Aihe: Kanava Hysteriaa
1 2 3 4
töräytän
02.10.2013 08:05:50
Sami_T: Nimimerkki ÄM on nyt mun mielestä asian ytimessä.

Tanssimusiikkia on monenlaista ja mä ainakin näen asian niin että sekä soundeissa että balanssissa pitäis olla iso ero sen mukaan vedetäänkö perinteistä tanssimusiikkia vai ns. modernimpaa (iskelmä)meininkiä. Useimmiten tää ei oo mahdollista kun käytännön elämässä valtaosa alan orkestereista miksaa itse itsensä lavalta ja saattavat soittaa saman illan aikana ja pahimmillaan samassa setissä valssia ja discoa. Niin jotain kompromissejahan siinä on tehtävä. Soittajat voi tottakai muuttaa sitä omaa soundiaan lavalla paljonkin tyylin mukaan ja hyvät soittajat niin tekeekin. Jotain se auttaa juu mutta kuuhun sillä ei mennä.

Toivottavasti tää nyt vähän valotti asiaa että miksi niitä isompia miksereitä on, miksi niitä ostetaan ja mihin niitä käytetään.

Pinnat sulle .. Hyvä asiallinen kirjoitus ja laaja-alainen näkemys.

Mulla on toi Yamahan 01v miksutin, jota pidän yhtenä parhaimpana ellei paras.

Vaikka yleensä tarvin vain 3 kanavaa niin tuossa mulla on 40 kanavaa tarvittaessa.
Pieni koko, eli menee kainalossa, sisältäen kaikki effektit.

Mul on periaate että itse pitää jaksaa kantaa jokaisen lootan hankalaankin keikkapaikkaan.

Lisää SamiT vastaavai kirjoituksia, Kiitos!
töräytän
02.10.2013 08:07:03
musamies: Multa puuttuu toi hinku! Sensijaan hinkua on siihen suuntaan, että samaan kompaktiin laitteisiin olisi integroitu kaikki tarvittavat ominaisuudet eli digimikserit kiinnostaa.
Itseä kiinnostaa äänentoiston järjestäminen yhdellä tai kahdella laajakalvomikillä.
Toisaalta mikseriä hyödyntäen voidaan korvata myös moni henkilökohtainen vahvistin.

Pinna Sinulle!
musamies
02.10.2013 10:51:05
Kävi niin, että viimeksi bänditreeneissä ei päästykään siihen tilaan mihin oltiin ajateltu. Ehdotin, että treenit pidetään silti vaikka jossain missä on piano. Roikotin kädessä pienen FBT Jolly 8BA ämyrin mukaan ja kytkin siihen suoraan kitaristin Shure SM58 mikin ilman mitään mikserejä. Se laulaja käytti sitä kuka kulloinkin halusi vahvistusta ääneen.

Treeneistä tuli pikemminkin tavallista paremmat kuin huonommat.

Paljon kanavia peräänkuuluttavat tuumii ehkä, että pystyy paremmin vaikuttamaan yleisölle tulevaan kokonaisuuteen. Näitä samoja vaikuttamismahdollisuuksia parantaa myös kytkemällä laitteet mikseriin tai kaukokaapeliin suoraan ilman omia vahvistimia.

Koska yksinkertaisuus on sydäntä lähelläni, mieleen tulee miten monitoroinnin voisi korvata vaikka niin, että vaihtoehtona hiljaa kaiuttimet takapuolella soittamisen lisäksi on kaiuttimet etupuolella jämäkästi äänentoiston kannalta hyvin asemoituna ja voisiko ajatella, että niiden päälle kiinnittäisi kuormansidontaliinalla tms. pienemmät kaiuttimet toistamaan samaa ääntä bändille mutta hiljaisemmalla voimakkuudella...

Jotain tuontapaista olen toisinaan hyödyntänyt ja kokemukset on enimmäkseen hyviä.

Toisaalta siinä ajatuksessa mistä kirjoitin, että olisikin yleisölle vahvistamista varten vain kaksi tai peräti yksi kunnollinen vaikkapa joku laajakalvo putkimikki, tarvittaisiin ratkaisuja, jotka torjuu kiertoa kun pitäisihän kuitenkin vaikka stagepiano vahvistaa myös bändille. Kahdella mikillä saisi stereoäänen ja stereoäänityksen. Tämä tulee mieleen senkin takia kun olen ehdottanut laulajille kondensaattorimikrofoneja ja kuunnellut mitä niistä kuuluu stereona, huomannut, että muiden soitinten "vuoto" voi olla lähellä hyvänkuuloista. Vähän erilaiset mikit paremmin sijoitettuna, saisi myös yksinkertaisen tavan vahvistaa mitä tahansa lavalla olevaa soittoa kunhan se on balanssissa.

Näissä ideoissa on tietenkin se vika, että äänentoistoammattilaiset eivät pysty vaikuttamaan niin paljon lopputulokseen ja vain hyvät bändit kuulostaisi hyviltä.

Itseä nykysuuntauksessa harmittaa vaikkapa se kun osa ajattelee, että äänen pitää tuntua fyysisesti, että syntyy kunnon fiilis ja meininki. Minun mielestä se pitäisi syntyä hyvistä biiseistä ja riittävän omaperäisistä tulkinnoista.
NeliX4
02.10.2013 11:08:21
musamies:

Koska yksinkertaisuus on sydäntä lähelläni, mieleen tulee miten monitoroinnin voisi korvata vaikka niin, että vaihtoehtona hiljaa kaiuttimet takapuolella soittamisen lisäksi on kaiuttimet etupuolella jämäkästi äänentoiston kannalta hyvin asemoituna ja voisiko ajatella, että niiden päälle kiinnittäisi kuormansidontaliinalla tms. pienemmät kaiuttimet toistamaan samaa ääntä bändille mutta hiljaisemmalla voimakkuudella...

Jotain tuontapaista olen toisinaan hyödyntänyt ja kokemukset on enimmäkseen hyviä.

Sillä on ihan oma nimikin "side fill".

Itseä nykysuuntauksessa harmittaa vaikkapa se kun osa ajattelee, että äänen pitää tuntua fyysisesti, että syntyy kunnon fiilis ja meininki. Minun mielestä se pitäisi syntyä hyvistä biiseistä ja riittävän omaperäisistä tulkinnoista.

Nämä kaksia asiaa eivät ole toisensa poissulkevat ja miksaajien tyylitietoisuudesta löytyy yks pitkä keskustelu tältä palstalta...
musamies
02.10.2013 11:14:44
NeliX4: Sillä on ihan oma nimikin "side fill".

Juu, mulle siitä tulee mieleen, että yleensä olis niin iso PA, että side fillit eivät ole samassa yhteydessä vaan vaikka lavalla täydentämässä lavasaundia ja silti siellä on muunlaisia ämyreitä monitorikäytössä.

Minun mielestä näitä fillejä voisi käyttää silloin kun pääkajarit ei ole kaukana myös suoraan pääkaiuttimiin niputettuna ja bändille suunnattuna, että vältytään omalta jalustalta ja ääni kulkee saman matkan, joka voi selkeyttää saundia.

Silloin olisi takakaiutinsysteemin edut muttei sen haittoja.
miksaajasetä
02.10.2013 14:17:21
musamies: Minun mielestä näitä fillejä voisi käyttää silloin kun pääkajarit ei ole kaukana myös suoraan pääkaiuttimiin niputettuna ja bändille suunnattuna, että vältytään omalta jalustalta ja ääni kulkee saman matkan, joka voi selkeyttää saundia.

Kaikkein helpointa tietysti olisi, jos voisi tehdä pääkaiuttimet, joiden suuntakuvio olisi sama taajuudesta riippumatta. Silloin ei tarvittaisi edes niitä toisia kaiuttimia. Taitaa vain olla teknisesti hieman vaikea toteuttaa.
musamies
02.10.2013 14:41:00 (muokattu 02.10.2013 14:54:02)
miksaajasetä: Kaikkein helpointa tietysti olisi, jos voisi tehdä pääkaiuttimet, joiden suuntakuvio olisi sama taajuudesta riippumatta. Silloin ei tarvittaisi edes niitä toisia kaiuttimia. Taitaa vain olla teknisesti hieman vaikea toteuttaa.

Tuli mieleen jos kaiutin olisi sylinterimäinen tai pallomainen kappale, jossa saisi tietokoneella ohjata mihin suuntaan haluaa minkäkinlaista ääntä menevän... Ohjata voisi sitten ainakin pallon ollessa kyseessä ääntä joka suuntaan! Sehän voisi koostua vaikka isosta määrästä pieniä laajan taajuusalueen kaiuttimia vähän kuin niissä nyt muodikkaissa kompaktikokoluokan pitkulakaiuttimissa.

Mahtaisiko pallomainen kaiutin olla tulevaisuudessa IN:
http://www.barcall.ie/barcall-limit … -product-details.php?product_id=453
musamies
03.10.2013 00:06:39
rintapek: Jos mun "yleensä"- keikat menis kolmella kanavalla, niin hankkisin näppärän pikkumikserin tuohon tarkoitukseen. Mikseri, mikit ja piuhat menis yhteen salkkuun.

Pikkumiksereissä meinaa olla aika vähäistä panostus kaikuihin. Toisinaan mukana treeneissä on ollut Alto Ghibli 16FX.

Musamiehen kaipaamaa ratkaisua taas kutsutaan nimellä tolppahaaroitin.
http://www.stpaulssound.fi/kauppa/i … ;cPath=211_267&products_id=4521
Tarvittaessa tilttiadapterit väliin.

Tuossa on ideaa. Itse olen tyytymätön edullisen hintaluokan kaiutinjalustojen stabiiliuteen. Mörkö subbarit toimisi ehkä järeinä jalustoine hyvin vaan eipä oikein sellaisiakaan huvita kuljettaa ellei kuljettaminen tapahdu palkkaa vastaan...

Veikkaisin, että neljällä RCF TT08A kokoluokan kaiuttimella pärjäisi monessa tilanteessa subbarin tai kahden kanssa hyvin mainitsemasi ratkaisun kera.
http://www.musiikkiliike.fi/index.p … arget=products&product_id=31834

Harrastebändi käyttää tällä hetkellä etupäässä Mackie SRM 450 V2 yläpäitä. Vaikkeivat nekään ole mörkökokoluokkaa, saisi käytössä olla jotkut tavallista perusmallia paremmat jalustat jotta ämyrit saisi aina kunnolla ylös ja tiltattua vaikka vähän alaspäin.

Itsellä oli aiemmin suurempikokoisia vaneriämyreitä, joita pystyi kasaamaan pinoamalla. Nyt tuntuisi, että kannattaa käyttää pienimpiä toimivia laitteita ja jättää firmojen hoitaa suosiolla isommat hommat.
Pauli Lappalainen
04.10.2013 08:10:32
Eilen tarvittiin ainoastaan 4 kanavaa, 3 monitoriryhmää, videokamera ja telkkari eikä lainkaan PA-komeroita.
Erikoismeininkiä jälleen, huippuammattilaiset soittamassa mutta ei olisi taittunut ilman mikkejä.
rintapek
04.10.2013 19:08:35

musamies: Nyt tuntuisi, että kannattaa käyttää pienimpiä toimivia laitteita ja jättää firmojen hoitaa suosiolla isommat hommat.

Osta pitkältä pois noi F8:t. On vallan pienet ja vallan mainiosti toimivat.
One kind of music only - the good kind
musamies
04.10.2013 19:53:33
rintapek: Osta pitkältä pois noi F8:t. On vallan pienet ja vallan mainiosti toimivat.

Vois myydä ne varmaan oikeen hyvän miehen asevelihinnalla kun kuulis mikä mun päätevalikoima on tällä hetkel...

Varmaan seuraavaks on ostoslistalla oma stagepiano ja kun tämä tulee tutuksi, varmaan jatkossa joutuu taas miettimään mistä kaiuttimista niiden ääni tulisikaan ihmisten ihmeteltäväksi. Vartoilen kun Yamaha CP4 tulee saataville, jos se tulee itselle pitää kehitellä joku tosi kätevä roudauslaatikko ja jos suunnitelma etenee, kaiuttimet pitää jatkossa olla samaa kätevyysluokkaa mutta voimavaroiltaan sellaiset, että pienet esiintymiset hoituu.
rintapek
04.10.2013 20:32:31

musamies: Vois myydä ne varmaan oikeen hyvän miehen asevelihinnalla kun kuulis mikä mun päätevalikoima on tällä hetkel...
... jos suunnitelma etenee, kaiuttimet pitää jatkossa olla samaa kätevyysluokkaa mutta voimavaroiltaan sellaiset, että pienet esiintymiset hoituu.

Anteeks kaikille kauheesti offtopikki. Tää on vaan ihan vastaus tohon musamiehen taannoiseen kommenttiin.

Mitäs tekemistä sun nykyisellä päätevalikoimallasi on asian kans?

Tos ny vaan sattuu sopivasti olemaan kaipaamasi pienet pätevät ämyrit, jotka painon puolesta voi nostaa tolppahaarukkaan 2/tolppa rakentamatta pisan tornia. Päätteiksi vaik gx3:t a300,-. Jos mulla on hintahaarukasta mitään käsitystä, niin tossa on neljä passiivista pikkuämyriä yhden haikailemasi tt08 aktiivin hinnalla noin suurinpiirtein. + tietty ne päätteet.
One kind of music only - the good kind
musamies
04.10.2013 20:44:41
rintapek: Mitäs tekemistä sun nykyisellä päätevalikoimallasi on asian kans?

Noi on passiiviämyreitä ja päätteet on nyt kaks stereokotipäätettä Technics ja Yamaha, joista Yamahassa kontaktihäiriöitä ja vain yksi pikkukeikkavoimakkuuksiin sopiva pääte Sound City 100 PA ja se on monovehje eli ei nykyaikaa...

Tos ny vaan sattuu sopivasti olemaan kaipaamasi pienet pätevät ämyrit, jotka painon puolesta voi nostaa tolppahaarukkaan 2/tolppa rakentamatta pisan tornia. Päätteiksi vaik gx3:t a300,-. Jos mulla on hintahaarukasta mitään käsitystä, niin tossa on neljä passiivista pikkuämyriä yhden haikailemasi tt08 aktiivin hinnalla noin suurinpiirtein. + tietty ne päätteet.

Noi on varmaan hyvä vaihtoehto jos ennestään on passiivilaitteita. Mä luovuin passiivilaitteiden vahvistinräkistä kun se muistutti mopon roudausta. Senjälkeen on pienemmillä aktiivivehkeillä homma pelannu käytännössä paremmin ja ne ei ole mun omia.

Tuo 8" kokoluokka josta nyt puhutaan sopii mielestäni bändille ja pikku äänentoistohommiin. Omaan soitteluun voi sopia vieläkin pienemmät ämyrit jopa vanhoilla pikku Geneleceillä on jotain saanut aikaan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)