiukan' huonompi kuin Harrisilla. Tommonen kilkuttelu kun tuppaa erottumaan miksauksesta, teki sille mitä tahansa. Aina editointihelvetti tiedossa näiden kanssa. Live long and prosper. |
Midrange 17.01.2014 21:50:46 | |
---|
20% soittamista ja 80% muusikoiden.nettiä |
Miikss 18.01.2014 00:46:47 (muokattu 18.01.2014 00:49:28) | |
---|
Midrange: http://www.youtube.com/watch?v=eeilrl304ak Pirun lähelle tuolla Harrisin nimikkobassolla saa soundin näemmä. Kolisee ja kilisee niinkun pitääkin. Voisi ihan Harrisin takia alkaa opettelemaan bassonkin soittoa. Ihan normi-Presariltaha tuo kuulostaa. Ei siinä, jos ihmiset haluaa ostaa signature-vehkeitä niin senkus. Ei se multa oo pois, mutta en kyllä itse lähtis maksamaan ylihintaa vehkeestä, joka eroaa "tavallisesta" vain nimellä ja ulkonäöllä. Edit: Ja ei se Harrisinkaan soundi niinkään siitä bassosta tosiaan ole kiinni vaan soittotyylistä. Tuskin se nyt mitään kovin customoitua presaria alkuaikoinaan käytti ja soundi oli silti jo ominaista Harrisia. "Lähinnä sie oot sellanen inhorealistinen postmodernia kautta seuraava taidelaji" |
TommiW. 18.01.2014 10:10:42 | |
---|
Topiello: En ymmärrä miksi monet sitä saundia kritisoi. Just sen takia Maiden on Maiden. Ainakin minulle. En sano että kolina itsessään on SE juttu, mutta se on suuuuuri osa sitä. Meitsihän on yks Suomen suurimmista Harriksen soundin vihaajista, mutta kyllä, Maideniin se homma istuu ja on osa sitä sen bändin soundia. Oon joskus kuullut jotain Meidön-covervetoja ja mua on sillon häirinnyt se että soundi ei oo semmona kilikolipampam-klonkutus. Ikinä ei oo hyvä. "My adepts stand upright; their head above the heavens, their feet below the hells." |
Midrange 18.01.2014 16:30:14 | |
---|
Mites kun kitarallakin jos näppäilen pitkään sormilla plektran sijaan, tulee toisinaan rakkula johonkin sormeen. Miten tuon välttää Harrisin kahden sormen bassotyylillä kun pitää saada sitä kilinää ja kolinaa? Vai kehittyykö ajan kanssa noihin niin kovat känsät että ne estävät rakkuloiden muodostumisen? 20% soittamista ja 80% muusikoiden.nettiä |
Miikss 18.01.2014 16:53:58 | |
---|
Midrange: Vai kehittyykö ajan kanssa noihin niin kovat känsät että ne estävät rakkuloiden muodostumisen? Kehittyy. Tai ei edes känsät vaan sormenpäät kovettuu "luonnollisesti". Ihan sama jos teet raskasta fyysistä työtä, jossa joudut käsittelemään paljon tavaroita käsin, niin kämmenten iho kovettuu. "Lähinnä sie oot sellanen inhorealistinen postmodernia kautta seuraava taidelaji" |
Midrange 21.01.2014 19:59:07 | |
---|
Kuuntelin tuossa Maidenin livelevyä korva tarkkana kiinnittäen huomiota Harrisin basson kolinaan ja lätinään, ja ne ovat tosiaan kaksi eri asiaa. Tuota kolinaa seuraa yleensä "lätinä" joka kestää vain hetken. Siitä syntyy mielikuva aivan kuin kielet olisivat hetken täysin sulaa vahaa soittajien sormien alla, silti lujaa soiden. Ilmeisesti jos tuolle vaikeammin määriteltävälle "lätinälle" hakisi jotain tieteellistä selitystä, se olisi jotain siihen suuntaan, että se esiintyy jossain tietyn aallonpituuden vaiheessa, joka puolestaan on seuraus lujasta kolisevasta näppäilytyylistä. Tuo "lätinä" puolestaan on kenties Harrisin soitossa se vaikeammin matkittava osuus. Kolinaa on helpompi saada aikaan esim. slap bass -tyyliin, luulen. Ei tuo ilmiö loppuen lopuksi niin erikoinen ole tässä universumissa, saman on varmasti moni kokenut naisensa kanssa kun nopeampi "soittaminen" aiheuttaa sitä kosteaa lätinää. Kuivilla bassonkielillä sen aikaansaaminen on silti kuitenkin aikamoinen suoritus. 20% soittamista ja 80% muusikoiden.nettiä |
janroknorway 24.03.2014 19:41:04 | |
---|
|
HenriF 25.03.2014 09:42:18 | |
---|
janroknorway: Tää kaveri on kova vetään maidenia http://www.youtube.com/watch?v=5bpu9v6Bz2k On kyllä törkeen kova. Itse käytän flatwoundeja myös. Laitoin kielet niin alas kuin mahdollista. Roundwoundeilla ei olisi mitenkään mahdollista. Akustisesti soi vähän hassusti, mutta vahvarilla ihan hienosti. Iisimpää käsille myös kun ei tartte joka iskua tykittää vahvasti. Riittää pienempi tatsi. Noita rotosoundin 110-50 flatwoundeja voi läpsyttää kun ovat niin hiton jäykät. Ja matalalla actionilla. |
Osmonautti 03.04.2014 22:34:01 | |
---|
janroknorway: Tää kaveri on kova vetään maidenia http://www.youtube.com/watch?v=5bpu9v6Bz2k Tuo Harrisin soundi on ehkä mun mielestä sama ku moonwalkit tanssilattialla - älä tee ellet oikeasti osaa. Tuo videon kaveri pääsi jo aika lähelle. |
janroknorway 04.04.2014 22:04:39 | |
---|
Osmonautti: Tuo Harrisin soundi on ehkä mun mielestä sama ku moonwalkit tanssilattialla - älä tee ellet oikeasti osaa. Tuo videon kaveri pääsi jo aika lähelle. Joo, moonwalk on paha. Kokeiltu on eikä olisi kannattanu :) |
absqua 05.04.2014 07:31:20 | |
---|
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |