sahkuifk 18.10.2013 00:54:31 | |
---|
Painoin varoitusta, liian paljon skeidaa vallankin tuossa edellisessä viestissä. Vaikka hyvä soittaja toki saa melkein minkä vaan kuulostamaan hyvältä, ei se ole sattumaa että taitojen kehittyessä myös vaatimustaso kamojen suhteen kasvaa ja hankitaan laadukkaampaa rompetta. Niin ja kyllä sinne keikalle voi, ja kannattaa viedä ihan hyviä vehkeitä jos haluaa antaa yleisölle vastinetta lipun hinnalle. Kyllä sen hyvän sieltä muutkin erottaa kuin miksaaja... Kävelin sumussa koulun ohitse. |
markkuliini 18.10.2013 01:03:14 (muokattu 18.10.2013 01:04:21) | |
---|
samuelnitrogen: mutta turha siis liian laadukasta hommata kuten moni tietääkin, esim export-stage custom taso - jos ei se riitä niin on soittajassa vika Tästä olen ehdottomasti samaa mieltä. Jos ei tuon tasoisilla saa hommaa tai soundia toimiman niin nimenomaan on kuskissa vika. sitäpaitsi itse en ainakaan keikoille lähtisi kiireessä kolistelemaan ja heittelemään kumuja tai dw rumpuja, enkä jättäisi niitä monelle treenikselle tai autoon rikottavaksi tai varastettavaksi tai jotain vastaavaa eli siinä myös jotain näkemystä Mulle rummut ovat työkaulu ja tehty käyttöön. Miksi niitä pitäisi jotenkin ihmeellisesti varoa tai pelätä viemästä keikoille? Sen takia että setti maksoi esim. 3000€ vaikka 1000€ sijaan? Eikä niitä keikoilla varsinaisesti heitellä, vaan esim. mulla kovissa caseissa kuljetetaan. Tietenkin ne altistuu enemmälle kun niitä liikutellaan enemmän kun vaikka treeniksen suojissa olevat. Siksi mullakin on päällystepinta eikä puupintaa jossa kolhut näkyy heti. Yksi Dw:n setti on siis ollut nyt 5 vuotta yhteen menot kesät ja talvet keikkabussin perässä keikoilla mukana. Eli -30 Celsiusta ja siitä suoraan lämpimään jne. Tosi hyvässä kunnossa pysynyt ja kuulostaa jopa paremmalta kuin uutena. Yksi tomin jalan muffi on pitänyt uusia, ei muuta. Eikä sekään rikki mennyt, alkoi vaan menemään vähän jäykäksi, niin päätin vaihtaa. Mulle se lisähinta tarkoittaa sitä että voin luottaa että työkalu toimii luotettavasti. Vaikka voisinkin saada "ihan hyvän" soundin halpiksistakin. Ei tää mun tilanne useimpien harrastajien kohdalle vertaudu. Mutta halusinpa laittaa omaakin näkökulmaa. väitän että mitä paremmin asiansa osaa niin sitä heikommilla vehkeillä pärjää, se että onko pakko pärjätä vai haluaako muuten vain luxusta, se on toinen keskutelu se Molempiin vahva komppaus. Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c |
samuelnitrogen 18.10.2013 03:01:54 | |
---|
hyvin satunnaiseen rumpuharrastukseeni mahtuu kuitenkin yksi hieman tiheämpi keikkajakso mutta toiminta oli hyvin erilaista kuin tuossa herra markkuliinilla (ymmärrän hänen tilanteen ja saattaisin itsekin toimia tuossa tilanteessa jopa samoin?) - metelin takia kalvot piti monesti täysin teipata tai tukkia joten saundit "tuhoutuvat" täysin jokatapauksessa ja kapuloiden sijaan tuli käyttää mm "riisitikkuja" tai jopa vispilöitä, mikitettyjä keikkoja ei ollut lähes koskaan - joskus piti ehtiä yhdenkin illan aikana jopa kolmeen eri baariin, siinä ei tavaroita pakattu eikä juuri asettelua ehtinyt harkita (pedaalia ei irroitettu edes bassaria eikä virveliä telineestä ja jne....) - liikkuminen tapahtui joko kahdella henkilöautolla tai yhdellä pakettiautolla ja tavaroita jokus jätettävä mm henkilöautoon yöksi kadunvarteen jne... - no ei siinä halvimpia halpiksia silti käytetty mutta oli miten oli...semmosta! yövuoro on rock, ei ole koskaan aamuherätyksiä ja saa aina valvoa myöhään;) |
Duro 18.10.2013 10:00:30 | |
---|
Kyllähän halvemmillakin varmasti osaava pärjää, mut jos on varaa ni en nää mitään syytä ostella halpoja tai keskitasosia kamoja. Suorilta helppo viritettävyys, luotto siihen että rungot on sellaset ku pitääkin ja luotettava hardis jo suorilta painaa itellä ainakin suht paljon vaakakupissa. Ja kyllähän nuo videoissa nuo pannut hyvältä kuulosti. Ridestä nyt ei saa hyvää tekemälläkään :P Ei mitään lisättävää rumpuskenelle. Persoonallisuus soittajana nolla. (c) jazzmies |
majuku 18.10.2013 11:03:21 | |
---|
sahkuifk: Painoin varoitusta, liian paljon skeidaa vallankin tuossa edellisessä viestissä. Miksi? Tämä on keskustelupalsta! Painatko varoitusta aina jos joku eri mieltä kuin sinä? Jos aihe on sulle jotenkin arka niin ainahan voit jättää lukematta. - It's business in the front and party in the back - |
Epämuusikko 18.10.2013 11:18:34 | |
---|
samuelnitrogen: mutta silti vähän kevyesti väitän että mitä paremmin asiansa osaa niin sitä heikommilla vehkeillä pärjää, se että onko pakko pärjätä vai haluaako muuten vain luxusta, se on toinen keskutelu se Erittäin hyvin sanottu. "Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1 |
sahkuifk 18.10.2013 11:54:15 | |
---|
majuku: Miksi? Tämä on keskustelupalsta! Painatko varoitusta aina jos joku eri mieltä kuin sinä? Jos aihe on sulle jotenkin arka niin ainahan voit jättää lukematta. Vertasin aloittajan kirjoituksia hänen videoihinsa(ihan kelpo kamaa), ja mielestäni siinä oli niin iso ristiriita että pidin tätä känniprovona. Anteeksi nyt ihan vitusti jos pahoitin jonkun mielen :)) Kävelin sumussa koulun ohitse. |
AP 18.10.2013 13:18:53 (muokattu 18.10.2013 13:21:26) | |
---|
markkuliini: Tästä olen ehdottomasti samaa mieltä. Jos ei tuon tasoisilla saa hommaa tai soundia toimiman niin nimenomaan on kuskissa vika. Saahan niillä. Toisaalta, kuten pidempään harrastaneiden tai ammatikseen soittavien osalta on nähty, tuo hinta-laatusuhteeltaan oiva Stage Custom- tasokin jossain kohdassa "loppuu kesken" ja taas pitää ostaa vähän monipuolisempaa (so.kalliimpaa) settiä. Sehän noissa Export-Rockstar-jne. tason rummuissa on hyvää, että rautatavara on suunnilleen sitä samaa kuin kalliimmissakin eikä mitään älyttömiä viimeistelyheittoja eli rungon soikeuksia tai rouheita viisteitä tule vastaan. Voisivat ne parempiakin olla, mutta jos tässä autovertauksiin mennään niin sellaista Mazda 6- tasoa varmaan ovat nämä. Yksi tuttu soitteli tanssibändissä pienemmillä lavoilla ja oli aivan tyytyväinen 90-luvulla uutena ostamiinsa Tama Rockstar DX:iin: rautatavaraan saattoi luottaa, hyvillä sympaaleilla ja vähän kalliimmalla virvelillä soundi oli humppa- ja foksiosastoon ilman mikityksiä vähintään riittävä . Kamppeissa ei viikoloppukeikkailijalle ollut kuitenkaan liikaa rahaa kiinni. "Että se tulisi seinän läpi ja kaataisi hellan, ja menisi toisesta seinästä ulos. Sitten muumimamma sanoisi että "kah, nyt taitavat kakkuset uunissa olla hieman vituillaan" -Tempura |
markkuliini 18.10.2013 14:14:05 (muokattu 18.10.2013 14:15:39) | |
---|
AP: Saahan niillä. Toisaalta, kuten pidempään harrastaneiden tai ammatikseen soittavien osalta on nähty, tuo hinta-laatusuhteeltaan oiva Stage Custom- tasokin jossain kohdassa "loppuu kesken" ja taas pitää ostaa vähän monipuolisempaa (so.kalliimpaa) settiä. Sehän noissa Export-Rockstar-jne. tason rummuissa on hyvää, että rautatavara on suunnilleen sitä samaa kuin kalliimmissakin eikä mitään älyttömiä viimeistelyheittoja eli rungon soikeuksia tai rouheita viisteitä tule vastaan. Voisivat ne parempiakin olla, mutta jos tässä autovertauksiin mennään niin sellaista Mazda 6- tasoa varmaan ovat nämä. Yksi tuttu soitteli tanssibändissä pienemmillä lavoilla ja oli aivan tyytyväinen 90-luvulla uutena ostamiinsa Tama Rockstar DX:iin: rautatavaraan saattoi luottaa, hyvillä sympaaleilla ja vähän kalliimmalla virvelillä soundi oli humppa- ja foksiosastoon ilman mikityksiä vähintään riittävä . Kamppeissa ei viikoloppukeikkailijalle ollut kuitenkaan liikaa rahaa kiinni. Älkää autovertauksia, pliis. :D Yhtäkään autoa en ole omistanut, ne menee ihan yli hilseen. Tanssibändit ovat mielenkiintoinen ilmiö. Siellä olen nähnyt enimmäkseen halpaa/keskiluokan settiä, mutta oli setti mikä hyvänsä niin lähes aina se on todella huonossa vireessa ja todella vanhoilla kalvoilla (vastaan on tullut esim. Sonor Desingerit jotka kuulostivat täysin kuolleilta. Jätkät roudasivat ympäriinsä siis todella painavia ja kalliita rumpuja, mutta niitä ei koskaan viritetty.) Humpansoittajia tuntuu siis yhdistävän täydellinen välinpitämättömyys soundia kohtaan, kuulen usein selityksen että "Kyllä se tanssikansalle kelpaa! Eipä ole käynyt kukaan valittamassakaan." Syy on luultavasti enemmänkin soittajan oma leipiintyminen raskaaseen työhönsä. Ja vaikka soundi urpoille tanssijoille kelpaisikin, niin miksi itse kärsiä huonoista soundeista? Varmasti poikkeuksia löytyy mutta valtaosa mihin olen törmännyt on keikkaillut ihan karmeasoundisilla kamoilla. Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c |
Duro 18.10.2013 14:14:36 | |
---|
Tuo on ihan hyvä pointti muuten. Kehnot tompat ja basari vielä menee, mutta huonot känkyt ja virpulan huomaa melkeen heti. Ei mitään lisättävää rumpuskenelle. Persoonallisuus soittajana nolla. (c) jazzmies |
Epämuusikko 18.10.2013 14:24:10 (muokattu 18.10.2013 14:34:47) | |
---|
markkuliini: Älkää autovertauksia, pliis. :D Yhtäkään autoa en ole omistanut, ne menee ihan yli hilseen. Tanssibändit ovat mielenkiintoinen ilmiö. Siellä olen nähnyt enimmäkseen halpaa/keskiluokan settiä, mutta oli setti mikä hyvänsä niin lähes aina se on todella huonossa vireessa ja todella vanhoilla kalvoilla (vastaan on tullut esim. Sonor Desingerit jotka kuulostivat täysin kuolleilta. Jätkät roudasivat ympäriinsä siis todella painavia ja kalliita rumpuja, mutta niitä ei koskaan viritetty.) Humpansoittajia tuntuu siis yhdistävän täydellinen välinpitämättömyys soundia kohtaan, kuulen usein selityksen että "Kyllä se tanssikansalle kelpaa! Eipä ole käynyt kukaan valittamassakaan." Syy on luultavasti enemmänkin soittajan oma leipiintyminen raskaaseen työhönsä. Ja vaikka soundi urpoille tanssijoille kelpaisikin, niin miksi itse kärsiä huonoista soundeista? Varmasti poikkeuksia löytyy mutta valtaosa mihin olen törmännyt on keikkaillut ihan karmeasoundisilla kamoilla. Dead end job. Niin, pääsee sitä huonommallakin pulkalla alamäkeen. Tämä oli vertauskuva alasta sekä ammattiylpeyden yhteydestä soundikorvaan jos sitä on (veikkaan ettei usein ole). Odotan veristä vastaiskua tm-puolelta, olen valmis siihen. Tankerolla on Slinkut ja se osaa, sitä ei lasketa. Itse vedän mielelläni välillä Kurskeilla, kunhan ovat jonkinlaisessa vireessä. Soundi lähtee sormista jos on lähteäkseen. "Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1 |
AP 18.10.2013 14:33:47 (muokattu 18.10.2013 14:39:38) | |
---|
E: tuplasählinkiämm "Että se tulisi seinän läpi ja kaataisi hellan, ja menisi toisesta seinästä ulos. Sitten muumimamma sanoisi että "kah, nyt taitavat kakkuset uunissa olla hieman vituillaan" -Tempura |
AP 18.10.2013 14:38:55 (muokattu 18.10.2013 14:39:59) | |
---|
markkuliini: Varmasti poikkeuksia löytyy mutta valtaosa mihin olen törmännyt on keikkaillut ihan karmeasoundisilla kamoilla. Niin, tokko esimerkin kaveri aivan väliinpitämätön oli kun kuitenkin oli satsannutkin; peltisetissä kuitenkin oli Paiste Signaturea ym. josta saa jo maksaa ihan setelirahaa. Lähinnä varmaan oli ajatuksena, että ne vähäiset tomifillit saa tyydyttävästi ulos Rockstareistakin. "Että se tulisi seinän läpi ja kaataisi hellan, ja menisi toisesta seinästä ulos. Sitten muumimamma sanoisi että "kah, nyt taitavat kakkuset uunissa olla hieman vituillaan" -Tempura |
AP: Niin, tokko esimerkin kaveri aivan väliinpitämätön oli kun kuitenkin oli satsannutkin; peltisetissä kuitenkin oli Paiste Signaturea ym. josta saa jo maksaa ihan setelirahaa. Lähinnä varmaan oli ajatuksena, että ne vähäiset tomifillit saa tyydyttävästi ulos Rockstareistakin. Paiste Signaturea. Dude. "Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1 |
markkuliini 18.10.2013 14:59:47 (muokattu 18.10.2013 15:00:58) | |
---|
AP: Niin, tokko esimerkin kaveri aivan väliinpitämätön oli kun kuitenkin oli satsannutkin; peltisetissä kuitenkin oli Paiste Signaturea ym. josta saa jo maksaa ihan setelirahaa. Tästä päästäänkin seuraavaan lempiaiheeseeni, eli tanssirumpalien (itselleni) käsittämättömään mieltymykseen liian kirkassoundisiin pelteihin. Noita Paisteen signatureja tulee siellä vastaan kylläpä ne kuuluukin, ihan joka mikistä lavalla. Myös rock-painoiset ridet ovat suosiossa. Ehkä ideana niissä on että tatsista viis, niin aina se pingi erottuu. Juuri olin Viking Gracella 1,5 risteilyn ajan, ja 2 eri tanssibändiä kuulin. Molemmilla ykköscrashina Paiste signaturea ja molemmat soittivat tosi kohteliaalla settivolumella. Paitsi aina kun piti soittaa crashia. Jostain syystä sitä piti aina rankaista kuin pientä sikaa, ja siihen kun lisätään kyseisen mallin läpitunkevuus, niin yhdistelmästä tuli lähes sietämätön. Ja ihan sama juttu oli sutienkin kanssa. Joku vähän tummempisoundinen olisi auttanut kummasti. Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c |
rintapek 18.10.2013 15:11:52 | |
---|
Epämuusikko: Dead end job. Niin, pääsee sitä huonommallakin pulkalla alamäkeen. Tämä oli vertauskuva alasta sekä ammattiylpeyden yhteydestä soundikorvaan jos sitä on (veikkaan ettei usein ole). Odotan veristä vastaiskua tm-puolelta, olen valmis siihen.. No mä ny en o runpalia nähnykkään, tai siis olen mä nähny. Mut niil eväillä se on mentävä mitä repusta löytyy, eikä ne aina o kummoiset. Ei se aina o kiinni omast ylpeydestä, sen puutteesta tai sen yhteydestä puurokorvaan, vaan monasti saattaapi olla kiinni ihan siitä, et rouda- aika on rajallinen ja lyhyt ja sen jälkeen ei o sopivaa hirveesti kolistella. Ja kuten Sami tos itte kertoi noist kolme baaria illassa- keikoista joiden välillä kamat lentää autoon ja autosta ulos, niin ei siinäkään välissä hirveesti säädellä, vaik ei vissiin ihan humpasta olekaan kyse. Ittellä on ollu kahdet Millet, joista toisista tuunasin meshkalvoiset sähkärit (missähän lienevät nykyään) ja toiset taitaapi olla muksujen jäljiltä atomeina vanhan tönön ullakolla. Eipä noihin hirveesti rahaa menny. Mut käytön kannalta ikävämpi puoli on tosiaan se, et rautapuoli on ihan silkkaa sitä ihtiään. Just kuten Samikin tos kertoi, et videonkin tuunatuissa kannuissa on jo tomiholderit ja muistilukot revitty toisesta setistä. Meikäläisenkin makuun niis on jo lähtökohtaisesti ihan liikaa klappia ja sen lisäks mun on hirveen vaikee asemoida niit ittelleni mieluisalla tavalla. Jotenkin vaan joutuu tyytymään siihen mihin suuntaan putkenpäät saa sojottamaan. Eikä se o kivaa. Et siin mieles tommoisten tuunaamisen mielekkyys kärsii aika tavalla, vaik tuunaamalla sais saundista hunajata. En o kauhee kermaperse, vaik on minussa toisinaan kamarunkkarinkin vikaa. Pikemminkin olen hullu empiirinen kokeilija, joka tykkää ehjistä ja toimivista vehkeistä ja semmoiset on meikäläiselle ihan taatusti tarpeeksi hyviä. Jos vielä joskus erehdyn soittamaan kannuja bändissä, niin pitänee epikselle laittaa jollekin keikalle kutsu korvatulppien kera. Älä sit niin hirveesti kuuntele meikäläisen runpalointia, vaan hae joku söötti nainen humppaan, niin hoksaat, että se tahdissa pomppiminen onnistuu meikäläisestä huolimatta ihan kivasti. Laavändpiis. |
Epämuusikko 18.10.2013 16:00:21 | |
---|
Keskustelu saatiin uudelle tasolle. Itse lähden keikalle, hei hei. "Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1 |
marktark 18.10.2013 16:12:12 | |
---|
samuelnitrogen: eikös se usa tai china teksti lueta silmillä ei korvalla markkuliini: Joo, mutta kuuntelusta oli puhe. Ymmärsin nitrogeninkin viittaavan tässä juuri ensisijaisesti kuulovaikutelmaan, johon puolestaan teksti valmistusmaasta (ja sen näkeminen ennen kuulemista) voi vaikuttaa paljonkin. Hyvä soundi made in china = hyvää tuuria. Huono soundi made in usa = täytyy varmaan virittää ajan kanssa tai vaihtaa rumpua. Play that song, not the instrument. |
marktark 18.10.2013 16:17:16 | |
---|
sahkuifk: Painoin varoitusta, liian paljon skeidaa vallankin tuossa edellisessä viestissä. PAINOIT VAROITUSTA ?? Toivottavasti moderaattori jaksaa ottaa selvää, että tuo oli järjetöntä ja vastoin kaikkia ilmaisun vapauden kirjoitettuja ja kirjoittamattomia lakeja. Voi ei. Pasolini oli oikeassa. Play that song, not the instrument. |
statistiÖ 18.10.2013 16:22:19 | |
---|
samuelnitrogen: mutta turha siis liian laadukasta hommata kuten moni tietääkin, esim export-stage custom taso - jos ei se riitä niin on soittajassa vika Miksi tämä on aina näin. Annetaan ymmärtää, että laatukamoilla erinomainen saundi ja soitto tulee kaupanpäälle, ilman osaamista tai opettelua. Munkokemuksella halvin soitin, mikä mulla on, on helpoin soittaa. Kun paremmat rummut saapui kotiin, ensimmäinen havainto oli, että kuulostaapa mun soitto kauhealta. Paljon ne on mua opettaneet, antavat suoraa palautetta ja pitkään menee päästä samalle tasolle niiden kanssa. Osaava ammattilainen on siellä jo. mitä paremmin asiansa osaa niin sitä heikommilla vehkeillä pärjää, se että onko pakko pärjätä vai haluaako muuten vain luxusta, se on toinen keskutelu se Miksi tyytyä vähempään, saa niinkin toki tehdä. Varsinkin jos on ammattilainen. Työkalut on perinteisesti ajateltu olevan parasta (mahdollista) laatua ja niistä pihistelyä pidetty typeränä. Osaamisesta ei ole hyötyä, jos työkalut pettää tai työkaluilla saa irti huonompaa laatua kuin tekijässä on tekijää. Hyvä keskustelunaihe! ¤ RLRR LRLR RLRR LRLR ¤ Jos ei soi hiljaa, soi kovaa ¤ I have egg in my drums ¤ |