Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Outo vika kaiuttimissa
1
jmyrakka
28.09.2013 18:42:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei, aattelin täällä kysäistä kun en muutakaan paikkaa keksinyt.
 
Elikkäs mulla on tällaset pienehköt Wharfedalen kaiuttimet..oliskohan nuo ollu 9:t tai jotain. Käytän niitä himassa musan kuunteluun ja kotidemojen miksaamiseen mihinkä ne sopii ihan ookoo.
 
Nyt niihin on vaan ilmaantunut sellanen outo vika, että ne alkaa "inistä". Välillä ininää ei ole ja äänentoisto on tosi hyvä, mutta sitten välillä alkaa sellanen vitun ärsyttävä outo ininä. Vähän niinku hyttysen ininä..tai vähän niinku mitä vanhemmista tv:stä kuuluu koko ajan, mutta niissä ääni on hiljaisempi ja kapeammalla taajuusalueella. Tämä on sellanen viheltävä ininä joka on todella vitun ärsyttävä, niin että kaiuttimet pitää laittaa pois päältä. Voimakkuus ei ole tosin mitään huuto-tasoa, että se äänenvoimakkuus olisi korkea, vaan yksinkertaisesti se äänen luonne on niin vituttava ettei sitä voi kuunnella tai alkaa koskea päähän. Muuten tosi hyvät kajarit ja toimii erinomaisesti.
 
Onko kellään heittää mitään idistä mistä tää vois johtua? Tai kannattaako viedä korjaajalle? Voiko sitä edes korjata mitenkään?
 
Kiitti.
 
saundi lähtee sormien välistä!
Kalmo
28.09.2013 19:13:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Taitaisi olla paras viedä ne gynekologille - tekstistäsi päätellen...
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Pauli Lappalainen
28.09.2013 19:16:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huono piuha koneelta kaiutimille ja tulee häiriöitä hiirestä, näppiksestä tai näytöstä tmsv.???
 
anapena
29.09.2013 00:13:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla rupeaa tietsikkakajarit kitisemään, kun tavaraa liikkuu mokkulassa. Sijaitsevat toki lähellä toisiaan. Yleensä ratkaisen laittamalla kajarit kiinni...tai vaihtamalla netin lankalinjaan.
 
Istu ja pala!
koopop
29.09.2013 11:58:06
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jmyrakka: Hei, aattelin täällä kysäistä kun en muutakaan paikkaa keksinyt.
 
Elikkäs mulla on tällaset pienehköt Wharfedalen kaiuttimet..oliskohan nuo ollu 9:t tai jotain. Käytän niitä himassa musan kuunteluun ja kotidemojen miksaamiseen mihinkä ne sopii ihan ookoo.
 
Nyt niihin on vaan ilmaantunut sellanen outo vika, että ne alkaa "inistä". Välillä ininää ei ole ja äänentoisto on tosi hyvä, mutta sitten välillä alkaa sellanen vitun ärsyttävä outo ininä. Vähän niinku hyttysen ininä..tai vähän niinku mitä vanhemmista tv:stä kuuluu koko ajan, mutta niissä ääni on hiljaisempi ja kapeammalla taajuusalueella. Tämä on sellanen viheltävä ininä joka on todella vitun ärsyttävä, niin että kaiuttimet pitää laittaa pois päältä. Voimakkuus ei ole tosin mitään huuto-tasoa, että se äänenvoimakkuus olisi korkea, vaan yksinkertaisesti se äänen luonne on niin vituttava ettei sitä voi kuunnella tai alkaa koskea päähän. Muuten tosi hyvät kajarit ja toimii erinomaisesti.
 
Onko kellään heittää mitään idistä mistä tää vois johtua? Tai kannattaako viedä korjaajalle? Voiko sitä edes korjata mitenkään?
 
Kiitti.

 
Jotkut virtalähteet aiheuttaa tollasta.. Kun ininä alkaa, ryhdy ottamaan samasta virtasyötöstä muita laitteita pois yksi kerrallaan, ehkä löydät loopin? Mulla on esim. yksi PC-läppäri jonka virtalähde aiheuttaa brummia DSP-äänikorttiin jossa myös oma virtalähde. Joskus eri pistokkeissa olevat laitteet saattavat aiheuttaa toisiinsa häiriöääniä..
 
Et kertonut onko kaiuttimet aktiivit vai passiivit. Eli tutki siis miten vahvistimen sähköt kytkeytyy suhteessa muihin..
 
jmyrakka
29.09.2013 15:35:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

koopop: Jotkut virtalähteet aiheuttaa tollasta.. Kun ininä alkaa, ryhdy ottamaan samasta virtasyötöstä muita laitteita pois yksi kerrallaan, ehkä löydät loopin? Mulla on esim. yksi PC-läppäri jonka virtalähde aiheuttaa brummia DSP-äänikorttiin jossa myös oma virtalähde. Joskus eri pistokkeissa olevat laitteet saattavat aiheuttaa toisiinsa häiriöääniä..
 
Et kertonut onko kaiuttimet aktiivit vai passiivit. Eli tutki siis miten vahvistimen sähköt kytkeytyy suhteessa muihin..

 
passiivit. nyt ei ole taas jostain syystä inisseet koko päivänä, ihmeellistä...
 
saundi lähtee sormien välistä!
Mr. Crowley
29.09.2013 18:25:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen täysin varma, että kaiuttimet eivät aiheuta ininää. Yksi mahdollinen syy on Lappalaisen ehdotus, eli että piuhat ovat huonoja. Jos häiriönsuojaus piuhoissa on huono voi tapahtua kaikkea kummallista. Minulla oli aikoinaan Musical Fidelityn putkietuvahvistin ja järjeä pääte (itse asiassa on nuo vieläkin mutta ei käytössä). Oli hetken aikaa etuasteen ja päätteen välissä peruspaska rca-piuha, niin kuulin hiljaista radiolähetystä kaiuttimista vaikka en viritintä tuolloin omistanutkaan.
 
Toinen vaihtoehto on se, että ininä syntyy jossakin tietokoneen puolella. Kuulosteletko musaa jollakin sisäisellä, emolevyyn integroidulla äänikortilla?
 
se parhaiten nauraa jolla vahvin lääkitys
dewil
30.09.2013 11:26:35
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voi olla, että se vitun vikinä johtuu vituiksi menneestä vahvistimesta.
Kokeile vaihtaa niitä vitun piuhoja keskenään ja ristiin ja kato, siirtyykö
se vitullinen ininä puolelta toiselle vai painuuko vittuun kokonaan.
 
Itseasiassa oli hyvä käydä läpi koko vitun signaaliketju yksi osa kerrallaan aina siitä vitun äänikortista tms. lähtien, aina niihin vitun kaiuttimiin asti.
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
jmyrakka
30.09.2013 13:37:06 (muokattu 30.09.2013 13:44:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mr. Crowley:
Toinen vaihtoehto on se, että ininä syntyy jossakin tietokoneen puolella. Kuulosteletko musaa jollakin sisäisellä, emolevyyn integroidulla äänikortilla?

 
en. ulkoinen erittäin korkealaatuinen audio interface käytössä.
 
se ininä näemmä hävisi nyt toistaiseksi kun laitoin koko DAW:n virrat pois päältä; stereot, AI, tietokone, kovalevy jne..
 
dewil: Voi olla, että se vitun vikinä johtuu vituiksi menneestä vahvistimesta.
Kokeile vaihtaa niitä vitun piuhoja keskenään ja ristiin ja kato, siirtyykö
se vitullinen ininä puolelta toiselle vai painuuko vittuun kokonaan.
 
Itseasiassa oli hyvä käydä läpi koko vitun signaaliketju yksi osa kerrallaan aina siitä vitun äänikortista tms. lähtien, aina niihin vitun kaiuttimiin asti.

 
kiitti.
 
saundi lähtee sormien välistä!
hape
30.09.2013 21:47:34
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

koopop: Jotkut virtalähteet aiheuttaa tollasta..
 
Jep. Myös jotkut läppäreiden ja interfacejen virtalähteet aiheuttaa ininää, jos ne on kytketty jatkoroikkaan, jossa on valolla varustettu virtakytkin.
 
http://www.thespyro.com
Kalmo
01.10.2013 22:21:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Liiaksi elämää nähnyt loisteputki (liitoksineen) voi myös aiheuttaa sirinöitä.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
jmyrakka
07.10.2013 13:31:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hape: Jep. Myös jotkut läppäreiden ja interfacejen virtalähteet aiheuttaa ininää, jos ne on kytketty jatkoroikkaan, jossa on valolla varustettu virtakytkin.
 
just tällanen mulla setup mulla on...
 
saundi lähtee sormien välistä!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «