Aihe: Nuoteistasoiton opettelu ilman opettajaa?
1 2
ekikoo
04.10.2013 14:31:17
edenbeast: Tietääkö kukaan mistä Oulussa saisi teoriaopetusta inhimilliseen hintaan?

Varmasti kuka tahansa esim. musiikkikasvatuslainen kertoisi juttuja jos 'inhimillinen hinta' on sen vaivan väärti.
Do we need harmonics in the range above 8 kHz? Are a lot of dogs going to listen to your solos? - J. Johansson
Euphonium
04.10.2013 20:53:07
En ole mikään opettaja. Muusikkona olen itse oppinut ja vanhempien soittajatovereiden opettama. Mitään oikeaa musiikkikoulutusta en ole koskaan saanut. Niinpä neuvoni voivat olla vääriä.

Mikä on mielestäsi paras tapa oppia nuo (eli mitkä sävelet ylennetään ja alennetaan eri sävellajeissa)? Käytän itse kvinttiympyrää ja muistisääntöjä mutta oppiminen on hidasta eikä millään mene selkäytimeen noilla muistisäännöillä.

En osaa sanoa mikä olisi paras tapa. Minä vain muistan, missä järjestyksessä ylennykset tai alennukset tulevat eri sävellajeihin, eli jos on yksi ylennetty ääni, se Fis, kaksi ylennettyä Fis ja Cis, kolme ylennettyä Fis, Cis ja Gis jne.

Mikä on mielestäsi paras tapa harjoitella tuota (eli erikoisia tahtilajeja ja niissä rytmissä pysymistä)?

Kuten sanoin, tämä on tosiaan vaikeaa, koska erikoiset tahtilajit on harvinaisia, eikä niihin ole tullut kaltaiselleni harrastajalle edes kymmenien vuosien kokemuksella mitään varsinaista rutiinia. Mainitsemasi esimerkki 11/8 tahtilaji on kyllä niin harvinainen, ettei kyllä heti tule mieleeni mitään kappaletta, missä tuollainen olisi.

Yleensä lasken oskesterissa soittaessa erikoisen tahtilajin tavallaan niin kuin siinä olisi kaksi erillistä eripituista tahtia vuorotellen. Esim. 7/4 vuorotellen neljä ja kolme iskua. En siis laske seitsemään vaan vuorotellen neljään ja kolmeen. Riippuu tietysti kappaleesta myös.

Tämäkin onnistuu harjoittelulla. Kiippareilla soittaessa osaan kyllä hahmottaa soinnut ja intervallit. Kitaran kanssa en tätä taitoa ole juurikaan tarvinnut. Puhaltimillahan ei soiteta kuin yksi ääni kerrallaan.

Miten noita kannattaa mielestäsi harjoitella?

Tähänkään minulla ei ole antaa muuta neuvoa, kuin että kun on nähnyt nuotteina jonkun soinnun tarpeeksi monta kertaa, sen osaa tunnistaa. katsomalla.
Epämuusikko
08.10.2013 12:40:33
Onko asia edennyt?
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
edenbeast
08.10.2013 15:01:49
Hitaasti mutta varmasti :) Nyt on jo oppimateriaalia hommattuna ja vielä pitäisi keksiä mistä suunnasta lähtee liikkeelle...
???
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)