Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Plektraton soittaminen
1
Rectifier96
18.09.2013 13:16:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro!
 
Oon soittanut nyt viisi vuotta kitaraa, sekä aikoinaan monia vuosia trumpettia, nokkahuilua, klassista kitaraa ja laulusta suorittanut kanssa tutkinnon.
 
Sähkökitara on nyt pääsoitin, ja aion musiikista hankkia itselleni ammatin, jos suinkin pystyn.
 
Kesällä kun aloin kovasti säveltämään, kun pidin siitä muutaman kuukauden taukoa, rupesin käyttämään huomaamattani paljon hybridi-pikkausta. Olen jatkanut säveltämistä, ja aika monet riffit on myös täysin helppo soittaa sormilla.
 
Tajusin sitten justiinsa, että kun oon ettinyt omaa soundia niin paljon, ja alkaa kulkea koko ajan parempaan suuntaan, että voisin jättää plektran kokonaan pois.
 
Oon kova kyllä sooloilemaan, ja vuosien saatossa liidikitaroista on tullut ylivoimaisesti parhaita puoliani. Nyt huomasin, että kun soitan ilman plektraa erilaisia liidi-kuvioita, niistä tulee paljon korville miellyttävämpiä! Sormisoitossa tulee esiin kitaran autuas ja pyhä puoli.
 
Olen säveltänyt vuosien saatossa vaikka mitä. Black metallia, cybergrindiä, thrash metallia, metalcorea, deathcorea ja äärettömään nopeuteen tähtäävää kuolonmetallia
 
Nyt kuitenkin, kun olen löytämässä minääni, tajusin, että ei välttämättä haittaa, etten pystyisi enää tekemään mitään tuollaista.
 
Tähtään vähän niinkuin omaan genreen, minkä loisin. Vokaaleina saattaisi olla räppiä ja laulua, muina erilaisina instrumentteina poikkuhuilu, klarinetti ja trumpetti.
 
Mitä olette mieltä? :)
 
carmake
18.09.2013 14:27:54
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän asia on juuri niinkuin olet huomannut, sormilla soitto tuo soundiin "sairaasti" lisää tatsia, herkkyyttä, syvyyttä, lämpöä....
 
Jatka siis samaa rataa, mutta en koe tarpeelliseksi unohtaa plekua. Kyllähän eri tekniikat voivat hyvinkin kulkea käsi kädessä. Opettelet soittamaan sormilla siten, että plektra on koko ajan kuitenkin kämmenen sisällä. Näin voit tarvittaessa sen napata käyttöön ilman että biisiin tulee katkoksia.
 
Arkka
18.09.2013 15:22:41
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rectifier96: Sormisoitossa tulee esiin kitaran autuas ja pyhä puoli.
 
Melkein lensi proteiinipirtelö nenästä :D
 
Mutta juum, anna mennä omalla tyylillä. Sähkökitaroinnissa persoonallisuus on ollut monelle se avain menestykseen. Hyvin, mutta omalla tyylillä vedetty jää mieliin.
 
karmake: Kyllähän eri tekniikat voivat hyvinkin kulkea käsi kädessä.
 
Tämä. Eikä muutenkaan asioita tarvi kirjoitella kiveen. Kokeilee kaikkea ja tekee mitä sen jälkeen lystää.
 
Brik
27.09.2013 18:33:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

YKSI NIMI
 
Jeff Beck.
 
epäilijöille tiedoksi
 
-----------------------------------------------
mpekkanen
27.09.2013 19:24:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse soitan enimmäkseen kitaraa ilman plektraa ja minusta se tuo koko soittoon ihan toisenlaisen kulman. Riippuu tietysti niin kamasta mitä soittaa, ettei ole yhtä vaihtoehtoa joka kävisi kaikeen. Kuitenkin ihan kaikille voi suositella välillä myös plektratonta soittoa. Se tuo vähän uusia tuulia soittoon.
 
Minusta sillä ei ole mitään väliä vaikka kuuntelee black metallia ja itse soittaa kitaralla folkkia tai ihan mitä tahansa jos siitä kerran tykkää. Se mitä tykkää soittaa ei välttämättä ole sama asia kuin mitä tykkää kuunnella.
 
Ainakin itse soitan kitaraa ja kanteletta, mutta kuuntelen myös paljon metallimusaa. Eikä se ainakaan minua haittaa. Luulisin, että mitä monipuolisemmin kuuntelee ja soittaa musiikkia niin sitä parempi se on lopputuloksen kannalta.
 
Rakistin
08.10.2013 14:45:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Beck on hyvä esimerkki monipuolisesta soittajasta, jolla on oma tyylinsä.
 
Toinen on Bruce Cockburn. Suosittelen tutustumaan.
 
thefamousmouse
08.10.2013 19:44:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eric Johnsonilla soittaminen sekä sormilla että plekulla sujuu ihan hyvin: http://www.youtube.com/watch?featur … ayer_detailpage&v=H3qkpyF2iXo#t=187
 
Tonski
08.10.2013 19:53:04
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rakistin: Bruce Cockburn.
 
Piti pari kertaa tarkistaa, luinko oikein.. pistetääs soittolistalle.
 
Lutkare
12.10.2013 01:16:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Turha ees mainita, mutta mainitsen kuitenkin: Mark Knopfler
 
Moro
korvaoo
12.10.2013 08:37:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

cock... hihi
ite soittelen aika paljonkin pelkästään sormin, liekö se kiitosta ammoisten menneiden aikojen klassisen treenailusta vai mistä, mutta jotenkin tuntuu luontevalle, kunnes pitää alkaa poppisnäppäilemään taustoja johon tyssää taas koko paske. Ei vaan kertaskaikkiaan sormet taivu toistuviin 4-5 kielen arpeggiokuvioihin. 3 vielä menee mutta kukas nyt 3 kielellä säestäisi :)
 
kaikki paitsi on turhaa.
Alfons Åberg
13.10.2013 13:00:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun listausketjuksi menee niin....
 
Mike Oldfield. Tosin miehen soundivalinnat eivät aina ole kaikkien mieleen.
 
"Linkkejä kiitos tutkimuksiin tai artikkeleihin, missä Hulkon muusikon uran näytöt todetaan merkittäviksi." -Jazzmies-
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «