Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Yleistä keskustelua musiikista »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Pitäiskö lopettaa soittaminen vai ei?
1 2 3 4
ruikku20
27.09.2013 20:16:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli heti alkuun, tiedän, päätös tehdään itse, muut eivät voi sanoa mitä sinun puolestasi mitä tehdä.
 
Joo eli tuo trumpetin soitto on alkanut maistua melko puulta, oikeastaan on maistunut lähes aina. Oikeastaan se mikä tökkii, niin ei sitä vaan jaksa ottaa torvea laukusta ja alkaa soittamaan, ja kun sen sieltä joskus saa kaivettua, niin jokainen minuutti on tuskaa, jos ei samalla kato jotain elokuvaa, kuten viime aikoina oon tehny. Ja toinen mikä pännii on orkesteri soitto, ei onnistu meikäläiseltä pätkääkään. Jos on joku 30 tahtia pitkä tauko niin sillon lähen satavarmasti väärään aikaan soittamaan. Joo harjottelullahan tuonkin sais kuntoon, muttei kiinnosta harjotella. Kolmanneksi, ei jaksa klassinen musiikki kiinnostaa niin pätkän vertaa, heti niin tylsää kuunneltavaa, että ei mitään rajaa. Klassista siis pääasiassa oon soittanu tähän mennessä.
 
Ja sitten jos päästäs oikeesti asiaan, niin itse olen ainakin sitä mieltä, että harjottelun pitäs lähteä itestä, eikä sillain, että vanhemmat käskee, kuten oon nyt varmaa 7 vuotta tehny. Joskus on ollu semmosia kausia, ennen tutkintoa esim. on tullu reenattua, kun on ollu pakko, että saa läpi. Tällöin, kun on reenannu paljon, soittokin on ollut ihan mukavaa. Tein viime keväänä 33 trumpetista ja teoriasta, eli musiikkiopiston(?) (vai musiikkikoulun?) Päättötodistuksen sain.
 
Opettajassa ei oo mitään vikaa, tosi mukava persoona ja kemiat passaa. Eli opettajan vaihdolla tuskin olis merkitystä.
 
Toisena soittimena, soittelen kotona kitaraa sitä en siis soita tunneilla, mutta se on kyllä itselle niin paljon mieluisampi soitin, kuten muutkin bändisoittimet, että niihin riittäs motivaatiota vaikka kuinka paljon.
 
Sitten on vielä hankalaa, kun isä soittaa kanssa trumpettia, ja hän varmaan niin sanotusti murtus, jos lopettaisin. Eihän tässä ehkä toisia pitäs näin paljon ajatella, kyse kuitenkin omasta elämästä, mutta jotenkin sekin on saanut minut jatkamaan, siis ajatus siitä, että vanhemmat pettyisivät minuun. (Tyhmää tiedän)
 
Kaikki aina sanoo, että "voi kun harmittaa vieläkin kun lopetin sillon vuonna nakki ja makkara..", mutta jossei kiinnosta niin onko jatkamisessa järkeä? Mielestäni ei. Ja jos inspiraatio joskus iskee niin koskaan ei ole liian vanha aloittamaan. (oma mielipiteeni) Toki trumpetissa joskus 70 ikävuodesta eteenpäin varmasti vähän lihakset veltostuu ja soitto ei kulje kuten nuorena. Mutta siihen 70v on kyllä sen verran monta vuosikymmentä, että välissä kerkeää tulla muutamakymmentä maailmanloppua vähintään.
 
Eli mielestäni harjoittelun pitäisi olla automaatio, kuten esim. kitarassa minulla on. Otan kitaran käteen ja alan soittamaan, soiton aloitus ei tuota minkäänlaisia tuskia ja lopetus saattaa joskus venähtää pitkäksikin aikaa :) Saatan kitaraa soittaa montakin tuntia putkeen enemmän tai vähemmän aktiivisesti, jos löytyy kiinnostavaa soiteltavaa, ja kun nykyään tulee kuunneltua enimmäkseen raskaampaa musiikkia (metallia) Niin sitä soitettavaa materiaali kyllä löytyy ja mikä tärkeintä se on kiinnostavaa.
 
Tiivistettynä siis: Ei soittamisen tietysti aina pidä olla mukavaa, mutta jos se on oikeastaan aina pakkopullaa, niin onko jatkamisessa järkeä? Mielestäni ei. Ei ehkä oikea paikka vuodatukselle, mutta pakko jonnekkin päästellä vähä höyryjä, on tässä sen verran monta vuotta kituuteltu menemään.
 
Ehkä väärä palsta; sopisi paremmin puhaltimien puolelle, mutta täällä käy ehkä hiukka enemmän väkeä, ja muidenkin, kuin puhaltimien soittajia, joten pistetään tänne.
 
Antakaahan tulla mielipiteitä jatai omakohtaisia kokemuksia :) Ja kiitän jo etukäteen todella paljon vastaajia! Muutakin yleistä keskustelua aiheesta toki saa käydä :)
 
Lars is the best anyways. Way better technically than the guy from dream theatre and he doesn't have a big ego which always helps. Kiitos youtube ja käyttäjä kmvoss! :D
Janus
27.09.2013 20:24:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ruikku20: Ja toinen mikä pännii on orkesteri soitto, ei onnistu meikäläiseltä pätkääkään. Jos on joku 30 tahtia pitkä tauko niin sillon lähen satavarmasti väärään aikaan soittamaan. Joo harjottelullahan tuonkin sais kuntoon
 
En lukenut viestiä pidemmälle, mutta _tähän_ tuli tartuttua heti sovituksia ja puhtaaksikirjoituksia (orkesteri- jne. stemmat) tehneenä: 30 tahdin tauko ilman mitään 1-2 tahdin vihjettä ("cue notes") jostain toisesta stemmasta ennen trumpetin sisääntuloa on puhtaaksikirjoittajan tai kustantajan moka. Siitä ei tarvitse soittajan soimata itseään, mutta tietysti itse voi olla aktiivinen, ja tuollaisen lapun sattuessa kohdalle merkitä heti ekoissa harjoituksissa parin tahdin mittainen cue viivaston yläpuolelle (esim. jonkun korkean soittimen prominentti, tekstuurin yläpuolella kuuluvan melodian rytmi) hankalassa kohdassa. Ja kapulta voi ja pitää kysyä tuossa tilanteessa apua, sillä on kuitenkin partsikassa edessään (tai päässään, jos oikein hyvin menee) kaikki stemmat.
 
hömelö
27.09.2013 20:37:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ruikku20:Tiivistettynä siis: Ei soittamisen tietysti aina pidä olla mukavaa, mutta jos se on oikeastaan aina pakkopullaa, niin onko jatkamisessa järkeä? Mielestäni ei. Ei ehkä oikea paikka vuodatukselle, mutta pakko jonnekkin päästellä vähä höyryjä, on tässä sen verran monta vuotta kituuteltu menemään.
 
Siinähän se vastaus taisi tulla. Jos soittaminen on ainaista pakkopulla, soitat vanhempien mieleksi eikä klassinen musiikki innosta niin ehkä se on fiksumpaa vaan lopettaa.
 
Ootko kokeillut muita musiikkilajeja tai yrittäny soittaa biisejä, joista ite pidät? Voisit myös harkita ihan tauon pitämistä. Mulla ainakin auttaa tauon pitäminen, kun kitaran soitto alkaa kyllästyttää.
 
kojones
27.09.2013 20:42:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ikinä ei ole liian myöhäistä.
 
Euphonium
27.09.2013 21:06:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janus: En lukenut viestiä pidemmälle, mutta _tähän_ tuli tartuttua heti sovituksia ja puhtaaksikirjoituksia (orkesteri- jne. stemmat) tehneenä: 30 tahdin tauko ilman mitään 1-2 tahdin vihjettä ("cue notes") jostain toisesta stemmasta ennen trumpetin sisääntuloa on puhtaaksikirjoittajan tai kustantajan moka. Siitä ei tarvitse soittajan soimata itseään, mutta tietysti itse voi olla aktiivinen, ja tuollaisen lapun sattuessa kohdalle merkitä heti ekoissa harjoituksissa parin tahdin mittainen cue viivaston yläpuolelle (esim. jonkun korkean soittimen prominentti, tekstuurin yläpuolella kuuluvan melodian rytmi) hankalassa kohdassa. Ja kapulta voi ja pitää kysyä tuossa tilanteessa apua, sillä on kuitenkin partsikassa edessään (tai päässään, jos oikein hyvin menee) kaikki stemmat.
 
Tätä en oikein ymmärrä. Minun mielestäni kaikenlaiset pikkunuotit taukojen aikana ovat vain häiriöksi. Kolmenkymmenen vuoden soittokuntakokemuksella lasken tauot automaattisesti. Jos minun ei ole tarkoitus jossain kohdassa kappaletta soittaa, minusta on selkeintä että nuotissa lukee vain taukotahtien määrä.
 
ruikku20
27.09.2013 21:13:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janus: En lukenut viestiä pidemmälle, mutta _tähän_ tuli tartuttua heti sovituksia ja puhtaaksikirjoituksia (orkesteri- jne. stemmat) tehneenä: 30 tahdin tauko ilman mitään 1-2 tahdin vihjettä ("cue notes") jostain toisesta stemmasta ennen trumpetin sisääntuloa on puhtaaksikirjoittajan tai kustantajan moka. Siitä ei tarvitse soittajan soimata itseään, mutta tietysti itse voi olla aktiivinen, ja tuollaisen lapun sattuessa kohdalle merkitä heti ekoissa harjoituksissa parin tahdin mittainen cue viivaston yläpuolelle (esim. jonkun korkean soittimen prominentti, tekstuurin yläpuolella kuuluvan melodian rytmi) hankalassa kohdassa. Ja kapulta voi ja pitää kysyä tuossa tilanteessa apua, sillä on kuitenkin partsikassa edessään (tai päässään, jos oikein hyvin menee) kaikki stemmat.
 
Joo tuo 30 tahtia oli vaan tuommonen heitto, joskus sitä taukoa on enemmän ja joskus vähemmän ja kyllä noita cue noteja varmaaankin siellä ainakin jossain lapuissa on, ja tällöin kyllä soittaminen helpottuu huomattavasti ja onnistuu meikäläiseltäkin. Mutta niissä joissa ei ole niin heippa minun osaltani. Esim jotain lappuja muistan nähneeni. taukoa 30 tahtia sitte 70 ja ja sitte pari nuottia välissä ja uutta taukoa, niin ei sovi mun ajatteluun tuommonen. Melko tylsäksi käy. Toki trumpetilla eo voi kokoajan paahtakaan, mutta joo, turhaa selittelyä.
 
hömelö:Siinähän se vastaus taisi tulla. Jos soittaminen on ainaista pakkopulla, soitat vanhempien mieleksi eikä klassinen musiikki innosta niin ehkä se on fiksumpaa vaan lopettaa.

Ootko kokeillut muita musiikkilajeja tai yrittäny soittaa biisejä, joista ite pidät? Voisit myös harkita ihan tauon pitämistä. Mulla ainakin auttaa tauon pitäminen, kun kitaran soitto alkaa kyllästyttää.

 
Joo klassisesta musiikista ei oikeen semmosia biisejä löydy joista itse pitäisin, niin kokeilin kerran ihan läpällä vedellä Dream Theaterin laulustemmaa jostain biisistä. Oli ihan hupasta, ja kyllä tuommosta vois ehkä jaksaakki soittaa. Toisaalta jos tuommosta haluaa soittaa niin pitäs taas reenata ----> ei jaksa reenata -----> sama sitten lopettaa.
 
Ja noh, pidin koko kesän taukoa, kun tunteja ei tietty ollu. Semmonen pari kuukautta soittamatta, ja kun tunnit taas tässä syksyllä alko niin alko vaan ressaahan ja ärsyttähän. Tunnille on aina niin rasittava mennä. Mutta mahtava tunne tulla sieltä pois.
 
Huomena ois vaan parintunnin harkat ja biisejähän en osaa ja ei kiinnosta pätkän vertaa reenata, joten taidan skipata ne.
 
Lars is the best anyways. Way better technically than the guy from dream theatre and he doesn't have a big ego which always helps. Kiitos youtube ja käyttäjä kmvoss! :D
mpekkanen
27.09.2013 21:44:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minusta tuntuu, että jos olet itsellesi rehellinen niin kyllä sinä tiedät sen pitääkö sinun lopettaa vai ei.
 
Jotenkin tuntuu hieman oudolta , etteikö sille soittimelle löydy mitään sellaista musiikkia jota tykkäät soittaa. Jos löytyy niin keskityt jatkossa sellaiseen. Lattarikamassa ja monessa muussakin trumpetti kuulostaa todella hienolta, vaikka vaikea soitin onkin. Täytyy kai siinä soittimessa jotain hyvääkin olla kun olet sitä aikoinaan alkanut soittamaan. keskity sellaisiin juttuihin joista tykkäät tai jos ei mikään musiikki enää kinnosta niin sittenhän tiedät vastauksen kysymättäkin.
 
carmake
27.09.2013 21:50:56
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Taukoa vaan kehiin. Pidät vaikka 10 vuotta jos ei muu auta. Mun mielestä ei kannata ottaa itelleen lisäpaineita miettimällä pitääkö pillit laittaa pysyvästi pussiin.
 
Miikss
27.09.2013 22:19:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikai siinä kun lopetat ja alotat uudestaan jos siltä alkaa tuntumaan. Et kuitenkaan vissiin ihan mikään alottelija oo, niin pienellä ruosteiden hiomisella varmasti saisit uudestaan kiinni siitä trumpetin soittamisesta vaikka muutaman vuoden tauon jälkeenkin. Mitäpä tuota turhaan itseään kiusaamaan jos ei kiinnosta.
 
"Lähinnä sie oot sellanen inhorealistinen postmodernia kautta seuraava taidelaji"
Krice
27.09.2013 23:08:11
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ruikku20: mutta jotenkin sekin on saanut minut jatkamaan, siis ajatus siitä, että vanhemmat pettyisivät minuun.
 
Tuo ei ole kovin harvinaista, aika usein vanhemmat pettyvät jos lapsesta ei tule jotakin sellaista, jota ne itse edustavat.
 
ruikku20
27.09.2013 23:20:56 (muokattu 27.09.2013 23:23:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mpekkanen: Minusta tuntuu, että jos olet itsellesi rehellinen niin kyllä sinä tiedät sen pitääkö sinun lopettaa vai ei.
 
Jotenkin tuntuu hieman oudolta , etteikö sille soittimelle löydy mitään sellaista musiikkia jota tykkäät soittaa. Jos löytyy niin keskityt jatkossa sellaiseen. Lattarikamassa ja monessa muussakin trumpetti kuulostaa todella hienolta, vaikka vaikea soitin onkin. Täytyy kai siinä soittimessa jotain hyvääkin olla kun olet sitä aikoinaan alkanut soittamaan. keskity sellaisiin juttuihin joista tykkäät tai jos ei mikään musiikki enää kinnosta niin sittenhän tiedät vastauksen kysymättäkin.

 
Joo vanhemmat aikanaan pisti mut musiikkiopistoon, että en sinne omasta tahdosta mennykkään...
 
Kuten vähän tuossa sivusin, niin ois mielenkiintonen kokeilla jossain raskaammassa musiikissa trumpettia. Mutta kun olen vähän yksinkertainen, niin mitä on tämä "lattarikama"?
 
Nykyään ehkä otan vaan jotenkin paineita siitä, kun aina vaan puhutaan jostaki tutkinnosta, että soitat tämän ja tämän kappaleen sielä. Luulen, että vaikka lopettaisin tunneilla käynnin, niin harjoittelisin silti omaksi iloksi semmosta musiikkia josta oikeesti tykkään, enkä pakkopullana sitä 1600-luvun barokkia, kuten nyt teen. Musaopiston orkesterit on vaan aina semmosia, että tuutataan sitä samaa Bachia ja Händeliä siellä. Ei siinä, varmasti hyvää musiikkia ovat, itseä ei vain ainakaan vielä tässä iässä kiehdo. Toki muutamia mielenkiintoisia kappaleita löytyy näiltäkin.
 
Tämä on kyllä nyt aika pahaa kieltä, kun aletaan huippusäveltäjiä haukkumaan, mutta älkää käsittäkö väärin, arvostan kyllä heitä, mutten silti jaksa kuunnella heidän musiikkiaan :)
 
Oikeastaan nyt, kun kirjottelin tässä, niin alkaa vähä tajuaan miksei jaksa reenata; Kun se musiikki jota soitetaan ei ole mielekästä! Ei sen toki aina tarvi, eikä pidä olla, menee sitten jo yksipuoliseksi koko homma, mutta kuten tiiätte, niin eipä ne sinfikset paljon mitään metallia soita.
 
karmake: Taukoa vaan kehiin. Pidät vaikka 10 vuotta jos ei muu auta. Mun mielestä ei kannata ottaa itelleen lisäpaineita miettimällä pitääkö pillit laittaa pysyvästi pussiin.
 
No nyt ollaan asian ytimessä, tosi hyvä vinkki, kiitos sinulle ja kaikille muillekin tähän mennessä vastanneille! On ollut suuri apu keskustella asiasta, vaikkakin vain netin välityksellä.
 
Lars is the best anyways. Way better technically than the guy from dream theatre and he doesn't have a big ego which always helps. Kiitos youtube ja käyttäjä kmvoss! :D
Sir Härö
27.09.2013 23:26:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Luovuttaminen on aina vaihtoehto. Varsinkin jos soittaa trumpettia.
 
...koska black metal on vakava juttu.
RUTJA
27.09.2013 23:36:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Haluaisit lopettaa klassisen musiikin soittamisen trumpetilla, mutta pelkäät että vanhempasi pettyisivät tähän päätökseen. Ovatko muuten vanhempasi millään tasolla tietoisia että sinulla on tämän suuntaisia ajatuksia?
 
mpekkanen
27.09.2013 23:58:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ruikku20
 
kuunteleppas vaikka tämä ja ihan kokonaan.
youtubesta löydät tämän tällä nimellä:Buena Vista Social Club-Chan Chan
Itsellä ei jostain syystä onnistunut linkin liittäminen suoraan tähän. Tässä biisiissä on tosi hienoa trumpetilla soitettua lattarikamaa. Tältä levyltä voi löytyä parempiakin biisejä joissa trumpetti on enemmän roolissa, mutta tämä kappale on tämän levyn eka biisi. Tämä on siis kuubalaista musiikkia.
 
Minusta nuo klassisen puolen säveltäjät ja niiden teokset ovat sellaisia ,että jos ne ei sinua kiinnosta niin kyllähän sitä voi muutakin soittaa. Tosin jos lähdet opiskelemaan niin silloin varmasti joutuu soittamaan paljon sellaistakin mikä ei niin kiinnosta.
 
Keväällä olin Virossa käymässä Jazzkaar tapahtumassa joka on sellainen Viron jazz tapahtuma ja käytiin siellä katsomassa italialaista Fabrizio Bosso Quartettia ja se oli niinkin hyvä ,että naisystäväni joka ei koskaan ollut käynyt yhdessäkään jazzkeikalla kuunteli tippasilmässä sitä esitystä kun se oli hänen mielestä niin kaunista. Fabrizio soittaa trumpettia ja se oli myös minusta todella hyvä keikka.
 
Opiskeluun en osaa ottaa kantaa,mutta trumpetilla voi soittaa todella hienoja juttuja ja minusta mikään ei myöskään estä sitä ettetkö voisi harjoitella sillä soittamaan juuri sitä muusiikkia josta itse tykkäät. Jos sinä menet jonnekkin kouluun vain sen takia , että se on vanhempiesi tai jonkun muun mielestä hyvä idea niin pidemmän päälle se ei mene niin.
 
Kuitenkin kehottaisin jatkamaan treenaamista ja keskittymään siihen oman musiikin tekemiseen ja soittamiseen.Trumpetilla on soitettu paljon hienoa musiikkia ja osaavissa käsissä se kuulostaa todella hyvältä. Sillä voi soittaa jatsia ja montaa muutakin musiikkia kuin pelkästään klassista. Mikäänhän ei estä sinua soittamasta erilaisten muusikoiden kanssa ja tehdä ihan omanlaista juttua. Oli se sitten vaikka metallia tai ihan mitä vaan.
 
Jerry_Jones
28.09.2013 00:38:02 (muokattu 28.09.2013 00:40:02)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itehän nää päätetään, mutta tässä pari omakohtasesti koettua juttua:
- n. 20 v. sitten kämppäkaveri toistuvasti herkässä tilassa (laskuhumala) "itki", että miksei vanhemmat pakottanut jatkamaan pianotunteja (vähän väliä oli bileitä, joissa ois voinu päästä vetämään pianolla esim. laulusäestystä). Eli ei siinä siinä välttämättä ole kysymys vanhempien ambitioiden täyttämisestä, vaan omaan lahjakkuuteen liittyvän potentiaalin hyödyntämisestä / hyödyntämättä jättämisestä. Itsestä nää on loppuviimeksi kuitenkin lähdettävä; perussyy ei voi/saa olla vanhempiensa miellyttäminen
- viimeistään bändiharrastamisen studiovaiheessa aletaan kaivata puhaltimia ja on jatkuva (ja iso) ongelma löytää niitä - aito kun on aina aito
 
Pakkopullaa ei kannata pitkään syödä, mutta pointtini on siinä, että tuolle erityisosaamiselle löytyisi käyttöä. Tottakai siihen pitää olla palo, mutta niin mukavaa kuin kitaran soittaminen onkin, niin sitä tekeviä (minä mukaan lukien) on enemmän kuin 13 tusinassa. Rohkenempa väittää, että kitaraan satsaamallani ajalla ja saavuttamallani statukselle "ihan kiva" olisin samalla panokselle esim. trumpettiin aika lailla kysytympi esim. keikoille. Ehkäpä sulle kuitenkin sopis kitaraan siirtyminen ja trumpettijuttujen jossain määrin mukana pitäminen: ne tukis toisiaan ja sun "hyvyyttäs" muusikkona. Ja ala ihmeessä soittaa sellaista mistä tykkäät!
 
Old Joe
28.09.2013 00:53:13 (muokattu 28.09.2013 00:55:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jerry_Jones:
Pakkopullaa ei kannata pitkään syödä, mutta pointtini on siinä, että tuolle erityisosaamiselle löytyisi käyttöä. Tottakai siihen pitää olla palo, mutta niin mukavaa kuin kitaran soittaminen onkin, niin sitä tekeviä (minä mukaan lukien) on enemmän kuin 13 tusinassa. Rohkenempa väittää, että kitaraan satsaamallani ajalla ja saavuttamallani statukselle "ihan kiva" olisin samalla panokselle esim. trumpettiin aika lailla kysytympi esim. keikoille. Ehkäpä sulle kuitenkin sopis kitaraan siirtyminen ja trumpettijuttujen jossain määrin mukana pitäminen: ne tukis toisiaan ja sun "hyvyyttäs" muusikkona. Ja ala ihmeessä soittaa sellaista mistä tykkäät!

 
Plussan nakkasin. Aioin juuri itse kirjoittaa saman tapaista. Kun nyt trumppa kuitenkin alkaa olla hallussa, voisit kotitreeneissä ottaa vähän rennommin, kuten jo kerroit kokeilleesikin. Ota mukaan vähän svengiä ja huumoria. Kuuntele esim. miten "Lill" Jörgen Peterssen vetää eleettömän siistejä sooloja, tai miten Harry James paisuttelee. Herb Albert taitaa sitten olla lattari puolella niitä tunnetuimpia.
Pakkopullan tilalle sitä, mitä sielu kaipaa :)
 
e: Niin, jos aiot jatkuvasti trumpettia soitella, on tuo parin kuukauden paussi aika pitkä, ehtii ansatsi haihtumaan ja palautuminen on yhtä tuskaa.
 
Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta ethän sinä sitä tiedä.
Osteri
28.09.2013 01:41:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä, pitää lopettaa jos homma maistuu puulta. Se, että kauanko lopettamien kestää, onkin sitten toinen juttu. Mitään hyvää ei kuitenkaan saa aikaiseksi millään alalla, jos ei siihen hommaan ole paloa. Itsekin aikanaan lopetin 10 vuoden ajaksi ja kaikki kamatkin myin.
 
Tee jotain muuta. Osta vaikka moottoripyörä, kun niitä nykyisin saa jo hyviä käytettyjä alle kahden tonnin. Tulee ihan oma aikataulu, eikä mitään riippuvuutta muista ihmisistä. Vapauta itsesi.
 
Kirjoitan.....siis ehkä en just nyt soita....
Epämuusikko
28.09.2013 11:38:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Puulta maistumiseen on lääkkeitä. Kyllä niitä lopettamisen ajatuksia tulee, mutta asioihin on aina useita puolia. Montaa kaveria on harmittanut asteittainen vähemmälle jääminen ja sitten kokonaan veks.
 
Puhaltajia ei oo tässä maassa liikaa.
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
mpekkanen
28.09.2013 12:18:54 (muokattu 28.09.2013 12:21:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Trumpetti on kyllä sellainen soitin, että vaikka se on vaikea soittaa, niin kaikki soittimet ovat siinä mielessä samanlaisia että niillä on opeteltava soittamaan. On opittava jammailemaan bluesia ja soittamaan erilaisia asteikoita. Ihan kaikilla soittimilla on tämä sama opettelu ja siihen ei välttämättä mitään kouluja tarvita jos haluaa oppia hyväksi soittajaksi. Ei kannata siis lopettaa soittamista jos syy on pelkästään siinä ettei klassinen musiikki kiinnosta.
 
Kitaristeja vieläpä hyviä sellaisia on kaikki paikat täynnä, mutta trumpetin soittajia ei ole niinkään paljon. Väittäisin, että se voisi olla jopa hyvä puoli jos haluaa saada omaa soittoaan esille. Kitaristin täytyy olla nykyään jo melkein avaruudesta tipahtanut, että hän millään soitannollisilla keinoilla voisi päästä kuuluisaksi.
 
Minusta kannattaisi tutustua kunnolla mitä kaikkea trumpetilla on soitettu ihan jatsista alkaen ja soittaa niitä juttuja jotka itseä kiinnostavat. Mikäänhän ei pakota ketään opiskelemaan, mutta ei silti sitäkään tarkoita että se soitin kannattaa kokonaan hylätä.
 
John Zorn, Bill Laswell ja Napalm Deathin rumpalillahan on tämä Painkiller projekti/bändi ja vaikka Zorn soittaa fonia niin yhtähyvin se voisi olla myös trumpettikin. Siinä on sellaista jatsia ja grindmetallin sekoitusta , että ei ole ainakaan mitään klassista puhallinsoitin kamaa. Trumpetti siis käy myös ihan mihin sen haluaa laittaa.
 
Maailma on täynnä näitä bändejä joissa on laulu,basso,rummut, ja kitara tai kaksi kitaristia. Hanoi Rocksissahan Monroe soitti fonia ja oli minusta hyvä piristys siihen bändiin . Soitti hän myös huuliharppuakin.
Kuitenkin monesti sellaiset orkesterit ovat mielenkiintoisia joissa soitetaan hommat hieman erilailla ja kaadetaan niitä musiikillisia genreaitoja.
 
Janus
28.09.2013 12:29:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mpekkanen: kaikki soittimet ovat siinä mielessä samanlaisia että niillä on opeteltava soittamaan. On opittava jammailemaan bluesia ja soittamaan erilaisia asteikoita. Ihan kaikilla soittimilla on tämä sama opettelu ja siihen ei välttämättä mitään kouluja tarvita
 
"Kaikki soittimet" eivät taivu yhtä luontevasti rytmimusiikin tulkitsemiseen kuin toiset. Oboisti/cembalisti/alttoviulisti jne. voi luoda uran ammattilaisena soittamatta bluesia tahtiakaan.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «