Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: 1x12 vai 2x12 tai joku muu.. budjetti kaappi haussa
1 2
UKKOMIES
10.10.2013 22:07:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kirjotellaanpas taas pitkästä aikaa foorumille.
 
Mulle on tulossa tiny terror combon tilalle näillä näkymin viikonloppuna Orange Thunder 30 nuppi. Ongelmana on se että siihen ei ole kaappia ja olen aika PA..
 
Tähän asti mulla on ollut pelkkiä comboja. Nyt sitten tarvitsisi keksiä tolle hyvä, halpa ja suht näppärän kokonen kaappi alle (mahdoton yhtälö).
Tekisi mieli kokeilla 2x12 kaappia, mutta onko järkeä jos budjettini pyörii 200e molemmin puolin? Vähän pystyy joustaa muttei liikaa.
 
Perinteistä rokin räimettä tulee soiteltua, en ole mikään hifisti.
 
Framuksen 212 näyttäs liikkuvan torill edukkaasti mutta myös orangen oman 1x12 sais varmaan budjettiin mahtumaan..
 
Yksi vaihtoehto olisi tietenkin tehdä kaappi itse, mutta tuleeko yhtään sen halvempi? Lisää projekteja en autojen lisäksi mielelläni kaipaa, mutta jos on oikeasti "kustannustehokas" ratkaisu niin miksei. Saisihan siitä ainakin omanlaisensa tehtyä..
 
Rohkea rokan syö.
dr_solo666
10.10.2013 22:12:20
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on tämä. http://www.thomann.de/fi/harley_benton_g212_vintage.htm
Oli tarkoitus ottaa elementit ja rakentaa uusi kaappi tilalle. Tämä oli vaan sen verran laadukas, että se jäi tekemättä. Tuon hintahan on vain muutaman kympin enemmän mitä 2kpl Vintage kolmekymppejä. Torilla näitä näkyy välillä 150€ tienoilla.
 
"When you are a guitar player, you must tweak" -Paul Gilbert
Myrkky Nuoli
10.10.2013 23:07:45 (muokattu 10.10.2013 23:08:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Framukset ja Harley Bentonit ruukkaa oleen hintaluokkansa parasta. Framukset on minusta vähän parempia, mutta reppaasti kalliimpiakin. Käytettynä lähtee tosin välillä polkuhintoihin ja niitä on pirusti liikenteessä. Nekin vähän ohuen kuulosia jotenkin ja alapää niissä käy herkästi pieremään kovalla volumella. Aivan passeleita silti molemmat. Tälläkin hetkellä HB 2x12 tyhjänä 60€ torilla. Ei tolla hinnalla voi paljon metsään mennä. Käytetyt elementit tuohon niin halpa kun mikä. Jos V30 on mieleinen niin kummallakaan noista kaapeista sellaisenaan ei mee metsään yllä jos et tosiaan mitään laatukamaa kaipaa. Kyllä nuo on ihan keikkapelejä mun kirjoissa. Ja noilla hinnoilla ei kyllä oo enää säästöistä juuri kyse jos lähtee ite tekemään. Hyvissä käsissä toki laadukkaampaa, mutta nuo on molemmat paksua vaneria ja ihan ok tekoa. On sitä tullut nähtyä esim. todella paljon köppäsempiä Marshall-kaappeja.
 
Framusta on tullut roudailtua yhdellä kädellä, kevyt on. Tolexit on sitten sellasta ohutta liparetta, että se lähtee kulumaan about samantien, mutta minusta se on lähinnä plussa :)
 
JuSu
11.10.2013 08:42:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Myrkky Nuoli: Framukset ja Harley Bentonit ruukkaa oleen hintaluokkansa parasta.
 
Hmm. Mä en kyllä tuota Framusta nosta kovin korkealle, varsinkin kun se uutena maksaa sen melkein 400 euroa. Bentonin parisataa V30:llä on aika lyömätön, tosin mulla ei tuosta kotelosta ole omakohtaista kokemusta. V30 elementtinä voi olla toisille melkoinen pettymys, vaikka monet tykkääkin. Riippuu paljon myös vahvistimesta.
 
Mutta ei noihin kannata rajoittua. Nykyään saa uutena varsin päteviä esityksiä aiheesta 2x12", mm. VHT:n tai Jet Cityn komerot maksavat T-kaupassa uutena 150 euroa, ja ovat täysvanerikoteloita. Jet Cityssä on jopa jonkin sortin Eminencet sisällä, VHT:n omat Chromebackit ovat eivät ole kummoiset.
 
Mulla on hyvä omakohtainen kokemus tuosta VHT:stä, pitkään soittelin sellaisella ja puljailin kaiuttimia. Kotelo on tukeva ja asiallisesti tehty. Mun kirjoissa tuo on hands down parempi kuin tuo mainittu Framus.
 
Kahden sadan budjetilla saa jo ihan hyvän 2x12" -kaapin, kun vähän tutkii ja jaksaa etsiä käytettynä. Kaiuttimet (elementit) melkein parempikin hankkia käytettynä, ovat valmiiksi sisäänsoitetut... Käytetyn ostamista puoltaa sekin, että voi valita elementit, ja vieläpä ihan hyvät tuohon budjettiin. Halpiskaappien orkkiselementit ovat usein aika köpöisiä, ja jos lootaan onkin ladatta laadukkaammat tötteröt, on valikoima yleensä aika rajattu, käytännösä V30.
 
Tämän saa toki ottaa mainospuheenakin, torilta sattui Avatarin 2x12" oversized -kaappi edukkaasti kohdalle, joten tuo VHT saa väistyä ja on siten myytävänä. Hyvä kotelo, torilta löytyy, ja tarjouksia kuunnellaan... Siihen sitten vaan mieleiset kailottimet ja rokrok. Taatusti hyvä hintaansa nähden. Ja budjetti pitää.
 
JuSu
Myrkky Nuoli
11.10.2013 11:43:40 (muokattu 11.10.2013 11:43:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JuSu: Hmm. Mä en kyllä tuota Framusta nosta kovin korkealle, varsinkin kun se uutena maksaa sen melkein 400 euroa. Bentonin parisataa V30:llä on aika lyömätön, tosin mulla ei tuosta kotelosta ole omakohtaista kokemusta. V30 elementtinä voi olla toisille melkoinen pettymys, vaikka monet tykkääkin. Riippuu paljon myös vahvistimesta.
 
Ehdottomasti samaa mieltä siitä, että uutena Framukset eivät ole kummoinen diili. Mut niitä saa käytettynä todella halvalla. 160€-180€ hinnoilla näkynyt ihan hiljattain. Tuolla hinnalla rupee olemaan bang for the buck -suhde aika kova.
 
MannihilatoR
11.10.2013 12:32:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei. Onko kellään kokemusta Blackstar HTV112 ja 212 kaapeista?
 
...ja hymiöt viestini loppuun: :D :D :D :D :D :D
JaaGeRMaisTeR
11.10.2013 13:47:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MannihilatoR: Hei. Onko kellään kokemusta Blackstar HTV112 ja 212 kaapeista?
 
On. Ihan jees pönttö :)
 
mopar
11.10.2013 17:29:09 (muokattu 11.10.2013 17:44:12)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osta multa ämyrit ja tee kaappi ite.
 
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=777717
 
http://muusikoiden.net/dyn/users/112469.jpg
Ziggy Bubba
11.10.2013 17:33:35 (muokattu 11.10.2013 17:34:19)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Orangen vahvarien kanssa V30-elementit tuppaa toimimaan erittäin hyvin, ehkä siksi niitä myös firman omista kaapeista usein löytyy.
 
Tässä kohtaa kannattaa muistaa, että se kaappi tekee tosi ison osan soundia, eli siinä kohtaa ei kannata liikaa säästää. Ite kattelisin just noita Bentoneita ym. V30-mööpeleitä, varsinkin semmosia missä on ns. merkkielementit kiinni.
 
Ja 2x12 kuulostaa rutosti jykevämmältä kuin 1x12, myös kotona. Eikä muuten vie edes sen enempää tilaa kun nostaa pystyyn. Täyttä voittoa siis kaikin puolin :)
 
Orgaanista maalausrockia!: CROOKMACHINE
Miikathebest
12.10.2013 03:18:25 (muokattu 12.10.2013 03:19:14)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Komppia Harley Bentonille! Löytyy metallikahvat ja kaikki. Laadukkaampaa tekoa kuin Marsu.
 
Liikaa säröä!
Hynkel
12.10.2013 08:14:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miikathebest: Laadukkaampaa tekoa kuin Marsu.
 
On ilman muuta juu. Hintakin on vain murto-osa, miksi ostaa saippuaa kun vedelläkin pärjää?
 
Ukonete prosím výstup a nástup, dvere se zavírají.
JuSu
12.10.2013 11:17:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hynkel: On ilman muuta juu. Hintakin on vain murto-osa, miksi ostaa saippuaa kun vedelläkin pärjää?
 
Höhö.
 
Marshallin kaappeja on laidasta laitaan. Kalleimmat ovat hyvinkin laadukkaita, kun taas halvimmat ovan aikalailla kuraa. Bentoni asettuu laadullisesti sinne jonnekin sekaan, mutta en väittäisi suorilta paremmaksi kuin kaikki Marshallit... =)
 
En tiedä, liekö ihan yleisesti tiedossa, mutta Marshallin 2X12"- peruskaapit (1922&1936) tehdään tätä nykyä kokonaan MDF:stä. Tämä huomioon ottaen ne ovat uutena mun mielestä aika hinnakkaita. Vanhemmat JCM-800 -sarjalaiset ovat vielä vaneria, muistaakseni ihan alkupään tuotannon JCM-900 sarjalaisetkin. Kantsii pitää mielessä, jos tuota kaappia halajaa.
 
Muistaakos joku, mikä oli tilanne 4x12" -kaappien kanssa? Muistaakseni uudemmissa 1960 -kaapeissa on sekarakenne vaneria ja MDF:ää, mutta oliko se niin, että vain takalevy on MDF:ää? Vai niin, että vain baffle on vaneria?
 
Alkoi vähän rönsyillä. Sorry.
 
JuSu
Antti1
12.10.2013 12:39:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä oon itseasiassa alkanut tässä miettimään, että miksi MDF:ää pidetään niin suurena kirosanana kitarakaappien rakennusmateriaalina? Eihän se mekaanisesti ole kamalan kestävää kamaa rankkaa keikkailua ajatellen, mutta akustisilta ominaisuuksiltaan vie vaneria 600-0. Toisaalta eri vanerilaaduilla kikkailemalla saa muutettua kaappien resonanssia haluttuun suuntaan, mutta onnistuu se MDF:lläkin. Tulee vaan mieleen, että miltä täysin identtisesti tehty MDF-loota mahtaisi ihan oikeasti kuulostaa vaneriaskin rinnalla? Mä en oo ikinä päässyt tuota testaamaan.
 
"I dreamed that I was in a river... I floated down the river, through valleys of giant boobs." -Sanji
JuSu
12.10.2013 13:20:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Mä oon itseasiassa alkanut tässä miettimään, että miksi MDF:ää pidetään niin suurena kirosanana kitarakaappien rakennusmateriaalina? Eihän se mekaanisesti ole kamalan kestävää kamaa rankkaa keikkailua ajatellen, mutta akustisilta ominaisuuksiltaan vie vaneria 600-0. Toisaalta eri vanerilaaduilla kikkailemalla saa muutettua kaappien resonanssia haluttuun suuntaan, mutta onnistuu se MDF:lläkin. Tulee vaan mieleen, että miltä täysin identtisesti tehty MDF-loota mahtaisi ihan oikeasti kuulostaa vaneriaskin rinnalla? Mä en oo ikinä päässyt tuota testaamaan.
 
Täysin identtistä ei varmaan voisi tehdä, kestääkseen MDF:n pitäisi olla vähän paksumpaa? Vai pitäisikö?
 
Mitä mä olen ymmärtänyt, niin MDF on jäykkää eikä resonoi samoin kuin vaneri. Tämä vaikuttaa kaapin sointiin. Onko se hyvä vai paha, lienee makuasia.
 
Tuo ylläkirjoittamani on täysin luettua ja mutua, eikä perustu mihinkään kokemukseen tai tietoon. Mulla ei ole koskaan ollut muita kuin vaneriaskeja, yhtä pientä Bentonia lukuunottamatta.
 
JuSu
Antti1
12.10.2013 13:31:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JuSu: Täysin identtistä ei varmaan voisi tehdä, kestääkseen MDF:n pitäisi olla vähän paksumpaa? Vai pitäisikö?
 
Ei sen paksumpaa pidä olla, jos ja kun vaneriaski kuitenkin on nykyään tapana tehdä melko paksusta kamasta. Lähinnä liitokset pitää miettiä vähän eri tavalla, mutta MDF:n ehdoilla tehdyt ratkaisut sopivat myös vaneriseenkin.
 
Mitä mä olen ymmärtänyt, niin MDF on jäykkää eikä resonoi samoin kuin vaneri. Tämä vaikuttaa kaapin sointiin. Onko se hyvä vai paha, lienee makuasia.
 
Kyllä tossa resonanssiväitteessä on pointtinsa ja tottahan se onkin. Juurikin siitä syystä MDF on melkoisen suosittu materiaali poppikoneiden kaiuttimissa. Nyt seuraava tyyppi tulee sanomaan ettei kitarakaapin kuulu olla hifi-kaiutin. Joo'o, niinpä niin. Mä kuitenkin kysyn samalla, että miten juuri vanerin on arvottu olevan sopivan epäsopiva materiaali tältä näkökulmalta? Olen aika vakuuttunut, että se on valittu materiaaliksi lähinnä vaan hinnan, mekaanisten ominaisuuksien ja saatavuuden vuoksi aikoinaan, josta sitten on muodostunut perinne laitevalmistajien keskuudessa.
 
Olisi mielenkiintoista tehdä testi kaikista tavanomaisista eri levytyypeistä muutamalla eri materiaalipaksuudella. Vanereistakin useampi eri puulajike mukaan vertailuun, kun esim. havuvanerin ja koivuvanerin resonanssi on aivan täysin erilainen. Kaikista siis materiaalia lukuunottamatta sisätilavuudeltaan ja muodoltaan identtinen kaappi samoilla elementeillä.
 
"I dreamed that I was in a river... I floated down the river, through valleys of giant boobs." -Sanji
UKKOMIES
12.10.2013 14:32:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täälähän on keskustelua syntynyt kiitettävästi.
 
Harrikka ei tule mulle varmaankaan kyseeseen, tyhmää tai ei! Ellei sitten joku oikeesti hyvä diili tuu vastaan.
 
Tuo VHT:n kaappi houkutteli mutta se tais jo mennä ja nuo jensenitkin on ainakin osuvasti hinnoteltu ja aijaisi varmaankin asianasa. Mutta palkkapäivä ei ole vielä koittanu niin funtsitaan rauhassa :)
 
Rohkea rokan syö.
J.Nikkanen
12.10.2013 14:41:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Mä oon itseasiassa alkanut tässä miettimään, että miksi MDF:ää pidetään niin suurena kirosanana kitarakaappien rakennusmateriaalina? Eihän se mekaanisesti ole kamalan kestävää kamaa rankkaa keikkailua ajatellen, mutta akustisilta ominaisuuksiltaan vie vaneria 600-0. Toisaalta eri vanerilaaduilla kikkailemalla saa muutettua kaappien resonanssia haluttuun suuntaan, mutta onnistuu se MDF:lläkin. Tulee vaan mieleen, että miltä täysin identtisesti tehty MDF-loota mahtaisi ihan oikeasti kuulostaa vaneriaskin rinnalla? Mä en oo ikinä päässyt tuota testaamaan.
 
No juuri tämä. Kitarakaappi on niin helvetin sekalainen kokonaisuus, ainakin kun noita valmistajien väittämiä ja parhaita mahdollisia ratkaisuja katsoo, ettei paremmasta väliä. Muutamia bassokaappeja rakentaneena ja useampiin rakenneratkaisuihin tutustuneena ei voi kuin ihmetellä mitä kaikkea munstailua kitarakaappeihin liittyy. Materiaalit, muodot, rakenne (umppari, open back, refleksi), tukeminen, aukotus... siis ihan kaikki on vedetty hatusta ja perustellaan juuri sillä että kitarakaappi ei ole hifi-kaappi, vaan sen tulee soida juuri oikealla tavalla että saadaan haluttu saundi. Jaa. Muutaman kerran vaan miettinyt että kun sen SM57 mikin siihen tötterön eteen laittaa ja signaalin tiskiin, niin tietääkö se tötterö kummoisessa askissa se on? Että osaisi sitten antaa oikean "väristä" saundia ulos. Huh?
 
Tein itse ja säästin polttopuiden hankinnassa.
Antti1
12.10.2013 15:47:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Nikkanen: Muutaman kerran vaan miettinyt että kun sen SM57 mikin siihen tötterön eteen laittaa ja signaalin tiskiin, niin tietääkö se tötterö kummoisessa askissa se on? Että osaisi sitten antaa oikean "väristä" saundia ulos. Huh?
 
Kyllähän noissa aika radikaalejakin eroja on, mutta ne saavutetut erot perustuu mun nähdäkseni useimmiten lähes puhtaaseen yritykseen ja erehdykseen. Ainakin just noi lafkojen väittämät omien kaappiensa näennäiseen paremmuuteen ei perustu juuri mihinkään. Hyvin samankaltaisia pönttöjä ne kaikki on, eikä oikein mikään taho ole edes yrittänyt vakavissaan tehdä mitään täysin poikkeavaa ja johonkin faktaan perustuvaa pömpeliä. Toisaalta onhan se vaikea suunnitella hyvällä tavalla paska kaiutin. :P
 
Mut voisivat vaikka nyt ensialkuun ratkoa erittäin epätasaisen suuntaavuuden, painon ja turhan suuren koon. Siihen ei välttämättä kyllä MDF auta.
 
"I dreamed that I was in a river... I floated down the river, through valleys of giant boobs." -Sanji
s8na
12.10.2013 16:30:27
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Kyllähän noissa aika radikaalejakin eroja on, mutta ne saavutetut erot perustuu mun nähdäkseni useimmiten lähes puhtaaseen yritykseen ja erehdykseen. Ainakin just noi lafkojen väittämät omien kaappiensa näennäiseen paremmuuteen ei perustu juuri mihinkään. Hyvin samankaltaisia pönttöjä ne kaikki on, eikä oikein mikään taho ole edes yrittänyt vakavissaan tehdä mitään täysin poikkeavaa ja johonkin faktaan perustuvaa pömpeliä. Toisaalta onhan se vaikea suunnitella hyvällä tavalla paska kaiutin. :P
 
Mut voisivat vaikka nyt ensialkuun ratkoa erittäin epätasaisen suuntaavuuden, painon ja turhan suuren koon. Siihen ei välttämättä kyllä MDF auta.

 
Kyllä, mun rahat saa kun joku esittelee kohtalaisen kokoisen, kevyen, isosoundisen ja suuntaamattoman kaapin.
 
J.Nikkanen
12.10.2013 18:11:01 (muokattu 12.10.2013 18:11:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä on muutaman kerran kiinnostanut ja taisinpa jotain tuon tapaista jo kerran suunnitellakkin mutta totesin sitten että ei siinä ole mitään ihmeellistä. (?) Että ennemmin ihan perus 2x12" pystymallisena, suljettuna ja ööversaiz niin se on siinä.
 
http://www.billfitzmaurice.com/XFCabs.html
 
Tein itse ja säästin polttopuiden hankinnassa.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «