Aihe: Rytmien käyttämistöä bassonsoitossa
1 2 3 4
Niskamies
11.05.2004 09:15:17
Elikkä miten runsaasti käytetty erilaisia rytmejä bassonsoitossa? Siis trioleja, sekstoleja, pisteellisiä nuotteja yms.

Itse oon nyt ruvenu jatsia treenaamaan aika runsaasti, ja on yhessä nuottikirjassa aika runsaasti pisteellisiä kaheksasosanuotteja, ja mä oon ottanu siitä nyt aikapaljon vaikutteita, ja tykkään tunkea paljon trioleja soittoon.
Pitää syödä paljon että jaksaa kantaa vahvareita.
Varaani
11.05.2004 09:17:24
eikös tässä koko hommassa ole niinko rytmistä hiukkasen kyse...
Niskamies
11.05.2004 09:18:45 (muokattu 11.05.2004 09:23:46)
on se niin vaikeeta teille.
Karlsson
11.05.2004 09:19:30
Elikkä miten runsaasti käytetty erilaisia rytmejä bassonsoitossa? Siis trioleja, sekstoleja, pisteellisiä nuotteja yms.

Itse oon nyt ruvenu jatsia treenaamaan aika runsaasti, ja on yhessä nuottikirjassa aika runsaasti pisteellisiä kaheksasosanuotteja, ja mä oon ottanu siitä nyt aikapaljon vaikutteita, ja tykkään tunkea paljon trioleja soittoon.

Kiitos, sai taas makeat naurut!
Myydään basso: 6-kielinen Samick/ Valley Arts. Halavalla lähtee, 600€!
Karlsson
11.05.2004 09:20:34
On, se takia itse siitä kysynkin, että kuinka runsaasti erilaisia rytmejä käytetään, siis muutakin kuin pelkkää kaheksasosa näppäilyä.

Eh?

Taas naurattaa.
kassper
11.05.2004 09:23:27

No eneenkaikkeahan basso on rytminen soitin. Kyllä tulee käytettyä triolia ja joskus kvintolia ja sekstolia. Riippuen mitä soitetaan... Pisteelliset tulee pakosta joissain biiseissä ja jatsi nyt on pelkkää pistettä :p No ei ehkä kuitenkaan...

Rupee soittaa lattaria. Sieltä löytyy vaikkas mitä, jos eri aika-arvoja kaipailet.
Niin se on, että liika jatsi johtaa aivosyöpään. -Bassballs-
Niskamies
11.05.2004 09:23:29
No vittu, jos ihan tavallinen kysymys naurattaa, niin olkoon.
balzary
11.05.2004 09:23:29 (muokattu 11.05.2004 09:29:39)

edit: no joo, korjataan ny vähän tekstiä piiloon. ei oo tarkotus alkaa vithuilemaan.

BI-DIUU-TSÄBÄ-DIDEDIUUUU....
Karlsson
11.05.2004 09:27:21
No vittu, jos ihan tavallinen kysymys naurattaa, niin olkoon.

Juu, ei se ole tyhmä joka kysyy.

Näin aamusta vaan tuppaa naurattamaan helposti.

Itse voisin sanoa, että taidan soittaa kaikkea muuta kuin 8-osa jumpsutusta, vaikka sitäkin tietty tarvittaessa. Jotain tiettyjä rytmillisiä osia on turha alkaa funtsimaan, kokonaisuushan se ratkaisee ja harvoin samaa juttua kuitenkaan tulee sellaisenaan toistettua jatkuvasti.
M.Hanski
11.05.2004 09:33:11
Paska taimi on lyömätön rytmikikkailun lähde. ;)
Se pittee tietee!
Karlsson
11.05.2004 09:36:15
Paska taimi on lyömätön rytmikikkailun lähde. ;)

Näinhän se menee.
Keny
11.05.2004 09:43:28
Tota mä oon aina pitäny bassoa pääasiassa rytmisoittimena joka toimii rumpujen kanssa yhtenä pakettina.Onhan se basson kuljetuskin toki olennainen osa tota hommaa mutt ite ainakin näen basson rytmisoittimena omassa musassa.

Ite kamppailin 8 vuotta ton teorian kanssa ja yritin miettiä et miten nä rytmit menee niinku nuotteina mutta enää en pahemmin jaksaa ajatella asioita teoriapohjalta vann soitan siten et se toimii sillai ku sen ite näkee.

Makuasioita taas nää.
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
balzary
11.05.2004 09:46:28

kenyltä hyvä kommentti.

niskis, ihan mielenkiinnosta, soitatko sä jossain muussa bändissä ku siinä isäs projektissa?
Teijo K.
11.05.2004 10:07:52

Kyllähän tässä asiaakin on. Basson soitossa olen ollut havaitsevinani kahta peruskoulukuntaa. Rytmiset kuten esim Claypool ja melodiset kuten esim. Mc Cartney. Ja suurin osa taitaa sitten olla jossain siinä välissä. Itse olen tässä liukunut pikkuhiljaa sinne melodiselle puolelle. Rytmisestä aloitin tämän soittelun joskus aikoinaan.

Kyllähän rytmissä tutkittavaa riittää, teki sen sitten teoriapohjalta, tai ihan kuuntelemalla musiikkia. Gentle Giant on mukava polyrytmiikoiden lähde. Sitten puhutaan jo koko orkesterin rytmistä. Ei minkään yksittäisen soittimen. :-)
Ei me mitään musakaupaa tarvita, me ollaan jo se, keskenään.
- hemmo off-topic mumoista.
Karlsson
11.05.2004 10:10:28
Kyllähän tässä asiaakin on. Basson soitossa olen ollut havaitsevinani kahta peruskoulukuntaa. Rytmiset kuten esim Claypool ja melodiset kuten esim. Mc Cartney. Ja suurin osa taitaa sitten olla jossain siinä välissä. Itse olen tässä liukunut pikkuhiljaa sinne melodiselle puolelle. Rytmisestä aloitin tämän soittelun joskus aikoinaan.

Kyllähän rytmissä tutkittavaa riittää, teki sen sitten teoriapohjalta, tai ihan kuuntelemalla musiikkia. Gentle Giant on mukava polyrytmiikoiden lähde. Sitten puhutaan jo koko orkesterin rytmistä. Ei minkään yksittäisen soittimen. :-)

Omasta mielestäni taas tuosta välimaastosta löytyvät mielenkiintoisimmat basistit. Esmes Jamerson ja Kaye vetävät melko melodisesti, mutta toisaalta kovasti synkoopilla tarvittaessa.

Vai meinattiinko tässä nyt semmoista joka käyttää enemmän perkussiosoittimena bassoaan?
absqua
11.05.2004 10:10:56

Ja sitten on se kolmas äärilaita: "rytmis-melodiset" kuten Jamerson.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Karlsson
11.05.2004 10:12:22
Ja sitten on se kolmas äärilaita: "rytmis-melodiset" kuten Jamerson.

Ha! Olin nopeempi! Kuolit.
absqua
11.05.2004 10:18:10 (muokattu 11.05.2004 10:18:38)
Ha! Olin nopeempi! Kuolit.

Joo. Mä jäin miettimään puoleksi minuutiksi että onko se "rytmis-melodiset" vai "melodis-rytmiset".
Pitäisiköhän mun avata tuosta kysymyksestä kokonaan uusi topikki niskixen hengessä. ;-)
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Karlsson
11.05.2004 10:20:46
Joo. Mä jäin miettimään puoleksi minuutiksi että onko se "rytmis-melodiset" vai "melodis-rytmiset".
Pitäisiköhän mun avata tuosta kysymyksestä kokonaan uusi topikki niskixen hengessä. ;-)

*jää pohtimaan tätä sana-ongelmaa loppupäiväksi*

Hmmm..
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)