Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Fender American Vintage series
1 2 3 4
J.Hollström
24.09.2013 09:48:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fendältä tullut tämmönen "uusi" mallisto.
 
Aika kuumottavaa settiä. Onko jengi päässyt käpistelemään, onko parhaita?
 
http://www.fender.com/en-FI/series/american-vintage/
 
klobasa
24.09.2013 10:15:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko muka 60-luvun puolivälin ruusupuuotelautaisissa Telecastereissa ollut paksumpi kaulaprofiili kuin 50-luvun malleissa? Tolla sivullahan voi klikkailla erilaisia suodattimia ja "paksukaulaiset telet" listassa näkyy vain '64 Telecaster. Profiilina lukee "mid 60's C". Olen aina elänyt uskomuksessa, että U ja D profiiliset kaulat on myös yleensä paksuimpia.
 
Kaulaprofiilin tiedot pitänee paikkaansa, mutta vuonna 2013 Fender ei vieläkään osaa antaa luotettavaa infoa kaulojen paksuudesta...
 
I3enjam1n
24.09.2013 10:22:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

klobasa: Onko muka 60-luvun puolivälin ruusupuuotelautaisissa Telecastereissa ollut paksumpi kaulaprofiili kuin 50-luvun malleissa? Tolla sivullahan voi klikkailla erilaisia suodattimia ja "paksukaulaiset telet" listassa näkyy vain '64 Telecaster. Profiilina lukee "mid 60's C". Olen aina elänyt uskomuksessa, että U ja D profiiliset kaulat on myös yleensä paksuimpia.
 
Kaulaprofiilin tiedot pitänee paikkaansa, mutta vuonna 2013 Fender ei vieläkään osaa antaa luotettavaa infoa kaulojen paksuudesta...

 
Joku virhe tuossa on pakko olla, koska tuon '64 Telen kuvauksessa lukee kuitenkin sitten:
"The thicker maple necks of the '50s and early '60s now gave way to a more rounded "C"-shaped profile"
 
"...the more fragile harmonics can survive in a vacuum tube; where they seem to be eliminated or squashed in a solid state crystal lattice... ...I think that's the best and simplest I can put it." - Howard Alexander Dumble
Kuha
24.09.2013 11:26:06 (muokattu 24.09.2013 11:26:35)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onhan siinä kaikenlaista herkkua, mutta eikös nämä esitelty jo alkuvuodesta...mutta käpistelemään en ole päässyt.
 
Old Fenders never die
Typhus
24.09.2013 12:05:04
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nää kyll näyttää tosi hyvältä. varsinki toi '63 presari puhuttelee.
 
http://www.youtube.com/watch?v=ESz0DAVYh9I
 
'64 jazz
http://www.youtube.com/watch?v=hHX-0sfPQ-w
'74 jazz
http://www.youtube.com/watch?v=1oZBoKimsjY
'63 precision
http://www.youtube.com/watch?v=lknXddP_L4E'
'58 precision
http://www.youtube.com/watch?v=Z46XP1urt1U
 
Hyvältähän ne kuulostaa :)
 
Tissit, bassot, perse, kalija.
J.Hollström
24.09.2013 12:09:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuha: Onhan siinä kaikenlaista herkkua, mutta eikös nämä esitelty jo alkuvuodesta...mutta käpistelemään en ole päässyt.
 
Mahdollisesti, mutta mää törmäsin näihin just äskön, enkä löytänyt aiheesta ketjua täältä. Notta sempoikia.
 
Gabe
24.09.2013 14:30:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

American Vintage '52 Telecaster on aika kova gasin aiheuttaja.
2randpo
24.09.2013 18:09:53 (muokattu 24.09.2013 18:19:55)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo ostin pari päivää sitten tollasen '56-straton. Mun handuihin paras strato mitä mulla on ollut.
 
Ainakin tämän '56-mallin maali- ja lakkakerros on ohut muttei kuitenkaan thin skin, jonkin sortin nitroa se Fendän mukaan on. Kaulaprofiili on luvatusti tukeva V eli selkeästi paksumpi kuin '57-stratossa.
 
Viisiasentoinen mikkivalitsin on tehdasennettuna, kolmiasentoinen tulee kuitenkin mukaan ynnä muut tilpehöörit kuten tuhkis. En ole kunnolla ehtinyt testailla vahvistimen kanssa, mutta mikit vaikuttaa aika softeilta mun korvaan; eivät ainkaan ole liian kuumat. Tallamikille on tone.
 
Soitettavuudesta vielä sen verran että jotenkin toi on mun mielestä helpompisoittoinen kuin '57, vaikka sinänsä otelaudan leveys kait on sama?

 
http://muusikoiden.net/dyn/users/115941.jpg
 
Insanely happy
J.Hollström
24.09.2013 19:06:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

2randpo: Joo ostin pari päivää sitten tollasen '56-straton. Mun handuihin paras strato mitä mulla on ollut.
 
Missä hinnoissa nää pyörii? Joo, en jaksa googlettaa...
 
2randpo
24.09.2013 19:28:10
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Hollström: Missä hinnoissa nää pyörii? Joo, en jaksa googlettaa...
 
Reilut pari donaa. Itse maksoin 2140, Kaisaniemen F-musiikista hain. Kalasataman DLX on näköjään juuri saanut tuollaisen '56 mallin myyntiin.
 
http://www.dlxmusic.fi/ProductSecti … tList.aspx?keyword=american+vintage
 
Insanely happy
G1265
24.09.2013 20:16:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

'64 saarnirunkoisen telen omistajana voin vain suositella.
 
2randpo
25.09.2013 17:01:41 (muokattu 25.09.2013 17:04:23)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

klobasa: Onko muka 60-luvun puolivälin ruusupuuotelautaisissa Telecastereissa ollut paksumpi kaulaprofiili kuin 50-luvun malleissa? Tolla sivullahan voi klikkailla erilaisia suodattimia ja "paksukaulaiset telet" listassa näkyy vain '64 Telecaster. Profiilina lukee "mid 60's C". Olen aina elänyt uskomuksessa, että U ja D profiiliset kaulat on myös yleensä paksuimpia.
 
Kaulaprofiilin tiedot pitänee paikkaansa, mutta vuonna 2013 Fender ei vieläkään osaa antaa luotettavaa infoa kaulojen paksuudesta...

 
Jos on uskominen virallisiin ja epävirallisiin lähteisiin ja muihin nettilätinöihin, niin Fenderiltä on saattanut ilmestyä minä vuonna tahansa jos jonkinlaista kitaran- ja basson kaulaa. Esim. Custom Shop straton 10/56-kaula on ekaa kertaa ilmestynyt lokakuussa valmistuneessa stratossa kyseisenä vuonna. Tuo kaula on silti erilainen ja ymmärtääkseni ohuempi kuin tämän uusimman '56 vintage-sarjalaisen kaula.
 
Sain aiemmin käsityksen, että tuoreimman AVS-'56:n kaula olisi nyt (tai itse asiassa jo noin vuosi sitten, mihin Kuhakin viittasi) ilmestynyt ekaa kertaa sitten originaalin. Toisaalta en kuitenkaan tiedä, millainen kaula Clapton-sigussa ('Brownie') on.
 
Ota näistä nyt sitten selvää...
 
Insanely happy
I3enjam1n
25.09.2013 17:30:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

2randpo: Jos on uskominen virallisiin ja epävirallisiin lähteisiin ja muihin nettilätinöihin, niin Fenderiltä on saattanut ilmestyä minä vuonna tahansa jos jonkinlaista kitaran- ja basson kaulaa.
 
Toleranssit on ollut suuri tuolloin, eroja on varmaan syntynyt jo siinä kuka sen kaulan on sattunut tekemään. Silloin kun käytettiin vielä puisia sapluunoita, niin esim. bodyjen pyöristyksissä ja muissa alkoi mitat vähitellen kasvamaan, kun sapluunat kului.
 
Pääsääntöisesti Fender alkoi tekemään ohuempia kauloja 50-luvun loppua kohden, kun monet soittajat valitti, että kaulat on liian paksuja.
 
"...the more fragile harmonics can survive in a vacuum tube; where they seem to be eliminated or squashed in a solid state crystal lattice... ...I think that's the best and simplest I can put it." - Howard Alexander Dumble
2randpo
25.09.2013 18:06:06
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

I3enjam1n: Toleranssit on ollut suuri tuolloin, eroja on varmaan syntynyt jo siinä kuka sen kaulan on sattunut tekemään. Silloin kun käytettiin vielä puisia sapluunoita, niin esim. bodyjen pyöristyksissä ja muissa alkoi mitat vähitellen kasvamaan, kun sapluunat kului.
 
Pääsääntöisesti Fender alkoi tekemään ohuempia kauloja 50-luvun loppua kohden, kun monet soittajat valitti, että kaulat on liian paksuja.

 
Näin olen ymmärtänyt, ja tuota kaikkea hyödynnetään markkinoinnissa: nykyään monet soittajat valittavat, että kaulat eivät ole tarpeeksi paksuja. Paitsi joissakin harvoissa malleissa.
 
Insanely happy
2randpo
26.09.2013 19:43:24
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuossa vertailua eri mallien välillä:
 
http://www.youtube.com/watch?v=QogUR7H3psQ
 
Insanely happy
J.Hollström
26.09.2013 19:56:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

2randpo: Tuossa vertailua eri mallien välillä:
 
http://www.youtube.com/watch?v=QogUR7H3psQ

 
Hienosti tehty juttu.
 
klobasa
26.09.2013 21:56:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tokihan ennen vanhaan kaulojen paksuudet (ja muutkin speksit) heitteli miten sattuu, mutta luulis, että näin muutama kymmenen vuotta myöhemmin Fender osaisi antaa luotettavaa* faktaa kaulojen paksuuksista, mutta ei... :) Ton asian vuoksi Fenderin ostaminen sokkona on täysin poissuljettu vaihtoehto...etenkin kun on olemassa muita merkkejä, jotka osaavat antaa suht luotettavaa dataa aiheesta.
 
Olen tainnut valittaa tästä asiasta n. vuodesta 1999 tms. lähtien, heh.
 
* Kyllä, kaulojen hionnassa on myös käsityövaiheita, mutta ei nyt herranen aika sentään niin paljon etteikö kaulojen paksuudet saisi pidettyä jonkin prosentuaalisen keskiarvon sisällä.
 
J.Hollström
26.09.2013 22:45:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

klobasa: Tokihan ennen vanhaan kaulojen paksuudet (ja muutkin speksit) heitteli miten sattuu, mutta luulis, että näin muutama kymmenen vuotta myöhemmin Fender osaisi antaa luotettavaa* faktaa kaulojen paksuuksista, mutta ei... :) Ton asian vuoksi Fenderin ostaminen sokkona on täysin poissuljettu vaihtoehto...etenkin kun on olemassa muita merkkejä, jotka osaavat antaa suht luotettavaa dataa aiheesta.
 
Olen tainnut valittaa tästä asiasta n. vuodesta 1999 tms. lähtien, heh.
 
* Kyllä, kaulojen hionnassa on myös käsityövaiheita, mutta ei nyt herranen aika sentään niin paljon etteikö kaulojen paksuudet saisi pidettyä jonkin prosentuaalisen keskiarvon sisällä.

 
Eipä ole koskaan tullut vastaan semmosta Fenderin kaulaa kitaroissa tai bassoissa joiden kanssa olisi ollut joku ongelma. Jokunen ruisku tullut kuitenkin matkan varrella omistettua. Mut oon toki huomannut että joillekin tää kaulahomma on tiukka paikka.
 
klobasa
26.09.2013 23:02:37 (muokattu 26.09.2013 23:49:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Hollström: Eipä ole koskaan tullut vastaan semmosta Fenderin kaulaa kitaroissa tai bassoissa joiden kanssa olisi ollut joku ongelma. Jokunen ruisku tullut kuitenkin matkan varrella omistettua. Mut oon toki huomannut että joillekin tää kaulahomma on tiukka paikka.
 
Eihän niissä "ongelmaa" olekaan.
 
Kyllähän käteen voi vetää (ehehe) melkein minkä tahansa tarpeeksi ison (tai pienen, mutta venyvän) hanskan, mutta en käyttäisi siitä silti aivan vääränkokoisesta ja huonoon muotoon leikatusta hanskasta termiä "sopii käteen kuin hanska".
 
J.Hollström
26.09.2013 23:57:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

klobasa: Eihän niissä "ongelmaa" olekaan.
 
Kyllähän käteen voi vetää (ehehe) melkein minkä tahansa tarpeeksi ison (tai pienen, mutta venyvän) hanskan, mutta en käyttäisi siitä silti aivan vääränkokoisesta ja huonoon muotoon leikatusta hanskasta termiä "sopii käteen kuin hanska".

 
Just tää lapaseen sopiva on se juttu mitä täällä usein viljellään. Ehkä mulle basistina on melko sama millanen se kaula on. Vartissa tottuu mihin vaan.
 
Toiseksi en usko että Fenderillä olisi mitään ongelmaa toimittaa noita kaulan speksejä vaikka sadasosamillin tarkuudella niille jotka sitä kaipaa, mutta ehkä niitä kaipaavia asiakkaita ei oo niin paljoo, ja ne jotka tarttee sen tiedon, niin ne on muutenkin niin tarkkaa porukkaa, että joku vintage-speksinen Fender on ihan väärä vehje semmosille.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «