Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Satula-upgrade (Earvana, GraphTech jne)
1 2
L.Ruoska
02.10.2013 20:45:39
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi!
 
Minkälaisia kokemuksia teillä on ollut näiden hypeä tihkuvien satulaparannelmien kanssa? Eli onko vaikka joku GraphTechin TUSQ aivan välttämätön täydellisen tonen saavuttamiseksi tai parantaako Earvana merkittävästi virettä?
 
Valmistajien tuotekuvaukset ovat jokseenkin insubstantiaalista hehkutusta, eikä näytä siltä että kaikki soitinvalmistajatkaan olisi suinpäin siirtyneet näitä kitaroissaan käyttämään. Line6-skeboissa on TUSQ ja jossain ESP LTD-malleissa on Earvana. Miksei ESP:n omissa ole jos halvempiinkin kelpaa? Tuntuu enemmän markkinointijutulta..
 
Eihän nuo kalliita ole, joten olisi mielenkiintoista kokeilla seuraavan setupin yhteydessä vaikkapa TUSQin maagisia vaikutuksia jos muilla käyttäjillä on positiivisia kokemusia konkreettisista vaikutuksista :)
 
Kertokaa :)
 
There was a hole here. It's gone now.
Gabe
02.10.2013 20:58:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Leo Lindgren: Moi!
 
Minkälaisia kokemuksia teillä on ollut näiden hypeä tihkuvien satulaparannelmien kanssa? Eli onko vaikka joku GraphTechin TUSQ aivan välttämätön täydellisen tonen saavuttamiseksi tai parantaako Earvana merkittävästi virettä?
 
Valmistajien tuotekuvaukset ovat jokseenkin insubstantiaalista hehkutusta, eikä näytä siltä että kaikki soitinvalmistajatkaan olisi suinpäin siirtyneet näitä kitaroissaan käyttämään. Line6-skeboissa on TUSQ ja jossain ESP LTD-malleissa on Earvana. Miksei ESP:n omissa ole jos halvempiinkin kelpaa? Tuntuu enemmän markkinointijutulta..
 
Eihän nuo kalliita ole, joten olisi mielenkiintoista kokeilla seuraavan setupin yhteydessä vaikkapa TUSQin maagisia vaikutuksia jos muilla käyttäjillä on positiivisia kokemusia konkreettisista vaikutuksista :)
 
Kertokaa :)

 
Omissa kitaroissani alkaa olla kaikissa TUSQ satulat. Ei se nyt ehkä mitään maagisia vaikutuksia soundiin tuo, mutta tulee olemaan ainakin minun valintani jatkossakin.
askomiko
02.10.2013 21:05:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näistä syntyy looginen yhdistelmä ottaa virekompensoitu Tusq. Miul on yhessä kitarassa Earvana ja kyl se parantaa vireisyyttä.
 
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
Decadetroll
02.10.2013 21:22:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täältä myös ääni tusq-satuloille ja virekompensaatioille. Toimii.
 
I am therefore leaving immediately for Nepal, where I intend to live as a goat. goatpit.weebly.com
L.Ruoska
02.10.2013 21:31:08
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mutta miten se toimii, siis mihin se vaikuttaa ihan oikeasti? "Toneen"? :)
 
Jos vetäiset saman pätkän nauhalle kahdella identtisellä kitaralla paitsi että toisessa on TUSQ, pystyykö kuka vain sanomaan että selkeästi toinen soundaa paremmalle tai sustaini parantuu tai jotain. Tapahtuuko jotain selkeää, korvinkuultavaa parannusta soundissa tai edes soiton helppoudessa?
 
There was a hole here. It's gone now.
Decadetroll
02.10.2013 21:58:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saundi voi muuttua, riippuu vähän mistä lähdetään. Soitto ei helpotu (paitsi jos edellinen satula on tehty väärin ja uusi on kohdillaan), sustain ei todennäköisesti parane, eikä muutakaan ihmeellistä tapahdu. Intonaatio voipi parantua ja vireenpito voi myöskin parantua kun tusq luistaa kivasti.
 
Jos olet tyytyväinen saundiin, intonaatioon ja vireenpitoon, niin en näe mitään erityistä syytä vaihtaa kompensoituun tuska-satulaan. :)
 
I am therefore leaving immediately for Nepal, where I intend to live as a goat. goatpit.weebly.com
L.Ruoska
02.10.2013 22:22:36
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Decadetroll: Saundi voi muuttua, riippuu vähän mistä lähdetään. Soitto ei helpotu (paitsi jos edellinen satula on tehty väärin ja uusi on kohdillaan), sustain ei todennäköisesti parane, eikä muutakaan ihmeellistä tapahdu. Intonaatio voipi parantua ja vireenpito voi myöskin parantua kun tusq luistaa kivasti.
 
Jos olet tyytyväinen saundiin, intonaatioon ja vireenpitoon, niin en näe mitään erityistä syytä vaihtaa kompensoituun tuska-satulaan. :)

 
Thanks, jotain tälläistä ajattelin. Elättelin vain toiveita mahdollisesta edullisesta, mutta maailmoja mullistavasta upgradesta :P
 
Ainoa mitä haluaisin kitarassani muuttaa olis lähinnä paksuimman kielen jäykkyys ykkösnauhalla. Eli droppivireissä (drop-B tai C yleensä) normaaliskaalaisella skeballa ykköseltä ei ihan kauheasti passaa painaa tai se on helposti ylävireessä. Ei se edes soitossa häiritse, mutta täytyy vähän virittäessä arvioida kuinka paljon sitä tulee painettua soittaessa. Jos ykkösnauhalta lähden puristelemaan oikein niin se menee about täyden sävelen ylöspäin mikä on vähän häiritsevää. Mutta joo liittyy siis enemmän kielten paksuuteen, vireeseen ja skaalaan.
 
There was a hole here. It's gone now.
Antti1
02.10.2013 22:33:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Leo Lindgren: Mutta joo liittyy siis enemmän kielten paksuuteen, vireeseen ja skaalaan.
 
Sulla on kieli liian korkealla, jos se normaalisti soittaessa menee epävireeseen. Joko kieli ei laskeudu satulan liian ahtaan uran pohjalle, jolloin pelkkä uran suurennus auttaa, tai sitten satulaa pitää madaltaa.
 
"I dreamed that I was in a river... I floated down the river, through valleys of giant boobs." -Sanji
L.Ruoska
03.10.2013 11:35:07
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Sulla on kieli liian korkealla, jos se normaalisti soittaessa menee epävireeseen. Joko kieli ei laskeudu satulan liian ahtaan uran pohjalle, jolloin pelkkä uran suurennus auttaa, tai sitten satulaa pitää madaltaa.
 
Thanks, mitenköhän en tätä tajunnut jo :-P
 
Tosiaan satula on viilaamatta ja kieli vireen mukaiset. Täytyypä ottaa viila käteen kun pääsen himaan. Action on ok mutta nyt saan sen alemmaks ekoilta nauhoilta.
 
There was a hole here. It's gone now.
L.Ruoska
03.10.2013 17:48:48
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hmm nyt tarkastellessa kieli istuu täysin urassa ja action on niin matala kuin pystyy. Eli siis just käyntikortin verran menee siitä ykkösnauhan alta. Satulan ja ykkösen välissä kielen ja otelaudan väli on silmämääräisesti 1.5mm mikä ei liene mitenkään tavatonta. Kitara on erinomaisen mukava soittaa ja jos satula olisi yhtänä matalampi, täytyis kaulaa kiristää enemmän sisäkaarelle.
 
Kuten kirjoitin, soitossakaan ei ole probleemaa. Esim nyt Elixir .056 kieli soi drop-C:ssä sopivassa äänessä ekalta fretiltä normaalisti soittaessa. Lähinnä mua kurmottaa se että sen *pystyy* painamaan melkein D:ksi kun jos vain täysiä puristaa...vaikkei kukaan edes soittaessa paina sillä tavalla. First world problems / Olen vähän perseestä.
 
There was a hole here. It's gone now.
Groke
03.10.2013 19:58:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Leo Lindgren: Hmm nyt tarkastellessa kieli istuu täysin urassa ja action on niin matala kuin pystyy. Eli siis just käyntikortin verran menee siitä ykkösnauhan alta. Satulan ja ykkösen välissä kielen ja otelaudan väli on silmämääräisesti 1.5mm mikä ei liene mitenkään tavatonta.
 
Sopiva lienee aina juuri tismalleen se, mikä on soittajan itsensä mielestä on sopiva. Joskus valmistaja ilmoittaa jonkun sopivaksi katsomansa mitan erikseen myös satulan tienoille, siis actionista puhuttaessa. Tällöin mitat voidaan ilmoittaa ainakin kahdella eri tavalla. Esim. näin:
* etäisyys 1. kielen alapinnasta 1. nauhan yläpintaan
* etäisyys 6. kielen alapinnasta 1. nauhan yläpintaan (usein suurempi)
 
http://www.stewmac.com/freeinfo/Nuts,_saddles/i-5350.html
 
"Many pro players prefer the low-E string clearance to be set to about .020", and the treble E-string at about .010". The strings between are at graduated heights following the fretboard radius."
 
Eli milleinä noin 0.5 mm ja 0.25 mm. Tuo jälkimmäinen mitta on ainakin likimain niillä tienoin, mitä monet käyntikortit ovat paksuudeltaan. Osalla kielet ovat kyllä tuota matalammallakin. Kuten monissa yo. sivun alalaidassa olevissa esimerkeissäkin näyttäisi olevan.
 

 
Tai sitten vaikkapa näin:
* etäisyys 1. kielen alapinnasta 1. nauhan yläpintaan, silloin kun painetaan kieli 2. nauhaan kiinni
* etäisyys 6. kielen alapinnasta 1. nauhan yläpintaan, silloin kun painetaan kieli 2. nauhaan kiinni.
 
Graphtech (Supercharger Kits Installation Instructions): http://graphtech.gssiwebs.com/docs/ … kit-installation-guide.pdf?sfvrsn=0
"To check for correct height, press down on the string just pass the 2nd fret and measure the gap between the string and the 1st fret. This gap should be 0.010" (0.25 mm) for the low E string and 0.006" (0.15 mm) for the high E string."
 

 
Kielten ja otelaudan välin ilmoittamisessa on yleisesti ottaen se probleemi, että nauhathan voivat olla esim. ~1.5 mm korkeat extrajumbot (XJ, D6000) tai vaikkapa ~1.1 mm korkeat Fenderin vintaget, jolloin voi tulla ~0.4 mm verran virhettä.
Ja jos ei kerrota, että mikä kieli oli kyseessä, niin silloin voidaan olettaa vaikkapa niin, että on sama mitta joka kielen kohdalla. Tai että tarkoitetaan 1. kieltä. Ja jos näin ei olekaan, sitten tulee lisää virhettä. Mutta omassa käytössä se tietenkin riittää, että systeemi toimii, vieläpä ihan käytännössäkin.
 
D'oh!
Groke
03.10.2013 20:12:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Leo Lindgren: ekalta fretiltä normaalisti
 
Tämä on käsittääkseni recommendeerattu lisäys aina kun täällä usetetaan nauhan sijaan frettiä: http://fi.wikipedia.org/wiki/Fretti ;-)
 
Noh, aika hunningolla ovat kyllä monet käännökset kitaraan liittyen. Itselläni ainakin. Kuten floikan osat yms. Tai sitten ovat niin kömpelön oloisia käännöksiä tai on niin monta käännöstä, etteivät ole siitä johtuen yleistyneet.
Aivan tavallistenkin soittotekniikkojen käännökset laittavat välillä miettimään, että miksiköhän tätäkin nyt taas pitäisi suomeksi kutsua. Toisaalta esim. tälläisiä suomenkielisiä termejä olen pongannut: napautus, kuopaisu, sormi-isku, raapiminen, sävelvärinä... :-o
 
D'oh!
L.Ruoska
03.10.2013 21:02:19
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kitara on ESP Horizon jostain 90-luvun jälkipuoliskolta, oletan että noi hillerijohdannaiset näätäeläimet on alunperin olleet extrajumbot. Teetin nauhojen hionnan kun ostin tuon joten siitä nyt jokunen millin murto-osa on sheivattu veks.
 
Nojoo, eipä liity enää tuskasatuloihin :)
 
There was a hole here. It's gone now.
LaXu
03.10.2013 22:02:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Graphtechin satuloista en oo huomannu muuta ku että ovat reilusti pehmeempää kamaa ku luusatulat. Vireen säilymisen, soundin tai kielten katkeilun kannalta tolla materiaalilla ei tosin tunnu olevan mitään olennaista vaikutusta. Mut onhan se paljon enemmän metal haistella kalman hajuu ku hioo luusatulaa. ;D
 
Earvanan satulaan olen ollut varsin tyytyväinen. Stratoni vireisyys parani selkeästi, satula oli helppo asentaa. Ainoat miinukset siitä että se kaksiosainen retrofit malli on vähän ruma.
 
Groke
03.10.2013 22:30:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaXu: Earvanan satulaan olen ollut varsin tyytyväinen. Stratoni vireisyys parani selkeästi, satula oli helppo asentaa. Ainoat miinukset siitä että se kaksiosainen retrofit malli on vähän ruma.
 
Oletko havainnut mitään sellaista, että 12. nauhan jälkeen vire onkin itse asiassa selvästi entistä huonompi? Ainakin tässä viestissä nimittäin annetaan ymmärtää, että juuri näin kävisi Earvanan kanssa. Eli siis ylimmillä nauhoilla vire on selvästi enemmän pielessä, kuin koskaan aikaisemmin, siis ennen Earvanan asentamista: http://www.mylespaul.com/forums/lut … 23950-earvana-nuts.html#post2384350
 
Entä oletko säätänyt intonaation sillä perinteisellä ja varmastikin yleisimmällä tavalla? Eli 12. nauhan normaalisti painettua ääntä ja 12. nauhan huiluääntä vertaillaan ja säädetään ne taajuudeltaan samoiksi.
 
D'oh!
Tomtom
04.10.2013 20:26:44 (muokattu 08.10.2013 10:06:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on ja Earvana omakuvassa näkyvässä 335:ssa ja hyvin toimii.
http://muusikoiden.net/dyn/users/19073.jpg
Vein juuri männäviikolla työlapio-straton Oeshille tuunattavaksi ja mietittiin Am. dlx vakiosatulan ( jonka matskun nimeä en nyt kyllä muista) korvaamista Earvanalla. Jätin tuon vielä auki josko intonaatio-ongelmat korjaantuisi asiantuntevalla säätämisellä. Ainakin tuon 335-sen osalta oma fiilis (puukorva-tumpelo) on että G-kielen vireisyyden kanssa olisi vähemmän ongelmia kuin regulaarisatulallisen. Ehkä.
 
"Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson
zedder
11.11.2013 22:36:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaikuttaa siltä että jokin aika sitten hankkimani Les Paul Studion vireenpidon haasteellisuus juontaa ainakin osin juurensa hiukan vajaasti tmuotoillusta muovisesta alkuperäissatulasta. Sen työstättäminen ammattimiehellä voisi ehkä helpottaa tilannetta, mutta jos sen vaihdattaisi samalla laadukkaampaan aihioon niin seuraisiko siitä enemmänkin benefittejä...?
 
Onko siis satulan toimintaperiaate se että kielet pysyvät paikallaam venytettäessä, vai se että venytysten jälkeen ne palaavat oikeaan kohtaansa urassa? Tähän jälkimmäiseen viittaisi se että kaiken maailman Nut Sauce -tuotteita markkinoidaan ratkaisuina vireenkarkaamisongelmiin.
 
Mikä siis olisi paras materiaali, jokin synteettinen kuten Tusq vai orgaanisempi kuten luu? Vireenpito on yksi asia, mutta soinnilliset erot lienevät kultakorvaosaston pseudotieteelliselle sektorille kuuluvia asioita...? Virettä kompensoivia erikoissatuloita en taida kuitenkaan alkaa harrastaa.
 
Loppukaneettina totean että tämä LP Studioni on ensimmäinen ja ainoa kiinteätallainen kitarani, kaikissa muissa on Floyd Rose -tyyppinen tremolo, ja siksi olen aikalailla tietämätön "normaaleista" satuloista ja niiden ominaisuuksista.
 
Mitä kävi, ketä tietää.
fox
11.11.2013 23:58:57
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zedder:
Mikä siis olisi paras materiaali, jokin synteettinen kuten Tusq vai orgaanisempi kuten luu?

 
Entä sitten messinki- tai pronssisatula? On kestävä ja hyvä. Parantaa myös sustainia, varsinkin 80-luvulla. ;)
Jos vaihdat tuon alkuperäissatulan tusqiin, ei tapahdu juuri mitään, kas kun se alkuperäinen on coriania. Eli se on toisella kauppanimellä samaa "man-made bone" -ainetta mitä osapuilleen kaikissa tämän päivän teollisissa ja sarjavalmisteisissa kitaroissa on, poislukien jotkut "halpikset".
"Aitoa" luuta ei tänä päivänä juurikaan löydy muista kuin customkepeistä sekä yksin kappalein soitinrakentajan valmistamista sekä erittäin hintavista soittimista. Kyllä ne ihan valmistusteknisistä syistä johtuen tuota "keinoluuta" ovat.
 
Joidenkin mielestä edelleenkin "paras" satula on 70- 80-lukulainen Ibanezin Half & Half -satula, joka jo nimestäkin pääteltynä on "half bone, half brass". Löytyy vielä tänä päivänäkin Ibanezilta varaosaluettelosta, ja kokeilunhaluisten kannattaa kysästä maahantuojalta.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
zedder
12.11.2013 19:39:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: ...Jos vaihdat tuon alkuperäissatulan tusqiin, ei tapahdu juuri mitään, kas kun se alkuperäinen on coriania. Eli se on toisella kauppanimellä samaa "man-made bone" -ainetta mitä osapuilleen kaikissa tämän päivän teollisissa ja sarjavalmisteisissa kitaroissa on, poislukien jotkut "halpikset".
 
Ok, ei kaiketi sitten satulan vaihto kannata.
 
Eräässä Kitaratohtorin artikkelissa voideltiin satulaa "teflonliukasteella". Tästä sain ns. lujan idean ja töpöttelin pumpulipuikolla Würthin PTFE-spraytä satulauriin, lienee periaatteessa samaa kamaa? Kyseinen väritön voiteluaine on tarkoitettu metalli-, muovi- ja kumipinnoille. Grafiittia kun ei viitsisi valkoiseen satulaan alkaa sotkea. Noh, saa nähdä ja kuulla oliko tästä haittaa vaiko hyötyä.
 
Mitä kävi, ketä tietää.
LaXu
15.11.2013 12:23:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zedder: Onko siis satulan toimintaperiaate se että kielet pysyvät paikallaam venytettäessä, vai se että venytysten jälkeen ne palaavat oikeaan kohtaansa urassa? Tähän jälkimmäiseen viittaisi se että kaiken maailman Nut Sauce -tuotteita markkinoidaan ratkaisuina vireenkarkaamisongelmiin.
 
Niin kieltenhän ei toki pitäisi sivusuunnassa liikkua satulassa, mutta pituussuuntaista venymistä j aliikettä siinä kai kuitenkin tulee.
 
Mikä siis olisi paras materiaali, jokin synteettinen kuten Tusq vai orgaanisempi kuten luu? Vireenpito on yksi asia, mutta soinnilliset erot lienevät kultakorvaosaston pseudotieteelliselle sektorille kuuluvia asioita...? Virettä kompensoivia erikoissatuloita en taida kuitenkaan alkaa harrastaa.
 
Mun kokemuksien mukaan soundi on ihan tasan sama oli sitten TUSQ tai muu "keinoluu" satula tai sitten ihan oikeaa luuta. Oikeaa luuta puoltaa lähinnä se, että se on todella paljon kovempaa kamaa ja siksi kielten urat kestävät varmasti pidempään. Miinuksena esim. mun yhden kitaran luusatula on tummunut varsin paljon ajan saatossa (liekö mulle myyty jonkun muun elukan luuta kun ei ole samaa tapahtunut toisessa skebassa...) ja jos itse lähtee viilailemaan niin haju on aika kauhea ja vaiva melkoinen.
 
Tärkeintä on kuitenkin, että se satula on oikein viilattu. Dan Erlewinen "How To Make Your Electric Guitar Play Great" kirjassa on hyvin selitetty mikä on oikea. Lyhyesti selitettynä kielen pitäisi osua satulaan ensimmäisenä otelaudan puoleisessa reunassa (ei siis esim. satulan keskellä) ja siitä sitten kieliuran hieman kaareutua alaspäin ja leventyä sivusuunnassa jotta se menee nätisti viritystapeille.
 
Jos kitaran vire ei pysy, kannattaa katsoa kuuluuko virittäessä jotain ääniä (eli kanittaako satulaan) ja jos ei niin sitten tsekkailla miten kielet on kiinni, onko kaula jotenkin liian notkea tai liikkuuko satula tolpillaan. Esim. monissa tune-o-maticeissa voi olla tolppien ja tallan välissä vähän liikaa tilaa. Ongelman voi korjata vaihtamalla tallan parempaan tai sitten tekemällä ns. Tonepros modin (kaksi ruuvia kiristämään tallatolpat paikoilleen).
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «