Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Digitaalivehkeiden ajan kestävyys
1 2
rutero79
28.09.2013 09:41:58
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ostin tossa markkaaikana tehdyn mikkietuasteen digiefekteillä, tc gold channelin. Kauankohan ton voi odottaa toimivan kun on kuiteskin aika vanha jo. Jos säilyttää huoneenlämmössä vähän käytettynä niin mikä sen sitten oikein lopulta hajottaa?
 
anapena
28.09.2013 10:14:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nykyajan vitsaus on esimerkiksi halpojen kondensaattorien käyttö. Ne kuivahtaa ja sitten ne tarttis vaihtaa. Esimerkiksi jotkut 80-luvun vehkeet toimii vielä ihan täysillä, mutta 2000-lukulaiset alkaa jo pätkimään...toivottavasti markka-aikaan tehtiin vielä kunnon komponenteista!
Auttaisiko jos vehjettä välillä käyttäisi, mitä sanoo viisaat?
 
Istu ja pala!
Antti1
28.09.2013 12:42:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Konkistahan lähinnä elkot kuivahtaa, ei toi sääntö päde kaikkiin konkkiin. Niiden säilymistä edesauttaa juurikin säännöllinen käyttö, muttei elektroniikka oo ikuista.
 
"I dreamed that I was in a river... I floated down the river, through valleys of giant boobs." -Sanji
studio
28.09.2013 17:20:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Virtalahteen konkat menee TC-vehkeistä, kestää noin 12v. Olen vaihtanut niitä ainakin kolmeen koneeseen M-5000, Finalizer ja jokin kitaraefektiräkkihärpätin. Huomaa jos laite käynnistyy aavistuksen hitaasti.
 
Pop Corn
28.09.2013 17:51:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Googlatkaa "capacitor plague" eli suomeksi "konkka vitsaus". Erityisesti jotkut taiwanilaiset valmistajat käyttivät väärin kopioitua elektrolyyttiliuosta elkoissaan vuosina 2002-2010, minkä johdosta nämä vikaantuvat 5 vuoden sisällä. Merkkejä vikaantuvista elkoista on laitteen outo käyttäytyminen, erityisesti enemmän tai vähemmän säännöllinen sammuminen ja uudelleenkäynnistyminen. Viallisia kondensaattoreita on tyypillisesti virtalähteissä, emolevyissä, kytkimissä, LCD-näytöissä, äänilaitteissa... oikeastaan missä vain laitteissa.
 
Mulla on kaapissa pölyttymässä juuri tuollainen äänikortti joka alkoi buuttailemaan vähän väliä 3 vuoden käytön jälkeen. Avasin sen ja kappas vaan, muutamia yläpäästä pullistuneita elkoja. Tarkoitus olisi itse vaihtaa nuo elkot, mutta en ole saanut vielä aikaiseksi konkkien tilaamista. Tietääkö joku mistä olisi helpointa tilata muutamia kappaleita laadukkaita elkoja?
 
Tuossa vielä tuo wiki linkki:
 
http://en.wikipedia.org/wiki/Capacitor_plague
 
.
Danko
28.09.2013 18:35:09
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pop Corn: Tietääkö joku mistä olisi helpointa tilata muutamia kappaleita laadukkaita elkoja?
 
esim. Partco http://www.partco.biz/verkkokauppa/index.php?cPath=2075_12_1028_1031
 
"No olet luultavasti ammattitaitoinen miksaaja ja sulla on laitteisto kohdillaan." -OPJ1974
Pop Corn
28.09.2013 21:55:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Danko: esim. Partco http://www.partco.biz/verkkokauppa/index.php?cPath=2075_12_1028_1031
 
Kiitos.
 
Pitää tarkistaa arvot ja laittaa tilaus menemään. Näyttäisi olevan Panasonicin elkoja jotka pitäisi olla hyviä. Toinen laatumerkki oli muistaakseni Rubycon.
 
.
zak69
29.09.2013 10:28:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu ja ota sitten 105-asteisia ja low esr eikä mitään muuta.
 
Case on aina niin tapauskohtainen juttu...
Mr. Crowley
30.09.2013 13:09:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Melkein menee aiheesta ohi, mutta tuo konkkien hajoaminen on tainut yleisesti koskea digiboksien virtalähteitä. Varmaan monikin boksi on lentänyt roskiin 50 sentin kondensaattorivian takia. Aika paljon sitä ostettiinkin uutta boksia ja telkkaria jokunen vuosi sitten. Vaikka oli "scartti ja kaikki... digi digi"
 
se parhaiten nauraa jolla vahvin lääkitys
zak69
30.09.2013 14:29:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä niitä konkkia menee kaikista vermeistä nykyään missä virtalähteet löytyy, toisista enemmän ja toisista vähemmän.
Se on se massatuotanto ja halvimmat mahdolliset osat sisään niin katteet pysyy kunnossa.
 
Jos joku näitä enemmän haluaa räplätä niin mulla olisi jouten uudenkarhea esr-mittari konkkien mittaukseen ja pari pussillista elkoja kaupan päälle :)
 
Case on aina niin tapauskohtainen juttu...
miffe
30.09.2013 16:01:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mr. Crowley: Melkein menee aiheesta ohi, mutta tuo konkkien hajoaminen on tainut yleisesti koskea digiboksien virtalähteitä. Varmaan monikin boksi on lentänyt roskiin 50 sentin kondensaattorivian takia. Aika paljon sitä ostettiinkin uutta boksia ja telkkaria jokunen vuosi sitten. Vaikka oli "scartti ja kaikki... digi digi"
 
Tähän voi sanoa vain yhden sanan:
 
MAXIMUM
 
Kyseisten tuotteiden takuukorjaukset veivät maahantuojan konkurssiin. Parin konkan takia meni sisuskalut kokonaan uusiksi. Harmillista, että tuote oli ainoastaan täkäläisille markkinoille suunniteltu/tilattu (rauta universaalia, firmis custom), joten samalla loppui ohjelmiston tuki. Viimeisin julkaistu versio jäi pahasti maanantaikappaleeksi.
 
Anteeksi hölöttäminen asian vierestä. Sattui vaan omakohtainen kokemus liipaisemaan sopivan läheltä :)
 
turkulainen
anapena
30.09.2013 23:52:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

miffe: Tähän voi sanoa vain yhden sanan:
 
MAXIMUM
 
Kyseisten tuotteiden takuukorjaukset veivät maahantuojan konkurssiin. Parin konkan takia meni sisuskalut kokonaan uusiksi. Harmillista, että tuote oli ainoastaan täkäläisille markkinoille suunniteltu/tilattu (rauta universaalia, firmis custom), joten samalla loppui ohjelmiston tuki. Viimeisin julkaistu versio jäi pahasti maanantaikappaleeksi.
 
Anteeksi hölöttäminen asian vierestä. Sattui vaan omakohtainen kokemus liipaisemaan sopivan läheltä :)

 
Mä vaihdoin omaan Mummiin kaikki elkot virtalähteeseen, eipä se käytös kauheasti kummentunut. Toimii siis yleensä, mutta ei aina. Sammuilee välillä. Melko jees boksi muuten, en jaksa vaihtaa uudempaan. Kivahan noita konkkia on vaihdella, mutta tarttis tietää kohde tarkemmin. Voihan vika olla muuallakin.
Kerro Miffe tarkemmin, jos aiheesta tiedät, vaikka privana jos haluat.
 
Istu ja pala!
zak69
01.10.2013 17:38:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

anapena: Mä vaihdoin omaan Mummiin kaikki elkot virtalähteeseen, eipä se käytös kauheasti kummentunut. Toimii siis yleensä, mutta ei aina. Sammuilee välillä. Melko jees boksi muuten, en jaksa vaihtaa uudempaan. Kivahan noita konkkia on vaihdella, mutta tarttis tietää kohde tarkemmin. Voihan vika olla muuallakin.
Kerro Miffe tarkemmin, jos aiheesta tiedät, vaikka privana jos haluat.

 
Oletko varma ettei syynä ole kovo jos tallentava, tai aika yleinen noissa eli ylikuumeneminen?
 
Case on aina niin tapauskohtainen juttu...
miffe
01.10.2013 19:52:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zak69: Oletko varma ettei syynä ole kovo jos tallentava, tai aika yleinen noissa eli ylikuumeneminen?
 
Ylikuumeneminen oli syynä konkkien posahteluun. Maximum C-8000 on PowerPC-pohjainen tietokone, jossa kovoa varten PATA-väylä - vanhaa tekniikkaa jo markkinoille tullessaan.
 
Maahantuojan konkurssin jälkeen käyttäjien ja harrastajien piirissä alkoi kehkeytyä projekti, jossa laitteen korealaisen valmistajan käyttämä käyttöjärjestelmä olisi otettu jatkokehittelyyn, mutta YLE:n kanavien näkyväksi tuottama koodi olikin suljettua, eikä sitä siis ollut saatavilla.
 
turkulainen
anapena
02.10.2013 11:51:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zak69: Oletko varma ettei syynä ole kovo jos tallentava, tai aika yleinen noissa eli ylikuumeneminen?
 
En ole varma, vähän rasvailin ropelia, niin ainakin hiljeni hieman. Noin isoa kovoa noin vanhalla liittimellä ei enää helposti löydy. Olen tyytynyt tilanteeseen, onneksi ohjelmia tulee nykyisin aika tiheästi uusintoina, ja netistäkin niitä näkee:)
 
Istu ja pala!
miffe
02.10.2013 12:04:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

anapena: En ole varma, vähän rasvailin ropelia, niin ainakin hiljeni hieman. Noin isoa kovoa noin vanhalla liittimellä ei enää helposti löydy. Olen tyytynyt tilanteeseen, onneksi ohjelmia tulee nykyisin aika tiheästi uusintoina, ja netistäkin niitä näkee:)
 
640 gigaisia löytyi vielä pari vuotta sitten. Näissähän pitää olla kovossa normaalia korkeampi MTBF, jotta voisi olettaa kestävän tarpeeksi kauan. Samaan hintaan olisi jo silloin saanut pinkan yli teran kokoisia SATA-levyjä. Sopiva muunnin (sata-> pata) olisi maksanut muutaman kympin, mutta vaatinut modausta sisuskaluihin.
 
Eli niin kausn kuin sisäinen kovo pelittää, kannattaa vaan siirtää matsku ulkoisille levyille. Jos mulla nyt pajahtais toi sisäinen levy, menis koko värkki elektroniikkajätteeksi. Samalla poistuisi vuodelta 1998 peräisin oleva putkitöllötin taloudestani. Korvaavia laitteita en ostaisi.
 
Ton telkun olen luvannut lahjoittaa Korroosion keikkatarpeistoon.
 
turkulainen
anapena
02.10.2013 12:32:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

miffe: 640 gigaisia löytyi vielä pari vuotta sitten. Näissähän pitää olla kovossa normaalia korkeampi MTBF, jotta voisi olettaa kestävän tarpeeksi kauan. Samaan hintaan olisi jo silloin saanut pinkan yli teran kokoisia SATA-levyjä. Sopiva muunnin (sata-> pata) olisi maksanut muutaman kympin, mutta vaatinut modausta sisuskaluihin.
 
Eli niin kausn kuin sisäinen kovo pelittää, kannattaa vaan siirtää matsku ulkoisille levyille. Jos mulla nyt pajahtais toi sisäinen levy, menis koko värkki elektroniikkajätteeksi. Samalla poistuisi vuodelta 1998 peräisin oleva putkitöllötin taloudestani. Korvaavia laitteita en ostaisi.
 
Ton telkun olen luvannut lahjoittaa Korroosion keikkatarpeistoon.

 
Juu ei, ei töllö niin tärkeä ole, että jaksaisin urheilla asian kanssa liikoja. Olennaisimmat matskut, kuten HillStreetBluesit ja hyvät leffat, on jo kauan sitten siirretty ulkoiselle 1,5teraselle Iomegalle. Se nyt toimii ainakin tietokoneen kanssa. Putkitöllöillä täälläkin mennään, niitä kun saa aika komeitakin ilmaiseksi...
 
Istu ja pala!
Mr. Crowley
02.10.2013 12:40:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on myös tuo Maximum c-8000. Jossakin vaiheessa alkoi sammuilla koko ajan. Vaihdoin vain yhden konkan joka oli selvästi pullistunut. Nyt se toimii toimii taas. Sammuu kyllä edelleen silloin tällöin, ehkä kerran viikossa.
 
Tosin noita paskoja konkkia on käytetty esim. Topfieldien virtalähteissäkin: yhdellä kaverilla ilmeisesti virtapiikki hajotti kovalevyn. Minäkin varmaan jätän digiboksin pois kokonaan siinä vaiheessa kun tuo Maximum lopettaa yhteistyön.
 
se parhaiten nauraa jolla vahvin lääkitys
Sotahippi
04.10.2013 18:21:36
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Liippaa täälläkin läheltä, tosin telkkariahan mulla ei ole koskaan ollut.
Saatanan digi...
Hankin joku aika sitten Aphexin Compellorin vuodelta -86. Tarkistaessani sisuskaluja huomasin semmoisen ison pöntön (onko se suotokonkka?) pullistelevan. Itse laite tuntui toimivan ihan hyvin, ja testibiisinä toimineet Rölli- ja Alwari Tuohitorvi-biisit menivät kivasti lyttyyn.
Voiko tuo suotokonkka posahtaa tai muuten vahingoittaa laitteen muita osia? Osaisin kyllä varmasti vaihtaa moisen, joten onko tässä jotain kauheaa odotettavissa vai lakkaako se vain toimimasta joku kaunis päivä?
 
Todellisuudessa ei ole ristiriitoja.
studio
05.10.2013 12:24:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sotahippi: Liippaa täälläkin läheltä, tosin telkkariahan mulla ei ole koskaan ollut.
Saatanan digi...
Hankin joku aika sitten Aphexin Compellorin vuodelta -86. Tarkistaessani sisuskaluja huomasin semmoisen ison pöntön (onko se suotokonkka?) pullistelevan. Itse laite tuntui toimivan ihan hyvin, ja testibiisinä toimineet Rölli- ja Alwari Tuohitorvi-biisit menivät kivasti lyttyyn.
Voiko tuo suotokonkka posahtaa tai muuten vahingoittaa laitteen muita osia? Osaisin kyllä varmasti vaihtaa moisen, joten onko tässä jotain kauheaa odotettavissa vai lakkaako se vain toimimasta joku kaunis päivä?

 
Kannattaa vaihtaa, ei maksa paljon sillä kyllä noilla on tapana hajoittaa myös muutakin. Minulla on vastaava laite mutta pari vuotta vanhempi ja vaihdoin siihen kaikki konkat. Tilasin ne Englannista, parasta audio laatua olevat Nichicon Muset ja kyllä soundaa hyvälle.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «