Aihe: Suuren Suuri Pedaali- ja Efektirupattelu
1 2 3 4 58 9 10 11 12164 165 166 167 168
Alex_K
03.10.2013 06:21:57
Tsau!

Bossin GT-8 tuli hankittua.. Ja olenhan ällikällä lyöty.. Niin paljon säätämistä, ettei tosikaan. Mutta, kyllä pikkuhiljaa!

Kuulin että midi-usb johdolla pääsen GT-8xFloorboardilla ohjailemaan asetuksia/lisäämään uusia patcheja tuohon purkkiin? Macbook on operaatiovälineenä.

Thomanilta olen katsellut, mutta varmaankin käyn hakemassa täältä paikalliselta musiikkikauppiaalta.

Onko tietoa että mikä kaapeli on tuohon soveltuva ajatellen hintaa ja käytettävyyttä.
http://www.thomann.de/fi/prod_vrank~ncx.html?ar=154560

Nimimerkillä: ebaysta saa halpaa kiinankuraa.
Laulava Kylätohtori
03.10.2013 08:48:25
LaMotta: Omistan ja käytän nykyään Seymour Duncanin DejaVu-delayn. Suosittelen. Paras mitä olen itse koskaan omistanut. Parempiakin varmaan on jossain. Tässä vehkeessä pystyy sotkemaan portaattomasti 'digitaalista' ja 'analogista' delayta keskenään. Lopputuloksena on aina juuri oikeasoundinen delay. En tiedä onko vehje varsinaisesti oikea analoginen purkki...eikä se oikeastaan edes kiinnosta.

Näyttääpä varsin mielenkiintoiselta vehkeeltä. Tap-tempo (osoittautui testissä varsin veikeäksi ominaisuudeksi)ja paljon säätöjä mahdollisuuksia (ehkä jopa liikaa?). Käsittääkseni tuo analoginen puoli on analoginen, vai onko? Näin todetaan specseissä: Analog Delay Element: NMOS Bucket Brigade Device
(BBD) Tuollahan olisi hieno testata, miten se A todella eroaa D:Stä...

Hinta on tosin iso miinus. Onkos nämä Duncanin purkit yhtä laadukkaita kuin kitaramikrofonit?
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
LaMotta
03.10.2013 11:18:42 (muokattu 03.10.2013 11:28:34)

Laulava Kylätohtori: Näyttääpä varsin mielenkiintoiselta vehkeeltä. Tap-tempo (osoittautui testissä varsin veikeäksi ominaisuudeksi)ja paljon säätöjä mahdollisuuksia (ehkä jopa liikaa?). Hinta on tosin iso miinus. Onkos nämä Duncanin purkit yhtä laadukkaita kuin kitaramikrofonit?

DejaVu on aika helppo käyttää säätöjensä puolesta. Siinä on tahtisäädin, jolla säädetään vehje toimimaan tietyissä nuotin aika-arvoissa, myös triolimoodissa. Ainoa turha ominaisuus on 'modulation', joka on jonkinlainen chorus.

En ole täysin varma siitä, että onko tuo analoginen delay digitaalinen vai analoginen, eikä sillä ole itselle mitään merkitystä kun kapistus on niin hyvänkuuloinen.

Mulla on käytössä myös Duncanin TapTremolo. Molempiin vehkeisiin olen todella tyytyväinen. Tremolossa ainoa miinus -joka pitänee modauttaa - on se, ettei tempoa pysty säätämään pedaalin päältä pois ollessa.

Se mikä noissa Duncaneissa on vielä hyvää. Säätimet on aika isoja. Asia jota arvostaa kun lähinäkö ei ole enää sama kuin 20-vuotiaana.

Itsellä kävi sellainen tuuri, että ostin molemmat käytettynä. Onhan ne tietysti uutena aika hinnakkaita. Näin subjektiivisesti arvioituna koen, että nämä on laadukkaita.

Tuollahan olisi hieno testata, miten se A todella eroaa D:Stä.

Ero todella selvä. Kyllä se muistaakseni kuuluu hyvin jollakin youtubedemovideolla. Digitaalinen ääni on 'klikki', kopio näytteestä. Analoginen ääni on tussahdus, pehmeä näytteeseen verrattuna.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
LaMotta
03.10.2013 12:18:31

jniska: Jäljelle jää keskiäänistä koostuva häntä joka tavallaan kapenee kaikuessaan. Vaikea selittää.

Tuo kuvaa aika hyvin analogista delaytä. Sitä käytettäessä delay on enempi kaikumainen, jätten näytteen ääntä enemmän esiin. Efektin määrän ja a/d-suhteen säätäminen on tuon DejaVun ero muihin delayefekteihin verrattuna.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Gabe
03.10.2013 13:12:58 (muokattu 03.10.2013 13:24:46)
jniska: Itse olen testaillut analogisia ja digitaalisia delay-pedaaleja säröillä olevan vahvistimen edessä. Väittäisin, että pääsääntöisesti analoginen toimii paremmin rutussa olevan vahvarin edessö kuin digitaalinen.
Analogisissa on monesti se kaiku sellainen, että korkeat äänet häipyvät nopeammin tieltä, samoin matalat äänet. Jäljelle jää keskiäänistä koostuva häntä joka tavallaan kapenee kaikuessaan. Vaikea selittää. Tällainen analodinen delay toimii huomattavasti paremmin säröllä olevan vahvistimen edessä.

Aika hyvä tiivistys, itse tykkään analogisen delayn ja särön yhdistelmästä kovasti. Jam Pedalsin Delay Llama on nykyään todella usein päällä. Mad professorin Deep Blue Delay toimi myös tosi hyvin rutussa olevan vahvistimen kanssa, mutta se ei kai olekaan ihan täysin digitaalinen vekotin.

e. Home Brew Electronicsin Full Metal Jacket on muuten todella loistava särö. Todella transparentti, ei väritä soundia ollenkaan eikä särö lopu kesken. Nyt on kokemuksia kahdesta HBE:n purkista, tämän ja Dos Mosin perusteella voin sanoa että nuo puuhaavat todella laadukasta tavaraa siellä.

Kannattaa tutustua: http://homebrewelectronics.com/products.htm
jniska
03.10.2013 14:03:03
Gabe: e. Home Brew Electronicsin Full Metal Jacket on muuten todella loistava särö. Todella transparentti, ei väritä soundia ollenkaan eikä särö lopu kesken. Nyt on kokemuksia kahdesta HBE:n purkista, tämän ja Dos Mosin perusteella voin sanoa että nuo puuhaavat todella laadukasta tavaraa siellä.

Kannattaa tutustua: http://homebrewelectronics.com/products.htm

Saat talven aikana lisää HBE:n tavaraa testiin, ainakin yhden pedaalin.
Tarkkoa hommoa, melekein ku lietteen ajo iliman perälautoa.
Gabe
03.10.2013 14:15:40
jniska: Saat talven aikana lisää HBE:n tavaraa testiin, ainakin yhden pedaalin.

Hauskaa! :) Kivahan noita on räpeltää, viestitellään siitä sitten lähempänä hiukan tarkemmin. Menee varmaan alkuvuoteen, tohorilta tulee yksi fuzzi kylästelemään tässä kohta ja sen jälkeen saan yhdeltä toiselta kaverilta pari proffaa räpellettäväksi. Oletko ehtinyt jo Otsolaa testaamaan?
Teme007
03.10.2013 14:15:44 (muokattu 03.10.2013 14:29:21)
Itsehän kasasin stratolle tämmötteen budjettipolkulaudan:

https://www.dropbox.com/s/l1e033kkuc89g10/2013-09-16%2016.57.40-1.jpg
O sancta simplicitas
jniska
03.10.2013 15:28:26
Gabe: Hauskaa! :) Kivahan noita on räpeltää, viestitellään siitä sitten lähempänä hiukan tarkemmin. Menee varmaan alkuvuoteen, tohorilta tulee yksi fuzzi kylästelemään tässä kohta ja sen jälkeen saan yhdeltä toiselta kaverilta pari proffaa räpellettäväksi. Oletko ehtinyt jo Otsolaa testaamaan?

Otsolan pikatyypit otettu, en osaa vielä oikein sanoa mitään. viikonloppuna ehtinen soittamaan kitaraa jopa muutaman tunnin.
jniska
07.10.2013 09:23:55
Otsola Phaser / J. Paasonen.
Eilen kerkesin pari tuntia testailla Otsola Phaseria. Tämän lyhyen testin perusteella voin vain kehua phaseria. Phaser on erittäin transparentti, ei säröydy eikä myöskään väritä saundia. Syvyys-säätimellä saa mukavasti taltutettua muljuntaa miedommaksi, mikäli tähän on tarvetta. Nopeus-säädin toimii myös mainiosti, nopeimmillaan ollaan jo lähellä vibe-efektin saundia.

Testailin phaseria kolmessa eri ympäristössä, joissa kaikissa Otsola Phaser toimii loistavasti.
Setup 1: Kitara-->viritysmittari-->EP Pre --> Otsola Phaser --> Marshall JMP '71
Setup 2: Marshall JMP -->keinokuorma-->G-lab signal adapter-->Otsola Phaser --> G-lab signal adapter --> Bad-Cat unleash
Setup 3: Marshall JMP -->keinokuorma-->Bad Cat Unleash send--> Otsola Phaser -->Bad-Cat unleash return.

Varsintin tuolla kakkos-setupilla saa oikein mukavan EVH-tyylisen saundin, jota kuultiin niillä ekoilla levyillä. Muutoin 1-setuppi oli mukavimman kuuloinen. Bad-Catin loopissa tuli aikamoisia häiriöitä, kun en omista eristetyillä lähdöillä olevaa virtalähdettä pedaaleille. Tämäkin ongelma ratkesi käyttämällä toista erillistä virtalähdettä.
Otsola Phaser toimii myös oikein hienosti ennen tai jälkeen boosterin melkein täysillä olevan JMP:n edessä ilman keinokuormaa. Tätä olisi ollut mukava testailla pidempäänkin, mutta noilla volumeilla ei pysty kovin pitkään omakotitalossakaan soittamaan, vaikka soittohuone on varustettu erillisellä ulkoa tulevalla sisäänkäynnillä ja eristetty muusta talosta 200 mm paksulla väliseinällä.

Otsola Phaser on loistava phase-efekti.
Gabe
07.10.2013 13:38:34 (muokattu 07.10.2013 13:41:21)
jniska: Otsola Phaser / J. Paasonen.
Eilen kerkesin pari tuntia testailla Otsola Phaseria. Tämän lyhyen testin perusteella voin vain kehua phaseria. Phaser on erittäin transparentti, ei säröydy eikä myöskään väritä saundia. Syvyys-säätimellä saa mukavasti taltutettua muljuntaa miedommaksi, mikäli tähän on tarvetta. Nopeus-säädin toimii myös mainiosti, nopeimmillaan ollaan jo lähellä vibe-efektin saundia.

Testailin phaseria kolmessa eri ympäristössä, joissa kaikissa Otsola Phaser toimii loistavasti.
Setup 1: Kitara-->viritysmittari-->EP Pre --> Otsola Phaser --> Marshall JMP '71
Setup 2: Marshall JMP -->keinokuorma-->G-lab signal adapter-->Otsola Phaser --> G-lab signal adapter --> Bad-Cat unleash
Setup 3: Marshall JMP -->keinokuorma-->Bad Cat Unleash send--> Otsola Phaser -->Bad-Cat unleash return.

Varsintin tuolla kakkos-setupilla saa oikein mukavan EVH-tyylisen saundin, jota kuultiin niillä ekoilla levyillä. Muutoin 1-setuppi oli mukavimman kuuloinen. Bad-Catin loopissa tuli aikamoisia häiriöitä, kun en omista eristetyillä lähdöillä olevaa virtalähdettä pedaaleille. Tämäkin ongelma ratkesi käyttämällä toista erillistä virtalähdettä.
Otsola Phaser toimii myös oikein hienosti ennen tai jälkeen boosterin melkein täysillä olevan JMP:n edessä ilman keinokuormaa. Tätä olisi ollut mukava testailla pidempäänkin, mutta noilla volumeilla ei pysty kovin pitkään omakotitalossakaan soittamaan, vaikka soittohuone on varustettu erillisellä ulkoa tulevalla sisäänkäynnillä ja eristetty muusta talosta 200 mm paksulla väliseinällä.

Otsola Phaser on loistava phase-efekti.

Kuulostaa hyvältä, kiva jos tykkäsit. :)Itse käytän Otsolaa eniten vähän pienempään muljuntaan nykyisin. Itse pidän Otsolasta myös paljon, niin kuin muistakin Paasosen tuotoksista.. voisin itse asiassa joskus pistää sinulle testiin myös tuon Puhti fuzzinkin, se voisi tykätä JCM 800 juniorista kovasti. Menin eilen illalla hetken mielijohteesta pistämään Otsolan torille ja nyt sitten aamun olen saanut naputelle noloja viestejä kiinnostuneille kun en sitä raaskinutkaan myydä. Ei pitäisi olla niin hätäinen. :) Tila käy laudassa kyllä tosi vähiin jos sen UniViben saan joskus hommattua, pitää vain yrittää tunkea. :) Tämä sinun testi pistää kylläkin miettimään Unleashin kohtaloa omassa käytössäni, virtalähde menisi kyllä sitten ainakin uusiksi. Oletko muuten ollut siihen tyytyväinen?
jniska
07.10.2013 13:50:05
Gabe: Kuulostaa hyvältä, kiva jos tykkäsit. :)Itse käytän Otsolaa eniten vähän pienempään muljuntaan nykyisin. Itse pidän Otsolasta myös paljon, niin kuin muistakin Paasosen tuotoksista.. voisin itse asiassa joskus pistää sinulle testiin myös tuon Puhti fuzzinkin, se voisi tykätä JCM 800 juniorista kovasti. Menin eilen illalla hetken mielijohteesta pistämään Otsolan torille ja nyt sitten aamun olen saanut naputelle noloja viestejä kiinnostuneille kun en sitä raaskinutkaan myydä. Ei pitäisi olla niin hätäinen. :) Tila käy laudassa kyllä tosi vähiin jos sen UniViben saan joskus hommattua, pitää vain yrittää tunkea. :) Tämä sinun testi pistää kylläkin miettimään Unleashin kohtaloa omassa käytössäni, virtalähde menisi kyllä sitten ainakin uusiksi. Oletko muuten ollut siihen tyytyväinen?

Unleashin kanssa alan vasta päästä sinuiksi, soittomäärät ovat jääneet kiireiden vuoksi niin vähäisiksi. Oikeastaan kaikista eniten olen Unleashista tykännyt Marshall JMP 2204 '81 parina. Saa kunnon kasarihevisaundit, kun Marshallin master on auki enempi kuin 6:lla ja sitten Unleashilla vaan volumet sopiviksi.

Yritän saada hommattua uuden mikin vahvistimen mikitykseen, saisin jotain ääninäytteitä kehiin.
Gabe
07.10.2013 19:07:30
jniska: Unleashin kanssa alan vasta päästä sinuiksi, soittomäärät ovat jääneet kiireiden vuoksi niin vähäisiksi. Oikeastaan kaikista eniten olen Unleashista tykännyt Marshall JMP 2204 '81 parina. Saa kunnon kasarihevisaundit, kun Marshallin master on auki enempi kuin 6:lla ja sitten Unleashilla vaan volumet sopiviksi.

Yritän saada hommattua uuden mikin vahvistimen mikitykseen, saisin jotain ääninäytteitä kehiin.

Sellaista se on vähän itse kullakin nykyään. Odottelen kiinnostuneena lisäraportteja ja mahdollisia äänitteitä Unleashista. :) Janne muuten lupasi lähetellä Otsolaan uuden etulevyn, tämän yksilön psykedeelinen kieliasu ehti jo aiheuttaa harmaita hiuksia foorimin tarkimpien keskuudessa, tosin aloin jo pohtimaan pitäisikö jättää ennalleen ihan tarkoituksella. :)
jniska
07.10.2013 20:57:40
Janne muuten teki minulle juurikin sen haluamani EP-Pre purkin. Eli kyseessä on Echoplex EP-3 nauhakaiun etuaste sovitettuna pedaalikokoon. Mainio saundinparantaja ja boostaa aivan vähän täysillä ollessaan. Kääntää vaiheen ja leikkaa aavistuksen korkeita ja aivan matalia ääniä.
Gabe
07.10.2013 21:09:35
jniska: Janne muuten teki minulle juurikin sen haluamani EP-Pre purkin. Eli kyseessä on Echoplex EP-3 nauhakaiun etuaste sovitettuna pedaalikokoon. Mainio saundinparantaja ja boostaa aivan vähän täysillä ollessaan. Kääntää vaiheen ja leikkaa aavistuksen korkeita ja aivan matalia ääniä.

Hittolainen, tuohan kuulostaa oikein hyvältä. Voisin johonkin väliin kinuta myös sen lainaan. Minkä kokoiseen boxiin tuollainen saatiin mahdutettua?
Laulava Kylätohtori
07.10.2013 21:21:25
jniska: Janne muuten teki minulle juurikin sen haluamani EP-Pre purkin. Eli kyseessä on Echoplex EP-3 nauhakaiun etuaste sovitettuna pedaalikokoon. Mainio saundinparantaja ja boostaa aivan vähän täysillä ollessaan. Kääntää vaiheen ja leikkaa aavistuksen korkeita ja aivan matalia ääniä.

Kuulostaa todella mielenkiintoiselta. Mitäs tuo vaiheenkääntö käytännössä tarkoittaa?
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
jniska
08.10.2013 08:20:56
EP-Pre on todella yksinkertainen kytkentä ja mahtuu normaaliin pieneen pedaalikoteloon mainiosti. Katson illalla J.Paasosen lähettämästä mailista, mitä tarkalleen tapahtuu, etten puhu läpiä päähäni.

Noitahan löytyy esim ClinchFX:ltä valmiina, mutta tämä on J. Paasosen oma näkemys Echoplexin etuasteesta, ei mikään kopio ClinchFX:stä.
komero
09.10.2013 15:31:47
jniska: EP-Pre on todella yksinkertainen kytkentä ja mahtuu normaaliin pieneen pedaalikoteloon mainiosti. Katson illalla J.Paasosen lähettämästä mailista, mitä tarkalleen tapahtuu, etten puhu läpiä päähäni.

Noitahan löytyy esim ClinchFX:ltä valmiina, mutta tämä on J. Paasosen oma näkemys Echoplexin etuasteesta, ei mikään kopio ClinchFX:stä.

Onko Xotic:n EP Booster samoilla aaltopituuksilla? Itselläni on se - en tiedä miten se vastaa Echoplexiä, mutta saundaa ihan pirun hyvältä. Nimenomaan saundin parantaja. Sisältä löytyy kaksi dippiswitchiä, toinen bassopuolen korostukseen, toinen treblepuolen vaimennukseen. Aivan loistava pieni purkki.
jniska
10.10.2013 08:14:29
Tässäpä hieman täsmennystä tuohon Paasosen tekemään EP-Pre pedaaliin:

Ep-3 etuaste nostaa signaalitasoa tarvittaessa muutaman desibelin,
vääristää hiukan vaihetta ja aiheuttaa kompressiota. Ulostuloimpedanssi on melko suuri mikä vaikuttaa taajuuskaistaan jos seuraava aste on pieni-impedanssinen. Parhaiten laite toimii siis suoraan vahvistimen imputtiin kytkettynä. Suuri lähtöimpedanssi on laitteen ääntä värittävä ominaisuus.
Nämä tiedot kaivoin Paasosen lähettämistä maileista, kun pedaalia suunniteltiin. Jossain vaiheessa puhuttiin vaiheen kääntymisestä kokonaan, mutta näin ei käykään mittausten mukaan.

Xotic EP perustuu osin Echoplexin ideaan nauhakaiun etuasteesta, mutta on toteutettu kuitenkin eri komponeneteilla ja boostaa tarvittaessa huomattavasti enempi. Muistuttaa enempi boosteria, kuin Echoplexin etuastetta. Saundi on kuulemma hyvä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)