Aihe: Aura Audio
1 2 3 4 514 15 16 17 18 19
RautiSa
01.10.2013 13:40:41

Laitoin tuossa pari päivää sitten suoraan Mikalle tuon Tertun linkkaaman käppyrän. Mika pyysikin vastaamaan tänne että jos tuollaisia asennuksia heidän tietämättään kerran on liikkeellä niin miksi siitä ei voisi laittaa vinkkiä suoraan tehtaalle eikä ensimmäisenä tulla tänne haukkumaan kun on paskoja vehkeitä. Eihän sielläkään millään voida välittömästi tietää vaikkapa juurikin seduloiden purkkien liikkeistä, taikka kuka niitä on mahdollisesti käynyt asentamassa.
Tämänkin kyseisen tapauksen asennusfirma on siis tiedossa ja Live Nationin edustaja lupasi olla ravintolaan yhteydessä asian tiimoilta.
Itsekin muutamaan ei niin timanttiin AA:n discokalustoon törmänneenä en ihmettele jos näitä tulee vastaan, eikä ne siitä täällä valittamalla parane.

Hyviäkin asennus-Aura-nyyttejä tosiaan löytyy, kuten tuo Montun setti, jota itsekin olin virkkaamassa paikoilleen, ja jolla on kymmenisen keikkaa tullut hoidettua ilman ongelmia. Vieraileviltakaan seppä-ihmisiltä en ole moitittavaa kuullut sanottavan, pikemminkin päin vastoin. Enkä ihmettele, onhan se siihen mestaan helvetin kova nyytti.
A8:sta nyt on tapeltu jo ties kuinka kauan, mulla ei oo ollu ongelmaa kun on tehtaan antamat vitamiinit prossussa ja fp6000q:t moottoreina. Kahdet festarit vedin männä kesänäkin, enempää ei sotilaskuljettajapalveluksen ohessa ehtinyt vaikka olis niitä mielellään enempiki raapinu.

Takas metsään ->
Locrian
01.10.2013 16:01:12
Ei parane ei, mutta laittamalla tähän keskusteluun linkkejä oikean elämän mittauksista on näköjään ainoa tapa saada toivottuja reaktioita koska pelkkä "ei ole hyvä" ei näköjään mene jakeluun. Miksi sitten julkisella foorumilla? Siksi koska samalla julkisella foorumilla näitä samoja laitekokonaisuuksia puolustellaan. Jos alunperinkin vastaus valituksiin olisi ollut tyyliä "olemme pahoillamme ja toivoisimme teidän ottavan yhteyttä suoraan laitetoimittajaan / -valmistajaan korjataksemme tilanteen" olisi näin varmasti tehtykin ja iso osa tästä keskustelusta olisi käyty ammattilaisten parissa ilman julkisen keskustelun tuomaa taakkaa.

Mutkun ei. Julkisella foorumilla metsä vastaa just niinku sinne huudetaan ja jos jonkun mielipidettä aletaan julkisesti dumaamaan tai vähättelemään niin voi olla aivan varma, että sille mielipiteelle tulee jossain vaiheessa vähän radikaalimpaa tukea. Kuten esimerkiksi nyt sitten mittaustuloksia.

Toisaalta toivon, et tää keskustelu rupeaa pikkuhiljaa hiipumaan. Toivottavasti mahtavan kuuloisia Aura-settejä tulee jatkossa vastaan paljon ja niitä huonomman kuuloisia ei yhtään. Ja kaikkein eniten toivon, että jos sieltä nyt vielä se paskaläjä tulee vastaan, niin joku ottaa mun tai kollegoiden närkästymisen aiheesta tosissaan ja tekee asialle jotain muutakin ku juttelee sen tilanteen jotenkin pois päiväjärjestyksestä.

Over and out. Popcornit on loppu ja valomerkki räpsyy.

P.S. Torstaina olis Aura kuuntelu sessio eräässäkin työpisteessä. Odotan innolla ja aion antaa palautteen ainoastaan paikan päällä toteuttavan firman henkilökunnalle. Jos kaikki menee niinkuin kuuluu mennä, niin sinne se läjä sekä mun palaute jääkin. Toivotaan toivotaan.
Niinpä niin...
dewil
01.10.2013 17:05:02

Mika voisi muuten tehdä itselleen ja firmalleen palveluksen, pullahtaa nykyaikaan, tulla tänne ihmisten internettiin ja suomen ainoalle aktiiviselle alan palstalle, osallistumaan keskusteluun.
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
lurkki
01.10.2013 19:01:59
dewil: Mika voisi muuten tehdä itselleen ja firmalleen palveluksen, pullahtaa nykyaikaan, tulla tänne ihmisten internettiin ja suomen ainoalle aktiiviselle alan palstalle, osallistumaan keskusteluun.

Olen koko ajan kuvitellut että Aura Audion yhteisömanagerointi on ulkoistettu Miffelle.
Ihminen on erehtyväinen.
Ymmärrän, että haluat osallistua keskusteluun, mutta täällä tuo keskustelu on viety paljon pidemmälle ja ymmärrys on paljon korkeammalla tasolla kuin sinulla. Joten - älä tule puhumaan asioista joista et tiedä mitään, vaan ota selvää.
KariS
01.10.2013 19:05:29

Viihdearvo alkaa palamaan loppuun, näköjään....

Vaikka täällä keskustelun taso vaihteleekin Suomi24 -paskan tasolta ihan todelliseen ja syvään audioalan osaamiseen, niin ainakin minulle mittadatan (epäsuorastikin) näkeminen antaa postaukselle jonkunlaista sisältöä. Kaikkeen on syynsä, hyvät vermeet saa huono seppä kuulostamaan paskalta, mutta hyvä seppä tekee hyvää huonommillakin. Ja rikkinäinen on rikkinäinen.

En ole Auralla koskaan tehnyt keikkaakaan enkä tiettävästi kuullutkaan sitä missään suuremmassa mittakaavassa, mutta jotenkin jonkunlainen arroganssi ja ylimielisyys tulee mieleen edellä olevasta kommentista "Mika pyysikin vastaamaan..." - Mitä ihmettä??? Valmistajan edustaja on tietoinen kommenteista mutta ei A. Osaa B. Pysty??

Tänne rekisteröityminen on helppoa, jopa lapsikin sen osaa, ainakin muutamista foorumin kommenteista päätellen. Suu auki jos on asiaa, eikä asiamiehen välityksellä! Jos minä tekisin sukset ja joku ei osaa hiihtää, niin kyllähän se vituttaisi jos foorumeilla haukuttaisiin. Tai voitelu on vitullaan... Mutta kyllä mä suksiani puolustaisin.

Täällä tavalla tuotteelle ei synny kasvoja ja identiteettiä, jotka seisovat sen takana. Paitsi turun seudulla, jossa selkeästi kaveri tunnetaan ja on ilmeisimmin hyvän miehen kirjoissa. ja vehkeetkin kuulostavat siellä hyvältä. Meille metsäsuomalaisille mika on vaan yksi mika muiden joukossa. Jos uskoo asiaansa, pitää lähteä tuleen seisomaan.

Sorry.

Tältä tuntui tänään.

/Kari

PS: Kuka on vetänyt Murealla ja ollut tyytyväinen? :-) Mutta siellä markkinointijargon on hanskassa...
Make it idiot-proof and someone will make a better idiot
miffe
01.10.2013 19:32:55
Locrian: Miksi sitten julkisella foorumilla? Siksi koska samalla julkisella foorumilla näitä samoja laitekokonaisuuksia puolustellaan. Jos alunperinkin vastaus valituksiin olisi ollut tyyliä "olemme pahoillamme ja toivoisimme teidän ottavan yhteyttä suoraan laitetoimittajaan / -valmistajaan korjataksemme tilanteen" olisi näin varmasti tehtykin ja iso osa tästä keskustelusta olisi käyty ammattilaisten parissa ilman julkisen keskustelun tuomaa taakkaa.

No nyt pomppas!

Suurin osa täällä mussuttaneista tuntee Mikan henkilökohtaisesti. Pahimmille valittajille on henkilökohtaisesti kerrottu, että soittaakin saa. Se on ihan hyvä, että mittaustuloksia julkaistaan, ettei tarvi puhelimessa sanoa mututuntemuksia tai epämääräisesti puhua asiasta, ja puhua esim. vaiheesta.

Nojoo, tietysti mittaustuloksiinkin täytyy suhtautua kriittisesti, jos itse mittaustapahtumasta, käytetyistä laitteista, kalibroinnista jne. ei ole sen tarkempaa dataa. Monet nimittäin mittaavat, tietämättä, mitä oikeasti mittaavat.
turkulainen
miffe
01.10.2013 19:38:37
lurkki: Olen koko ajan kuvitellut että Aura Audion yhteisömanagerointi on ulkoistettu Miffelle.
Ihminen on erehtyväinen.

Ota plussa!

Ei ole mun vastuulla, mutta olen tähän asti ollut toimittamassa toimivia järjestelmiä eri firmojen leivissä. Ehkä se on se tärkein teko, jonka voi tehdä.
turkulainen
miffe
01.10.2013 19:44:48
KariS: En ole Auralla koskaan tehnyt keikkaakaan enkä tiettävästi kuullutkaan sitä missään suuremmassa mittakaavassa, mutta jotenkin jonkunlainen arroganssi ja ylimielisyys tulee mieleen edellä olevasta kommentista "Mika pyysikin vastaamaan..." - Mitä ihmettä??? Valmistajan edustaja on tietoinen kommenteista mutta ei A. Osaa B. Pysty??

Olen täällä kritisoinut mm. toimitettuja d&b- sekä Meyer-järjestelmiä, enkä ole ketään tehtaan edustajaa nähnyt kirjoittamassa. Tänne on kirjoitettu myös muiden valmistajien tuotteista, mutta ovat kommentit niistäkin jääneet vain käyttäjien sanomiksi.
turkulainen
Terttu
02.10.2013 01:26:06

miffe: No nyt pomppas!

Suurin osa täällä mussuttaneista tuntee Mikan henkilökohtaisesti. Pahimmille valittajille on henkilökohtaisesti kerrottu, että soittaakin saa. Se on ihan hyvä, että mittaustuloksia julkaistaan, ettei tarvi puhelimessa sanoa mututuntemuksia tai epämääräisesti puhua asiasta, ja puhua esim. vaiheesta.

En tunne.

Nojoo, tietysti mittaustuloksiinkin täytyy suhtautua kriittisesti, jos itse mittaustapahtumasta, käytetyistä laitteista, kalibroinnista jne. ei ole sen tarkempaa dataa. Monet nimittäin mittaavat, tietämättä, mitä oikeasti mittaavat.

Heh. Varmaankin hyvin tiedät että miltei millä tahansa mitta-asialla sä voit saada vahvistuksen kyseiselle kuulokuvalle.
Thd-arvot yms. sit erikseen.

En mä mikään Liski ole mittauskokemuksen perusteella, mutta viimeisen 17v aikana olen myös oppinut luottamaan omiin korviin atk:n lisäksi.

Ja vielä sen verran, että tää on just sitä mitä mä halusinkin.
Olen yrittänyt vuosien saatossa ensin kyseenalaistaa, keskustella ja vasta sitten antaa palaa.
Tää oli parin viime kuun aikana jo toinen kerta kun kys. kaiutinmerkin asennustyöt ei ollut ihan siinä. Mulle (jos voi sanoa ammattilaisena) riittää.
Lisäksi kyseisen merkin ja mallin aiheuttama päänvaiva liiallisen ekvalisoinnin tarpeen, säröytymisen ja yksiuloitteisen kuulokuvan suhteen alkaa sekin riittää.

Ja mä myös toivoisin saavani hehkuttaa ja tuntea ylpeyttä kotimaisen äänentoiston puolesta. Niinkuin esim. sen Iisalmelaisen lafkan tuotteiden kohdalla.
"kuinka moni ihminen yleisöstä on lähtenyt keikalta hyräillen bassarisoundia..?"
Rouda-setä
02.10.2013 03:23:26 (muokattu 02.10.2013 07:19:14)
edit: palataanpa paremmalla ajalla
KariS
02.10.2013 04:22:05

miffe: Olen täällä kritisoinut mm. toimitettuja d&b- sekä Meyer-järjestelmiä, enkä ole ketään tehtaan edustajaa nähnyt kirjoittamassa. Tänne on kirjoitettu myös muiden valmistajien tuotteista, mutta ovat kommentit niistäkin jääneet vain käyttäjien sanomiksi.

Tässä onkin kyseessä kotimainen valmistaja, jolle soisi onnistumisia... Siksi odotusarvo siitä, että vaivautuu kommentoimaan tällä foorumilla on korkealla.

Tuskin Meyerin tai d&b:n suunnittelijat kuitenkaan lukevat tätä foorumia...

Ei mulla kummempia. I'm out of here...

/Kari
Make it idiot-proof and someone will make a better idiot
miffe
02.10.2013 11:52:34
Terttu: En tunne.

Mun näkökulmasta nähtynä ainakin tiedät henkilön ihan hyvin. Olet jopa vetänyt A8-/A21-järjestelmällä silleen, että pöytänä olleen Venue SC48 omistaja ja systeemiseppä on ollut Mika. Varmasti olet jollain muullakin festarilla törmännyt.

En muista, että olisit silloin antanut palautetta. Myöhemmin samana kesänä toisilla festareilla kyllä vaahtosit kaiutinjärjestelmästä ja vähän muustakin. Muistaakseni teillä itsellänne oli matkassa mm. Shure Beta 98 haikkamikkinä, ja sen kapselin sekä etuvahvistimen välinen johto oli rikki. No se sit oli festaritekniikan vika, kun ei tuo johto toiminut. Samoin epäilit meidän laitteita, kun viallinen oli orkesterin plugipiuha. Enpä muuten saanut lainaamaani johtoa takaisin.

Ja vielä sen verran, että tää on just sitä mitä mä halusinkin.
Olen yrittänyt vuosien saatossa ensin kyseenalaistaa, keskustella ja vasta sitten antaa palaa.

Minä ammun yleensä suoraan. Annan palautetta jo tapahtumahetkellä osallisille, ja kirjoitan julkisesti vain tapauksista, joissa näin olen toiminut. Jälkikäteen sanominen, kun ei sitä keikkahetken tilannetta muuta. Jos sitä asiallista palautetta antaa heti, voi järjestelmätoimittaja tehdä jotain toisin seuraavalla kerralla.

Lisäksi kyseisen merkin ja mallin aiheuttama päänvaiva liiallisen ekvalisoinnin tarpeen, säröytymisen ja yksiuloitteisen kuulokuvan suhteen alkaa sekin riittää.

Tuosta säröytymisestä olen nyt vahvasti eri mieltä. Ihan oikeasti itse niitä mitanneena, ja muiden mittauksia nähneenä, väitän A8 olevan yksi pienisäröisimmistä purkeista, joihin ylipäätään tässä maassa törmää. Toisessa äärilaidassa taas ovat mm. d&b Q-sekä T-sarjat (kompressiodriverin särö) sekä L'acoustics Kiva (keskiäänisten särö). Eikä tuo varaston nurkassa nököttävä Nexo Alpha E mikään puhdas purkki ole (M3/M8 ovat ihan eri asioita.

Ja mä myös toivoisin saavani hehkuttaa ja tuntea ylpeyttä kotimaisen äänentoiston puolesta. Niinkuin esim. sen Iisalmelaisen lafkan tuotteiden kohdalla.

Nämä ovat valitettavasti myös kustannuskysymyksiä. Rahalla saa, mutta aina kaikilla ei ole sitä. Tämä pätee myös palvelun kohdalla; osaajat harvemmin ilmaiseksi liikkuvat.
turkulainen
NeliX4
02.10.2013 12:53:36
Touche.
...
äänimies
03.10.2013 06:59:23

Ohhoh mitä tekstiä...
Pari huomiota 30v kokemuksella:
1. Älkää mittailko, jos ette osaa tulkita mittaustuloksia. Mittailkaa vain kaapelitesterillä tai yleismittarilla niitä piuhoja ja varmistakaa sähköt tietty. Jättäkää thd:t ynnä muut vain sinne tuotekehittelijälle ja labraan sekä Reimalle ja Liskille.
2. Jos vaihdatte kalustoa uuteen, upottakaa vanhat järveen. Jos myytte ne vanhat paskanne, niin nehän tulee jollekin jolla ei ole ollut rahaa ostaa kunnon kamoja ja kilpailee kohta samoista asiakkaista. (jotka ei todellakaan ymmärrä mistään mitään)
3. Auran huono maine johtuu 99% siitä, että sitä on tyypeillä, jotka eivät ymmärrä koko järjestelmää. Yksittäinen kaappi on aina yksittäinen kaappi. Uskokaa tai älkää, tiedän siitä aika paljon. A8 on kaappi, jota ei voi laittaa sepälle keikalle tuosta vain.
Aika moni valmistaja jo vaatiikin järjestelmähepun koulutuksen. Mika ei, mutta pitäisi...
4. Kaiuttimen laatu on paljon muutakin, kuin vain eteenpäin puskeva ääni. Sivulle komottavat purkit vie järjen... ainakin kuorolta ja monitorimieheltä.
5. Älkää puhuko hintaeroista kamojen suhteen jos kilpailette samoista asiakkaista.
6. Älkää tulko sanomaan, että millä vain voi vetää. (tottakai voi, jos vetää vähän dolbyä korviin)
7. Laittakaa raideriin vain asioita, jotka oikeasti merkitsevät. Jos ei perinkeri kelpaa, älkää vetä sillä. Moniko teistä on oikeasti kieltäytynyt?
8. Muistakaa, että laatu ei ole mielipidekysymys. Riittävä laatu voi taas sitä olla... kenelle riittää mikäkin, se on subjektiivinen näkemys.

Meillä on iso setti A8:ia ja se toimii hyvin. Sitä ei liikutella, kulmat vakiona ja paljon prossussa lähtöjä. Kertakaikkiaan hyvä soundi. On tehty paljon A/B-vertailuja vieressä olevalla setillä, sitä on mittailtu eri tyyppien toimesta jne jne.
Kyllä ne erotkin sieltä löytyy.

Jos nyt arraytä on tutkinut, niin A8 aukeaa edestä kun kulmaa vaihtaa. Kaiuttimien välinen etäisyys muuttuu. Mitä se tekee vaiheelle?

Lopuksi vielä, Mika tietää asioista ja osaa homman.
Kuunnelkaa korvilla, miksatkaa musiikkia ja nauttikaa.
ei mulla sit muuta...
A
wsqu
03.10.2013 12:31:13
Ihan vaan mielenkiinnosta, mikähän on Aura Audio Oy:n tuotekehitysbudjetti ja ylipäätään resurssit kilpailla isompien pajojen kanssa?
Esim. toiseen kotimaiseen kun vertaa, painitaan ihan eri sarjoissa.
(ja tiedän, eivät kilpaile samoista markkinoista, mutta ihan vertailun vuoksi toinen pieni kaiutinvalmistaja).

http://yritys.taloussanomat.fi/y/aura-audio-oy/aura/1099245-3/

http://yritys.taloussanomat.fi/y/genelec-oy/iisalmi/0201193-4/

Kaikkea ei saa rahalla, mutta...
Ja olihan se ACS:kin joskus...
zouwi
03.10.2013 14:38:29
äänimies: Ohhoh mitä tekstiä...
Pari huomiota 30v kokemuksella:
1. Älkää mittailko, jos ette osaa tulkita mittaustuloksia. Mittailkaa vain ...

Ota plussaa!

Oma kanta on aikalailla kuvatunlainen. On tullut itekin vedeltyä Auran A8 setillä (sekä kiinteänä asennuksena että kertanykäisynä keikalla) joka on kuulostanut hyvältä, sitten on tullut vedeltyä samoilla välineillä kiinteässä asennuksessa jotka ovat kuulostaneet jollain tapaa hiukan erikoisilta ja pari ihan rehellistä huonoakin on osunut matkalle. Erikoisia virityksiä on tullut vastaan myös L-acousticsin Kivalla, DvDoscilla, Karalla ja Arcsilla, JBL:n Vertecciä on parissa eri koossa ollut jännästi laitettuna jne. Noita Auroja tuntuisi olevan huolestuttavan paljon juuri niillä ketkä haluavat halvalla painetta ja heittoetäisyyttä ilman kykyä tai mahdollisuutta panostaa järjestelmän käytön ja virityksen osaamiseen. Ainakaan omien tietojen mukaan varsinaista koulutusta ei systeemille ole, ei yllätä että omistajien ja käyttäjien keskimääräinen osaaminen on vähän eri tasolla kun naapurimerkillä joilla systeemikoulutus on osana hankintaprosessia.

Pariin otteeseen olen itse vuokra-PA:ta miettiessä tullut tilanteeseen missä saan joko jonkinmoisen point-sourcen tai 4-6kpl A8 kaappeja puolelleen. Esim. ulkoilmassa tuo A8 on tullut muutamaan otteeseen vuokrattua ja ihan hyvältähän se on kuulostanut kun osaavat kaverit ovat sen tuoneet, ripustelleet ja virittäneet. Verrattuna vaikka pariin Arcsiin puolellaan ground-stackinä ero on ollut merkittävä, Auran eduksi. Itse en tuota settiä osaa laittaa ja en lähde sitä edes yrittämään.

Markalla saa markan vehkeen, edullisen ja halvan välillä on iso ero. Omaa settiäni hankkiessa pyysin tarjouksen A6/A7 kaapeista ja totesin lopulta että omassa käytössä useamman kaapin järjestelmä ei ole se järkevin. Periaatteessa vastaavaa soundia saisi noista enemmän ja suuntaavuuskin olisi tiukempi mutta kun omat käyttötilanteet on aika usein paniikinomaisia pikakasauksia niin tuo Nexon PS15 on paljon nopeampi vaan nostaa tolpannokkaan ja lyödä piuhaa kiinni. Hyvä linjasäteilijä hyvin viritettynä > keskinkertainen linjasäteilijä hyvin viritettynä > hyvä yksittäinen kaappi paikallaan > keskinkertainen kaappi paikallaan > mitkä tahansa huonojen kamojen tai viritysten sekasikiöt. Ainakin omasta mielestäni ja yleensä, poikkeuksia tietty on. Jos ei ole mahista virittää settiä kunnolla niin ainakin ite hommaan jotain mitä ei tarvii virittää pelkkää PA:ta että päästään vetämään tsekkiä.
miffe
04.10.2013 11:26:32 (muokattu 04.10.2013 11:27:08)
cozmo: Jäsen miffellä on sanojensa mukaan huima kokemus mittaamisesta ja todella paljon faktatietoa näiden perusteella. Mutta KERTAAKAAN ei ole mitään näytettäväksi asti löytynyt.

Läppärillä noita mittaustuloksia on tallessa vaikka kuinka.

Eli taas kysytään samat kysmykset mitä mittasit ja miten? Ja saadanko mekin nähdä? Vai pitääkö mitata itse ja todistaa vääräksi?

Säröjä mitattaessa on ollut käytössä sekä LinearX:n, B&K:n (DPA), että Neutrikin (Neutrik Cortex Instruments). Luokan 1 ja 2 mittauslaitteita ovat olleet. Tiloina toimineet eri kaiuttomat huoneet (TKK, LTY, AA). Osan mittauksista olen suorittanut itse, osan taas muut. Jotkut mittaukset tullaan mitä suurimmalla todennäköisyydellä julkaisemaan.

Muuten olen järjestelmiä ja yksittäisiä kaiuttimia mitannut käyttäen M-Audion äänipurkkeja (Firewire 410/1814 ja Audiosport Duo). Mikrofoneina tärkeissä tilanteissa ollut mm. DPA 4007 tai Earthworks M30 (en omista kumpaakaan, käytössä ollut kyseisten yksilöiden mukaiset kalibrointitiedostot). Ohjelmistoina Smaart Live 5, 6 ja 7, sekä FuzzMeasure 3. Normaalisti olen käyttänyt Audix TR40 -mikrofonia ja siihen vuonna 2005 tehtyä kalibrointia.

Nykyisin kalustona Smaart I-O ja RTA-420 (s.no RA0094) valmistajan/myyjän toimittamalla kalibrointitiedostolla.

Yksittäisiä kenttämittaustilanteita en ryhdy sen tarkemmin analysoimaan, koska niitä on suhteellisen paljon. Jos kuitenkin jotain tietoa julkisesti tai yksityisesti esitän, olen valmis mittaustilanteen dokumentoimaan.
turkulainen
cozmo
04.10.2013 14:59:38

miffe: Läppärillä noita mittaustuloksia on tallessa vaikka kuinka.

...

Yksittäisiä kenttämittaustilanteita en ryhdy sen tarkemmin analysoimaan, koska niitä on suhteellisen paljon. Jos kuitenkin jotain tietoa julkisesti tai yksityisesti esitän, olen valmis mittaustilanteen dokumentoimaan.

Pics or didn't happen.

Eli rohkeasti jakoon jotain mikä tukee väitettäsi noista säröarvoista eri purkeista.

- Niko
äänimies
04.10.2013 15:21:55

Nii juu, missähän nämä kaiuttomat huoneet sijaitsee?
Niitä kun Suomessa ei montaa ole... Puhumattakaan tiloista, joihin pääsee mittauksia tekemään. Varsinkin kun sinne pitäisi raijata kauhea määrä kaiuttimia ja päätteitä...

Olisin kiinnostunut käyttämään tätä tilaa muutamaan mittaukseen hyvinkin mielelläni.

http://www.mtv3.fi/koti/arki/artikk … n-paikka-aiheuttaa-hallusinaatioita
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)