Antti1 11.09.2012 14:52:03 | |
---|
PJS: suurinpiirtein näin joo. audioraidassa on rumpukone, urkua ja basso samassa. rummuista kuitenkin basari ja snare on sen verran kovemmalla et ne saanee jotenkin automaagisesti eroitettua jollain triggeri-asialla... Basarin ja virpan iskut haluisin siis "tuplata" DFH:n sampleilla Jos et välttämättä halua vääntää itse, niin pistä mulle pikaviestillä linkki audiotiedostoon, jos sulla on vaikka dropbox. Ihan vaikka mp3 aiheesta käy, kunhan olisi mahdollisimman muokkaamatonta audiota. Mun on pitkään pitänyt koittaa yhden plugarin ominaisuuksia audiosta midiksi käännettäessä ja tää ois ainakin varmaan tarpeeksi haastava projekti. Mut siis joo, tohon hommaan käy triggaussofta ja niitä on kyllä ilmaisenakin. Tarkkuus on vain vähän niin ja näin kokeilemissani, mutta siitä on jo vuosia aikaa kylläkin: http://www.koen.smartelectronix.com/KTDrumTrigger/ "I like big tits and an onion butt." "What's an onion butt?!" "It's an ass that brings tears to your eyes." |
harhonko 13.09.2012 13:08:49 | |
---|
Tuskailin aikanaan vähän samantapaisen ongelman kanssa kuin ketjun aloittajakin. Sain viisi vuotta sitten mm. tällaisen neuvon joka oli ihan toimiva vielä tänäkin päivänä. (Joo EQ:lla terävyyttä pois preesensistä.. Pidä huoli että alamiddle on kiinteä ja että dynamiikka on hallussa. Toisaalta, hyvin dynaaminen laulu voi paikka paikoin kuulostaa kovin etäiseltä mutta se ei kuulosta hyvältä. Sitten tilaprosessoreilla stereotila laulun ympärille. Mitä pidempi jälkikaiku ja mitä kovemmalla suhteessa kuivaan, sitä taaemmaksi ja pienemmäksi laulu siirtyy. Eteen / taakse -äänikuvat on yleensä suhteellisia käsitteitä. Asiaa voi helpottaa tekemällä muiden instrumenttien kanssa jaotteluja, esim. päättämällä kumpi on edessä, virveli vai laulu, tai että kumpi menee taajuuksissa ylemmäs, pellit vai laulun ässät. Yksi keino aina tietysti kompressoida laulu lyttyyn ja pistää "vähän liian hiljaiselle", jolloin muu informaatio äänikuvassa alkaa hallita, lähinnä stereon laidoilla, mikä siis edesauttaa laulun takakenoisuutta. Lauluraidan viivästys 8-16ms niin ettei se ainakaan etuile antaa myös lunkimman kuulokuvan laulusta. Ikään kuin laid-back. Mä siirrän yleensä aina bassoa ja laulua vähän.) H&H |
Vessajono 21.09.2012 00:53:46 | |
---|
Tää ois ehkä voinut mennä myös tonne masterointiketjuun mut tulkoon nyt tänne. No enivei, mulla on proggis ollut jo tovin meneillään ja olen paininut sen asian kanssa että kuinka lopullista soundia pitäis miksausvaiheessa tehä. Lähinnä sen takia että masterointi ois tarkotus teettää jollain ulkopuolisella ammattilaisella, mitä en oo aikasemmin tehnyt. Ongelma on siis siinä, että kun studiolla kuuntelee Genelecien ja subbarin kanssa ja riemuitsee että nyt on muuten soundit kohillaan ja innoissaan polttaa levyn ja kuuntelee soittimella kotona niin eipä muuten ole enää. Koskee erityisesti alakertaa, mikä nyt ei sinänsä yllätä. Ymmärrän toki että kannattaa varmasti enemmän luottaa niihin studion monitoreihin kuin noihin Panasonicin kotihifipurkkeihin. Kysymys onkin siis lähinnä siitä, että onko materiaalin saaminen kaikissa laitteissa ja ympäristöissä sopivasti soivaksi nimenomaan masteroijan tehtävä vai pitääkö mun olla siitä tässä vaiheessa huolissaan ja jos, niin kuinka paljon? "On tietysti monta tapaa huvitella mutta eihän vanhaa kunnon känniä voita mikään muu kuin krapula." - Petri Walli || http://felisdomesticus.org |
Henri Henri Olavi 21.09.2012 09:23:47 | |
---|
Vessajono: Kysymys onkin siis lähinnä siitä, että onko materiaalin saaminen kaikissa laitteissa ja ympäristöissä sopivasti soivaksi nimenomaan masteroijan tehtävä vai pitääkö mun olla siitä tässä vaiheessa huolissaan ja jos, niin kuinka paljon? Mun mielestä on miksaajan tehtävä saada soundeista sellaiset, että ne biisit toimii niissä kotisterkoissa, automankassa ja vaikkapa luureissa. Edes tätä yhtä ei ole olemassa. |
kotoilija 26.09.2012 12:00:31 | |
---|
Selaillessani tätä foorumia kuukausi sitten löysin jostain ketjusta samanlaisen taajuustaulukon kuin tuossa Pekka Mäkelän Kotistudio -kirjassa. En ole kuitenkaan köytänyt kyseistä taulukkoa täältä foorumilta enään uudestaan. (Kyllä olen käyttänyt hakua.) Jos joku tietää missä ketjussa tuo taulukko oli, niin arvostaisin sitä suuresti. "It's good to dream." |
kotoilija 29.09.2012 08:46:23 | |
---|
Cool-guitarist: Selaillessani tätä foorumia kuukausi sitten löysin jostain ketjusta samanlaisen taajuustaulukon kuin tuossa Pekka Mäkelän Kotistudio -kirjassa. En ole kuitenkaan köytänyt kyseistä taulukkoa täältä foorumilta enään uudestaan. (Kyllä olen käyttänyt hakua.) Jos joku tietää missä ketjussa tuo taulukko oli, niin arvostaisin sitä suuresti. Onnistuin sittenkin löytämään kyseisen ketjun itse. http://muusikoiden.net/keskustelu/p … &t=179721&o=0&#p8784081 Siinä linkki, jos joku muukin kaipaa tuollaista taulukkoa. "It's good to dream." |
Vessajono 03.10.2012 15:15:02 | |
---|
Cool-guitarist: Onnistuin sittenkin löytämään kyseisen ketjun itse. http://muusikoiden.net/keskustelu/p … &t=179721&o=0&#p8784081 Siinä linkki, jos joku muukin kaipaa tuollaista taulukkoa. Mahtavuutta. Tuota on viime aikoina ollut monta kertaa ikävä, varsinkin kun oon onnistunut hukkaamaan ton Mäkelän kirjan johonkin. "On tietysti monta tapaa huvitella mutta eihän vanhaa kunnon känniä voita mikään muu kuin krapula." - Petri Walli || http://felisdomesticus.org |
Olis tarkoitus äänittää bändin kanssa demoa purkkiin kotistudiossa. Meikäläisen pitäis koittaa miksailla niitä. Olen ennenkin äänitellyt ja miksaillut, mutta en ole jaksanut perehtyä kunnolla, kun tärkeintä on ollut saada biisit kavereiden kuultavaksi. Vedin pari minuuttia Batterya purkkiin äänitys/miksausharjoituksena. Ekassa linkissä biisi ilman miksailua, vain panorointi ja volumetasoja tsekattu. Ei miksausta: https://dl.dropboxusercontent.com/u/65973171/BATTERYnatu.mp3 Aika karun kuuloista vai mitä? Lähtösaundit pitäisi tietenkin olla jo mahdollisimman hyvät, jos haluaa tyydyttävän lopputuloksen. Osaako joku kertoa mitä kaikkea tuossa on mielestäsi viturallaan? Kalustus: -Rummut: Yamahan maple custom- pöntöt, virveli: Ludwig Acrolite, pellit hyviä Sabianeja. -Kitara: Schecter Hellraiser fr V1 EMG-81- mikillä, vahvari: Peavey 6505+, kaappi Thomannin halpis 4*12 Benton V30-elementeillä. -Basso: Joku kaverin halpis basso, vahvari Hartke LH-1000, kaapit Hartken 4*10 ja 1*15. Mikitys: -virveli päältä 57:lla, alta sennheiser e606 -basari-napsu Shure 52 + omatekemä Subkick. -tomit sennheiser 5*e604. -overheadit 2*samson co2 -tilamikkinä TSM 87 -kitarakaappi 57:lla -Bassokaapin 10"-elementti Shure 52:lla -"laulut" 57:lla ja toinen raita TSM 87-konkalla, köörit myös sillä. Mikit Behkun ADA8000 ja Focusrite 18i8:n kautta koneelle. Miksailussa Behkun B3030A monitorit, välillä tsekkaillu gigantin halpis 2.1:llä ja hyvillä kotiteatterivermeillä. Ja sitten miksattu versio, masterissa ei mitään: https://dl.dropboxusercontent.com/u/65973171/BATTERYmnet.mp3 Aika höttöä on. Mitä tässä on mielestäsi vialla? Tiedän, että äänitys- ja miksailutaidot vaativat aikaa ja kokemusta, mutta kysellään nyt täältä mielipiteitä. Edit: Ja hakusessa olis semmonen melko tykki saundi. Modernisti melko kovaa ja selkeästi, muttei kuitenkaan ihan Andy Sneap- laboratorio meininkiä. Ehkä jotain modernin ja 80/90-luku- akselin välimaastosta. |
Numb 27.09.2013 16:54:33 | |
---|
Pikaisia aatoksia: Kitarassa vois olla yläpäätä reilusti lisää, ja - ehkä - alapäätä vähemmän. Jäis tilaa bassolle. Basarista vähän ehkä napsua esiin, ja virpasta semmoinen pieni "boing boing" pois - miksaamattomassa ei muuten kuulu sitä. Tosta miksaamattomasta varsinkin kuuluu, että kitaroitten alkumatsku on vähän nuhainen. |
Antti1 27.09.2013 17:09:39 (muokattu 27.09.2013 17:10:50) | |
---|
Numb: Pikaisia aatoksia: Kitarassa vois olla yläpäätä reilusti lisää, ja - ehkä - alapäätä vähemmän. Jäis tilaa bassolle. Mä tuolla toisessa ketjussa pohdin tota, mutta mun mielestä kitara alkaa tukkia keskialueella kaistaa ja kuulostaa sen takia jo vähän nuhaiselta. Siis tarkoitan taajuuksia alta 1000Hz. Sitä saa kevennettyä ihan helposti ko. nupin eq:lla ja sit taas bassoa saa mun mielestä kivasti möyryämään kunnon rytinäsäröillä siitä 500-700Hz ylöspäin ilman tukkoisuutta. Siivoaa vaan yläbassot kitarasta ja bassosta, niin ne mahtuu ihan hyvin yksiin. E: Jatketaan tässä ketjussa. Tossa linkki mun aiempaan kirjoitukseen: http://muusikoiden.net/keskustelu/print.php?p=11601384 "I dreamed that I was in a river... I floated down the river, through valleys of giant boobs." -Sanji |
ferodoz 28.09.2013 00:19:04 | |
---|
telaketju.com |
Börje 06.10.2013 20:08:47 | |
---|
Kiitoksia suuresti Antille ja Numbille avusta! Äänitin nyt pikaisesti uuden pätkän, tällä kertaa Panteraa. Tämä kuulostaa mielestäni jo huomattavasti paremmalta kuin tuo Battery-koitos. Tästä kyllä puuttuu laulu ja basso, ainakin basson vielä äänitän tähän, kunhan uusi basso saapuu. Tässä on jo hätäistä masterointikoitostakin mukana, vaikka se homma on minulla kyllä aika tuuritouhua ja tiedän, että se kannattaisi jättää osaavammille henkilöille niinkuin monesti muutkin hommat. :) Mitä sanotte tästä? https://dl.dropboxusercontent.com/u/65973171/itsemurha12.mp3 |
Ojamieli 01.02.2014 14:08:01 | |
---|
https://soundcloud.com/eemeli-ojaniemi/feared-possessed-einarimix Tuossa ekaa "oikeaa" miksausta meikäläiseltä. Kitarasaundit kaivettu Fretted Synthin ja Lepoun plugareista, ja muutenki kaikki tehty ilmaisplugareilla/Reaperin omilla plugareilla. Kritiikkiä ja parannusehdotuksia kaipaisin, ainakin kitarat on omaan korvaan jotenki ponnettoman (?) oloset mutta en osannu vielä tehdä niille mitään. Muutenki kokonaisuus ehkä vähän tumppu. (Jumalauta ko on vaikea keksiä kuvaavia sanoja) Ei se vaan toimi niin |
igor86 05.02.2014 02:34:07 | |
---|
|
RegularJoe 06.02.2014 21:59:20 (muokattu 07.02.2014 16:50:55) | |
---|
Hej på eder! Olen täysnoviisi kaikessa, mikä liittyy miksaamiseen - budjetin, halun ja asenteen takia kumminkin pitäisi itse julkaisu miksailla. Rokkia sellaisena, kuin se soittajien päästä (ja rajallisesta tekniikasta) lähtee, olisi tarkoitus saada ulos. Olisiko herroilla oppineemmilla erään miksatun ja erään raa'an ja nauhojen puolesta hieman keskeneräisen näytteen pohjalta vinkkejä, mitä kannattaisi tehdä tai hakea? Noiden taustoista sen verran, että materiaali on itse nauhoitettua: kitarat lähi- ja tilamikityksin, rummut mono-ovari- ja yks per kannu -menetelmällä, basso linjasta ja lauluun, jota ei ole (onnistuneesti) vielä tehty, on käytettävissä Beta 87 ja Roden NT2. Softana on Logic Pro 9. EDIT Pah, laitan Dropboxista huomenissa... EDIT Täältä tulee: eräs kappale miksailtuna ilman laulua https://www.dropbox.com/s/oe9sdoe4mcc0wzd/MarttiV5-laulua.mp3 --ja toinen täysin raakana (ja ilman täytekitaroiden nauhoja tms.) demolaulun kera https://www.dropbox.com/s/u4wnxlviogei79l/Pohjant%C3%A4hti%20raaka.mp3 |
Jackson Dinky 20.02.2014 16:29:15 (muokattu 20.02.2014 17:53:08) | |
---|
"In order to play fast, you have to first learn how to play slow." -Michael Angelo Batio |
Antti1 20.02.2014 18:01:49 | |
---|
Jackson Dinky: Miten raskaat rytmit pitäisi nauhottaa? Tuplasin riffin L ja R. Toi on hyvä lähestymistapa. Sit taas tohon soundiin sanoisin, että turha neuvoa mitään hifistelyä, kun se on kaikilta osa-alueilta melko puutteellinen. Hae siihen perhanasti lisää kirkkautta, niin sit alkaa jo jotenkin toimimaan. Ylimääräistä ei oo missään yläkeskarissa, vaan alakeskarissa ja yläbassoilla, jos ton meinaa saada toimimaan bändin joukossa. |
Jackson Dinky 20.02.2014 19:04:33 | |
---|
Antti1: Toi on hyvä lähestymistapa. Sit taas tohon soundiin sanoisin, että turha neuvoa mitään hifistelyä, kun se on kaikilta osa-alueilta melko puutteellinen. Hae siihen perhanasti lisää kirkkautta, niin sit alkaa jo jotenkin toimimaan. Ylimääräistä ei oo missään yläkeskarissa, vaan alakeskarissa ja yläbassoilla, jos ton meinaa saada toimimaan bändin joukossa. Eli kärjistetysti basson ja middlen välistä seutua pienemmälle? "In order to play fast, you have to first learn how to play slow." -Michael Angelo Batio |
Antti1 21.02.2014 02:17:43 | |
---|
Jackson Dinky: Eli kärjistetysti basson ja middlen välistä seutua pienemmälle? Juurikin näin, jostain tuolta 100-300Hz välistä abouttiarallaa. Sen lisäksi tosiaan kaiva jostain ylätaajuudet takaisin soundiin, ne puuttuvat kokonaan ja tekevät soundista muovisen. Ilmeisesti käytössä oli Line6 POD? Ainakin kuulostaa juuri siltä miltä niiden kaappimallit soundaavat. Siihen auttaa kaappimallin poistaminen käytöstä ja parempaa tilalle plugareilla. |
Jackson Dinky 21.02.2014 09:46:57 | |
---|
Joo, POD X3 on käytössä. En tiedä plugareista käytännössä mitään. Voitko heittää linkkiä johonkin? Tarkoituksena olisikin tietokoneen avulla saada parempaa kitaraa nauhalle. "In order to play fast, you have to first learn how to play slow." -Michael Angelo Batio |