Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: puisten mikkikehysten teko
1
Little Savage
01.10.2013 14:29:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarkoitus olisi laittaa puiset mikkikehykset seuraavaan kitaranrakennus projektiin. Ajattelin siis tulla kyselemään kokeneemmilta vähän neuvoa ennen kun alan sotkemaan.
 
Kuinkakohan tuo kannattaisi tehdä ? Ensinkö mikille reikä keskelle ja sitten ulkoreunat vai pitäiskö sittenkin tehdä ulkomuoto ensin ja siihen reikä mikille ? Onko kukaan nähny missään pajoilla kuinka noita tehdään ?
 
Olen yrittänyt googletella mutta aika vähän löytyy mitään kuvia koko prosessista.
 
ÄÄ TÄKÄ TÄKÄ TÄKÄ TÄÄ. Anna sakkoa saatana.
Zinpula
01.10.2013 16:18:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Little Savage: Tarkoitus olisi laittaa puiset mikkikehykset seuraavaan kitaranrakennus projektiin. Ajattelin siis tulla kyselemään kokeneemmilta vähän neuvoa ennen kun alan sotkemaan.
 
Kuinkakohan tuo kannattaisi tehdä ? Ensinkö mikille reikä keskelle ja sitten ulkoreunat vai pitäiskö sittenkin tehdä ulkomuoto ensin ja siihen reikä mikille ? Onko kukaan nähny missään pajoilla kuinka noita tehdään ?
 
Olen yrittänyt googletella mutta aika vähän löytyy mitään kuvia koko prosessista.

 
Tuolta löytyy oma tekele https://plus.google.com/photos/1162 … bums/5365478292077717089?banner=pwa
 
Tein ensin kolon mikille, sitten otelauta/talla kolot ja viimesenä muodot.
 
Antti1
01.10.2013 16:23:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zinpula: Tuolta löytyy oma tekele...
 
Sä taisit vastata nyt vähän eri asiaan, kuin mitä kysyttiin.
 
Itse ketjun aiheeseen: mä tekisin ensin sopivan paksuisen levyn puusta, joka on hiottu tasaiseksi vaikka leveänauhasantaajalla. Siihen sitten mikille aukko, ruuvien reiät yms. Sen jälkeen sahalla oikeisiin mittoihin ja reunojen viimeistely. Jos sulla kuitenkin on joku jigi tota varten, niin mikään ei estä tekemästä palikoita oikeisiin mittoihin ja jyrsimästä niitä sarjatuotantona enempikin kerralla. Sit tietty CNC on vielä yksi mahdollisuus, jos sellainen on tarjolla.
 
"I dreamed that I was in a river... I floated down the river, through valleys of giant boobs." -Sanji
Zinpula
01.10.2013 16:29:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Sä taisit vastata nyt vähän eri asiaan, kuin mitä kysyttiin.
 
Itse ketjun aiheeseen: mä tekisin ensin sopivan paksuisen levyn puusta, joka on hiottu tasaiseksi vaikka leveänauhasantaajalla. Siihen sitten mikille aukko, ruuvien reiät yms. Sen jälkeen sahalla oikeisiin mittoihin ja reunojen viimeistely. Jos sulla kuitenkin on joku jigi tota varten, niin mikään ei estä tekemästä palikoita oikeisiin mittoihin ja jyrsimästä niitä sarjatuotantona enempikin kerralla. Sit tietty CNC on vielä yksi mahdollisuus, jos sellainen on tarjolla.

 
Nooh,empäs vastannu eri asiaan...ehkä epäselvästi, enkä jaksanu alkaa jonku puulevyn tekemisestä selittään.
 
Little Savage
01.10.2013 19:35:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jotain käsiyläjyrsin-malline ratkaisua ajattelin. Tuntuu mikkikehyksen kokoinen malline vähän pieneltä kiinnittää kaksipuoleisella teipillä työkappaleeseen. Mitenköhän työturvallisuuden laita noin pieniä puukappaleita työstettäessä.
Noh, kai sen ulkomuodon voi sitten sahata käsipelilläkin jossei parempaa keksi.
 
ÄÄ TÄKÄ TÄKÄ TÄKÄ TÄÄ. Anna sakkoa saatana.
Antti1
01.10.2013 19:40:43 (muokattu 01.10.2013 19:41:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voihan se jigi olla vaikka metri kertaa metri. Suunnittelet sen vaan niin, että työstettävä palikka pysyy paikallaan. Teet vaikka sirkkelillä sopivia pätkiä kehysaihioksi, poraat niihin reiän ja jigiin reikien kohdille sopivan kokoiset kohdistustapit, muotti päälle (kohdistaen samojen tappien avulla) ja jyrsin käyntiin. Siinähän se sit on, eikä ole mitään työturvallisuusongelmia.
 
"I dreamed that I was in a river... I floated down the river, through valleys of giant boobs." -Sanji
Old Joe
01.10.2013 21:15:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zinpula: Tuolta löytyy oma tekele https://plus.google.com/photos/1162 … bums/5365478292077717089?banner=pwa
 
Tein ensin kolon mikille, sitten otelauta/talla kolot ja viimesenä muodot.

 
Onpa upea soitin. Loistava työnäyte.
- Ja kyllä, näkyy tuolla ne mikki kehyksien valmistuskin. Ei tosin ihan perinteiset rinkulat.
 
Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta ethän sinä sitä tiedä.
Rg505bk
02.10.2013 21:21:09 (muokattu 02.10.2013 21:21:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse väsäsin pleksisuojan lentokenevanerista ja viillutin visakoivulla. Tuo hoitui näppärästi ihan perinteisella lehtisahalla (Puukeskus, saha + terät ~10€). Samalla menetelmällä yrittäisin noita mikkikehyksiäkin.
 
Tässä vielä epätarkka kuva projektista, kitara on pienen muodonmuutoksen kokenut Squier....
 
http://i115.photobucket.com/albums/ … IMG_20130928_132035_zps171403b7.jpg
 
Old Joe
02.10.2013 21:52:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rg505bk: kitara on pienen muodonmuutoksen kokenut Squier....
 
http://i115.photobucket.com/albums/ … IMG_20130928_132035_zps171403b7.jpg

 
Wau !
 
Eikä oo liian lyhyt, vaan osuva kirjoitus.
 
Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta ethän sinä sitä tiedä.
Rg505bk
02.10.2013 23:09:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Old Joe: Wau !
 
Eikä oo liian lyhyt, vaan osuva kirjoitus.

 
Rallirattia ladaan ;)
 
rrroope
03.10.2013 10:51:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ois kiva tehä itse P90-mikkien kuoret puusta, mutta se taitaa mennä jo aika hankalaksi, on noita joku tehnyt kun niitä ulkomailla kaupitellaankin.
 
Rg505bk
03.10.2013 11:05:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rrroope: ois kiva tehä itse P90-mikkien kuoret puusta, mutta se taitaa mennä jo aika hankalaksi, on noita joku tehnyt kun niitä ulkomailla kaupitellaankin.
 
Yläjyrsimellä vaan väsäämään. Lastulevystä vaikka ensin jigit. Työlästähän tuo varmaan aluksi on,
mutta kun jigin saa tehtyä niin sitten seuraavat saa vähän helpommin.
 
YouTubessa varmaan on jokunen videokin aiheesta. ..
 
Aakoo
03.10.2013 22:39:59 (muokattu 03.10.2013 22:40:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä tein aikoinaan niin, että ensin porasin mikinreiän nurkat isohkoon palikkaan, Sitten sahasin keskiaukon pois kuviosahalla, viimeistelin reiän linjat jyrsimellä suoraksi. Seuraavaksi palikan ulkoreunat muotoon ja viimeistelin nauhahiomakoneella. Sitten halkaisin palikan jonka jälkeen käsissä oli kaksi samanlaista mikin kehystä.
 
Omat kehykset tuli kaarevakantisen Les Pauliin. Laiton Hiomapapera kitaran päälle mikkien kohdalle ja hioin kehykset oikeaan muotoon vastaamaan kitaran kantta.
 
Aakoo
03.10.2013 22:45:05 (muokattu 03.10.2013 22:55:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rrroope: ois kiva tehä itse P90-mikkien kuoret puusta, mutta se taitaa mennä jo aika hankalaksi, on noita joku tehnyt kun niitä ulkomailla kaupitellaankin.
 
onnistuisiko viilusta? Jos vaikka kehyksen vääntää muotoon kostuttamalla ja lämmittämällä. Lopuksi liimaa kehäksi jonkun palikan ympärille. Palikka pois ja kansi sitten päälle taas liimalla. Lopuksi näyttää vielä hiomapaperia. Aihiosta kun vielä kummatkin päät hioo teräviksi, niin liimapinta jää pidemmäksi ja kestävämmäksi, varmaan näkymättömämmäksi
 
En ole kokeillut ikinä, mutta näin tekisin jos istelleni väkertäisin.
 
rrroope
04.10.2013 09:39:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aakoo: onnistuisiko viilusta? Jos vaikka kehyksen vääntää muotoon kostuttamalla ja lämmittämällä. Lopuksi liimaa kehäksi jonkun palikan ympärille. Palikka pois ja kansi sitten päälle taas liimalla. Lopuksi näyttää vielä hiomapaperia. Aihiosta kun vielä kummatkin päät hioo teräviksi, niin liimapinta jää pidemmäksi ja kestävämmäksi, varmaan näkymättömämmäksi
 
En ole kokeillut ikinä, mutta näin tekisin jos istelleni väkertäisin.

 
niin tosiaan, eihän sitä yhdestä palasta tarvis jyrsiä. samahan se ois tehä vähän kantikkaampi niin ei tarvis ees taivutella, ite mä noi mikinkolotkin aion jyrsiä ni voi tehä just semmoset kehykset ku sattuu tulemaan...
 
blundstone
04.10.2013 12:05:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kolmannen minuutin kohdalla alkaa.
 
http://www.youtube.com/watch?v=Up2tLlfPCyk
 
Mielenkiintoista katsottavaa kaikki kolme jaksoa...
 
rainmaker
04.10.2013 14:01:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

blundstone: Kolmannen minuutin kohdalla alkaa.
 
http://www.youtube.com/watch?v=Up2tLlfPCyk
 
Mielenkiintoista katsottavaa kaikki kolme jaksoa...

 
Huikeeta katottavaa tuo rakentaminen, mutta kolmannen jakson soundinäyte on kyllä aika turn-off. Jotenkin rakennusvaiheiden nysväämisestä pääsi muodostumaan sellainen ennakkokäsitys, että nyt soundaa huikeen hyvälle, mutta eipä tuon näytteen soundi ollut mitenkään erikoinen, imo.
 
Those who can't do, teach; those who can't teach, teach gym.
RAUMALA
19.10.2013 23:33:05 (muokattu 19.10.2013 23:37:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei tuo puisten kehysten teko kummoinen homma ole. Itse tehnyt aika monesta puulajikkesta niitä tarpeen mukaan. Materiaali oikeaan paksuuteen-> tarkka mitoitus-> leikkaus ja poraus-> hionta tarpeen mukaan-> petsaus/lakkaus tarpeen mukaan. Itse sahannut kultasepänsahalla tuon mikkikolon, saa pirun tarkkaa jälkeä kun terä muutaman millinkymmenyksen paksu. Väliähän ei ole leikkaatko ulkomuodon vai mikkikolon ensin. Koruhommiahan minä pää-asiassa teen, mutta hyvin nuo pikku puuhommatkin sujuu omiin projekteihin pakon edessä.
 
Tossa kuva muutamasta katajasta tehdystä kehyksestä.
http://img854.imageshack.us/img854/6076/zwhe.jpg
 
Nätit kehyksen Zinpula.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «