Aihe: Ernie ballz syö mun nauhat
1 2
Jormaz
27.09.2013 16:15:36
naavanka_: Siis jotta tuota.
Se kielihän nimenomaan muuttuu tasaisemmaksi siitä kohtaa mistä se ottaa nauhoihin kiinni.

Se kielihän on kovempaa materiaalia kuin nauha, jos ei teräsnauhoista puhuta. Ja jos kovempaan matskuun tulee epätasaisuuksia ja se hankaa pehmeämpää materiaalia vasten niin pakostihan se kuluttaa enemmän.
No tiedäthän.. Tarkoitettu.. tiedäthän..
naavanka_
27.09.2013 16:41:36
Jormaz: Se kielihän on kovempaa materiaalia kuin nauha, jos ei teräsnauhoista puhuta. Ja jos kovempaan matskuun tulee epätasaisuuksia ja se hankaa pehmeämpää materiaalia vasten niin pakostihan se kuluttaa enemmän.

Millä ihmeellä sinä niihin kieliin sen epätasaisuuden saat jos ne osuu tasaiseen nauhaan?
Tokihan teräskielet on kovempaa mitä seosnauhat ja kyllähän ne kuluu.
ramoret
27.09.2013 22:37:12
Jos ei absoluuttista totutta selvinnyt niin ainaki hyvää keskustelua saatiin!

Omat kokemukset pohjasin vaan siihen että sain japsi telestä parissa vuodessa nauhat loppuun ja kesällä ostettuu meksikon fenkkunkin on tullut selvästi kulumaa. Eipä siinä kitarat on tehty soitettavaksi jne jne.
Tämän perusteella käytän siis jatkossakin EB:n 10-52 turhempia murehtimatta ja katellaan sitte niitä nauhanvaihtoja kun sen aika tulee =)

kiitos!
-HP-
28.09.2013 08:58:54
Ihan on mullakin kyllä omassa skebassa vanhat kitarankielet painuneet ja littaantuneet nauhojen kohdalta, olisko sitten vain soittotatsista ja nauhojen yleisestä kovuudesta kii?
Onhan noita nauhoja saanu raiskattua ihan normisoitossakin mutta vielä toistaiseksi ei kulumat oo haitannu menoa.
Kuka väittää ettei kitara muka ole lyömäsoitin?
mpekkanen
28.09.2013 10:16:34 (muokattu 28.09.2013 10:17:02)
Tuskinpa yksittäinen kielimerkki on nauhojen kulumiseen syynä. Tässä on vielä sellainenkin puoli, että maailmassa ei kielilafkoja ole ihan niin paljoa kuin on kielimerkkejä. Muistaaksen Ernie Ballit ovat myös sellaisia kieliä ,ettei heillä ole edes omaa tehdasta näille vaan tulevat muualta.

Väittäisin että nauhojen kulumiseen vaikuttaa enemmän nauhojen materiaali ja soittotuntien paljous kuin se millaisilla kielillä ja minkä merkkisillä kielillä soitetaan.
jniska
28.09.2013 10:34:20 (muokattu 28.09.2013 10:34:32)
naavanka_: Siis jotta tuota.
Se kielihän nimenomaan muuttuu tasaisemmaksi siitä kohtaa mistä se ottaa nauhoihin kiinni.

Tätä mieltä minäkin olen. Kulunut kieli on sileämpi.
Kai sitä saa jonkinlaiset kitarakamat omistaa sentään !!
johanssen
28.09.2013 18:08:29

mpekkanen: Tuskinpa yksittäinen kielimerkki on nauhojen kulumiseen syynä.
Väittäisin että nauhojen kulumiseen vaikuttaa enemmän nauhojen materiaali ja soittotuntien paljous kuin se millaisilla kielillä ja minkä merkkisillä kielillä soitetaan.

Just näin. Kyllä ne tunnit siihen eniten vaikuttaa. Jos joku haluaa tutkimuksen tehdä eri kielien vaikutuksesta, niin siitä vaan, mutta ei siinä oo min mielestä mitään käytännön järkee. Jos soittaa paljon, niin silloin ne nauhat vaan kuluu, käyttää sitte mitä kieliä hyvänsä. Ja mie ainakin haluan käyttää niitä, joiden soundin oon hyväksi havainnu, vaikka ne sitten oliskin nauhasyöppöjä, jos niitä tutkittaisiin.

Ruokankaan vintage SS-nauhat on muuten parhautta. Mikä tatsi ja liukkaus -ja kesto!
asialliset hommat hoietaan, muuten ollaan ku ellun kanat...
ZK
29.09.2013 00:21:12
Itse olen jo vuosia käyttänyt parissa skepassani -Ernie Ball EB-2215 guitar strings skinny top-heavy bottom, nickel plated steel, gauge 010-052 ja hyvin ovat toimineet eikä nauhat sen enempää ole kuluneet kuin muillakaan kieliseteillä. Tuskinpa siis mitään vaikutusta on eri merkkisillä/paksuisilla kielillä jos vain nauhat ovat kunnon materiaalista tehty.
-Mr.Self-Destruct-
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)