Aihe: Suomalaiset kitaran tekijät huomio.
1 2 3
Gabe
04.10.2013 21:43:42 (muokattu 04.10.2013 21:49:50)
rabitti88: kyllä siihen vois upottaa 500-700e kitarani ois tele sg:n kaulalla. Bodyn Väri ois kiiltävä valkoinen muut osat ja mikit ja potikat sekä virityskoneisto kullattuja.

Ei onnistu tuolla budjetilla kyllä millään. Edullisimmillaankin 1200-1500e kannattaa varata jo ihan perus pulttikaulaiseen tele/strato henkiseen keppiin, täysin omannäköinen custom maksaa taas jo enemmän. Oma Jazzcasterini maksoi vähän reilu 2000€, ja sekin olisi tullut maksamaan vielä enemmän ellen olisi saanut tiettyjä osia/työvaiheita vähän edullisemmin kuin yleensä. Tuollaisella 500-700e budjetilla kannattanee pysytellä ihan sarjavalmisteisissa, tuohon hintaan saat vaikkapa helvetin hyvän Tokain napattua torilta.
Karhukoira74
04.10.2013 21:43:44

Budjetti kyllä kusee. Ehkä Wolfin kimpat ois sitte oikee paikka tolla hintaluokalla. Suomalaisuuden voi rajoittaa tullausmaahan.
-So many assholes, so few bullets-
rabitti88
04.10.2013 22:01:50
sen takiin mä kysyin myös niitä amätööreja ha harrastelija rakentelijoita. toisaalta vois itsekkin tehdä jos joku tekis bodyn ja maalais sen sekä tekis kaulan joka sopeis siihen. Itse voisin tehdä muut hommat.
keräiliä himoitsen jo lisää kiippareita. Varsinkin lisää rolandia...
Karhukoira74
04.10.2013 22:03:45

rabitti88: sen takiin mä kysyin myös niitä amätööreja ha harrastelija rakentelijoita. toisaalta vois itsekkin tehdä jos joku tekis bodyn ja maalais sen sekä tekis kaulan joka sopeis siihen. Itse voisin tehdä muut hommat.

Ite tein DR-partsin rungosta ja kaulasta ihan soivan telen joskus...aika lähelle 500 siihenkin meni kun pisti kunnon mikit.
-So many assholes, so few bullets-
J.Nikkanen
04.10.2013 22:20:30
rabitti88: sen takiin mä kysyin myös niitä amätööreja ha harrastelija rakentelijoita. toisaalta vois itsekkin tehdä jos joku tekis bodyn ja maalais sen sekä tekis kaulan joka sopeis siihen. Itse voisin tehdä muut hommat.

Suosittelen rakennussarjaa.
Tein itse ja säästin polttopuiden hankinnassa.
Morri
04.10.2013 22:28:25
Believe those who are seeking the truth. Doubt those who find it. André Gide
sustain65
04.10.2013 22:30:34 (muokattu 04.10.2013 22:34:04)
Gabe: Tuollaisella 500-700e budjetilla kannattanee pysytellä ihan sarjavalmisteisissa, tuohon hintaan saat vaikkapa helvetin hyvän Tokain napattua torilta.

Samaa mieltä, paljon järkevämmän tuntuista kuin jokin "custom" tuolla budjetilla. Tuolla budjetilla tosiaan hyvä Tokai tai vaikkapa Gordon-Smith voisi olla fiksu ratkaisu. Tietysti jos pääasia on itse päästä harrastamaan rakentamista vaikka rakennussarjasta, niin sitten asia on eri.

Edit: Tuo Morrin linkki pisti kyllä ihmettelemään, että miten joku niin halvalla saa kasattua ja viitsii tehdä. Kannattanee tutkia se vaihtoehto.
Old Joe
04.10.2013 22:45:11
J.Nikkanen: Tuohon hintaan saat hemmetin hyvän kaulan.

Tai ainakin kohtuullisen.
Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta ethän sinä sitä tiedä.
Osteri
04.10.2013 23:04:50
sustain65: Tuo Morrin linkki pisti kyllä ihmettelemään, että miten joku niin halvalla saa kasattua ja viitsii tehdä. Kannattanee tutkia se vaihtoehto.

Tämä on kyllä ihan totta. Hyvän bodyn ja viimeistelykelpoisen kaulan saa edullisesti, jos haluaa etsiä. Laittaa kitaraan kunnolliset mikit ja riittävän muun raudan, niin 500,- hinnalla tullee ainakin sellainen "itselle custom". Kaulan viimeistelyn olen tehnyt kolmeen kitaraan ja kumma kyllä, on niistä tullut aivan kelpo soittimia.
Nämähän on sitten niitä juttuja että euroakaan ei lasketa hintaa sille että itse hioo kaulan lopulliseen muotoonsa ja hioo nauhojen päät ja muutenkin. Lakkaaminen ja pintojen viimeistelyhionta kuuluu asiaan tietenkin ihan ilmaiseksi kun itse tekee.

Niin, tosiaan siitähän se on kiinni että itse viitsii tehdä. Lopputuloksena kuitenkin saa sellaisen minkä on halunutkin. Jos Ostercaster mallistoa olisi myynnissä muillekin, niin mainostaisin. Mutta kun ei myydä :)
Kirjoitan.....siis ehkä en just nyt soita....
TMik
04.10.2013 23:07:12
Miks just teleen sg:n kaula?

Sun kamalistauksen mukaan sulla ei oo kumpakaan niin näinkö tuo olis sitten just se juttu mikä on teetättämisen arvonen?

Budjetti ei kyl riitä mitenkään perin, eikä halvalla saa hyvää. Osta mielummin tele tai sg tolla rahalla
J.Nikkanen
04.10.2013 23:10:10
TMik: Miks just teleen sg:n kaula?

Tästä vaan putkahti mieleen Jackson Professional tuplalukkotele, onhan se tele mutta kaula on melkoisen ohut, tuonne äSGeehen kallellaan oleva, pidempi skaala tosin. Mutta siis ketjun aloittajalle vinkkinä että jos moinen vastaan tulee niin siitä sitten hyvää kitaraa eikä tartte varmaankaan maksaa edes viittäsataa.
Tein itse ja säästin polttopuiden hankinnassa.
mpekkanen
05.10.2013 10:52:15 (muokattu 05.10.2013 10:59:06)
Tarkoitus ei ole kyseenalaistaa tämän aiheen aloittajan kaula tai muitakaan mieltymyksiä.
Kuitenkin telejä ja SG kitaroita on tehty hyvinkin erilaisilla kaulaprofiileilla ja myös se soittimen muoto vaikuttaa hyvinkin paljon siihen millainen sen kaulan tuntuma on käsiin. SG kitarassa kaula on istualtaan soitettuna kauempana vartaloa kuin telecasterissa, jos molempia soittimia pidetään kokeilu kerroilla samalla polvella. Tällöin ei ole aina siis kiinni siitä millainen sen kaulan muodon tulisi olla koska myös siihen soittettavuuteen vaikuttaa sen kitaran bodynkin muoto.

Aika moni kitara on myös sellainen, että jos soitin on muuten hyvä niin pienet kaulan eroavuudet eivät niinkään haittaa kun sillä soittimella on hiukan enemmän soitellut ja päässyt sisään siihen vehkeeseen.
On tietysti monelle ihan selkeästi liian kapeita/leveitä ja liian ohkaisia/paksuja kauloja, mutta jos pysytään ihan ns. normaaleissa kauloissa niin kyllä niihin yleensä tottuu.

On paljon kitaristeja jotka voivat soittaa telecasterilla ja vaikka Les Paulilla, vaikka molemmat ovat hyvinkin erilaisia niin soittimena ,soundeiltaan kuin silläkin miten ne istuvat käteen. Gibsonissa on myös kantikkaammat nauhat kuin Fenderissä ja monessa muussa ,että sekin voi vaikuttaa siihen soitto"tatsiin".

Kannattaa kokeilla paljon erilaisia soittimia ennen sen oman Customin teettämistä, niin silloin saa sitten todella sellaisen soittimen kuin haluaa.

Nykyään alkaa olemaan niin telejä kuin SG kitaroitakin aika monenlaisia jo ihan valmiiksi, että niistäkin voi löytyä todella hyviä vaihtoehtoja ilman että tarvitsee sitä Customina teettää. Myös monenmerkkisiä kitaroita ja muitakin läheltä liippaavia malleja on tarjolla joita kannattaa ennakkoluulottomasti kokeilla.

Treenaaminen ja soittaminen on kuitenkin tärkeintä ja siihen monesti kyllä kelpaavat ihan rivisoittimetkin.

Custom soittimen tilausta kannattaa, minusta, harkita vasta silloin kun kaikki on täysin selvää mitä halutaan soundillisesti ja millainen sen soittimen tulisi olla muita mittoja myöten. Suomessa tehdään paljon todella hyviä soittimia ja jos on kiinnostusta teettää omanlaisensa soitin niin silloin kotimainen on aika hyvä ratkaisu jo senkin takia, että voi puhua samaa kieltä ja käydä paikanpäällä mikä voi myös parhaimmassa tapauksessa säästää euroja. Soitinrakentaja tietävät paljon sellaisia ratkaisuja ,joita ei itse välttämättä keksisi ja heillä on myös tietoa/taitoa kertoa jos asiakkaan jotkut mieltymykset saavutettaisiin paremmin joillakin muilla ratkaisuilla. Siksi ainakin kannattaa käydä rakentajan luona enenkuin tilaa mitään , jotta voitte yhdessa miettiä soundia ja soittotyyli asioita. Kitarastahan olisi tarkoitus tehdä soitin jota ei myydä pois jo kuukauden päästä.

Joillakin tuntuu olevan kauhean kiire saada se unelmien soitin, mutta jos asia on kunnolla mietitty niin silloin tietää että hyvää kannattaa odottaa. Soittimesta maksetaan yleensä tilaushetkellä 20-30% ja jos soitinta rakennetaan vaikka 6 kuukautta niin silloin sen lopun maksamiseen jää myös aikaa koska sen voi maksaa osissa.

2000 euron kitarasta jos maksaa esimerkiksi tilaushetkellä 800 euroa ja siitä jäävä 1200 jäävä hoidetaan 6 kuukauden aikan niin silloin ne kuukausi erät ovat 200 euroa kappale. Väittäisin että suurimmalla osalle tälläinen järjestely käy, mutta tietenkin niin että kitaran saa vasta sitten kotiin kun koko summa on maksettu. Yleensä kuitenkin jo ihan perinteinenkin pulttikaulainen tele/strato ei valmistu kuitenkaan ihan muutamassa viikossa niin kyllä tällaisen custom soittimen hankkiminen on monelle mahdollista jos sen vain haluaa. Pintakäsittelyt vaikuttavat aika paljon soittimen valmistumiseen.

Joillekkin 2000 euroa on paljon rahaa ja niin se on minullekkin. Kun itse en käy baareissa ja en tupakoi niin tällöin ne tupakkarahat jo vuodessa tekevät aika paljon. Aski päivässä 30 x 5 euroa on 150 kuukaudessa ja sen jos kertoo 12 kuukaudella niin summa on 1800 euroa vuodessa. Baareissa jos käy joka viikonloppu niin siitä voi sitten itse kukin laskea mitä sinne menee.

Custom soitinta en silti suosittele hommaamaan kuin vasta sitten kun todella tietää millaisen haluaa, mutta väittäisin että kun se on selvillä niin kyllä sen pystyy hankkimaan jos sen todella haluaa. On vain laitettava elämässä asiat tärkeysjärjestykseen.

Oma terveys on muuten sellainen asia , ikävä kyllä, jolle osaa antaa arvoa vasta sitten kun se on jo mennyt tai se alkaa reistailemaan. Toki kaikki saavat tehdä ihan itse valinnat tupakoinnin ja alkoholin käytön suhteen.

Itse lopetin tupakanpolton kun sairastuin imusolmukesyöpään ja vaikka en nykyään enää niin paljoa laitakkaan rahaa soittovälineisiin niin minulla on varaa matkaustaa kauniimman puoliskoni kanssa enemmän ja se on sellainen juttu jota kaikkea ei voi rahassa mitata.
Jeszse
05.10.2013 11:42:59
KUNU: Kai tämä topicci on vitsi?

No kato nyt kuka tän alotti...
Jari "Vittuku on hienot kattopaneelit" Kurki ja soitinyhtye Ramin Kivekset: The Jasser Arafats
carmake
05.10.2013 14:10:21

Jeszse: Katteleppa netistä kotipaikkakuntas mahdollisia soitinrakennuskursseja. Ite alotin muutama viikko sit Tampereella sellasen, ja mitä siinä niitä pidemmälle edenneitä on kattellu sivusta ni melko laadukkaan näkösiä pelejä saa. Meillä on siel vetäjänä toi kitarafaktorin ukko, joka on ollu Tampereella soitinrakentajayrittäjänä vuodesta 96. Osaava opettaja ja kunnon roinat tekemiseen ku löytyy ni pitäis saada toimiva peli.

Tätä komppaan kiivaasti. Jos budjetti on 500-700€, ei kannata miettiä mitään teettämishommia. Soitinrakennuskurssilla saat melko varmasti rakennettua vähintään kohtuullisen kitaran, jos itse niin haluat. Tätä kautta opit myös enemmän tutustumaan omiin mieltymyksiin ja ehkä sitten jatkossa osaat hyvinkin tarkasti määritellä mitä kitaraltasi haluat. Ja sitten kun tämä päivä koittaa, on mukava kipitellä vaikkapa Ruokankaan luo ja tarkasti selostaa minkälaisen kitaran haluat.
käsi
05.10.2013 15:42:52

Budjetti on aivan liian pieni. Omassa tuttava piirissä custom soittimet on
mennyt 2-3000euron väliin. Riippunut mallista ja mitä hardwaree siihen tulee.
Tuo sun budjettisi kannattaa käyttää vaikka laadukkaaseen käytettyyn soittimeen joka
on lähellä sitä mitä haluat.

Tai sitten ostat materiaalit soittimeen ja teet itse
sepisti
05.10.2013 16:23:34
Rabbitin banaani loppunu?
http://www.youtu.be/L5gGjlyzxfo
Rg505bk
05.10.2013 19:38:37
Toi 500-700 € voisi olla työn osuus customista...
LaMotta
05.10.2013 19:44:18 (muokattu 05.10.2013 19:46:38)

Jos tekemisestä kirjoitetaan kuitti niin ei kitaran tekeminen onnistu Suomessa mitenkään jollain 700 eurolla. Perus pulttikaulainen keppi maksanee virallisesti tehtynä kuitille vissiin 1500-2000 väliin. Laskekaa palkka noin 40 työtunnille ja siihen päälle hardware ja raaka-ainemateriaalit.

E: Vähimmällä vaivalla saa 'customkepin' kun hankkii sopivan tehdasaihion ja modaa se mieleisekseen.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
skebaipe
05.10.2013 22:31:46 (muokattu 05.10.2013 22:40:43)
Mpekkanen kirjoitti kyllä asiaa ja komppaan häntä täysin.

Ota body tuosta
http://www.thomann.de/fi/harley_benton_eguitar_kit_tstyle.htm
ja kaula:
http://www.thomann.de/fi/harley_benton_eguitar_kit_sgstyle.htm

tulee halvalla:D
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)