Aihe: Aura Audio
1 2 3 4 515 16 17 18 19
Jaava
04.10.2013 15:34:49 (muokattu 04.10.2013 15:37:22)
äänimies: Nii juu, missähän nämä kaiuttomat huoneet sijaitsee?

Tuossahan ne oli mainittu ne paikat. Otaniemessä ainakin pääsee kaiuttomiin huoneisiin tekemään mittauksia halutessaan aika helposti (niissä tehdään aika paljon muutakin kuin mittauksia).

Hallusinaatioita alkaa saada jo otaniemen kaiuttomissa tiloissa. Oman pään kohina tulee ensimmäisenä voimakkaasti esiin ja yleisesti olo on epämukava, kun tila ei soi.
"Katastrofien ei pitäisi kestää näin kauan, haluan aamiaista!"
miffe
04.10.2013 23:52:50
Jaava: Tuossahan ne oli mainittu ne paikat. Otaniemessä ainakin pääsee kaiuttomiin huoneisiin tekemään mittauksia halutessaan aika helposti (niissä tehdään aika paljon muutakin kuin mittauksia).

Aura Audiolla on oma, ja LTY tarkoitti Lappeenrannan teknillistä yliopistoa, jossa 10 vuotta aikaa vietin enemmän tai vähemmän aktiivisesti.
turkulainen
miffe
05.10.2013 00:06:36
äänimies

1. Jättäkää thd:t ynnä muut vain sinne tuotekehittelijälle ja labraan sekä Reimalle ja Liskille.

Meillä on Suomessa aika monta pätevää henkilöä mittauksia suorittamaan. Ihan turha nostaa kahta ihmistä erikseen esille.

2. Jos vaihdatte kalustoa uuteen, upottakaa vanhat järveen. Jos myytte ne vanhat paskanne, niin nehän tulee jollekin jolla ei ole ollut rahaa ostaa kunnon kamoja ja kilpailee kohta samoista asiakkaista. (jotka ei todellakaan ymmärrä mistään mitään)

Tää muuten on oikeesti hyvä neuvo. Kuinka moni tuota sitten noudattaa...

7. Laittakaa raideriin vain asioita, jotka oikeasti merkitsevät. Jos ei perinkeri kelpaa, älkää vetä sillä. Moniko teistä on oikeasti kieltäytynyt?

Kerro mulle se bändi, joka antaa sepälle mahdolliset valmiudet lopettaa koko orkesterin esiintymistoiminta? Jos keikka peruuntuu jostain ihan oikeasta syystä niin sitten asia on ok, mutta harvemmin tarttee enää keikalle mennä, jos kompressorin merkki vituttaa miksaajaa, ja homma peruuntuu siitä syystä.

Joo, mä tiedän yhden, mutta sen kieltäytymisen jälkeen meni jätkä vaihtoon. Sen keikan miksas festivaalin tekniikan toimittanut jäbä. On ollut kohta 10 vuotta puikoissa.

Jos nyt arraytä on tutkinut, niin A8 aukeaa edestä kun kulmaa vaihtaa. Kaiuttimien välinen etäisyys muuttuu. Mitä se tekee vaiheelle?

Sen ihan saman kuin esim. V-DOSC tai Meyerit. Olen tämän aiemminkin tässä ketjussa selittänyt, mutta edestä aukeavissa akustiset keskipisteet säilyttävät paremmin paikkansa, ja tämä _parantaa_ summaamista - erityisesti pieniä kaappien välisiä kulmia käytettäessä.
turkulainen
eetuss
05.10.2013 19:36:01

Eikö nuo Aurat ole suht edullisia? Ainakin mulle on tullut sellainen mielikuva. Tekesiltä ja Pankki Oyj:ltä innovaatiorahaa ja vähän lisää hintaa kaiuttimelle. Siitä sitä mammonaa tuotekehitysbudjettiin. Ja weppisivut kuntoon.

Mie en tajua tätä "vanhat kamat jokeen"-meininkiä. Kaikki alottaa jostain. Vai onko äänen toistaminen sallittua vain harvalle eliitille, jolla on oikeus haukkua kaikki paskaksi sen sijaan että kannustais? Ilmeisesti. On tässäkin maassa lafkoja joilla lato täynnä q-sarjaa ja j-sarjaa ja ö-sarjaa, mutta kun työntekijöistä ei huolehdita niin kaikki on silti paskaa.
- Thank you for your reply, and please understand any frustrations are not directed at you.
musamies
06.10.2013 10:11:36 (muokattu 06.10.2013 10:39:50)
eetuss: Mie en tajua tätä "vanhat kamat jokeen"-meininkiä. Kaikki alottaa jostain. Vai onko äänen toistaminen sallittua vain harvalle eliitille, jolla on oikeus haukkua kaikki paskaksi sen sijaan että kannustais? Ilmeisesti. On tässäkin maassa lafkoja joilla lato täynnä q-sarjaa ja j-sarjaa ja ö-sarjaa, mutta kun työntekijöistä ei huolehdita niin kaikki on silti paskaa.

Ennen oli niin, että äänentoistolaitteiden saamiseksi joutui näkemään paljon vaivaa ja vihkiytymään asiaan.

Veikkaisin jos nyt laittaisin tuonne torille ilmoituksen ja haluaisin vaikka 1980-luvun äänentoistolaitteita ja kertoisin vielä, että ne tulee johonkin hyvään tarkoitukseen kuten sellaiseen bändiin, jota halutaan jeesata, niitä saisi todellakin halvalla - toisin kuin oli ennen. Tietynlainen bändi voisi jopa hyötyä vanhojen laitteiden katu-uskottavasta tyylistä.

Olen koulupojasta lähtien lukenut HIFI-lehdestä kotikaiuttimien ja kuulokkeiden erilaisia mittaustuloksia ja se helpottaa vertailemista kun samalla tapaa tehdyt mittaukset on muistakin kilpailevista laitteista.

Mielestäni PA-ämyreille tulisi tehdä samoin, että niitä on mitattava yhdenmukaisella tavalla ja jos mittaaminen aloitetaan vaikka epäyhtenäiselläkin tavalla, on se tyhjää parempi jos samassa yhteydessä on dokumentointi kuinka mittaus on tehty.

Tuli tuossa mieleen jos tämä on kerran ainut aktiivinen liveäänentoistokeskustelu Suomessa, niin onko sitten ymmärrettävissä siten, että tämä porukka itseasiassa on äänentoiston eliitti tällä hetkellä koska eliitin tehtäväksihän on mielletty esittää mielipiteet julkisuudessa! :D
ar4fg
07.10.2013 17:18:22

Huomasin tossa aihetta lukiessani että kaiuttimesta saa pitää "hianolt se kyl kuulost" -tyyppisellä perusteella. Jos kokemus läjästä on negatiivinen, pitää tietää tosi tarkkaan ja eritellysti vika ja se osa äänestä mistä ei tykännyt. Jos ei tiedä tarkemmin, niin schaundista puhumisen pitäs riittää kullekin osapuolelle.

Lopuksi vielä komppia käyttäjäkoulutukselle. Ei siitäkään oikein mitään tule, että jengi keikoilla opettelee käyttämään vehkeitään.
"Siin meinas viaraileval miksaajal men kalasoppa iha väärä kurkku ku se lait Toto soima."
Where is Mariachi? Which one? El.
RautiSa
10.10.2013 22:36:08

Noniin, nyt selkis tuo Kuopion puljun homma, ihmekös jos ei futannut:

"Kuopion Tähden loppuraportti: Siellä oli prossussa pois oikeestaan kaikki paitsi LP subbarille ja tarpeeton HP A8:lle (jonka poistin). Otettiin yhdet kasit pois ja laitoin limitterit subbareille (jotka arvatenki loppuu ekana), EQ:t kuntoon ja viivästin taustat. Ero oli melkoinen."
miffe
11.10.2013 22:19:40
RautiSa: Noniin, nyt selkis tuo Kuopion puljun homma, ihmekös jos ei futannut:

"Kuopion Tähden loppuraportti: Siellä oli prossussa pois oikeestaan kaikki paitsi LP subbarille ja tarpeeton HP A8:lle (jonka poistin). Otettiin yhdet kasit pois ja laitoin limitterit subbareille (jotka arvatenki loppuu ekana), EQ:t kuntoon ja viivästin taustat. Ero oli melkoinen."

Ja siellä oli tosiaan aloitettu harjoitukset vaihtamalla kaapit oikeaan järjestykseen, kun toisessa pinossa oli downfill keskellä ja toisessa ylimpänä.

Tää case nyt varmaankin osoitti, että käyttäjien ilmoittamiin epäkohtiin myös puututaan.
turkulainen
äänimies
21.10.2013 09:51:24 (muokattu 21.10.2013 09:52:27)

Mitä eroa on raiderilla ja lavakartalla?
Jos ette oikeasti vaadi jotain, tehkää se lavakartta ja mahdollisimman selkeä tekninen datalappu. Jättäkää kaikki turha pois.
Kyllä mä ainakin pyrin aina toteuttamaan myös ne toiveet. Jos on kyse teknisestä raiderista, en koskaan jätä toteuttamatta mitään, ellen ole asiasta artistin/bändin teknikoiden kanssa asiasta etukäteen sopinut. Yleensä vain kiltisti noudatetaan raideria.

Tuossa pari kirjoittajaa selkeästi kuuluu tähän toiseen haaraan, joka paskat välittää raidereista. Tottakai artisti antaa teknikoilleen vallan huolehtia ja päättää teknisistä asioista. Sitä vartenhan ne siellä ovat.

Mun raiderissa ei olla kieltäydytty Aurasta. Vain laitteista, jotka ovat väärin pystytetty, rikki tai liian pienet. Tietyt laatuvaatimukset on tietty myös muuten otettu huomioon. Vaikka toisin väitetään, kaikilla ei voi vetää. En ainakaan mä.
Paska paikka, paskat kamat, paskaa musaa, paska yleisö, paskaa ruokaa, paska roudaus... Elin kasvaa otsaan...
miffe
21.10.2013 12:45:47
äänimies: Aika vähän ihmisiä, jotka osaa käyttää mittaustuloksia hyväkseen saavuttaakseen esim. paremman soundin. Kyllä mä työssäni näen noita mittaajia ihan jatkuvasti.

Katsot nähtävästi asiaa vain keikkamiksaajien osalta. Mulla on asiaan hiukan laajempi perspektiivi taustani vuoksi.

Voisin kertoa sinulle montakin bändiä, mutta jos yksi riittää... saat kaksi. Itse olen kieltäytynyt Maj Karman aikana (en saanut kenkää, tuli paremmat kamat), ja mm. Paula Koivuniemen aikana (ei tullut kenkää, tuli paremmat kamat).

Kun et kertonut sen tarkemmin olosuhteita, eivät kaikki voi punnita, täyttyikö tuo vaatimukseni ns. oikeista syistä. Tapaus, johon itse viittasin, johtui väärää merkkiä olevasta äänipöydästä pienehköllä/keskikokoisella festivaalilla. Edellisenä vuonna sama pöytä oli kyseiselle miksaajalle saman bändin kanssa kelvannut. Erona oli vain se, että nyt bändi oli saanut jo jokusen levyn myytyäkin...

Muutaman kerran olen ottanut kyydistä laitteet kun tapahtumajärjestäjä ei ottanut raideria tosissaan. Jälikäteen sitten on laskutettu järjestäjää tästä. eikä ole tullut kenkää vaan kiitokset bändiltä/artistilta kun olen pitänyt heidän puoliaan.

Joo, olen minäkin tälleen toiminut. Mutta aika monta kertaa olen vetänyt seteillä, jotka muiden mielestä ovat olleet jotain susipaskan ja käyttökelvottoman väliltä. Erona mulla on se, etten ensimmäisenä katso laitteiston merkkiä, vaan kuuntelen ja katson, olisiko asiaa mahdollista parantaa.

sanon vieläkin, että heh...

Tästä kommentista ja asenteesta voisi kuvitella fysiikan muuttuvan laitteen nimilapun vaihtuessa. Onneksi sekä Meyer että L'Acoustics ovat omassa teknisessä dokumentaatiossaan asiaa käsitelleet.

PS.

Olikin unohtua. Kun kerta akustiikkaa ei saa moittia syynä joidenkin paikkojen kehnoon äänentoistoon, kun järjestelmänä on AA, niin miksi Lahden Sibelius-talossa kaikki sähköiset konsertit kuulostavat järjestään paskalle, vaikka talossa on Meyeria? Muistakaa: sopimatonta akustiikkaa ei saa käyttää perusteluna.

Oman kokemuksen perusteella itse järjestelmä kyllä soi hyvin (alapään headroomissa puutteita), mutta se bändi lavalla tunaroi kaiken, kun sieltä nyt tulee vuotoa ja kaikuukin. Ainiin, ei saanut syyttää akustiikkaa.

Tämä tuli nyt mieleen, kun sängyn toinen laita on mulle jaksanut jauhaa asiasta. Hän sentään käy keikoilla ihan maksavana asiakkaana.
turkulainen
Guido
23.10.2013 17:25:56
miffe:
PS.

Olikin unohtua. Kun kerta akustiikkaa ei saa moittia syynä joidenkin paikkojen kehnoon äänentoistoon, kun järjestelmänä on AA, niin miksi Lahden Sibelius-talossa kaikki sähköiset konsertit kuulostavat järjestään paskalle, vaikka talossa on Meyeria? Muistakaa: sopimatonta akustiikkaa ei saa käyttää perusteluna.

Oman kokemuksen perusteella itse järjestelmä kyllä soi hyvin (alapään headroomissa puutteita), mutta se bändi lavalla tunaroi kaiken, kun sieltä nyt tulee vuotoa ja kaikuukin. Ainiin, ei saanut syyttää akustiikkaa.

Tämä tuli nyt mieleen, kun sängyn toinen laita on mulle jaksanut jauhaa asiasta. Hän sentään käy keikoilla ihan maksavana asiakkaana.

Kyllä on Miffe melkoinen guru, kun Sibeliustalon keikat tuomitsee paskaksi kuulematta yhtään konserttia asiakkaana. Kannattaisiko käydä kuuntelemassa ennen kuin huutelee? Hyvää matskua sepät siellä vetelee.
Pauli Lappalainen
23.10.2013 18:13:24
Guido: Kyllä on Miffe melkoinen guru, kun Sibeliustalon keikat tuomitsee paskaksi kuulematta yhtään konserttia asiakkaana. Kannattaisiko käydä kuuntelemassa ennen kuin huutelee? Hyvää matskua sepät siellä vetelee.

Tuollakin, niinkuin monessa muussakin paikassa, on järjestelmän, sen koon ja sijoituksen, määrännyt moni muu tekijä kuin käyttäjät, käyttötarve ja fysiikan lait.

Malliesimerkki arkkitehtuurin, "korkeakulttuurin" ja rahakirstun vartijan määräävästä asemasta, joiden varjossa äänihenkilöt tekevät parhaansa palvellakseen asiakkaitaan.
NeliX4
23.10.2013 22:05:02 (muokattu 23.10.2013 22:05:42)
Pauli Lappalainen: Tuollakin, niinkuin monessa muussakin paikassa, on järjestelmän, sen koon ja sijoituksen, määrännyt moni muu tekijä kuin käyttäjät, käyttötarve ja fysiikan lait.

Malliesimerkki arkkitehtuurin, "korkeakulttuurin" ja rahakirstun vartijan määräävästä asemasta, joiden varjossa äänihenkilöt tekevät parhaansa palvellakseen asiakkaitaan.

... ja jos PA olis ollut **, niin oltais taas huutelemassa että kaijutin merkki on huono ja valmistajan vika ettei osata käyttää.

Tällaista Paulin esittämää asennetta tarvitaan, eikä pesän likaamista.
stnprkl
23.10.2013 22:14:07 (muokattu 23.10.2013 22:23:48)
Pakko todeta jälleen kerran et jumalauta mikä keskustelu. Ei täs oo järjen hiventä. Toiset tykkää, toiset ei. Se on elämää.

Ja toiset tekee parempia tuotteita kun toiset. Toisilla on tuki kunnossa ja toisilla ei.
Akustisesti paskoja mestoja on maailma täynnänsä, sille me ei mahdeta minkään niin kauan kun jonkun mielestä niissä musiikin esittäminen tuo rahaa jollekkin firmalle. Toisten tuotteiden kanssa noissa haastavissa mestoissa on helpompi suoriutua kuin toisten.

Eniten mua tässä keskustelussa kuitenkin häiritsee se, minkä olen sanonut monesti aiemminkin, et miks pitää alkaa selittään ja puolusteleen jos jossakin on huono toteutus. Eiks olis kaikille helpompaa nostaa lapa pystyyn ja sanoo et ei lähteny, tuli mokattua tai vaihtoehtoisesti et tuote ei oo oikee siihen mestaan.

Seuraavaks varmaankin taas haukutaan se meidän kirkuksen Q1-läjä ja kerrotaan et Apollos on oikeesti hyvä stereo, mut akustiikka pilaa sen mahtavan toteutuksen.

Ja en edelleenkään omista muita kun kotistereokaiuttimia itse.

EDIT: ja joo jo kertaalleen sanoin poistuvani tästä keskustelusta, mut hei jätkät oikeesti. Kaikki on kuitenkin ymmärtääkseni aikuisia ihmisiä.
Viltsu audiokantaja
miffe
26.10.2013 22:53:02
Guido: Kyllä on Miffe melkoinen guru, kun Sibeliustalon keikat tuomitsee paskaksi kuulematta yhtään konserttia asiakkaana. Kannattaisiko käydä kuuntelemassa ennen kuin huutelee? Hyvää matskua sepät siellä vetelee.

Oletko nyt ihan varma, etten ole siellä keikkoja kuullut? Olen siellä jopa miksannut ja kerroinkin itse järjestelmän olevan hyvä. Ei, se ei ole vain hyvä, se on helvetin hyvä. Siellä on paskalle kuulostavat paikat laskettavissa yhden käden sormilla (jos et näe diskantin toistinta, et myöskään kuule sitä).

Tuli vaan nyt mieleen, kun siellä on kamat ja setup timanttia, mutta keikat eivät kuulosta hyvälle, vaikka samat sepät vetää samojen bändien kanssa hyvällä soundilla muualla ilman yhtä hyvää järjestelmää.

Akustiikan vika se on, mutta tässä ketjussa on yritetty opettaa, ettei akustiikkaa saa moittia, kun kyseessä on AA:n järjestelmä. Ajattelin, että muiden järjestelmien kohdalla pelisäännöt olisivat samat...

PS. Joo, en ole keikan sisäänpääsystä vuosiin maksanut, mutta olen sellaisilla silti käynyt.
turkulainen
miffe
26.10.2013 22:55:26
Pauli Lappalainen: Tuollakin, niinkuin monessa muussakin paikassa, on järjestelmän, sen koon ja sijoituksen, määrännyt moni muu tekijä kuin käyttäjät, käyttötarve ja fysiikan lait.

Ja minähän en todellakaan moittinut sitä järjestelmää.

Se akustiikka nyt vaan ei rokille toimi. Mut minä halusinkin niitä kommentteja muilta. Ihan kieli poskessa kysyin :)
turkulainen
miffe
26.10.2013 23:05:07
stnprkl: Akustisesti paskoja mestoja on maailma täynnänsä, sille me ei mahdeta minkään niin kauan kun jonkun mielestä niissä musiikin esittäminen tuo rahaa jollekkin firmalle. Toisten tuotteiden kanssa noissa haastavissa mestoissa on helpompi suoriutua kuin toisten.

Tästähän me ei olla eri mieltä ollenkaan.

Eniten mua tässä keskustelussa kuitenkin häiritsee se, minkä olen sanonut monesti aiemminkin, et miks pitää alkaa selittään ja puolusteleen jos jossakin on huono toteutus. Eiks olis kaikille helpompaa nostaa lapa pystyyn ja sanoo et ei lähteny, tuli mokattua tai vaihtoehtoisesti et tuote ei oo oikee siihen mestaan.

Kun aina sillä toteuttajalla ei ole edes oikeutta pyrkiä hyvään sasti parhaaseen lopputulokseen. Oikeesti tää yksi ravintoloitsija luuli olevansa maailman paras akustiikan asiantuntija ja järjestelmäsuunnittelija. Toisinaan sun vaan täytyy kerätä fyffet, vaikka kuinka sun mielestä homma oliskin perseestä. Olet varmaan joskus joutunut miksaamaan bändiä, jolla ei vaan lähde tai musiikki on ollut järkyttävää skeidaa. Tai sitten vahvistanut jonkun pellen puhetta - pellen, jota tekis mieli tirvasta nekkuun.

Seuraavaks varmaankin taas haukutaan se meidän kirkuksen Q1-läjä ja kerrotaan et Apollos on oikeesti hyvä stereo, mut akustiikka pilaa sen mahtavan toteutuksen.

No eihän se stereokaan ihan nyt...no... Mut siinä nyt oli vaan tehtävä se, jonka maksaja käski.

EDIT: ja joo jo kertaalleen sanoin poistuvani tästä keskustelusta, mut hei jätkät oikeesti. Kaikki on kuitenkin ymmärtääkseni aikuisia ihmisiä.

No näin minäkin haluisin nähdä, mutta tunteet ja huumorintajuttomuus näyttävät olevan nyt muodissa.
turkulainen
AnttiR
27.10.2013 01:16:20
Menee vähän off-topic osastolle.

Itse en ole päässyt niihin aikoihin tekemään kunnon äänikeikkoja kun PA-kamoissa oli vielä nykyistä paljon enemmän käytössä ns. avoimia järjestelmiä. Eli jonkin valmistajan monitie kaiutinsetti jota ajettiin toisen valmistajan prosessorilla ja kolmannen valmistajan päätteillä. Ja parhaassa tapauksessa oli useampia eri valmistajien kaiuttimia tai eri mallisarjoja ja päätteitä sekaisin. Pääsääntöisesti puhutaan siis varmaankin about 80-90 luvuista.

Joihinkin prossuihin oli jopa tehtaan setien valmiita asetuksia, mutta aika usein niitä taidettiin viritellä paremmin omiin tarpeisiin sopivaksi, oli sitten kyseessä digitalinen tai analoginen prosessointi. Jokatapauksessa järjestelmäprosessointi on ollut tämän päivän mahdollisuuksiin verrattuna hieman yksinkertaisempaa.

Jos nyt ajatellaan lähtökohtaisesti keskenään samalta viivalta ponnistavia järjestelmiä, niin erottuiko niissä olosuhteissa jotkin kaiutinmerkit aina selvästi ylitse muiden vai oliko määräävämpi tekijä virittäjäsepän ammattitaito? Löytyikö suomalaisista (aika useista) kaiutinvalmistajista oikeita kilpailijoita ulkomaan merkeille?

En mitenkään nyt rinnasta tässä ketjussa käytyä aiempaa keskustelua ja Aura Audiota em. kysymyksiin, vaan olen aidosti utelias, miltä suomen audiomaailma näytti ja kuulosti silloin kun meidän tämän päivän arvostetut konkarit olivat uransa alkumetreillä. Oliko merkillä väliä vai sillä kuka oli säätimien kahvassa kiinni. Käytiinko silloin yhtä kiivasta väittelyä siitä miten hyvä tai huono kotimainen haastaja oli esim EV:n JBL:n, Turbon tai Martin Audion rinnalla. Oliko amerikkalainen tai englantilainen järjestelmä suurikin status ja kilpailuvaltti audioalan yrittäjälle vai oliko kenties arvostetumpaa käyttää Suomessa valmistettuja kaiuttimia? Vai kiinnostiko se edes ketään..

AnttiR
Pauli Lappalainen
27.10.2013 08:26:33 (muokattu 27.10.2013 08:28:11)
AnttiR: Menee vähän off-topic osastolle.

Itse en ole päässyt niihin aikoihin tekemään kunnon äänikeikkoja kun PA-kamoissa oli vielä nykyistä paljon enemmän käytössä ns. avoimia järjestelmiä. Eli jonkin valmistajan monitie kaiutinsetti jota ajettiin toisen valmistajan prosessorilla ja kolmannen valmistajan päätteillä. Ja parhaassa tapauksessa oli useampia eri valmistajien kaiuttimia tai eri mallisarjoja ja päätteitä sekaisin. Pääsääntöisesti puhutaan siis varmaankin about 80-90 luvuista.

Joihinkin prossuihin oli jopa tehtaan setien valmiita asetuksia, mutta aika usein niitä taidettiin viritellä paremmin omiin tarpeisiin sopivaksi, oli sitten kyseessä digitalinen tai analoginen prosessointi. Jokatapauksessa järjestelmäprosessointi on ollut tämän päivän mahdollisuuksiin verrattuna hieman yksinkertaisempaa.

Jos nyt ajatellaan lähtökohtaisesti keskenään samalta viivalta ponnistavia järjestelmiä, niin erottuiko niissä olosuhteissa jotkin kaiutinmerkit aina selvästi ylitse muiden vai oliko määräävämpi tekijä virittäjäsepän ammattitaito? Löytyikö suomalaisista (aika useista) kaiutinvalmistajista oikeita kilpailijoita ulkomaan merkeille?

En mitenkään nyt rinnasta tässä ketjussa käytyä aiempaa keskustelua ja Aura Audiota em. kysymyksiin, vaan olen aidosti utelias, miltä suomen audiomaailma näytti ja kuulosti silloin kun meidän tämän päivän arvostetut konkarit olivat uransa alkumetreillä. Oliko merkillä väliä vai sillä kuka oli säätimien kahvassa kiinni. Käytiinko silloin yhtä kiivasta väittelyä siitä miten hyvä tai huono kotimainen haastaja oli esim EV:n JBL:n, Turbon tai Martin Audion rinnalla. Oliko amerikkalainen tai englantilainen järjestelmä suurikin status ja kilpailuvaltti audioalan yrittäjälle vai oliko kenties arvostetumpaa käyttää Suomessa valmistettuja kaiuttimia? Vai kiinnostiko se edes ketään..

AnttiR

Samaa vääntöa silloinkin käytiin ja poterot olivat ehkäpä vieläkin syvempiä koska suurimmalta osalta, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta, asioiden kanssa pelattiin mututuntumalta, uskomusten ja kaverinkertomien perusteella. Koulutusta alalle, eikä mahdollisuuksia mittaamiseen ja analysointiin, ei markkinoilla ollut, no RTA-vekottimia taisi muutama olla ja vaihetestereitä.

70-luvulla suurin osa laitteista oli itsevärkättyjä jonkin elementtivalmistajan ohjeiden mukaan sekoitettuna omasta päästä tuleilla ahaaelämyksillä.
Passiivijakareilla tai jopa ilman ja prosessointina oli joku kompuralimitteri jos oli.

80-luvulla tuli sitten markkinoille jo tehdastekoisia systeemejä, joita sitten kopioitiin erittäin aktiivisesti jotta saatiin isompia kinkereitä hoidettua ja olihan tuo kopiointi joillekkin ihan bisnestäkin. Aktiivijakareita ja jonkinlaisia järjestelmäprosessorityyppisiä ratkaisuitakin tuli markkinoille mutta säätömahvollisuudet olivat aika rajallisia, pääasiassa jakotaajuuksien säätöä ja vaiheenkääntö. Järjestelmien virittäminen oli ehkä yksinkertaisempaa, mutta ei ainakaan helpompaa koska säätämään ei päässyt vaan asiat piti hoitaa siellä kaiutinkasan päässä siirtelemällä, lisäämällä ja suuntaamalla komeroita jne...

Pääasiassa nun tehdassysteemit olivat yhtä suljettuja kuin nykyäänkin ja isommat systeemit olivat melkoisia sekasotkuja kaikin puolin.

Lähtökohtana oli tuolloin tehdä sellaisia komeroita jotka toimisivat helposti yhteen ilman mitään suurempaa prosessointia, koska sitä ei oikein pystynyt toteuttamaan.
Kekseliäät ja viitsivät virittäjät saivat kasansa soimaan kohtuullisesti ja osa tyytyi vaan pinoamaan jonkinlaisen keon ja sillä mentiin, kovaa ja korkealta.

Niin kuin vihjasin, olivat nuo kotimaiset systeemit yleensä kopioita jostakin EV, JBL, Clair brothers tai sitten tehty varioiden elementtivalmistajien mallikoteloita. Suoranaista kaupallista myytävää kotimaanvalmistetta suunnitteluineen ei juurikaan ollut, omaan käyttöön tehtyjä settejä kylläkin.

Esihistoriaa tai äänentoiston jurakautta ei kuitenkaan ole ikävä niin paljon helpompaa nykyisillä puuhastelu on.

Ja siitäpaitsi joka vanhoja muistelee sitä mikkiseipäällä silmään.....
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)