Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: GT Gibson kiinnostaa..
1
presuvihtori
25.09.2013 11:27:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko kokemuksia Gold Top LesPaulista? Mieli tekis, mutta kun en tiedä pitäiskö hommata se Standard, joku Tribute malli vai olisko Studio -malli hyvä? Kokeilu- ja vertailumahdollisuudet lienee aika rajalliset näillämain. Kitara on toki käyttöön tulossa eikä vain katseltavaksi:) Kokemuksia kehiin!
 
FensonGibder
25.09.2013 12:09:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Keskity mielummin siihen, minkälaiset mikit haluat kitarassa olevan. Siitä se saundiero lähinnä tulee.
 
Muutenhan nuo erot eri malleissa on lähinnä hinnassa ja painossa - ei niinkään saundeissa.
 
Kaikki mainitsemasi ovat hyviä, vaan yksilöissä on eroja.
 
Riffi, nyt.
zedder
25.09.2013 12:28:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen itsekin varsin noviisi Gibson -asioissa, mutta eikö gold top ole vain yksi viimeistelyvaihtoehto muiden joukossa eikä mikään soitinmalli? Tuskin se väri ratkaisee sitä miten kitara soi tai "toimii".
 
Saattaapi olla niin että sen lisäksi että reunalistat puuttuvat niin Studio -malleissa on myöskin eniten hajontaa puiden ja työn laadun osalta, halvimpiin versioihin ei nähtävästi panosteta laadunvalvonnankaan osalta samalla tavalla kuin kalliimpiin. Siksi huonon yksilön mahdollisuus on suurempi.
 
Mitä kävi, ketä tietää.
naavanka_
25.09.2013 12:32:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvät yksilöt ovat hyviä ja huonot huonoja.
Jos ostohousut sattuu jalkaan niin kannattaa käydä liikkeessä testaamassa vaikka vähän kauempanakin.
 
Sergei Fallinen
25.09.2013 12:32:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos ja kun se ulkonäkö on noin olennainen asia, studiota ei ehkä kannata hankkia.
 
StJerky
25.09.2013 13:17:55 (muokattu 25.09.2013 13:19:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zedder: Olen itsekin varsin noviisi Gibson -asioissa, mutta eikö gold top ole vain yksi viimeistelyvaihtoehto muiden joukossa eikä mikään soitinmalli? Tuskin se väri ratkaisee sitä miten kitara soi tai "toimii".
 
Minusta oikeassa Gold Topissa pitää olla P90-mikit. Tietty nykyään asia käsitetään niin kuin sanot.
 
samikk1
25.09.2013 13:34:56 (muokattu 25.09.2013 13:35:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on kesästä ollut tuollainen Gibson Tribute 60s GT. Omaan ostopäätökseen vaikutti erittäin paljon kaula.. Tarkemmin en profiilia tiedä, mutta tuntuma on tärkein tuo on tuollainen ohut strato- tyylinen. Mikit on P90set. Ne on sopivat "kermaiset". Ainakin oman yksilön viimeistely oli siistiä ja huolellista. Erittäin tyytyväinen olen ollut tuohon soittimeen kaikenkaikkiaan..
 
mpekkanen
25.09.2013 14:00:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suosittelisin reissua Kitarapajalle Helsinkiin niin siellä ainakin pääset kokeilemaan monenkinlaisia Gibsoneita. Saattaa niitä löytyä myös Seinäjoen Top Soundista kanssa ihan hyvä valikoima, mutta minusta olisi tärkeä että sen kitaran itse kokeilisi ja sitten tekisi ne päätökset. Gibsoneissa voi Les Paulessa olla painonsa puolesta jo puolenkin kilon eroja soittimen välillä ja monesti on vaan niin että joku soitin istuu omiin sormiin , mutta toinen taas ei.
Olisin samoilla linjoilla, ettei kannata hommata Les Paulia pelkästään sen Gold Top värityksen takia. Voi löytyä itselle parempi soitin kun kokeilee ja kuulostelee monenkinlaisia Gibsoneita.
Niin Gibsoneissa, Fendereissä kuin kaikissa muissakin kitaroissa on sellainen juttu, että jos vierekkäin laitetaan kaksi täysin samanlaista soitinta niin jostain syystä yleensä niistä kuitenkin toinen tuntuu kädestä paremmalta kuin toinen. Johtuuko se sitten siitä, että puu on materiaali joka on aina omanlaisensa vai mitkä kaikki asiat siihen vaikuttaa niin se on varmaan jo toinen juttu. Näin olen itse kuitenkin todennut monta kertaa kun olen soittimia kokeillut. Olen myös ollut joskus soitinliikkeessä töissä ja myös silloin laitoin ihan saman jutun merkille. Kyse ei siis ole pelkästään kitaran säädöistä vaan siitä, että kitarat ovat kaikki oikeasti yksilöitä.
 
zedder
25.09.2013 14:17:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mpekkanen: Suosittelisin reissua Kitarapajalle Helsinkiin niin siellä ainakin pääset kokeilemaan monenkinlaisia Gibsoneita. Saattaa niitä löytyä myös Seinäjoen Top Soundista kanssa ihan hyvä valikoima, mutta minusta olisi tärkeä että sen kitaran itse kokeilisi ja sitten tekisi ne päätökset. Gibsoneissa voi Les Paulessa olla painonsa puolesta jo puolenkin kilon eroja soittimen välillä ja monesti on vaan niin että joku soitin istuu omiin sormiin , mutta toinen taas ei.
Olisin samoilla linjoilla, ettei kannata hommata Les Paulia pelkästään sen Gold Top värityksen takia. Voi löytyä itselle parempi soitin kun kokeilee ja kuulostelee monenkinlaisia Gibsoneita.
Niin Gibsoneissa, Fendereissä kuin kaikissa muissakin kitaroissa on sellainen juttu, että jos vierekkäin laitetaan kaksi täysin samanlaista soitinta niin jostain syystä yleensä niistä kuitenkin toinen tuntuu kädestä paremmalta kuin toinen. Johtuuko se sitten siitä, että puu on materiaali joka on aina omanlaisensa vai mitkä kaikki asiat siihen vaikuttaa niin se on varmaan jo toinen juttu. Näin olen itse kuitenkin todennut monta kertaa kun olen soittimia kokeillut. Olen myös ollut joskus soitinliikkeessä töissä ja myös silloin laitoin ihan saman jutun merkille. Kyse ei siis ole pelkästään kitaran säädöistä vaan siitä, että kitarat ovat kaikki oikeasti yksilöitä.

 
Voidaanko asia kuitenkin tulkita niin että Gibsonit, etenkin Les Paul -malliset, tuppaavat olemaan enemmän yksilöitä kuin muiden valtamerkkien kitarat?
 
Mitä kävi, ketä tietää.
FensonGibder
25.09.2013 14:55:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuossa aiemmin joku pujui kaulaprofiilista.
 
Itse ainakin ennen olin fiksautunut tiettyyn kaulapaksuuteen, joka oli aivan turhaa ja rajoittavaa. Myöhemmin oppinut pitämään ksiken kokoisista ja muotoisista.
 
Kannattaa kokeilla kaikkea (paitsi isoisää).
 
Riffi, nyt.
mpekkanen
25.09.2013 15:32:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zedder: Voidaanko asia kuitenkin tulkita niin että Gibsonit, etenkin Les Paul -malliset, tuppaavat olemaan enemmän yksilöitä kuin muiden valtamerkkien kitarat?
 
Kyllä varmaan kaikilla sellaisilla merkeillä jotka ovat soittimia valmistaneet vuosikymmeniä on eroja samassa kitaramallissa riippuen siitä miltä vuosikymmeneltä se soitin on. Gibsoneissa on kuitenkin niissä käytettävän mahongin vuoksi jo painoissa todella paljon eroja jos vaikka sitä samaa verrataan stratoihin niin ei niissä ihan niin suuria painoeroja ole vaikka muuten olisivatkin erillaisia.
Itsellä on nytkin yksi Gibson ja niitä on ollut aikaisemmin ja niin on ollut monia muunkin merkkisiä kitaroita.
 
Minun mielestä kaikista hintaryhmistä voi löytää ns. yksilöitä, mutta jos kitaran hinta alkaa olemaan neljä numeroinen summa tai lähelle sitä niin silloin kyllä kannattaisi kokeilla soitinta ja ottaa muu kuin väritys tärkeäksi asiaksi. Tosin jollekin se voi olla hyvinkin tärkeä juttu, mutta sitten voi käydä niin ettei se ensimmäinen oikean värinen kohdalle sattunut ole paras mahdollinen.
 
Varmasti tästä tulee kuraa niskaan, mutta kyllä minusta Gibsoneissa on aika paljon eroja ja siellä on hyviä ja huonoja kitaroita oli se malli mikä tahansa. Ruokangashan itse kirjoitti tänne palstalle jokin aika sitten kun keskusteltiin käsityöstä, että hänen mielestään varsinkin Gibsoneiden kohdalla on jopa Custom Shop osastossa aika paljon tullut hänelle korjattavaksi sellaisia soittimia ettei ne oikein täytä tätä Custom Shop määritelmää. hän valitteli asiaa ja kertoi, että se on lähinnä tuuria että saa sieltä Custom Shopista oikeasti hyvän soittimen. En tiedä kuinka paljon tässä on myyntipuhetta kun Ruokangas kuitenkin itsekkin tekee soittimia. Uskoisin kuitenkin ettei hän ihan satuja puhu tämän asian tiimoilta ja on minunkin käsissä ollut monenekinlaisia Gibsoneita ja kaikki eivät ole olleet ihan yhtä hyviä laadultaan. Ainakaan minusta ne kitarat mitä olen itse omistanut ja millä olen soittanut ja mitä ole kokeillut.
Itseltä kuitenkin löytyy yksi Gibson, ettei minulla ole mitään syytä mollata koko merkkiä.
 
kannattaa kuitenkin olla tietoinen siitä, että tilaamalla sika säkissä menetelmällä voi tosiaankin tulla jopa aika keskinkertainen soitin, ellei jopa huono. Kun taas itse kokeilee ennakkoluulottomasti kitaroita ja valitsee itseä miellyttävimmän useamman joukosta niin voi olla mahdollisuudet löytää sellainen peli , että se on käytössä vuosikymmeniä. Olipa se merkki mikä tahansa.
 
naavanka_
25.09.2013 15:39:10 (muokattu 25.09.2013 15:40:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

^ Kiteytettynä
 
Joka ikinen kitara, jossa on käytetty puuta, on yksilö.
Ei ole kahta tasan samanlaista tahi kuuloista.
 
Testaa niin et pety ja löydät itsellesi parhaan.
 
JaaGeRMaisTeR
25.09.2013 16:03:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikö Porissa ole soitinliikkeitä?
 
LesPaul70
27.09.2013 10:54:00 (muokattu 27.09.2013 10:55:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

StJerky: Minusta oikeassa Gold Topissa pitää olla P90-mikit.
 
Niin missäs Gibson-mallissa ne alkuperäiset ekat PAFit taas olikaan...?
Eikö se sitten ollut "oikea" goldtop? :)
Voisin kääntää tuon oikeastaan niin päin, että P90 Les Paulin pitää olla GT tai musta.
 
Itse asiaan, ovathan nuo aidot Gibsonit sen hintaluokan investointeja että jos sellaisen hankkii niin haluaa kaiken olevan vimpan päälle ja just niinkuin haluaa. Tähän sisältyy myös se, että kitaran ulkonäkö/viimeistely on juuri se, minkä haluaa... mulle aina ensisijaiset vaihtoehdot ne alkuperäiset eli goldtop ja musta.
 
En nyt menisi sanomaan että Gibsoneissa on sen enempää laadunvaihtelua kuin muissa saman hintaluokan skeboissa. Kyllähän niitä juttuja "soittokelvottomista maanantaikappaleista" netissä liikkuu, mutta minulle ei kyllä henk.koht. ole tullut vastaan ensimmäistäkään täysin sutta Gibson LP Standardia... ainakaan mitä nyt tällä vuosituhannella valmistetuista kappaleista muistan. Nykytuotannossa on laadunvaihtelu kuitenkin suht pientä niin hyvässä kuin pahassakin. Jos joku näkee jossain Hesan seudun musakaupassa sen myyttisen soittokelvottoman Gibson LP Stankun, vinkatkaa niin minäkin käyn katsomassa moista luonnonihmettä.
 
Enemmän tuossakin näkisin kyseen olevan siitä, että kun kyseessä on aika mittava investointi, yleensä haluaa myös soitto-ominaisuuksiltaan ja laadultaan mahdollisimman hyvän yksilön ja huomattavasti pienempikin ero/poikkeama voi herättää huomiota kuin jossain parin sadan skebassa. Epiphoneissa moni hyväksyy sen itsestäänselvyytenä, että viimeistely ei ole ihan vimpan päälle, nauhat voivat olla erikorkuisia, jakki voi olla löysä jne. Parin tonnin Gibson-investoinnissa tuollainen olisi jo vähän harmittavaa.
 
Mikä biisi? http://muusikoiden.net/dyn/users/83923.jpg
Jos tunnistat, laita pikaviesti!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «