Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Pää meni sekaisin miksausoppaista
1 2 3
kohdataan
17.10.2013 02:06:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen lukenut miksausoppaita, ja mennyt ihan sekaisin.
Minua vaivaa erityisesti seuraava asia:
Miten botne, attack ja sointi saadaan esiin esim. bassorummusta? Oppaiden mukaan botnea, atackia ja sointia ei saa kompressoida, joten mitä sitten kompressoidaan? Miten samalta raidalta voi kompressoida pelkästään botnea, sointia tai atackia? Ymmärtääkseni kompressori kompressoi raitaa koko taajuusalueella, olenko jotenkin ymmärtänyt väärin?
 
Jos soittimet ovat miksauksessa eritaajuusalueilla, niin saako samalla taajuusalueella kuulua muita soittimia? Pitääkö tehdä jonkinlainen kuoppa, vai tuleeko leikata koko taajuusalue pois raidoilta, joilla on kilpailevia soittimia?
 
PurpleCandle
17.10.2013 07:21:13 (muokattu 17.10.2013 07:22:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kohdataan: Olen lukenut miksausoppaita, ja mennyt ihan sekaisin.
Minua vaivaa erityisesti seuraava asia:
Miten botne, attack ja sointi saadaan esiin esim. bassorummusta? Oppaiden mukaan botnea, atackia ja sointia ei saa kompressoida, joten mitä sitten kompressoidaan? Miten samalta raidalta voi kompressoida pelkästään botnea, sointia tai atackia? Ymmärtääkseni kompressori kompressoi raitaa koko taajuusalueella, olenko jotenkin ymmärtänyt väärin?
 
Jos soittimet ovat miksauksessa eritaajuusalueilla, niin saako samalla taajuusalueella kuulua muita soittimia? Pitääkö tehdä jonkinlainen kuoppa, vai tuleeko leikata koko taajuusalue pois raidoilta, joilla on kilpailevia soittimia?

 
Multiband kompressoreilla voit valita mitä taajuusaluetta kompressoit. Basareissa itse pidän tärkeimpänä attackia ja jätän sille tilaa kompressoidessa muutaman millisekunnin. Eli kompressoin sitä sointia mutta en paljoa. Jos pitää vielä saada lisää massaa basareille niin käytän parallel kompressointia. Parallal kompressoinnin kanssa säilyy attackit ja soinnit.
Radikaalit EQ säädöt kuulostaa helposti epäaidolta. Taaduusaluet menee väkisinkin päällekkäin eri soittimilla. Jos joku alue ei jollain soittimella kuulu niin kohtuullisesti ottaa EQlla jotain toista soitinta pois tieltä.
 
(Luultavasti näitä ketjuja lukee joku vasta aloitteleva miksaajakin).
 
For what it freedom?
htm
17.10.2013 09:05:54 (muokattu 17.10.2013 09:07:28)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Veikkaan, että kysyjä haki tässä attackin ja soinnin rajan hakemista kompressorissa. Sehän tapahtuu attack- ja release aikoja säätämällä. Mitä pidempi attack-aika on, sitä kauemmin basarin läjähdyksestä kestää, ennen kuin kompessori alkaa toimimaan. Eli atakki "pääsee läpi". Release-aikaa pidentämällä taas saa kompressorin kompressiopmaan äänen "häntää" pidempään, jolloin sointia saa enemmän esille.
 
Botnepuolen kompressointi erikseen onnistuu toki monialuekompressorilla, mutta en lähtisi aloittelijana niistä liikkeelle. Kokeile nyt vaan ensin sillä perusvehkeellä.
 
Kuoppien ja taajuusalueiden leikkaamiseen voisi sanoa, että periaatteessa joo, mutta korvia kannattaa käyttää. Eli turhan rajut leikkaukset saattaa kuullostaa karskilta. Tasapainon hakeminen on avainsana.
 
www.signumfreud.com www.facebook.com/maenhaluakuunnellarekords
Exhausted
17.10.2013 12:17:00
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

htm: Release-aikaa pidentämällä taas saa kompressorin kompressiopmaan äänen "häntää" pidempään, jolloin sointia saa enemmän esille.
 
Oon ymmärtänyt tämän niin, että kun release-aika on lyhyt, kompressointi eli äänen vaimentaminen kohdistuu enemmän iskuosaan, jolloin häntä korostuu suhteessa iskuun. Täten jos haluaa korostaa sointia, tulee käyttää lyhyempää releasea. Pidempi release taas kohtelee äänen häntää luonnollisemmin. Liian pitkä release taas saattaa johtaa siihen, että kompressori ei ehdi "nollautua" ennen seuraavaa säveltä.
Spedemix
17.10.2013 14:02:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Exhausted: Oon ymmärtänyt tämän niin, että kun release-aika on lyhyt, kompressointi eli äänen vaimentaminen kohdistuu enemmän iskuosaan, jolloin häntä korostuu suhteessa iskuun. Täten jos haluaa korostaa sointia, tulee käyttää lyhyempää releasea. Pidempi release taas kohtelee äänen häntää luonnollisemmin. Liian pitkä release taas saattaa johtaa siihen, että kompressori ei ehdi "nollautua" ennen seuraavaa säveltä.
 
Tämä on oikein. Mitä nopeampi release sitä väkevämmin (tasaisemmin) sustain soi koska nopea release pitää soinnin "pinnalla".
 
Pääsääntöiset kompressorin väärinkäytöt ovat liian nopea atakki, jolloin soittimen aluke ei pääse kunnolla läpi ("choked" olisi kai sopiva ameriikankielinen ilmaisu) ja liian hidas release jolloin sustain käytännössä kuolee kokonaan. Molemmissa tapauksissa asiat ikään kuin "hukkuvat". Näitä kahta (nopea atakki ja hidas release) käyttämällä saa aika tuhoisaa jälkeä aikaan.
 
Tietenkin otetaan huomioon instrumenttikohtaiset eriävyydet: Rumpukanavissa tulee ylipäänsä käytettyä nopeampia atakkeja ja releaseja, kuin vaikkapa jousimatoissa.
 
Asia erikseen on sit se jos tieten tahtoen halutaan puskea hallitusti jotain soitinta taustalle ja näissä tilanteissa soittimen atakin pieni tukehduttaminen ei ole ollenkaan pahitteeksi (Näihin hommiin sopii esim. masterointilimitterit aika kivasti koska eivät päästä mitään thresholdin läpi). Ja releasea hidastamalla (näin ylipäänsä puhuttaessa) pikkuisen soitinta saa puskettua inan taaemmas miksauksessa.
 
miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1
Exhausted
17.10.2013 14:56:06
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rajuista eq-toimenpiteistä piti sanoa vielä, että korva kuulee asiat eri tavalla kuin mikrofoni. Monesti tarvitaan eq:lla "palauttamista", että saadaan soitin kuulostamaan luonnolliselta. Esimerkiksi basarista tulee usein leikattua alamiddleä jostain 200 hz tienoilta reilustikin, koska basarin tärkein sointi on siitä alempana ja atakin napsu ylempänä. Keskitaajuuksien ei tarvitse kuulua niin lujaa, ja tila vapautuu muille soittimille. Kompressoidessa basaria käytän yleensä aika pitkää attack timea, jotta atakki pääsee läpi, mutta nopeahkoa releasea, ja saatan kompressoida parillakin kompuralla tai limitterillä peräkkäin. Eq ennen kompressoria, jotta häiriötaajuudet eivät vaikuta kompressorin toimintaan.
htm
17.10.2013 14:58:15 (muokattu 17.10.2013 14:59:49)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Exhausted: Oon ymmärtänyt tämän niin, että kun release-aika on lyhyt, kompressointi eli äänen vaimentaminen kohdistuu enemmän iskuosaan, jolloin häntä korostuu suhteessa iskuun. Täten jos haluaa korostaa sointia, tulee käyttää lyhyempää releasea. Pidempi release taas kohtelee äänen häntää luonnollisemmin. Liian pitkä release taas saattaa johtaa siihen, että kompressori ei ehdi "nollautua" ennen seuraavaa säveltä.
 
Joo, selitin vähän epätarkasti tämän, mutta olet periaatteessa oikeassa. Monesti vaan kompressoinnissa käytetään sitä makeup-gainia kompressoidun signaalin kokonaistason nostamiseksi, jolloin äänen kompressoitu häntä ikään kuin nousee esille ja se korostuu näin.
 
www.signumfreud.com www.facebook.com/maenhaluakuunnellarekords
Exhausted
17.10.2013 15:04:36
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

htm: Joo, selitin vähän epätarkasti tämän, mutta olet periaatteessa oikeassa. Monesti vaan kompressoinnissa käytetään sitä makeup-gainia kompressoidun signaalin kokonaistason nostamiseksi, jolloin äänen kompressoitu häntä ikään kuin nousee esille ja se korostuu näin.
 
Make up gain vaikuttaa myös release-ajan jälkeen, jolloin se osa signaalista voimistuu eniten (tai heikkenee vähiten), johon kompressori ei vaikuta.
washburn
17.10.2013 16:27:09
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Exhausted: Eq ennen kompressoria, jotta häiriötaajuudet eivät vaikuta kompressorin toimintaan.
 
Tästä vois taas tapella maailman tappiin. Mutta sanoisin, notta ei kannata sääntönä pitää. Jos siellä jotain 'häiriötaajuuksia' on, niin sehän on äänitysvirhe silloin.
Usein kuitenkin hiukkasen kompressoituun matskuun eq puree paremmin.
Esim. laulua tulee usein kompressoitua sekä ennen että jälkeen eq:n. Jos nyt eq:ta ylipäänsä tarvitsee.
 
Live long and prosper.
washburn
17.10.2013 16:41:04
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kohdataan: Miten botne, attack ja sointi saadaan esiin esim. bassorummusta? Oppaiden mukaan botnea, atackia ja sointia ei saa kompressoida, joten mitä sitten kompressoidaan?
 
Mitähän höpöphöpö oppaita.. Hyvässä miksauksessa on selkeä ja tasainen botne. Botnea on yleensä pakko kompressoida. Atakkialueella pitää olla dynamiikkaa jonkinverran, jotta miksaus soi avoimesti ja komiulotteisesti.
 
Tapaus bassorumpu. Jos bassorumpu muodostaa biisin alimman botnen, se tulisi tehdä about 60Hz (jos kyse perus pop/rock osastosta). Botnen ja atackin saat esiin, kun eq:lla poistat mutataajuuksia, eli taajuuksia, jotka ovat 'sointi + 1oktaavi' ja attack - 1oktaavi' välissä. Se, miten paljon leikkaat riippuu genrestä ja halutusta soundista. Voit tämän lisäksi tarpeen mukaan korostaa eq:lla sitä n.60Hz ja atackia, jonka taajuus on aika genreriippuvaista. Jos boostat botnea, leikkaa ihan alimmat mölähdykset pois.
 
Live long and prosper.
Klezberg
17.10.2013 16:45:36 (muokattu 17.10.2013 16:47:28)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

washburn: Jos siellä jotain 'häiriötaajuuksia' on, niin sehän on äänitysvirhe silloin.
 
Onko se esimerkiksi äänitysvirhe, että käyttää nauhamikkiä ja äänittää laulun läheltä, tulee kova proximity-ilmiö, jonka takia pitää leikata matalia eq:lla, joskus paljonkin, jos näin just saa hyvän laulusoundin?
 
Usein kuitenkin hiukkasen kompressoituun matskuun eq puree paremmin.
Esim. laulua tulee usein kompressoitua sekä ennen että jälkeen eq:n. Jos nyt eq:ta ylipäänsä tarvitsee.

 
Pitääpäs kokeilla. Silti meinaan että em. tapauksessa eq:n tarve ei ole äänitysvirhe.
 
Kommentoi ikuinen aloittelija.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
washburn
17.10.2013 16:51:47
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: Onko se esimerkiksi äänitysvirhe, että käyttää nauhamikkiä ja äänittää laulun läheltä, tulee kova proximity-ilmiö, jonka takia pitää leikata matalia eq:lla, jos näin just saa hyvän laulusoundin?
 
No, jos se on just se soundi mitä haetaan, niin anna mennä vaan. Pyrin kyllä itte äänittämään siten, että sointi ja atakki on jo valmiiks mahdollisimman hyvin balanssissa. Laulua äänittäessä haen mikistä usein sen kohdan, missä proximity efekti astuu kuvaan ja mikki menee ikään kuin tukkoon. Siitä sitten ottaa hitusen taaksepäin, niin ollaan usein aika hyvässä kohdassa. Tuo proximity effun raja muuten voi vaihdella mikistä toiseen aika paljonkin.
 
Live long and prosper.
htm
17.10.2013 16:53:37
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Exhausted: Make up gain vaikuttaa myös release-ajan jälkeen, jolloin se osa signaalista voimistuu eniten (tai heikkenee vähiten), johon kompressori ei vaikuta.
 
Toki.
 
Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt kirjoitus!
 
www.signumfreud.com www.facebook.com/maenhaluakuunnellarekords
Klezberg
17.10.2013 16:56:15 (muokattu 17.10.2013 16:56:36)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

washburn: No, jos se on just se soundi mitä haetaan, niin anna mennä vaan. Pyrin kyllä itte äänittämään siten, että sointi ja atakki on jo valmiiks mahdollisimman hyvin balanssissa. Laulua äänittäessä haen mikistä usein sen kohdan, missä proximity efekti astuu kuvaan ja mikki menee ikään kuin tukkoon. Siitä sitten ottaa hitusen taaksepäin, niin ollaan usein aika hyvässä kohdassa. Tuo proximity effun raja muuten voi vaihdella mikistä toiseen aika paljonkin.
 
Mä olen kirjallisuudesta lukenut, että on aika normaalia että nauhamikin kanssa tarvitaan eq:ta ja että se sietää sitä aika hyvin. Mutta toki on tärkeä itse kokeilla. Mitä mä olen käyttänyt niin pitää olla aika kaukana että vaste on tasainen, ja sitten se onkin jo tilan äänittämistä.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
washburn
17.10.2013 17:01:29
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: Mä olen kirjallisuudesta lukenut, että on aika normaalia että nauhamikin kanssa tarvitaan eq:ta ja että se sietää sitä aika hyvin.
 
Voi olla. En ole nauhamikeillä hirveästi lauluja äänittänyt, muita juttuja kylläkin. En ole niissä huomannut ylimääräistä eq:n tarvetta. Tai onhan se ekvalisointia tavallaan sekin, että säätelee mikkikulmaa ja etäisyyttä äänilähteeseen nähden.
 
Live long and prosper.
Klezberg
17.10.2013 17:33:21 (muokattu 17.10.2013 17:54:21)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

washburn: Voi olla. En ole nauhamikeillä hirveästi lauluja äänittänyt, muita juttuja kylläkin. En ole niissä huomannut ylimääräistä eq:n tarvetta. Tai onhan se ekvalisointia tavallaan sekin, että säätelee mikkikulmaa ja etäisyyttä äänilähteeseen nähden.
 
Voi se olla sekin, että kun yksin tekee, laulaa ja äänittää, niin on työläämpi säätää. MXL-R144 on tuo mikki. Aika tumma soundi tulee kauempaakin. Voihan se olla rikkikin. Ja voihan se olla tuo minun laulukin. Ei viulusta esimerkiksi mitään tarvinnut leikata.
 
Thomannin RB700:ia olen käyttänyt sitten ilman eq:n tarvetta, mutta kauempaa blumlein-tyyliin.
 
No olkoon, mä teen niinkuin teen, en tarvitse sille muiden hyväksyntää :) Mutta täytyy yrittää testailla ja hakea, sen minkä pystyy.
 
Sen tiedän että kauempaa ei tule sama laulusoundi. Että sitten voin yhtä hyvin käyttää konkkamikkiä. Kallistamalla mikkiä olen saanut vähän kirkkaamman soundin kyllä.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
Groovi
17.10.2013 20:04:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Illalla ennen hampaiden pesua otat basariraidan käsittelyyn ja kompressoit sitä niin maan perkuleesti. Sitten kun alkaa soundi hirvittää niin ryttäät vielä pikkusen lisää. Ja just kun olet kääntänyt selkäsi miksauspöydälle, niin palaat vielä ovelta takaisin ja lisäät yhden napsun kompuraa lisää.
 
Sitten valot pois ja nukkumaan.
 
Aamulla herätessä kuuntelet raidan uudelleen ja teet sen perusteella täysin uudet säädöt. Todennäköisesti vähennät kompurointia ainakin 65% ja muutat kaikki muutkin asetukset laidasta toiseen, ja johan alkaa kuulostaa hyvältä.
 
Se on sitten siinä, just eikä melkein.
 
Onneksi musiikki pelasti minut nuorena. Muuten olisin sekaantunut urheiluun tai opiskeluun.
kohdataan
19.10.2013 18:29:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Luon tuollaisen opinnäytetyön, jossa haastateltiin Suomen pitkänlinjan miksaajia.
 
http://publications.theseus.fi/bits … /45646/Granberg_Juha.pdf?sequence=1
 
washburn
19.10.2013 19:56:30
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kohdataan: Luon tuollaisen opinnäytetyön, jossa haastateltiin Suomen pitkänlinjan miksaajia.
 
http://publications.theseus.fi/bits … /45646/Granberg_Juha.pdf?sequence=1

 
Lueskelin tuota hieman. Tossa on semmonen ongelma, että osa lausunnoista, varsinkin Tuovisen Tipin jutut, on irrotettu asiayhteydestään ja aloitteleva miksaaja voi saada joistain jutuista ihan väärän kuvan. Tiedän tämän, koska itsekin olen Tipin tunneilla istunut.
 
Live long and prosper.
kohdataan
19.10.2013 23:29:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

washburn: Lueskelin tuota hieman. Tossa on semmonen ongelma, että osa lausunnoista, varsinkin Tuovisen Tipin jutut, on irrotettu asiayhteydestään ja aloitteleva miksaaja voi saada joistain jutuista ihan väärän kuvan. Tiedän tämän, koska itsekin olen Tipin tunneilla istunut.
 
Piti kirjoittaa, että luin opinnäytetyön, eikä loin opinnäytetyön.
Nopeasti se sisältö muuttuu, voi mua...
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «