![]() 25.07.2013 17:27:05 | |
---|---|
Helppo ja kätevä vyömikki kaupan: http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=778759 Helsinki Unplugged | |
![]() 17.09.2013 15:17:09 | |
Kysytään nyt täältäkin, minkälaisessa trimmissä pidäte kontrianne. Meidän oma oli vähän raskaan oloinen verrattuna moneen muuhun kokeilemaani, joten mittailin kielten korkeuksia. G-kieli 7 mm ja E-kieli 10 mm. Ruuvailin tallaa alaspäin, jolloin G asettui 6 mm ja E 8.5 mm. Bassosta tuli huomattavasti herkempi ilman, että jousisoundi olisi kauheasti kärsinyt. Näppäilysoundi jopa parani. Viimeaikoina on tullut muutama ihan sähköbassotrimmissä oleva kontra vastaan. Herkkiä olivat, mutta soundeista ei tietoakaan. | |
![]() 17.09.2013 23:05:37 | |
JuhaHo: Kysytään nyt täältäkin, minkälaisessa trimmissä pidäte kontrianne. Meidän oma oli vähän raskaan oloinen verrattuna moneen muuhun kokeilemaani, joten mittailin kielten korkeuksia. G-kieli 7 mm ja E-kieli 10 mm. Ruuvailin tallaa alaspäin, jolloin G asettui 6 mm ja E 8.5 mm. Bassosta tuli huomattavasti herkempi ilman, että jousisoundi olisi kauheasti kärsinyt. Näppäilysoundi jopa parani. Viimeaikoina on tullut muutama ihan sähköbassotrimmissä oleva kontra vastaan. Herkkiä olivat, mutta soundeista ei tietoakaan. Itse en tiedä korkeuksista niin paljon, tuntumaan vaikuttaa niin paljon esmes eri kielien jäykkyydet, vaikkapa spirojen weich ja mittel settien välillä. Sen tatsin vain tuntee. Kielten korkeus on tietty aina kompromissi, kuitenkin mielestäni mieluummin hieman liian matalla kuin korkealla mieluummin. Periaatteena se, että korkeus on sopiva kun kielet eivät tunnu ns. turhan vaikeilta, vaan ne saa soimaan nätisti käden painolla. Jatsia soitellaan sitten samoilla asetuksilla millä jousisoittosujuu, siellä ei muutenkaan ole niin nuukaa:) ----------------------------------------------- | |
![]() 18.09.2013 09:54:09 (muokattu 18.09.2013 09:56:04) | |
Brik: Itse en tiedä korkeuksista niin paljon, tuntumaan vaikuttaa niin paljon esmes eri kielien jäykkyydet, vaikkapa spirojen weich ja mittel settien välillä. Sen tatsin vain tuntee. Kielten korkeus on tietty aina kompromissi, kuitenkin mielestäni mieluummin hieman liian matalla kuin korkealla mieluummin. Periaatteena se, että korkeus on sopiva kun kielet eivät tunnu ns. turhan vaikeilta, vaan ne saa soimaan nätisti käden painolla. Jatsia soitellaan sitten samoilla asetuksilla millä jousisoittosujuu, siellä ei muutenkaan ole niin nuukaa:) Tässä ei ole niinkään kyse soittotatsista,vaan soitettavuuden ja soundin välisen balanssin hakemisesta. Siksi kaipailin ihan arvoja, joita porukalla on bassoissaan ja kommenttia, soiko jousella vai ei. Meidän bassoa ovat kaikki kokeilleet sanoneet raskaaksi, pääasiassa sitä kuitenkin soittaa 15 v. juniori. Toisaalta, jos kieliä laskee, niin jousisoundi kärsii eikä pömpeli lähde oikein resonoimaan. Peukaloasemasta soittaminen on sekin melko työlästä. Viimeisin kielten lasku helpotti hieman tilannetta, nyt tuon G-kielen Cis äänen (=nauha 30) pystyy taas soittamaan. Sitten tuossa on jokunen susiääni, joita ei vaan yksinkertaisesti saa syttymään, vaan ne on otettava huomioon sormituksessa. Kielet tuossa ovat nimeltänsä Permanent. Melko paksuja ovat: esim E-kieli ei mahtunut kielenpitimestä läpi. Oman haastensa tuossa vielä tekee se, että bassopalkki on pettämässä. Kustannusarvio korjaamiselle on 6 000 Euroa. | |
![]() 18.09.2013 10:06:17 | |
JuhaHo: Oman haastensa tuossa vielä tekee se, että bassopalkki on pettämässä. Kustannusarvio korjaamiselle on 6 000 Euroa. Oletteko kysyneet usealta korjaajalta arviota? Kaverilta meni sello melko pahasti rikki ja ensimmäisen korjaajan arvio oli 6000e paikkeilla. Toinen teki sitten rempan parilla tonnilla. Ammattirakentajia/korjaajia molemmat tahot. Basso sanoo pum pum ja pitää suunsa kiinni. | |
![]() 18.09.2013 10:29:23 | |
Heikki L.: Oletteko kysyneet usealta korjaajalta arviota? Kaverilta meni sello melko pahasti rikki ja ensimmäisen korjaajan arvio oli 6000e paikkeilla. Toinen teki sitten rempan parilla tonnilla. Ammattirakentajia/korjaajia molemmat tahot. Ei meillä ole tiedossa kuin yksi korjaaja, jolta tuo arvio. Sitten basso olisi korjaamolla useita kuukausia, ehkä puolikin vuotta, mikä tauko tietää huonoa soittajan edistymiselle. | |
![]() 18.09.2013 10:34:57 | |
JuhaHo: Ei meillä ole tiedossa kuin yksi korjaaja, jolta tuo arvio. Sitten basso olisi korjaamolla useita kuukausia, ehkä puolikin vuotta, mikä tauko tietää huonoa soittajan edistymiselle. Missä ko. korjaaja majailee? Stadista löytynee varmaankin muutama vaihtoehto, esim. Jarkki Heininen. Basso sanoo pum pum ja pitää suunsa kiinni. | |
![]() 18.09.2013 10:44:38 | |
Heikki L.: Missä ko. korjaaja majailee? Stadista löytynee varmaankin muutama vaihtoehto, esim. Jarkki Heininen. Pääkaupunkiseudulla tuokin. Hinnan lisäksi tuossa arveluttaa kuukausien soittotauko. | |
![]() 18.09.2013 10:48:34 | |
JuhaHo: Pääkaupunkiseudulla tuokin. Hinnan lisäksi tuossa arveluttaa kuukausien soittotauko. Kenen korjaajan kanssa olette olleet yhteydessä? Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen. Basso sanoo pum pum ja pitää suunsa kiinni. | |
![]() 18.09.2013 11:30:47 | |
Heikki L.: Kenen korjaajan kanssa olette olleet yhteydessä? Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen. Vastasin YV:llä, ehdin jo puhua täällä hinnoista. | |
![]() 20.09.2013 22:41:20 | |
Laitan tällaisen linkin jotta saan omiin kirjoituksiin näkymään tämän tärkeän ketjun. https://www.youtube.com/watch?v=f9-PbqoBA2k | |
![]() 22.09.2013 19:59:06 | |
Hello, taloon tuli tuossa vähän aikaa sitten ensimmäinen kontra, ja alkuun on päästy. Se on mallia Strunal 50/1. Vaneribassohan tuon on. Sellainen kysymys tässä on että voiko kielten vaihdolla saada saundin balanssiin paremmin? En tiedä nykyisten kielten merkkiä/ikää, mutta A,D, ja G kielet soivat hyvin ja voimakkaasti. E-kieli taas hiljaisemmin ja esim. G-ääni ei soi samalla voimakkuudella kuin esim. A-kielen C-ääni. Saudiltaankin on ns. tuhnumpi. E-kieli tuntuu löysemmältä verrattuna noihin muihin. Toinen kysymys, jos sallitaan, niin onko mitään keskimäärin oikeaa paikka, mihin kohtaan äänipinna (vai mikä se nyt oli) sijoittuu? Minulla se on tallan "jalan" alla d- ja g-kielelten puolella. Tosiaan ensimmäinen kontra ja kokemusta on vielä aika vähän, huomaatte varmaan käyttämistäni termeistä. jh | |
![]() 23.09.2013 20:43:27 | |
JuhaHo: Pääkaupunkiseudulla tuokin. Hinnan lisäksi tuossa arveluttaa kuukausien soittotauko. Kannattaa muuten ihan oikeasti kysyä korjaajalta josko löytyisi vaikka jotain isompaan remppaan menossa olevaa bassoa tai jotakin muuta instrumenttia jota nk pitäisi soittaa, tollasten isojen remppojen kohdalla moni antaa ihan mielellään lainaan jonkin turhana lojuvan hyvänkin basson. Mieluummin että soitetaan instrumentilla kun että ei. ----------------------------------------------- | |
![]() 24.09.2013 08:14:58 | |
DPA4099 tuli taloon. Kuulostaa ihan mun bassolta, herranmunjee! Nyt on taas yksi asia vähemmän mitä voi syyttää siitä että mun soitto kuulostaa huonolta :) "Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta
http://soundcloud.com/hohka | |
![]() 24.09.2013 11:33:55 (muokattu 24.09.2013 11:34:54) | |
JudeJude: DPA4099 tuli taloon. Kuulostaa ihan mun bassolta, herranmunjee! Nyt on taas yksi asia vähemmän mitä voi syyttää siitä että mun soitto kuulostaa huonolta :) Tuota DPA:ta olen joskus juniorin bassoon tyrkyttänyt, mutta ei ole vielä lämmennyt. Toisaalta kuulin hiljattain erään viulistin soittavan DPA:lla, ihan karsea soundi. Joko mikki tai miksaaja tuhosi viulun soundin kohtalaisen totaalisesti. Miten tuon voi muuten laittaa vahvistimeen, eikös se vaadi Phantom virtaa? Aika harvassa bassovahvistimessa on sopiva sisäänmeno. No tuessa AER:ssä taitaa olla http://www.aer-amps.com/index.php?o … d=407&Itemid=100474&lang=en ja Schertlerissä: http://www.schertler.com/amplifiers/deluxe-series/lafaro/ AER:ää testailimme Saksassa, pätevän oloinen peli, joskin tyyris. | |
![]() 24.09.2013 12:42:38 (muokattu 24.09.2013 12:49:48) | |
JuhaHo: Tuota DPA:ta olen joskus juniorin bassoon tyrkyttänyt, mutta ei ole vielä lämmennyt. Toisaalta kuulin hiljattain erään viulistin soittavan DPA:lla, ihan karsea soundi. Joko mikki tai miksaaja tuhosi viulun soundin kohtalaisen totaalisesti. Miten tuon voi muuten laittaa vahvistimeen, eikös se vaadi Phantom virtaa? Aika harvassa bassovahvistimessa on sopiva sisäänmeno. No tuessa AER:ssä taitaa olla http://www.aer-amps.com/index.php?o … d=407&Itemid=100474&lang=en ja Schertlerissä: http://www.schertler.com/amplifiers/deluxe-series/lafaro/ AER:ää testailimme Saksassa, pätevän oloinen peli, joskin tyyris. Musiikkitalon ja YLE:n ääniteknikot mikittäneet mun bassoa DPA:lla, ja kovasti oon tykännyt. Samoin kun eilen kokeilin koulun PA:lla, piti vääntää aika kovalle numiskoita ennen kuin tajusin että sieltä tosiaan tulee jotain eikä mun basso vaan soi kovemmin. Mä en käytä vahvistinta, basso menee aina suoraan PA:han. Jos jossain vaiheessa tarttee vahvistinta, oon kokeillut MarcAcoustic AC101:sta, uusimmassa versiossa on phantomvirta. Ja sit mulla on kans joku Behringerin pieni virtalähdepurkki samaa käyttöä varten. "Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta
![]() 01.10.2013 15:09:06 | |
Eka keikka DPA:n kanssa oli lauantaina, häähuttua akustisella kvartetilla, pikkukajarit, ei subbasta. Kyllä oli kiva soittaa. "Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta
![]() 10.10.2013 12:06:22 | |
Hei onko kellään kokemuksia siitä millainen esivahvistin max n 200e hintaluokassa kannattaisi hommata? Tarkotus olis ajaa signaali siitä sitä Little Mark kolmoseen. Lähinnä Headwayn malleja oon kattellu tähän mennessä. Tulis myös mahdollisesti piezoakkarin vahvistamiseen ja DI:ksi. ----------------------------------------------- | |
![]() 10.10.2013 13:52:57 | |
Brik: Hei onko kellään kokemuksia siitä millainen esivahvistin max n 200e hintaluokassa kannattaisi hommata? Tarkotus olis ajaa signaali siitä sitä Little Mark kolmoseen. Lähinnä Headwayn malleja oon kattellu tähän mennessä. Tulis myös mahdollisesti piezoakkarin vahvistamiseen ja DI:ksi. Mulla on tämmönen: http://www.thomann.de/fi/fishman_proeq_platinum_bass.htm Ihan näppärä linkkuveitsi-henkinen työkalu. Vaiheenkääntö, kompura ja HPF-filsu ovat varsinkin olleet käytössä. Basso sanoo pum pum ja pitää suunsa kiinni. | |
![]() 10.10.2013 15:45:08 | |
Brik: Hei onko kellään kokemuksia siitä millainen esivahvistin max n 200e hintaluokassa kannattaisi hommata? Tarkotus olis ajaa signaali siitä sitä Little Mark kolmoseen. Lähinnä Headwayn malleja oon kattellu tähän mennessä. Tulis myös mahdollisesti piezoakkarin vahvistamiseen ja DI:ksi. Meillä on tuo Lehle, Vähän harmittaa, ettei aikanaan tullut otettua tuota XLR-versiota. http://www.kontrabass-atelier.de/amps.html#lehle | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)