Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Basson tutkinnot
1
nisumaka
11.09.2013 13:34:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mahtaako joku olla tehnyt pääaineenaan sähköbassokitara tutkinnot tasoilla 1/3, 2/3 ja 3/3. Mitkä olivat vaatimukset ja millainen oli koe? Ja vähän missä sen teit (konsa II-taso, musiikkiopisto, työväen opisto tms).
 
Vessajono
11.09.2013 14:04:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nisumaka: Mahtaako joku olla tehnyt pääaineenaan sähköbassokitara tutkinnot tasoilla 1/3, 2/3 ja 3/3. Mitkä olivat vaatimukset ja millainen oli koe? Ja vähän missä sen teit (konsa II-taso, musiikkiopisto, työväen opisto tms).
 
Mä tein 3/3:n konsan ammattipuolella reilu vuosi sitten. On mulla jossain tuolla lapullakin se tarkka tutkintosisältö mutta joka tapauksessa kaksi ulkoa esitettävää soolokappaletta, joista toinen on klassinen teos ja toinen jazz-stankku, johon piti sisältyä teema, komppi ja improvisoitu soolo. Sit oli jotain groovempia kuudestoistaosapohjasia etydeitä, jotka olivat väljästi rock/pop/latin -nimikkeen alla. Nää sai vetää lapuista.
 
Tuo siis siitä varsinaisesta soittamisesta, sit oli toki myös instrumentinhallintaa eli kylmää tekniikkaa. Duuriasteikot kaksioktaavisina, duurin moodit yhdessä oktaavissa, molleista ei muistaakseni ollut kuin harmoninen ja jazzmolli, niin ikään kaksi oktaavia, toki se luonnollinenkin molli tuli sit sieltä duurin moodien kautta. Sit vielä nelisoinnut ja niiden käännökset.
 
Jotain saatoin unohtaa mut kyllä se aika pitkälti tuolla tavalla oli.
 
Lähdetkö kanssani BORNOBAARIIN?
pehko
11.09.2013 16:39:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vessajono: Mä tein 3/3:n konsan ammattipuolella reilu vuosi sitten. On mulla jossain tuolla lapullakin se tarkka tutkintosisältö mutta joka tapauksessa kaksi ulkoa esitettävää soolokappaletta, joista toinen on klassinen teos ja toinen jazz-stankku, johon piti sisältyä teema, komppi ja improvisoitu soolo.
 
Olennaisuuden äärellä ollaan näissä hommissa. Ei mulla muuta.
santa
11.09.2013 17:12:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nyt meni jännäksi noi termit.
 
Vessajono
11.09.2013 17:19:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pehko: Olennaisuuden äärellä ollaan näissä hommissa. Ei mulla muuta.
 
En tiedä oliko tää sarkasmia vai ei mutta homman nimihän on siinä että jazzin soittaminen on luonteeltaan yleissivistävää ja kyllä se ihan selkeästi kehittää esimerkiksi taimia ja improvisointia. Joku Bachin sellosarjojen soittaminen taas on ainakin mulla tehnyt ihmeitä otelautakäden tekniikalle, nuotinluvulle ja ulkomuistista vetämiselle.
 
Penniäkään en toki ole tienannut Bachia soittamalla mutta kyllä siitä apua on ollut niissä tilanteissa kun pitää lähteä humppakeikalle vetämään prima vistana.
 
Lähdetkö kanssani BORNOBAARIIN?
Raaku
11.09.2013 19:55:59
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä mun muisteluita hieman epämääräisessä järjestyksessä. Mun 3/3 alkaa oleen puoltoista vuotta, joten tiedot voi olla hyvinkin vanhentuneita.
 
Mä olen suorittanut pirkanmaan musaopistolla tutkinnot 2/3 ja 3/3. Suurin ero noissa on ainakin täällä se, että 3/3 sisältyy osuus bändin kanssa, kun taas 2/3 on soittoa yksin tai mahdollisen säestäjän tai taustanauhan kanssa. Pääpainoina ns. teknisissä osuuksissa (yksin/säestettynä lautakunnan edessä) on tosiaan jazz ja klassinen, joita on molempia se yks biisi, sekä eri skaalat, kolmi- ja nelisoinnut. Sen lisäks on sitten etydejä, jotka voi olla hyvinkin erilaisia. Mä oon soittanu niissä mm. reggaeta, Pastoriuksen etydin, opettajan tekemiä harjotuksia ja transkriptioo Jamersonin soitosta.
 
3/3 bändiosuudessa on tietyt genret, jotka täytyy olla edustettuna. Täällä ne tais olla tyyliin jazz, latin, pop/rock ja tanssimusiikki. Yhteensä biisejä soitettiin seitsemän, mutta se on vaihdellut montako biisiä on täytynyt olla valmistettuna. Joskus 14, joskus 10, ja niistä on sitten soitettu lautakunnan valitsemat 7. Mulla kävi jotenkin niin, että niitä biisejä tarttikin olla vaan 7 valmistettuna. Tää asia on ilmeisesti muuttunu viimevuosina, ja voi olla soitinkohtanenkin ja opistokohtanen. Nämä bändibiisit täytyy muuten osata ulkoa, kuten teknisen klasari ja jazz biisitkin. Täällä joku basisti ei taannoin saanut kurssia suoritettua kun se veti lapuista. Etydeissä tosin saa olla nuotitkin messissä.
 
Prima vista, eli nuotiluku on sitten vielä oma osansa kurssista, ja ainakin täällä siitä tulee myös arvosana erikseen. Siihen useimmiten kuuluu sekä komppaus (sointumerkeistä tyylinmukaisesti) että melodian soittaminen. Yleensä aika simppeliä menoa.
 
Basson 1/3:sta mulla ei ole kokemusta, kun siitä hyppäsin suoraan yli. Sitä ei ehkä kannatakkaan suorittaa jos on soittanut vähänkin pidempään ja on musan opiskelusta jonkinlaista kokemusta.
 
Skaaloista ja soinnuista sen verran, että 2/3:ssa vaatimukset ei ole mitenkään hirmuiset. Taitaa olla Duurin moodit ja sitten melodinen- harmoninen- ja jazzmolli. 3/3 ne täytyy soittaa kaksoktaavisina, jolloin asemanvaihtoja ja sormituksia joutuu ihan oikeesti miettimään. Kolmi- ja nelisointuja soitetaan arpeggioina, 3/3:ssa kolmisointuarpeggiot myös kaksoktaavisina
 
Vessajono
11.09.2013 20:20:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Raaku: Mä olen suorittanut pirkanmaan musaopistolla tutkinnot 2/3 ja 3/3. Suurin ero noissa on ainakin täällä se, että 3/3 sisältyy osuus bändin kanssa, kun taas 2/3 on soittoa yksin tai mahdollisen säestäjän tai taustanauhan kanssa.
 
Ilmeisesti näissä on sitten kuitenkin eroja, meillä nimittäin ainakin saa halutessaan 3/3:n tehdä säestäjän tai taustanauhan kanssa. Mä tein tosin teknisen osion erikseen ja taiteellisen sit bändin kanssa mutta pakollinen se bändi ei oo kuin vasta D-kurssissa.
 
Lähdetkö kanssani BORNOBAARIIN?
trippe
12.09.2013 09:01:13
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joskus 10 vuotta takaperin kun suorittelin noita ja jos en aivan väärin muista niin bändisäestykset oli jo 2/3, ja 1/3 sai valita oliko nauha vai bändi.Toki tuosta on jo aikaa, mutta näin täällä pohjosessa.
 
Ùp ò òwñ
nisumaka
13.09.2013 08:09:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitokset vastauksista. Mulla menee D teoriasta, mutta henk koht pääsoitin on nyt syksyllä edessä musiikkiopistossa tasolta 3/3. Eli tämän osalta olen vähän jäljessä. Olen tehnyt 3/3 kitaralla joskus nuorena, mutta siitä todellakin on jo vuosikymmeniä aikaa, siksi vähän varmistelin, ettei tule turhaan mentyä kokeeseen. Kaikki muu tuntuu aika varmalta, mutta prima vista, jos sattuu vaikkapa Des-duuri tms eteen, voi tehdä tiukkaa. Mutta aikoinaan muistelen kitaran osalta, että jännitin tuota prima vistaa, mutta se ei todellakaan ollut mikään päätä huimaava taso, mitä silloin vaadittiin.
 
nisumaka
01.10.2013 10:35:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä ketjussa kun tulee esille hyvää yleistietoa basson soittajille opiskelujen osalta, niin valaisenpa sitä, että D-tutkintoa varten (entinen I ja II tolppa, käsittääkseni), niin teoriasta lätkäistiin tällainen kirja eteen. Max Tabell / Jazzmusiikin harmonia. Eli Toonikan jälkeen sitten tommosta.
 
pekezu
01.10.2013 10:49:01
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nisumaka: Tässä ketjussa kun tulee esille hyvää yleistietoa basson soittajille opiskelujen osalta, niin valaisenpa sitä, että D-tutkintoa varten (entinen I ja II tolppa, käsittääkseni), niin teoriasta lätkäistiin tällainen kirja eteen. Max Tabell / Jazzmusiikin harmonia. Eli Toonikan jälkeen sitten tommosta.
 
Jos englanti taittuu niin myös Levinen The Jazz Theory Book on erittäin hyvä "raamattu" jazzmusiikin tutkimiseen. Se käy todella seikkaperäisesti läpi asioita ja soivia esimerkkejä on kirjoitettu kirja täyteen.
 
"Että minkä tahansa tekeminen kunnolla on melkein mahdotonta, kun aina on joku urpo joka tekee paskaa halvemmalla." -pkuukas
nisumaka
01.10.2013 11:37:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Levinen The Jazz Theory Book
 
Näin on minulle kerrottu ja annettu ymmärtää, että myös tämä ooppus tullaan käymään hieman myöhemmässä vaiheessa "soveltuvin osin" läpi. Täydentänee sitten tuota aiemmin mainitsemaani ja tuo tullessaan englannin kielisen termistön opettelun.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «