Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Waves API-collection vs. hardware
1 2
darkus
25.09.2013 16:31:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyep!
 
Pitkään ollut jokaisessa mixussa ja masterissa Wavesin Api-plugareita ja diggailen.
 
Mutta jos tästä investoise sen 5 kiloeuroa aitoon rautaan, eli API-2500 ja API-5500, niin minkälaisista eroista soundillisesti yms on kyse?
 
Oikeastaan ainoa EQ mitä käytän on juuri tuo 550b ja 2500 taasen on aina masterbussissa, overeissa yms mihin nyt stereokompressorin voi tunkea.
 
Kiinnostaisi hankkia enemmän rautaa räkkiin mutta olisiko tämä hyvä vai huono investointi?
 
Attack Attack, Were back again baby!
washburn
25.09.2013 17:26:41 (muokattu 25.09.2013 17:29:51)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En nyt ota tähän muuten kantaa, mutta mun mielestä ei kannata jotain yhtä ja samaa plugaria käyttää jokaisessa mahdollisessa kanavassa. Plugarit on kovin harvoin täydellisiä ja niiden puutteet tuppaa kertautumaan ja pahimmillaan tää kuuluu saundissa. Voi olla, että oon turhan tarkka tästä, mut osa plugareista on aika heikosti koodattuja ja jos niitä analysaattorilla tutkii, niin ei meinaa uskaltaa enää käyttää..
 
EDIT: Niin ja noi apit on kyllä wavesin parhaimmistoa. Yhdessä ssl:n kanssa. Tykkään myös.
 
Live long and prosper.
Esp
25.09.2013 18:16:58 (muokattu 25.09.2013 18:18:18)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

washburn: analysaattorilla tutkii, niin ei meinaa uskaltaa enää käyttää..
 
EDIT: Niin ja noi apit on kyllä wavesin parhaimmistoa. Yhdessä ssl:n kanssa. Tykkään myös.

 
Eikös nuo Wavesin SSL:t ollut juurikin niitä, jotka saivat sen karrikoidusti "vältä kuin ruttoa" tuomion siinä kuuluisassa Gearslutzin mittailuketjussa?
 
APIn 2500 kompuraa en ole koskaan kokeillut rautana, mutta tuo Wavesin kompura on erittäin pätevä masterbussissa, tykkään kovasti. Rauta EQ:t ja etuset on tuttuja ja ei nuo plugarit mitään huonoja ole, niissähän pätee ne samat rajoitukset kuin raudassakin (gain 2 db:n askelissa ja ne ennaltavalitut taajuudet yms.).
 
Nythän nuo EQ:t saa halvalla, kun Wavesilla on taas näitä "laitakuukausitähän" spesiaalihintoja.
 
Täh?!?
darkus
25.09.2013 18:21:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jeps...lähinnä sitä meinasin että heitänkö hukkaan 5k € johonkin sellaiseen joka mulla on jo.
 
Nyt jos jollain olisi kokemusta näistä API:n oikeista vehkeistä niin pelkkänä korvana ollaan.
 
Attack Attack, Were back again baby!
washburn
25.09.2013 18:31:34
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Esp: Eikös nuo Wavesin SSL:t ollut juurikin niitä, jotka saivat sen karrikoidusti "vältä kuin ruttoa" tuomion siinä kuuluisassa Gearslutzin mittailuketjussa?
 
Hyvin mahdollisesti. En ole itse kyseistä ketjua lukenut, mutta opiskelukavereiden kanssa noita on mittailtu joskus. Useinkin, jos plugari selvästi muuttaa signaalin luonnetta, niin se kyl oletettavasti tekee jotain myös signaalin laadulle.
Korostan siis, että kun käyttää yhtä tai kahta tällaista plugaria signaaliketjussa niin siitä ei varmasti mitään haittaa ole. Mutta esim. 20 raitaa rumpuja, joissa jokaisessa SSL channel strip..... ei hjyvä.
 
Live long and prosper.
washburn
25.09.2013 18:32:31
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

darkus: Jeps...lähinnä sitä meinasin että heitänkö hukkaan 5k € johonkin sellaiseen joka mulla on jo.
 
Tuskin nyt heität ihan hukkaan, mutta varmasti voit fiksumminkin käyttää nuo rahat.
 
Live long and prosper.
saastara
25.09.2013 20:24:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

darkus: Jeps...lähinnä sitä meinasin että heitänkö hukkaan 5k € johonkin sellaiseen joka mulla on jo.
 
Nyt jos jollain olisi kokemusta näistä API:n oikeista vehkeistä niin pelkkänä korvana ollaan.

 
Omaa kokemusta ei ole kuin plugareista mutta en yllättyisi jos hardis pesisi lattiaa plugarilla. Ei missään nimessä olisi varmaankaan huono sijoitus..
 
Kuitenkin, jos otetaan objektiivinen järki käteen, niin jos olisin sun tilanteessa.. Eli miksaisin olkkarissa 400€ monitoreilla.. 2,5k€ monitoreihin ja toinen akustointiin saattaisi ehkä itsellä olla ostoslistalla hardiksen sijaan. Toki mitä nyt kukin kokee tarvitsevansa..
 
"I've suffered for my music. Now it's your turn"
darkus
25.09.2013 20:31:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

saastara: Omaa kokemusta ei ole kuin plugareista mutta en yllättyisi jos hardis pesisi lattiaa plugarilla. Ei missään nimessä olisi varmaankaan huono sijoitus..
 
Kuitenkin, jos otetaan objektiivinen järki käteen, niin jos olisin sun tilanteessa.. Eli miksaisin olkkarissa 400€ monitoreilla.. 2,5k€ monitoreihin ja toinen akustointiin saattaisi ehkä itsellä olla ostoslistalla hardiksen sijaan. Toki mitä nyt kukin kokee tarvitsevansa..

 
Haha yeps. Onneksi kamat ei tässä olkkarissa enää kauaa vanhene vaan toivottavasti pääsen omiin tiloihin piakkoin....sitäpaitsi toi avopuoliso on hieman tota akustointia vastaan vaikka lupasin päällystää paneelit Vallilan kuoseilla....
 
Mutta en kyllä oikeastaan näe tota 400e monitoreilla miksaamista ongelmana koska eiväthän NS10 paritkaan maksaneet aikoinaan (ymmärtääkseni vieläkään?(korjaa jos virhe)) paljoa tuon enempää ja kyllä niillä CLA:tkin yms jöröt vetelee
 
Attack Attack, Were back again baby!
saastara
25.09.2013 20:57:34 (muokattu 25.09.2013 21:39:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

darkus: Haha yeps. Onneksi kamat ei tässä olkkarissa enää kauaa vanhene vaan toivottavasti pääsen omiin tiloihin piakkoin....sitäpaitsi toi avopuoliso on hieman tota akustointia vastaan vaikka lupasin päällystää paneelit Vallilan kuoseilla....
 
Hassu naakka.. Luulisi, että nurkkien bassoansoittaminen tekisi tönöstä kuin tönöstä vaan komeamman.
 
Mutta en kyllä oikeastaan näe tota 400e monitoreilla miksaamista ongelmana koska eiväthän NS10 paritkaan maksaneet aikoinaan (ymmärtääkseni vieläkään?(korjaa jos virhe)) paljoa tuon enempää ja kyllä niillä CLA:tkin yms jöröt vetelee
 
Juu, makuasioitahan tommoiset.. Asiaa kannattaa ehkä miettiä myös siltä kannalta, että CLA on varmaan kuunnellut 30v niitä Ns10:jään.. Ja silti sillä on perseettömän kallis full range-systeemi kaverina loistavasti akustoidussa tarkkaamossa. Eli suosittelen tarkastelemaan kriittisesti tuota logiikkaasi.
 
Mutta siis kaikin mokomin, osta ihan just mitä haluat. Ajattelin vain tämmöistä ei niin seksikästä kelaa tarjota.
 
E: Pääkela oli siis enemmänkin se, että helpottaako se hankinta sun elämää? Pystytkö sä duunaamaan nopeammin parempaa jälkeä kuin ilman niitä hankintoja? Ja jos kyllä, onko se ero sen huomattavan rahasumman arvoinen? Vai pystyisitkö sä sillä rahasummalla hommaamaan jotain muuta, mikä auttaisi enemmän sun tänhetkisessä tilanteessa?
 
"I've suffered for my music. Now it's your turn"
Antti1
25.09.2013 22:12:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joskus lueskelin RomuLutkista noista plugareista ja sanoivat, että perussoundi on raudan kaltainen, mutta yläpää boostattuna jotenkin räikeämpi. Sit taas yhteinen konsensus oli kuitenkin se, että jos rauta unohdetaan, niin noi ovat erittäin hyvän kuuloisia.
 
Tästä tulikin mieleen, että ostanpa heti ite ton paketin, jos on vielä alessa.
 
"I dreamed that I was in a river... I floated down the river, through valleys of giant boobs." -Sanji
darkus
25.09.2013 23:51:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Luin nyt sitten eräältä toiselta foorumilta notta oikeassa laitteessa olisi enemmän potkisi rumpuja paremmin mutta tiiä sitten...
 
Hitto kun näitä pääsis oikeesti testaamaan jossakin.
 
Attack Attack, Were back again baby!
darkus
25.09.2013 23:55:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

saastara: Juu, makuasioitahan tommoiset.. Asiaa kannattaa ehkä miettiä myös siltä kannalta, että CLA on varmaan kuunnellut 30v niitä Ns10:jään.. Ja silti sillä on perseettömän kallis full range-systeemi kaverina loistavasti akustoidussa tarkkaamossa. Eli suosittelen tarkastelemaan kriittisesti tuota logiikkaasi.
 
Tattista, eipähän muuten käynyt mielessä
 
Attack Attack, Were back again baby!
Ambitus
26.09.2013 13:49:34 (muokattu 26.09.2013 13:55:33)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite en oo koskaan plugaria kokeillut, mutta rautaa kylläkin. Onhan tuo 2500 nyt aivan saatanan hyvä kompura ja sijoituksena varmasti ihan ok. Tein joskus ABCDjne-vertailua API2500, Fatso, Distressor, Chandler Germanium, SSL4000, GSSL(9000) ja kasa muuta hardista. Omaan makuun API oli aivan kärkipäässä. Jos sulla on mahkuja, niin vuokraa/lainaa laite pariksi päiväksi ja tee testejä. Ei kuitenkaan kannata ostaa laitetta, koska joku siitä tykkää ja sitä suosittelee.
 
darkus
26.09.2013 18:07:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ambitus: Ite en oo koskaan plugaria kokeillut, mutta rautaa kylläkin. Onhan tuo 2500 nyt aivan saatanan hyvä kompura ja sijoituksena varmasti ihan ok. Tein joskus ABCDjne-vertailua API2500, Fatso, Distressor, Chandler Germanium, SSL4000, GSSL(9000) ja kasa muuta hardista. Omaan makuun API oli aivan kärkipäässä. Jos sulla on mahkuja, niin vuokraa/lainaa laite pariksi päiväksi ja tee testejä. Ei kuitenkaan kannata ostaa laitetta, koska joku siitä tykkää ja sitä suosittelee.
 
Ootko kokeillut miten toi 2500 toimii yksittäisille soittimille monokäytössä, vaikka lauluraidalle yms?
Vai onko vehkeen ainoa käyttötarkoitus masterin lyttääminen?
 
Attack Attack, Were back again baby!
Lenoldinho
26.09.2013 19:09:39
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

darkus: Ootko kokeillut miten toi 2500 toimii yksittäisille soittimille monokäytössä, vaikka lauluraidalle yms?
Vai onko vehkeen ainoa käyttötarkoitus masterin lyttääminen?

 
Rumpuryhmän lyttäämisessä omassa musassa kans tosi jees. En ite omista rautaa, mutta on tullut kaverin pajalla käytettyä runsain määrin erityisesti rummuissa ja toimii tosi hyvin grooven ja pumppauksen tuomisessa rumpuihin. Yksittäisten raitojen lyttäämiseen (laulu, snare yms) omien kokemusten mukaan Distressor jää harvoin kakkoseksi. Fatsolla saa myös kivasti lämpimämpää soundia aikaan.
 
Mutta tässä hintaluokassa liikuttaessa ei tosiaan kannata kysellä internetiltä yhtään mitään kun kyse on jo niin täysin makuasioista, kysy joko APIa Suomessa myyvältä Msonicilta demomahdollisuuksista tai vuokraa/lainaa jostain.
Danko
26.09.2013 21:08:53
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Semmoinen vielä, et plugariversiota pystyy käyttämään rajattoman määrän instansseja total-recallilla, kun taas hardware-insertin saa kahteen kanavaan kerralla. Tai jos äänittää uudelle raidalle, saa raudan vapautettua seuraavaan käyttöön, mutta jos asetuksia pitääkin muuttaa olis hyvä olla dokumentoituna mitä ne on olleet alunperin ja mites da/ad-muunnosten laatu jne.
 
"No olet luultavasti ammattitaitoinen miksaaja ja sulla on laitteisto kohdillaan." -OPJ1974
darkus
27.09.2013 18:11:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Danko: Semmoinen vielä, et plugariversiota pystyy käyttämään rajattoman määrän instansseja total-recallilla, kun taas hardware-insertin saa kahteen kanavaan kerralla. Tai jos äänittää uudelle raidalle, saa raudan vapautettua seuraavaan käyttöön, mutta jos asetuksia pitääkin muuttaa olis hyvä olla dokumentoituna mitä ne on olleet alunperin ja mites da/ad-muunnosten laatu jne.
 
No mulla on äänikorttina Apogeen Ensemble ja ei ole tähän asti ollut ad/da muuntimissa valittamista.
Joo ei oo ongelma äänittää noita raitoja takaisin, ei mulle ole edes ulostuloja niin paljon että voisin pitää kovin montaa rautaprosessoria samaan aikaan luupissa.
 
Vähän sama meininki kuin reamppaamisessa siis.
 
Attack Attack, Were back again baby!
Antti1
27.09.2013 19:32:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

darkus: No mulla on äänikorttina Apogeen Ensemble ja ei ole tähän asti ollut ad/da muuntimissa valittamista.
Joo ei oo ongelma äänittää noita raitoja takaisin, ei mulle ole edes ulostuloja niin paljon että voisin pitää kovin montaa rautaprosessoria samaan aikaan luupissa.
 
Vähän sama meininki kuin reamppaamisessa siis.

 
Jos haluaa helpottaa tota säätöä, niin melko lähelle maalia pääsee Waves Q-Clonella: voit ostaa vain yhden rauta-eq:n ja kopioida plugarilla taajuuskäppyrän reaaliajassa vaikka joka raidalle. Sehän ei tietenkään tiedä mahdollisesta säröytymisestä tms. mitään, joten ei se sinänsä aitoa asiaa korvaa. Sillä kuitenkin säästää joka raidan uudelleenäänitykseltä itsensä, ainakin alustavan miksauksen aikana. Säädöt ylös vaan paperille ja sit ajaa raidat lopulta yksitellen eq:n läpi, jolloin saa ne viimeisetkin sävyt mukaan omasta rautamöykystään.
 
"I dreamed that I was in a river... I floated down the river, through valleys of giant boobs." -Sanji
darkus
27.09.2013 19:42:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jeps. On mulle Ozone 5 jolla mä tekisin match eq:ta jos moiseen ryhtyisin.
 
Mut joo settingsejä ylös vaan =)
 
Attack Attack, Were back again baby!
saastara
27.09.2013 20:18:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

darkus: Jeps. On mulle Ozone 5 jolla mä tekisin match eq:ta jos moiseen ryhtyisin.
 
Mut joo settingsejä ylös vaan =)

 
Mä luulen, että jos johonkin matchEQ-pelleilyyn lähtee, niin siinä vaiheessa on ihan yksi ja sama käyttääkö hardwarea vai plugaria.
 
Muutoinkin kuulostaa melko nihkeältä workflowlta 'reampata' kaikki tarvittavat raidat hardiksen läpi.. Ei mulla kestäisi hermo.
 
"I've suffered for my music. Now it's your turn"
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «