Aihe: Telecaster vol. 2
1 2 3 4 5112 113 114 115 116202 203 204 205 206
Laulava Kylätohtori
20.09.2013 09:53:43
p130: 80-luvulta vuosituhannen vaihteeseen saakka. Kaikki myynnissä olevat tuohon ikähaarukkaan osuvat japanin Tokait ovat kasinelosia ainakin myynnissä ollessaan koska äkkivilkaisulla näyttävät samalle.

Haarukoidaan karkeasti: Kaularaudan säätö ristipäällä vai kusiokololla?

Noi 12. nauha pallukat ovat sen verran lähellä toisiaan, että mielestäni antaisi viitteitä oikeasta 80-luvun vehkeestä....
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
PIM
20.09.2013 10:27:11
Laulava Kylätohtori: Noi 12. nauha pallukat ovat sen verran lähellä toisiaan, että mielestäni antaisi viitteitä oikeasta 80-luvun vehkeestä....

No jos Seppo sanoo, että se on 80-luvun vehje, niin minulla ei ainakaan ole mitään syytä lähteä epäilemään sitä. Sen verran paljon Sepon puodista on paljon vanhempaakin kalustoa lähtenyt maailmalle.
En tyytynyt tavanomaiseen.
kookosjanne
20.09.2013 12:03:05
Edelleen, mua ei haittaa vaikka tämä tele olisi vuodelta 2013, sen verran hyvältä tämä tuntuu käsissä. Luotan kyllä itsekkin Kitarakuun palveluihin enkä näe syytä epäillä Sepon asiantuntemusta. Mutta jos se teille tuo mielenrauhan, voin kyllä hommata Kitarakuusta selvityksen kitaran vuosiluvusta.

Ihme foorumi näköjään tämä Muusikoiden.net :D
Laulava Kylätohtori
20.09.2013 12:11:26
kookosjanne: Ihme foorumi näköjään tämä Muusikoiden.net :D

You got that right! ;)
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Artist
20.09.2013 12:15:53 (muokattu 20.09.2013 12:16:24)
kookosjanne: Edelleen, mua ei haittaa vaikka tämä tele olisi vuodelta 2013, sen verran hyvältä tämä tuntuu käsissä. Luotan kyllä itsekkin Kitarakuun palveluihin enkä näe syytä epäillä Sepon asiantuntemusta. Mutta jos se teille tuo mielenrauhan, voin kyllä hommata Kitarakuusta selvityksen kitaran vuosiluvusta.

Ihme foorumi näköjään tämä Muusikoiden.net :D

Eiköhän tuota kyselty sen vuoksi, että varsin usein tuntuu olevan liikkeellä "84" Tokaita ilman sen kummempaa faktaa todellisesta valmistusvuodesta.

Pääasia tietty, että olet kitaraasti tyytyväinen.
"They tell me, but I tell them, I do it my way and I always will"
kookosjanne
20.09.2013 12:24:11
Artist: Eiköhän tuota kyselty sen vuoksi, että varsin usein tuntuu olevan liikkeellä "84" Tokaita ilman sen kummempaa faktaa todellisesta valmistusvuodesta.

Juu, ymmärsin kyllä tuonkin pointin tuossa. Ja olen kyllä itsekkin nähnyt myynnissä "kasari"-tokaita jotka eivät mitenkään voi olla kasaria. Kyllähän näitten ostossa on aina oma riskinsä, jonka tiesinkin ostaessa.

Pääasia tietty, että olet kitaraasti tyytyväinen.

Olen kyllä, jos se ei vielä ole käynyt kirjoituksista ilmi :D
p130
20.09.2013 13:02:50

kookosjanne: Juu, ymmärsin kyllä tuonkin pointin tuossa. Ja olen kyllä itsekkin nähnyt myynnissä "kasari"-tokaita jotka eivät mitenkään voi olla kasaria. Kyllähän näitten ostossa on aina oma riskinsä, jonka tiesinkin ostaessa.

Olen kyllä, jos se ei vielä ole käynyt kirjoituksista ilmi :D

Ketään ei todellakaan ole ollut tarkoitus loukata tai loata Kitarakuun Sepon mainetta. "Oletettavasti -84" on vaan Tokaiden kohdalla jonkinlainen vitsi, useimmiten tietämättömyyttä tai joskus myös tarkoituksellista ja siihen tuli jonkinlaisen Tokaiharrastajana tartuttua. Niitä ihan oikeasti 80-luvun puolivälissä valmistettuja on hyvin vähän vaikka niitä onkin tori pullollaan. Uudempia Fender-lapaisia on paljon, vaikka niitä ei myynnissä näykään. Esimerkiksi ilmiselvästi 90-lukuisten kasinelosten myyjiä on vuosien varrella tullut suututettua hankalilla kysymyksillä...

Hymiö vielä perään -> :)
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
klobasa
27.09.2013 10:09:32
Luin jotain Esquire ketjuja interwebsistä ja törmäsin siihen miten moni piti höpöhöpönä sitä, että kaulamikin poistaminen muka antaisi kielten soida vapaammin. Itse ainakin kuulin eron joskus kun kokeilin kitaraa ilman kaulamikkiä. Kitara soi jotenkin "elävämmin".

Kitara sattuu nyt olemaan pintakäsittelyssä, joten oiva hetki testata magneettisuuden voimakkuutta... https://dl.dropboxusercontent.com/u/860305/kieli.jpg

Toi on 052 kieli, eli melko painava, mutta silti magneetti pitää sen mikissä kiinni. Luulis vaikuttavan sointiin jollain lailla.
PIM
27.09.2013 10:37:08
klobasa: Luin jotain Esquire ketjuja interwebsistä ja törmäsin siihen miten moni piti höpöhöpönä sitä, että kaulamikin poistaminen muka antaisi kielten soida vapaammin. Itse ainakin kuulin eron joskus kun kokeilin kitaraa ilman kaulamikkiä. Kitara soi jotenkin "elävämmin".

Kitara sattuu nyt olemaan pintakäsittelyssä, joten oiva hetki testata magneettisuuden voimakkuutta... https://dl.dropboxusercontent.com/u/860305/kieli.jpg

Toi on 052 kieli, eli melko painava, mutta silti magneetti pitää sen mikissä kiinni. Luulis vaikuttavan sointiin jollain lailla.

No vaikuttaahan se, varsinkin jos säätää kaulamikin liian lähelle kieliä. Itse aikoinani nuornamiehenä joskus kultaisella ja kaukaiselle kasikeetluvulla pääsin testaamaan kaverin -66 stratoa ja ihmettelin, soipas paskasti vaikka pitäisi olla niin mahottoman hyvä strato, mutta vasta monta vuotta jälkeenpäin tajusin, että siinä taisi olla vaan mikit säädetty liian lähelle kieliä, mikä pilasi soinnin.
PIM
27.09.2013 10:38:28
p130: Ketään ei todellakaan ole ollut tarkoitus loukata tai loata Kitarakuun Sepon mainetta.

No tuskin se tuosta mihinkään lokaantuu, sillä Seppohan alkaa olla alan legenda. Ainakin täällä Mansessa.
habakoski
29.09.2013 08:10:42
klobasa: Luin jotain Esquire ketjuja interwebsistä ja törmäsin siihen miten moni piti höpöhöpönä sitä, että kaulamikin poistaminen muka antaisi kielten soida vapaammin. Itse ainakin kuulin eron joskus kun kokeilin kitaraa ilman kaulamikkiä. Kitara soi jotenkin "elävämmin".

Phil X on yksimikkisen kitaran fani. Arvostan häntä mielettömästi kitaristina asiaan paneutuneena ammattilaisena. Tuossa videokin aiheen tiimoilta. http://www.youtube.com/watch?v=r0VZzNXiXO8

Kuumottaisi kyllä poistattaa Les Paul -kopiostani kaulamikki, sillä operoin sillä alueella muutenkin vain harvoin.
elsewhere
07.10.2013 00:14:02
Tietääkö joku, tekeekö mikään instanssi kelvollisia ja kohtuuhintaisia 7-kielisiä telecaster-kopioita? Fenderiltähän tuollaista ei löydy, mutta onhan noita valmistajia vaikka kuinka paljon. Tarkoituksena olisi soittaa jonkinlaista hieman alavireisempää musiikkia, mutta ei kuitenkaan pahinta örinää. Jonkinlainen superstrato-viritelmä tai mikä lie ibanetsi taitaa olla se perinteinen valinta tähän, mutta ne ovat niin rumia, ettei sellaista ilkeä hankkia...
~ Love broke out and I forgot it's war.
Gib_ber
07.10.2013 09:10:21

elsewhere: Tietääkö joku, tekeekö mikään instanssi kelvollisia ja kohtuuhintaisia 7-kielisiä telecaster-kopioita? Fenderiltähän tuollaista ei löydy, mutta onhan noita valmistajia vaikka kuinka paljon. Tarkoituksena olisi soittaa jonkinlaista hieman alavireisempää musiikkia, mutta ei kuitenkaan pahinta örinää. Jonkinlainen superstrato-viritelmä tai mikä lie ibanetsi taitaa olla se perinteinen valinta tähän, mutta ne ovat niin rumia, ettei sellaista ilkeä hankkia...

Rondomusic tuli ensimmäisenä mieleen, jos ns. perinteisempää telecasteria ettiskelee 7-kielisenä.

http://www.rondomusic.com/7string.html
http://www.rondomusic.com/t7.html

Esp:llä ja Schecterillä kummallakin löytyy Artistien nimikko mallistoista 7-kielisiä baritonetelejä.
Säröä ei voi koskaan olla liikaa.
elsewhere
07.10.2013 15:59:56
Hienoa, kiitos! Täytyypä tutustua tarkemmin. Toinen mielessä käynyt vaihtoehto oli baritoniskaalalla varustettu kitara, ja ainakin noita Fenderin blacktoppeja taitaa olla ihan liikkeissäkin. Täytyypä käydä kierroksella...
~ Love broke out and I forgot it's war.
Gib_ber
08.10.2013 09:36:31

elsewhere: Hienoa, kiitos! Täytyypä tutustua tarkemmin. Toinen mielessä käynyt vaihtoehto oli baritoniskaalalla varustettu kitara, ja ainakin noita Fenderin blacktoppeja taitaa olla ihan liikkeissäkin. Täytyypä käydä kierroksella...

Eipä mitään. Mihin vireeseen tähtäilet? Esimerkiksi B-vireeseen pääsee ihan helposti normi fenkku-skaalaisellakin 6-kielisellä vähän paksumpiin kieliin vaihtamalla. :) Noista blacktop baritone telecastereista sen verran, että niissä on naurettavan tuhti kaula ja mikit on vähän niin ja näin, jos kovinkin matalalla pyrkii virettä viemään.
Säröä ei voi koskaan olla liikaa.
antnis
11.10.2013 10:44:08
Kysymys kuuluu: Milläs telestä saadaan tällainen soundi kuin David Hidalgolla tässä pätkässä? http://www.youtube.com/watch?v=ULA_P6tWmn8
hallu
11.10.2013 17:46:50
antnis: Kysymys kuuluu: Milläs telestä saadaan tällainen soundi kuin David Hidalgolla tässä pätkässä? http://www.youtube.com/watch?v=ULA_P6tWmn8

Teki mieli arvata, että siinä soi oikeasti nuo viereiset LesPaulit:-) niin tuhdin oloinen soundi siinä on. Mieleen tulee, että mikit sarjaan kytkettynä tele voisi kuulostaa tuollaiselta. Toisaalta sillä näytti olevan mikkivalitsin takana eli tallamikkiasennossa, mutta eihän tuon kitaran kytkennöistä tiedä. Kyllähän tallamiksitä jotakin tuollaista voisi irrota suoraankin kun on tarpeeksi rouhea vahvari ja sormet, mutta ..... niin, en tiedä:-).
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Freewheeler
12.10.2013 08:47:39 (muokattu 12.10.2013 10:09:51)
antnis: Kysymys kuuluu: Milläs telestä saadaan tällainen soundi kuin David Hidalgolla tässä pätkässä? http://www.youtube.com/watch?v=ULA_P6tWmn8

Toi on Custom Shopin Nocaster, sen tallamikki on aika paljon middlekkäämpi kuin normi-telemikit. Davidin spedut: Voodoo Labs Sparkle Drive, Pigtronix Aria Distortion, Pigtronix Philosophers Tone compressor, Ibanez Turbo Tube Screamer. Tuolla keitoksella lähtee Telestäkin noin täyteläinen soundi. Normi Fenderin styrkkareita käyttää. Ja soundihan on loppupeleissä handuissa :-)
antnis
12.10.2013 11:53:51 (muokattu 12.10.2013 14:08:51)
Freewheeler: Toi on Custom Shopin Nocaster, sen tallamikki on aika paljon middlekkäämpi kuin normi-telemikit. Davidin spedut: Voodoo Labs Sparkle Drive, Pigtronix Aria Distortion, Pigtronix Philosophers Tone compressor, Ibanez Turbo Tube Screamer. Tuolla keitoksella lähtee Telestäkin noin täyteläinen soundi. Normi Fenderin styrkkareita käyttää. Ja soundihan on loppupeleissä handuissa :-)

Aika monta purkkia joita minulla ei ole! :) Minullahan oli Nocaster-setti edellisessä kepissä ja se talla + väliasento olivat melkein paremmat mitä nykyisessä Selectissä, pitäsköhän testata taas...kaulasta en niin paljon välittänyt, mutta olin varmaankin tottunut Straton kaulamikin sointiin. Meinasin jo tilata Bardeniin Modernin tallamikin kun hurinattomat kiinnostaa, se on vaan ilmeisesti aika hifi eli ei niin middlekorosteinen...myisköhän Dave sormensa niin ei tarttis miettiä näitä. Vai pitäiskö kokeilla telemikin kokoisia P-90:ä hmm...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)