Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Akustisen äänitys
1
skebaipe
02.10.2013 19:43:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En nopealla silmäyksellä löytänyt kovin paljoa tietoa miten äänitätte akustista kitarointianne.
 
Itselläni on t.bone halppis stereomikkisetti mallia sc-140 ja sen lyön line6 ux2 äänikorttiin kiinni ja sieltä yleensä pikaset säädöt ja "studiosoftana" on ilmainen kristal studio jolla todella nopsat miksaukset ja homma on purkissa ja kitaraa ei ole mikitetty.
 
Unelmissa olis joskus ostaa paremmat mikit ja oikea softa ja ehkä tuon äänikortin vois myös päivittää parempaan, mutta olen todella laiska etsimään saundia ja kikkailemaan koneen kans. Tärkeintä on että saan mahdollisimman vähällä vaivalla hyvää saundia joka tietenki on halppis vehkeillä vaikea yhtälö..
 
Ja tiedän ääinttämisestä ja laitteistosta suhkot vähän mutta kiva ois jos siittä sais vähän ammattimaisempaa(saattaa tietenki soittajallaki olla vaikutusta:))
 
Kertokaa vähän omista laitteista ja ääninäytettäkin saan laittaa ja satuttako tietämään miten esim. Sungha Jung, Thomas Zwijsen(jolla on muuten mahtava saundi), Irog Presnaykov tai muut "kotona nauhoittavat"äänittävät, tai osaattako ees arvailla.
 
Tuossa linkki minkälaisen saundin itse saan ulos hyvin vähäisellä vaivalla
https://www.youtube.com/watch?v=yKTvv7Qw6A0
 
oksatboys
03.10.2013 19:58:41 (muokattu 03.10.2013 20:02:07)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Studiopalstalla on tästä monesti puhuttu.
 
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=16&t=197502&o=0
 
E. tossa listaus eri asetelmista
 
http://www.cakewalk.com/Support/kb/reader.aspx/2007013311
 
E. Miten sä ton youtube-linkin vedon äänitit?
 
"Itseasiassa Bugeran tunnus on BE. Bugera kertoo määritelmän mukaan laitteen ongelmien (Bug) määrän ajanjaksossa (Era)." - mattim
skebaipe
03.10.2013 21:44:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kato joo, pitäis vissin oppia hakemaan paremmin:)
Tuo cakewalkin opastus näyttää asialliselta, mutta esim. äänikorteista ja ohjelmista ei monesti mainita vaikka kai netki nyt vaikuttaa.
 
oksatboys:
E. Miten sä ton youtube-linkin vedon äänitit?

 
Täysin samallalailla mutta laitoin kameran kuvaamaan ilman ääntä, sitten moviemakerilla vain yhistin kuvan ja kristal studiolla äänittämän soiton keskenään.
 
oksatboys
03.10.2013 22:07:58 (muokattu 03.10.2013 22:37:34)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

skebaipe: Kato joo, pitäis vissin oppia hakemaan paremmin:)
Tuo cakewalkin opastus näyttää asialliselta, mutta esim. äänikorteista ja ohjelmista ei monesti mainita vaikka kai netki nyt vaikuttaa.

 
Joo vaikuttaahan etuaste ja AD-muunnos sun muut. Kuitenkin mikkejä vähemmän, jos äänikortit/etuset on suunnilleen samasta hintaluokasta.
 
Täysin samallalailla mutta laitoin kameran kuvaamaan ilman ääntä, sitten moviemakerilla vain yhistin kuvan ja kristal studiolla äänittämän soiton keskenään.
 
Mihin mikit osoitti ja mitä pääasiassa teit miksauksessa?
 
"Itseasiassa Bugeran tunnus on BE. Bugera kertoo määritelmän mukaan laitteen ongelmien (Bug) määrän ajanjaksossa (Era)." - mattim
skebaipe
03.10.2013 22:43:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Okei, eli siis ekana ostoslistassa ois kunnon mikit. Vaikka kyllä nuilla ihan kohtalaista ääneä saa mutta ainahan sitä parempaa haluaa:)
 
oksatboys:
Mihin mikit osoitti ja miten pääasiassa teit miksauksessa?

 
Mikit oli muistaakseni jotenki näin:
http://blog.gobbler.com/wp-content/uploads/2013/08/ear-fret.jpg
 
Paitsi tuo kaulalla oleva mikki oli vinottain koppaan päin, mutta meinaan kyllä kokeilla muitaki asetelmia kunhan taas alan äänittämään. Mulla vain on aina niin kiire soittamaan etten jaksa alkaa kikkailemaan kovin pitkään:)
 
Miksauksesta en muista mitä tein, yleensä ehkä vähän equa säädän mutta en sen ihmeempiä.
 
On siellä tuubissa pari muutaki pätkää ja jokaisessa on vähän erintyyppinen saundi ja aina hyvin pikaisesti väsätty:)
 
oksatboys
03.10.2013 22:56:16
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minkalaisessa tilassa äänitit? Mä lähtisin siitä, että ettisin hyvän tilan ja kokeilisin eri mikitystekniikoita.
Ehkäpä joku laajakalvokonkka vois olla monipuolistava hankinta.
 
"Itseasiassa Bugeran tunnus on BE. Bugera kertoo määritelmän mukaan laitteen ongelmien (Bug) määrän ajanjaksossa (Era)." - mattim
skebaipe
03.10.2013 23:10:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oksatboys: Minkalaisessa tilassa äänitit? Mä lähtisin siitä, että ettisin hyvän tilan ja kokeilisin eri mikitystekniikoita.
Ehkäpä joku laajakalvokonkka vois olla monipuolistava hankinta.

 
Tilahan on äärinmäisen huono, pikkunen kerrostalo-asunto ja betonia ympärillä joka puolella. Juu itekki mietin laajakalvokonkkaa siihen ja vähän hintavampaa ko mitäpä niissä säästämään ja sitten kiroamaan myöhemmin ko tuli ostettua halparomu:)
 
pappasfin
04.10.2013 09:51:54 (muokattu 04.10.2013 09:56:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä olen ite huomannut mikkien äänityksessä, että parhaimman tuloksen olen saanut siten, että mikkitelinä on suurin piirtein jossain kaikukopan aukon kohdilla noin ehkä 50 cm päässä ja mikkitelineessä on pari mikkiä korkeidella n. kaikukopan aukon ja reunan tasolla sellaisessa lattaraudassa, josta toinen mikki osoittaa kaikukopan kannen isoimpaan takaosaan päälliskanteen talla-alueen taakse ja toinen mikki osoittaa taasen kaikukopan aukon toiselle puolelle otelaudan yläosaan, joka on bodyn päällä.
 
Tuolla tavoin mikit keräävät ainakin itellä loistavasti kitarasta lähtevän luonnollisen signaalin ja myös treble ja bassopuolta ja tottakait myös sitten sen keskialueiden äänet.
 
Tuo siis jos otan pelkillä mikeillä.
 
Sitten toinen tapa on sellainen, että ulkoiset mikit on juurikin noin kuin yllä kuvattu ja lisäksi käytän akustisen (elektroakkarin) omaa mikitystä, joka menee piuhalla suoraan Fishman Aura Spectrum Di ja siitä mikserin kautta Elevern Rackiin (ja myös noi ulkoiset mikit menee siihen mikseriin) eli
 
Kitara -> ulkoiset mikit sekä kitaran oma mikitys -> mikseri ->Eleven Rack Line in - ja sitten vaikka tietsikaan tai monitorit tai kuullokkeista kuuntelen.
Tällä tavoin saa erittäin hyvän ja luonnollisen äänen kun sekoittaa ulkoisia mikkejä sekä kitaran oman elektroniikan.
 
Lopuksi vielä sitten se kolmas tapa.
 
Suoraan kitaran omalla elektroniikalla -> Fishman Aura Spectrum DI -> siitä mikserin kautta -> Eleven Rackiin ja sitten ulos miten sen haluaa ottaa (kuulokkeet, monitorit, tietokone)
Tuosta Fishman Aura Spectrum DI:sta voi toki pelkään mikseriin jättää sen signaalin ja kuunnella mikseristä sitten monitorilla / kuulokkeilla tai mun tapauksessa myös voi sillä äänittää.
 
Voisin myös Fishman Aura Spectrum Di:sta tuoda äänen suoraan Elevern Rackiin ja olen sen tehnytkin ja toimii sitenkin hemmetin nätisti.
 
Tuo Fishman Aura Spectrum Di on siitä hyvä, että mun tapauksessa kun hain mahdollisimman luonnolllisen äänen pelkästään kitaran omalla elektroniikalla niin tuo mahdollistaa sen. Mun kitara soi erittäin nätisti sen pelkällä ominais soundillaan akustisesti ilman vahvistusta mutta käyttäen sen omaa elektroniikkaa niin siinä ole sellainen ns. "nasaalisuus" soinnissa joten mietin millä sen saisi pois ja äänen luonnollisesti lähelle sitä akustista kaunista sointia ja tuo Fishman Aura Spectrum DI onnistuu tuossa ihan hyvin ja päästään erittäin lähelle sitä luonnollista soudia + ei tarvitse soittaessa miettiä kuinka paljon heiluu mikkien edessä ja kuinka pitkällä on mikeistä eli sillä tavalla on helpompaa soittaminen :D
 
Ai niin, meinasi unohtua, ulkoisten mikkien suuntaus kitaraan on hyvä tehdä siten, että sen mikin kitaraan osoittava pää on hieman ylöspäin viisteesti ja se johdon liitos pää alempana (tämä ainakin tilassa jossa on kova lattia) ihan sen takia että ääneen tulee vähempi lattiasta kimpoavaa ääntä jne. .
 
Parhaiten mikkien asennon löytää ihan kokeilemalla, mäkään en ole mikään studiomestari tai ammattilainen vaan ihan tavallinen harrastelija ;)
 
Edit: Niin ja ne mun ulkoiset mikit on Shure SM57 ja SM58 ja lisäksi löytyy Sennheiser E614 kondensaattorimikki, joka on kyllä kanssa hemmetin hyvä tarkoitukseensa, mutta ihan Shuren noilla saa jo erittäin hyvää aikaiseksi vaikka ovat ihan perus kauraa eli ei tarvi olla kalleinta mitä löytyy, mun mielestä isoin juttu on juurikin, että osaa ne asettaa kohdilleen oikein ja huomioida sitä tilaakin vähän kuten vaikkapa juuri se kova lattia jne..
 
PappaSFin
skebaipe
04.10.2013 19:27:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Okei, kiitos pappasfinille hyvästä vastauksesta.
 
Mitä olet tuosta Elevern Rackistä tykäny? Itse olen miettinyt samanlaisen ostoa, lähinnä soitan akustista mutta joskus myös sähköskebaa niin se vois olla ihan omiaan siihen. Ilmeisesti samantyyppinen kuin minun UX2 mutta parempi
 
pappasfin
05.10.2013 00:51:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

skebaipe: Okei, kiitos pappasfinille hyvästä vastauksesta.
 
Mitä olet tuosta Elevern Rackistä tykäny? Itse olen miettinyt samanlaisen ostoa, lähinnä soitan akustista mutta joskus myös sähköskebaa niin se vois olla ihan omiaan siihen. Ilmeisesti samantyyppinen kuin minun UX2 mutta parempi

 
Eleven Rack on ollut hyvä laite ja soundit kohdillaan. Sen mukana myös tulee protools,mulla versio 8 ja nykyisin taitaa olla jo 11 verisio kun tuon ostaa.
 
Helppo käyttää ja myös siitä kiva, että etupaneelissa on niitä säätimiä kuten treble, bass, middle etc. aivan kuin kitara vahvarissakin, mallinnoksia tuossa on ihan riittämiin ainakin mulle ja monelle muullekin, ei toiki niin paljon kuin AxeFx II mutta hintakin on paljon halvempi. Toimii äänikorttina vallan mainiosti. Soundit tosiaan on helppo säätää mieleiseksi ja liitännätkin on ihan hyvät. En oikein keksi tuosta huonoa sanottavaa (jotkut eivät tuon kaappimallinnoksista ole pitäneet mutta mun korvaani istuvat oikein hyvin).
 
Tuon kautta mä voin soitella niin akustiset, sähkikset kuin myös bassotkin, toki on mulla myös jotain muitakin laitteita kuten putkivahvari. Toisaalta tuossa Elevern Rackissa on hyvinkin putkimainen dynamiikka ja mm. säröt puhdistuu kun kitaran volaa laskee tai soittaa hellemmällä kädellä.
 
UX2:sta ei mulla ole kokemusta mutta veikkaisin, että ominaisuuksia on tuossa 11R:ssa melkoisesti enempi, onhan nuo eri laitteita ja myös hinnaltaan eri.
 
PappaSFin
skebaipe
05.10.2013 01:47:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu eipä se ihan samaa tasoa ole tietenkään:)
 
Mitä mallinnuksia laitat eleven trackkiin kun äänität akustista kahdella mikillä ilman kitaran elektroniikka?
 
pappasfin
05.10.2013 13:20:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

skebaipe: Juu eipä se ihan samaa tasoa ole tietenkään:)
 
Mitä mallinnuksia laitat eleven trackkiin kun äänität akustista kahdella mikillä ilman kitaran elektroniikka?

 
Olen kokeillu tietysti eri mallinnoksia ja niistä on parhaimmat ne ns. perus clean vahvarit esim. Vintage Clean ja sitten sopiva kaappi siihen.
 
Kuitenkin paras vaihtoehto on ettei käytä ollenkaan mittään vahvistin mallinnosta vaan pelkästään lisää soundiin vaan reverbia ja EQ:ta sekä mahdollisesti kompuraa ja delayta eli käyttää pelkkää efektipuolta, näin itse olen saanut mahdollisimman luonnon mukaisen soundin, niin ja tietenkin ei käytä myöskään kaappimallinnostakaan.
 
Ne mallinnokset on aina kuitenkin sähkökitaran mallinnoksia, joten ne ei välttämättä ja varsinkaan tietyt oikein istu akustisen soundimaailmaan parhaiten.
 
Sellainen mielenkiintoinen asia akustisen soittoon ja efektien käyttöön vielä, että Octave on aika kiva kun se sopivasti säätää, itellä on Bossin Octave OC3, jota käytän Eleven Rackin efektiloopin kautta ja pääasiassa ns. octavisoin (jos sallinette näin sanoa) 6th and 5th bassokielen puolta pääasiassa eli korostan tuolla Bassotaajuuksia ja tämä tuo yllättävän mukavan lisänsä soundin pohjaan, tämä vaan sellainen juttu mitä joskus kokeilin ja huomasin että ihan kiva efekti-soundi ;D
 
PappaSFin
skebaipe
05.10.2013 20:01:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo itsekkään en ole juuri kompuraa ja reverbiä kummepaa ux:tä käyttäny, pitääpä tutusta tuo octaveen ja kattoa youtuubista pätkiä:)
 
Kuinka tärkeä mikseri on olla? Onko se vain siksi että saat enemmän mikkituloja kiinni?
 
Ajatuksena olis tosin ostaa joskus kunnon kamat ja mietin tuota etu-aste/mikseri hommaa että jos laittaiski joskus tuon Avid mbox pron niin siinä ois protools ja mikkituloja 4, niin ei ri ilmeisesti tarvis sitä mikseriä..?
 
Ja hellun lauluaki sillä pitäis pystyä äänitämään niin siksiki saattais olla sopivampi kuin eleven rack.. Tai sitten ostaa jo jonku räkkimallin etusen, en tiä. Tässä on tietämättömälle ihan liikaa vallinnan varaa:)
 
Tietenki ensimmäisenä pitäis olla vähän parempi kone ko mulla alkaa vanhasta läppäristä jerkku loppua mutta sen pitää joka tapuksessa kohta vaihtaa.
 
pappasfin
06.10.2013 00:32:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

skebaipe: Joo itsekkään en ole juuri kompuraa ja reverbiä kummepaa ux:tä käyttäny, pitääpä tutusta tuo octaveen ja kattoa youtuubista pätkiä:)
 
Kuinka tärkeä mikseri on olla? Onko se vain siksi että saat enemmän mikkituloja kiinni?
 
Ajatuksena olis tosin ostaa joskus kunnon kamat ja mietin tuota etu-aste/mikseri hommaa että jos laittaiski joskus tuon Avid mbox pron niin siinä ois protools ja mikkituloja 4, niin ei ri ilmeisesti tarvis sitä mikseriä..?
 
Ja hellun lauluaki sillä pitäis pystyä äänitämään niin siksiki saattais olla sopivampi kuin eleven rack.. Tai sitten ostaa jo jonku räkkimallin etusen, en tiä. Tässä on tietämättömälle ihan liikaa vallinnan varaa:)
 
Tietenki ensimmäisenä pitäis olla vähän parempi kone ko mulla alkaa vanhasta läppäristä jerkku loppua mutta sen pitää joka tapuksessa kohta vaihtaa.

 
Mulla oli tuo mikseri jo entuudestaan mutta sen kautta saan tuotua kivasti juurikin useamman mikin Eleven Rackin takapaneelin Line In L / R (Eleven Rackissä on edessä yksi MIC tulo)
 
PappaSFin
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «