Aihe: Bluetone-vahvistimet
1 2 3 4 538 39 40 41 42215 216 217 218 219
Laulava Kylätohtori
02.10.2013 10:51:51
Gabe: No tätä sanaahan minä yritin kovasti hakea. :D Josko se nyt olisi viimein kohdillaan.. no oli tai ei niin kaappi on hyvä. :)

Joo, onnittelut onnistuneesta kaapista. On muuten tyylikkään näköinen paketti... :)
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Gabe
02.10.2013 20:52:29
johanssen: Siisti! Onnittelut hyvästä valinnasta. Alkaa olla sullakin kalusto kohillaan.

Kiitos. :) Jeps, nyt alkaa olla peruspalikat kasassa. Muutama purkki vielä lautaan jonka jälkeen pitäisi strato gasia päästä tyydyttämään, sitten alkaakin olla kaikki suunniteltu kasassa.

Laulava Kylätohtori: Joo, onnittelut onnistuneesta kaapista. On muuten tyylikkään näköinen paketti... :)

Kiitos, tuo on minustakin oikein hauskan näköinen parivaljakko. Varmaan ensimmäistä kertaa on rouvakin näin vuolaasti kehunut hankintoja. Päästi onneton suustaan vielä kohtalokkaan "Kyllä se laatuun kannattaa nähtävästi panostaa." lausahduksenkin.
juki
03.10.2013 19:19:05
Gabe:
Pari hätäisesti räpsäistyä kuvaa: https://www.dropbox.com/sh/ssrxizwzziok6zu/qIc_Yc2PQj

Näyttää buenolta juu. Mites komeron mitoitus arpoitui? Oliko kenties jonkun esikuvan pohjalta, valmistajalla ehdotus, asiakkaan speksaama/kuvaama vai jotain muuta?
Ei se taito vaan se tatsi! Ja SOUNDI!
Gabe
03.10.2013 20:01:37
juki: Näyttää buenolta juu. Mites komeron mitoitus arpoitui? Oliko kenties jonkun esikuvan pohjalta, valmistajalla ehdotus, asiakkaan speksaama/kuvaama vai jotain muuta?

Lähetin itse toivomani mitat, jonkinlaisena esikuvana niiden puolesta toimi Mesan WideBody 1x12' komero.
humppahanuristi
09.10.2013 12:10:58

Kestävyyttä testattu:
kaverin Bluetone Deluxe Reverb oli kuljetuscasen päällä soittovalmiina, kun samaisen kaverin 2v poika saapui paikalle kaataen koko pinon laattalattialle.
Liittimessä kiinni ollut piuha meni irtipoikki ja piuhaliittimen muovinen mutteri irtosi. Yksi nappi painui sen verran potikan akselilla sisäänpäin, että ampui päästään muovit irti.
Mutteri takaisin liittimeen ja nupikka liimaukseen, täysin soittokunnossa. Piuhaan pitäisi etsiä uusi pää ja tinailla kasaan, fenderin kangaspäällysteistä johtoa.
Humpasta rautalankaan...
Spiral
09.10.2013 12:53:09

Terve kaikille,

Pidemmän aikaa pohtinut Bluetonen hankkimista ja nyt olis hieman ylimääräistä. Heittäkääs kommentteja tällaisesta suunnitelmasta.

Haaveena olisi 3-kanavainen nuppi, eli Crossroads on varmaan luonteva lähtökohta?

Toiveina
- Clean: heleä, hyvin puhdas, ennemmin kirkas kuin tumma
- Crunch: lähes kliinistä rehvakkaaseen rock säröön, eli JCM800-maailma olisi varmaan tosiaan aika lähellä
- Lead: Moderni särö, ei "saggausta", metallin möyrimiseen.

- PPIMV
- VVR
- tehonpuolitus
- Line out
- jalkakytkimeen: kanavanvaihto, efektilooppi, crunch kanavan boosti

Vahvistimen tulisi toimia myös kotisoitossa ja -äänityksissä, siksi sekä PPIMV että VVR.

Hintaahan tuolle taitaa tulla aikalailla, pitää sitten katsoa kokonaishintaa ja miettiä onko kaikki ominaisuudet tarpeellisia.
Laulava Kylätohtori
09.10.2013 13:24:04
Spiral: Terve kaikille,

Pidemmän aikaa pohtinut Bluetonen hankkimista ja nyt olis hieman ylimääräistä. Heittäkääs kommentteja tällaisesta suunnitelmasta.

Toiveina
- Crunch: lähes kliinistä rehvakkaaseen rock säröön, eli JCM800-maailma olisi varmaan tosiaan aika lähellä
Hintaahan tuolle taitaa tulla aikalailla, pitää sitten katsoa kokonaishintaa ja miettiä onko kaikki ominaisuudet tarpeellisia.

Aika hyvin tuntuisi ominaisuudet täsmäävän Crossroadiin. Itsellä on Dusty Road, josta puuttuu tuo Crossroadin lead-kanava, mutta
- Clean on ainakin omaan makuun heleä, eikä tumma. Paljon on tietysti kaapista ja muista laitteista kiinni, mutta eipä ole tullut Bassmania enää pahemmin käytettyä, joten eipä Dustyn/Crossroadin puhtaissa ainakaan itsellä ole valittamista.
- Crunch on gain klo 9:ssä melko lailla puhdas ja boostin kanssa gain klo 3:ssa särö riittää melko pitkälle miedoilla Single Coileillakin. Humppareilla pääsee vielä pidemmälle.
- Leadia olen kuullut ja sen perusteella uskoisin, että saattaa hyvinkin olla sitä, mitä haet.

Kannattaa ehdottomasti kokeilla. Itse soittelen tuolla myös kotona ja hyvin toimii, vaikken edes käytä tehon puolitusta. Itse en miellä omaa Bluetoneani kalliiksi verrattuna siihen, kuinka tyytyväinen olen siihen ollut. Eikä ole enää tarvinnut edes miettiä muita vahvistimia...
TTV
09.10.2013 18:48:51

Haaveena olisi 3-kanavainen nuppi, eli Crossroads on varmaan luonteva lähtökohta?

Toiveina

- PPIMV
- VVR
- tehonpuolitus
- Line out

Vahvistimen tulisi toimia myös kotisoitossa ja -äänityksissä, siksi sekä PPIMV että VVR.

Aikas nappi tuo Crossroad on toiveisiisi nähden. Itellä on käytännössä tuon nupin särökanavat omassa "TTV Even Louderissa", kuin myös PPIMV ja VVR. Toimii todella hyvin bändin kanssa ja kotivolymeillä. Tuossa nupissa sulla on rahat hyvässä tallessa ja soittoiloa vielä kaupan päälle :)
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
Hanok
09.10.2013 19:09:18 (muokattu 09.10.2013 19:10:59)

Kyllä siinä varmasti ainesta on. Pari kommenttia:

Toiveina

Riippuu varmasti vertailukohdista, mutta minun Crossroadini clean-kanava ei ole ihan sieltä kirkkaimmasta päästä. Omassa yksilössäni sen saa myös murolle aika helposti (mikä ei itseäni häiritse lainkaan). Näihin ominaisuuksiin on kyllä varmaan mahdollista vaikuttaa, jos olet uutta nuppia tilaamassa.

Veikkaisin, että tuo kanava on juuri sitä mitä haet.

Kannattaa tietysti testata etukäteen, jos vain mahdollista. Mutta kyllä sieltä sitä möyrintää irtoaa komeasti.

- PPIMV
- VVR

Nuppiahan voi ajaa kahdella 6V6-pääteputkella, jolloin tehoa on kai parikymmentä wattia. Minulla on omassani PPIMV ilman VVR:ää. Talosta löytyy myös keinokuorma, mutta eipä sitä ole tullut toistaiseksi edes testattua Bluetonen kanssa. Itselleni on riittänyt hyvin PPIMV.

- tehonpuolitus

Onnistuu kai lähinnä jos ottaa 4 X 6V6 -päätteen. Tuon vaikutus on kuitenkin melko pieni. Sen hyöty voi olla melko kyseenalainen, varsinkin jos koneessa on VVR.

- Line out

Ei löydy omastani, enkä ole moista kaivannutkaan. Keinokuormasta kyllä taas sitten löytyy lähtö, jos sellaiselle tulee joskus tarvetta.

Minulta löytyvät muut, paitsi jälkimmäinen kolmesta. Bluetonen kaverit kyllä kertovat onnistuuko tuo boost vielä lisäksi.

Jousikaikua ei ilmeisesti Crossroadiin saa tilanpuutteen vuoksi. Minulla on tällä hetkellä räkkiefekti kaikuna, efektiluuppiahan voi tosiaan ohjata pedaalilla.
Spiral
09.10.2013 19:12:18

Kiitoksia tähän asti tulleista kommenteista veikot!
Juuri tällaista keskustelua kaipasinkin.
Hanok
09.10.2013 19:39:00
Tarkennetaan nyt vielä, että minusta tuo clean-kanava siis soundaa nykyiselläänkin oikein hyvältä. Asiaan kannattaa ehkä kiinnittää huomiota silloin, jos nimenomaan diggaa kirkkaasta soundista.
AngieRainbow
09.10.2013 21:30:27
Hanok: Tarkennetaan nyt vielä, että minusta tuo clean-kanava siis soundaa nykyiselläänkin oikein hyvältä. Asiaan kannattaa ehkä kiinnittää huomiota silloin, jos nimenomaan diggaa kirkkaasta soundista.

Tämä on minunkin kokemukseni. Mulla on ollut esim. Bluetone Black Face ja Bluetone Princeton Reverb ja ne ovat olleet minusta todella tummia ja bassokkaita. Tämä on varmaan korostunut, kun paljon soittelen LP:llä ja humppareilla.

Kuitenkin se clean on ollut hyvä ja tummuutta on saanut pois säätämällä vahvistimen eq:sta bassoa pois ja trebleä lisää. Noiden Bluetone vahvareiden cleanin etu on taas siinä, että se on todella iso ja "täyteläinen", eli ei ollenkaan ohut kuten jossain paskoissa nyky vox:eissa, joita olen kokeillut.

Fenderin BF clean-saundimaailmaan tehdyissä Bluetoneissa ei ole ollut mitenkään erityisen kirkas saundi, mutta hyvä se on ollut, todella iso. Ei jätä kylmäksi. Varsinkin single coileilla toimii tosi hyvin. Yhdessäkin blues-bändissä basisti pyysi, että saisiko minun saundiani ohuemmaksi...

Tämä nykyinen Bluetone 5E3, mikä mulla nyt on, onkin sitten oma lukunsa :) Jukkikselta kun ostin sodanaikaisia putkia niin nousi suorastaan lentoon, vaikka hyvä oli myös nykyputkilla.

Siinä, nyt jo uusiin seikkailuihin siirtyneessä, yksikanavaisessa Bluetone JMP50 vahvistimessa oli myös todella hyvä clean. Oli dynamiikkaa siinä koneessa.
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
Laulava Kylätohtori
09.10.2013 22:05:04
Hanok: Tarkennetaan nyt vielä, että minusta tuo clean-kanava siis soundaa nykyiselläänkin oikein hyvältä. Asiaan kannattaa ehkä kiinnittää huomiota silloin, jos nimenomaan diggaa kirkkaasta soundista.

Eihän Bluetone niin kirkas ole kuin esim. Bassman '59, mutta itse koen sen pelkästään hyväksi asiaksi. Bassman on toki kirkkaampi, mutta soundi on paljon ohuempi ja esim. todella monilla säröpedaaleilla soundi menee aivan liian räikeäksi.

Tästä saa vähän sellaisen kuvan kuin Bluetone olisi tumppu, näin ei todellakaan ole, vaan itse miellän soundin täyteläisemmäksi, pehmeämmäksi ja monikäyttöisemmäksi kuin kirkkaan Bassmanin, joka on myös tietyissä jutuissa myös aivan loistava peli.

Kuten aina, kannattaa testata omilla kamoilla ja omalla kaapilla, koska varsinkin elementiti vaikuttavat hirvittävän paljon em. asiaan (itsellä Bassmanissa 4 alnicoa, Bluetonen kaapissa alnico+keraaminen). Ja jos on erityisen kirkkaan soundin ystävä, niin voihan tuo olla liian tumma. Mutta uskoisin, että tämä on kyllä modattavissa mieleiseksi, kun ottaa asian puheeksi Harryn kanssa...
Spiral
09.10.2013 23:04:14

AngieRainbow: Noiden Bluetone vahvareiden cleanin etu on taas siinä, että se on todella iso ja "täyteläinen", eli ei ollenkaan ohut kuten jossain paskoissa nyky vox:eissa, joita olen kokeillut.

Fenderin BF clean-saundimaailmaan tehdyissä Bluetoneissa ei ole ollut mitenkään erityisen kirkas saundi, mutta hyvä se on ollut, todella iso. Ei jätä kylmäksi. Varsinkin single coileilla toimii tosi hyvin. Yhdessäkin blues-bändissä basisti pyysi, että saisiko minun saundiani ohuemmaksi...

Jep, sepä se on kun pidän enemmän nimenomaan semmoisista heleistä, kirkkaista ja "ohuistakin" puhtaista. Kliseisenä esimerkkinä vaikka Metallican Nothing Else Matters soundit, JC120 kai siinä, toki voi olla chorusta siinä soundissa. Petruccilla taitaa olla kans aika heleät puhtaat.
AngieRainbow
09.10.2013 23:59:52 (muokattu 10.10.2013 00:40:41)
Spiral: Jep, sepä se on kun pidän enemmän nimenomaan semmoisista heleistä, kirkkaista ja "ohuistakin" puhtaista. Kliseisenä esimerkkinä vaikka Metallican Nothing Else Matters soundit, JC120 kai siinä, toki voi olla chorusta siinä soundissa. Petruccilla taitaa olla kans aika heleät puhtaat.

Jeps. Noi klassiset Fender BF saundit taitaa olla aika lailla roots-miesten suosiossa. En ole mikään metalli-musiikin asiantuntia, mutta vähäisellä kuuntelukokemuksella minusta tuntuu, että siinä musiikkimaailmassa cleanit eivät ole klassista Fender kamaa. Tiedä sitten...
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
Spiral
10.10.2013 07:10:04

AngieRainbow: Jeps. Noi klassiset Fender BF saundit taitaa olla aika lailla roots-miesten suosiossa. En ole mikään metalli-musiikin asiantuntia, mutta vähäisellä kuuntelukokemuksella minusta tuntuu, että siinä musiikkimaailmassa cleanit eivät ole klassista Fender kamaa. Tiedä sitten...

Ilmeisesti tuo Crossroadsin clean kanava perustuu "modattuun Fender Deluxe/Twin-maailmaan" (en tosin tiedä kuinka iso ero noilla on BF:en), ja mitä just muutaman youtube videon katoin deluxe/twin phtaista niin olivat aika pitkälti sitä mitä olen etsimässä.
Laulava Kylätohtori
10.10.2013 08:51:01 (muokattu 10.10.2013 08:52:08)
Hanok:

- tehonpuolitus

Onnistuu kai lähinnä jos ottaa 4 X 6V6 -päätteen. Tuon vaikutus on kuitenkin melko pieni. Sen hyöty voi olla melko kyseenalainen, varsinkin jos koneessa on VVR..

Samaa mieltä tuon tehonpuolituksen hyödystä. Vaikuttaa yllättävän vähän ja itsellä on aina 40 w asennossa.

Sellainen kannattaa kuitenkin huomioida, että soundi itsessään on 40 w asennossa parempi. Munakkaampi ja parempi. Liekö jotain muuntajajuttuja tai jotain, sillä onhan vastaavasta ilmiöstä kirjoiteltu (esim. Marshall 50 w vs 100 w) monta kertaa ennenkin....

edit. kyllä tuon clean kanavan saa varmasti modattua kuinka kirkkaaksi tahansa, joten ei sen takia kannata kirvestä kaivoon heittää. Se on juuri näiden customien hyvä puoli...
Spiral
10.10.2013 18:43:35

Täytyy varmaan jättää tuo tehonpuolitus pois, pyytää cleania kohtalaisen kirkkaaksi ja puhtaaksi/päähuonekkaaksi.

Kiitoksia kommenteista!
Lespaul66
14.10.2013 22:06:42
Joku jo täällä mainitsikin että bluetonessa tuo puhdas Fender ääni on bassovoittoinen. Niin myös minun Bluetone princeton reverbissäni. Toisaalta tuo ääni on kuitenkin hyvin täyteläinen ja tosiaan bassoa pois ruuvaamalla ja trebleä lisäämällä saa lisää heleyttä. Lähinnä stratolla siis soittelen.

Juttelin jo Harryn kanssa asiasta ja hän voisi rakentaa erityisen treble boostin vahvistimeen. En kuitenkaan halua että tuo nykyinen ääni piiruakaan muuttuu sillä niin täyteläinen ja hyvä se on useaan tilanteeseen. Tuo boosti pitäisi sitten toteuttaa releillä tai jotenkin niin että alkuperäinen kanava pysyy muuttumattomana kun boosti on pois kytkettynä. Työkiireet nyt estää modauksen mutta sen aion teettää.

Millaisia kokemuksia muilla on Bluetone princeton reverbin bassovoittoisuudesta ?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)