Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Jazz »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Jazz-unelmia :)
1
annananna
23.09.2013 16:06:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heipparallaa, mua kiinnostaa toi SibAn jazz-sovituskurssi. Tänä vuonna en päässyt sinne, vaikka hain, koska sinne on tietyt kriteerit esim. säveltäjätaustaa, mitä mulla on, mutta justiinsa jazzia en oo säveltänyt. Ens vuonna ajattelin pyrkiä uudestaan. Siinä on päättötyönä sovitus big bandille ja siksi ajattelin nyt koko vuoden keskittyä jazzin kuuntelemiseen ja sävellykseen. Mä tunnen yhden big bandin ja niille se sovitus olisikin tarkoitus tehdä sitten. Jazzin laulaminen voisi varmaan auttaa myös. Mä tein mun lauluopinnoissa jazz-moduulin, mutta siihen se on sitten jäänyt. Jazz on hauskaa, mutta vaikeaa. koulutuksen saatuani voisin osallistua siihen Esko Linnavalli kilpailuun ja luvata menestyä :)
 
Janus
24.09.2013 23:54:52 (muokattu 25.09.2013 00:45:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

annananna: SibAn jazz-sovituskurssi --- sinne on tietyt kriteerit esim. säveltäjätaustaa --- Siinä on päättötyönä sovitus big bandille ---
 
Säveltäjätaustasta on varmasti etua, mutta se ei varsinaisesti ole ko. kurssille osallistumisen merkittävin kriteeri.
 
http://www.avoinyliopisto.fi/fi-FI/ … 7606c92-fdc4-417a-b7e5-2b69a60896e2
 
Huom!
Opistojaksolle
(sic) osallistumisen edellytys on Sibelius-Akatemiassa suoritettu edeltävä opinto Sovitus 1 (6p41).
 
EDIT: Otan tämän esille vain sen takia, että mikäli SibA:n puolelta on annettu ymmärtää edeltäviksi opinnoiksi kelpaavan jotain muuta, kuin mitä tuolla infosivulla yksiselitteisesti ilmoitetaan (oletan, että kyse on samasta kurssista: big band-sovitus lopputyönä sopisi kuvaan), tämä olisi kiinnostavaa tietää.
 
EDIT 2: http://tamingthesaxophone.com/jazz-arranging.html
 
nisumaka
03.10.2013 12:15:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tänä vuonna en päässyt sinne, vaikka hain, koska sinne on tietyt kriteerit esim. säveltäjätaustaa, mitä mulla on, mutta justiinsa jazzia en oo säveltänyt
 
Janus osaa neuvoa sinua annananna minua paremmin, mutta sellaisen vinkin haluan sulle antaa, että kun haet SibA:an, niin pohjat pitää olla AINA kunnossa. Saatat päästäkin jollekin kurssille, mutta sitten siellä kurssilla oleminen on täyttä tuskaa. Myöskään ei ole kivaa, jos joku kanssaopiskelija turhautuneena "hölisee" tunneilla koko ajan jotain "asian vierestä". Kokemusta sattuu tämmöisestä olemaan :-(
 
Eli katso, mitkä on todelliset vaatimukset. Käy nimen omaan edeltävät kurssit tai ainakin koeta jotenkin tarkistaa, että sulla on osaamista käytetyistä tekniikoista. Esim jazzin ja klassisen teoria/solfa eroaa sen verran, että toista ei voi korvata suoraan toisella.
 
Janus
03.10.2013 13:00:04 (muokattu 03.10.2013 15:16:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nisumaka: Käy nimen omaan edeltävät kurssit tai ainakin koeta jotenkin tarkistaa, että sulla on osaamista käytetyistä tekniikoista.
 
"Tai" ei ole tuossa kohtaa vaihtoehto. Esim. sovituskurssit kulkevat järjestyksessä 1, 2, ... ja 1:lläkin on jo omat pohjavaatimuksensa. Jos jossain kohtaa pohjavaatimukset voi "ohittaa", näitä tilanteita varten SibA järjestää tasokokeen ja tiedottaa siitä kyllä.
 
Esim jazzin ja klassisen teoria/solfa eroaa sen verran, että toista ei voi korvata suoraan toisella.
 
Eikä muissa (EDIT: suomalaisissa - ulkomailla opintonsa aloittaneiden tutkinto-opiskelijoiden tilanteesta en tietenkään osaa sanoa) oppilaitoksissa suoritettuja (jazzin tai klassisen) teorian/solfan kursseja juuri lueta SibA:lla hyväksi, ei tutkinto-opiskelijoiden eikä varsinkaan avoimen yo:n opiskelijoiden kohdalla. Tasokokeita voi tietenkin tehdä (esim. solfat).
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «