Aihe: Teoriapalstan jelppikerho
1 2 3 4 583 84 85 86 87123 124 125 126 127
baron
15.09.2013 14:06:09 (muokattu 15.09.2013 18:32:33)

Mulla vähän pätkii dim/domdimasteikkojen käyttö.
Tällä hetkellä tajuan niin että dimisoinnulle dimiasteikko.
x7b9 soinnulle domdimasteikko jos se on dominantti duurisoinnulle ja mixb2b6 jos kohteena on mollisointu.
Mutta miten x7b9 kun se on välidominanttina dominanttisoinnulle?
Ja mixb2 (harmonisen duurin viides) on myös läheinen x7b9 soinnulle. Mites valinta sen ja domdimin välillä?
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Dr Dominant
16.09.2013 08:38:03

baron: x7b9 soinnulle domdimasteikko jos se on dominantti duurisoinnulle ja mixb2b6 jos kohteena on mollisointu.

Tää pitäis jakaa kahteen osaan tää ongelma, oletko hakemassa kyseisessä tilanteessa "läheisintä" dominanttiasteikkoa, vai ylipäätään pohdiskelemassa mitä skaaloja vois improvisoinnin näkökulmasta käyttää?

Jos haet läheisintä asteikkoa, helpoin ja lähes aina toimiva tapa on vain lisätä sävellajista puuttuvat sävelet skaalaan. Esim. jos sulla on C-duuribiisi jossa on A7(b9) sointu, silloin soinnun sävelet ovat A, C#, E, G, Bb ja lisätään puuttuvat H, D ja F. Tämä tuottaa mix b6:n joka on tilanteeseen nähden läheisin asteikko.

Mutta miten x7b9 kun se on välidominanttina dominanttisoinnulle?

Katso edellistä metodia, se tuottaa läheisimmän skaalan myös dominanttisoinnulle mennessä. Kohteena olevan soinnun sointutyyppi ei tonaalisessa ympäristössä ole ratkaisevaa mikäli ei olla oikeasti moduloimassa uuteen sävellajiin.

Ja mixb2 (harmonisen duurin viides) on myös läheinen x7b9 soinnulle. Mites valinta sen ja domdimin välillä?

Noilla on samat b9 ja 13, erottava tekijä on se, että mix b2 ei sisällä #11 kun taas domdim sisältää.

Sitten kun valitset dominanttivärejä improvisoinnissa, liikutaan akselilla läheisin/kaukaisin, ei ole olemassa "oikeaa" ratkaisua. Jos valitset kaukaisemman värin, soitat enemmän "ulos", jos taas läheisimmän niin soitat "sisällä". Muistathan myös sen, että sointu/skaala-lähestymistavassa on se vaara, että horisontaalinen melodinen linja ei ehkä muodostu lainkaan jos soittaa vain "sointu kerrallaan". Lisäksi vauhdissa toi skaala per sointu on prosessorille aika raskas väline, ainakin mun prosessorille. Sävellys-sovitushommissa tää sointu-skaala-ajattelu on tosi hyvä työkalu.

Tää dominanttiasteikkopaletti on kyllä postattu tänne useampaan paikkaan, mutta laitetaan vielä tähän muistin virkistykseksi, vasemmassa reunassa "kategoriat" ysin ja kolmentoista mukaan, ja suluissa asteikon nimen jälkeen 11:n laatu, joka erottaa aina nämä kategorian kaksi asteikkoa toisistaan:

9 MIX (11)
13 OVERTONE (#11)

9 JAZZMOLLIN V (11)
b13 WHOLETONE (#11)

b9 HARM. DUURIN V (11)
13 DOM. DIM. (#11)

b9 HARM. MOLLIN V (11)
b13 ALT. (#11)

tähän viimeiseen ryhmään kuuluis periaatteessa vielä HARM. DUURIN III, jossa siis b9 b13, mutta josta puuttuu 11 kokonaan.
"Dr. Dominant, I presume?"
baron
16.09.2013 12:16:58 (muokattu 16.09.2013 12:24:47)

Dr Dominant: Tää pitäis jakaa kahteen osaan tää ongelma, oletko hakemassa kyseisessä tilanteessa "läheisintä" dominanttiasteikkoa, vai ylipäätään pohdiskelemassa mitä skaaloja vois improvisoinnin näkökulmasta käyttää?

Kiitti, mä todella olin sotkenut sen että vaikka teoriassa etsin läheisintä asteikkoa niin improvisoinnissa voi käyttää muutakin.
Eli jos tykkää #11 niin domdimiä ja alttia x7b9 soinnulle ja jos ei niin mixb2 ja mixb2b6:-)

Edit: Mulla on työn alla piisi jossa on dominanttiketju A7b9 - D7b9 - G7b9 (Desafinado) ja siinähän saisi kerralla opeteltua kaikki mahdolliset 3 dimiasteikkoa:-)
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Janus
16.09.2013 13:48:35
Dr Dominant: Tää dominanttiasteikkopaletti on kyllä postattu tänne useampaan paikkaan, mutta laitetaan vielä tähän muistin virkistykseksi, vasemmassa reunassa "kategoriat" ysin ja kolmentoista mukaan, ja suluissa asteikon nimen jälkeen 11:n laatu, joka erottaa aina nämä kategorian kaksi asteikkoa toisistaan

Plussaa tuelta. Itse en kyllä muista tähän kaavioon täällä törmänneeni, tällä palstalla on oikeasti pedagogisesti vedenpitävät selitykset harmittavan vähissä (kun Klamin Markkukaan ei tänne enää kirjoittele). Noita FAQ:eja katsellessa tulee välillä mieleen, että jos olisin muusikoiden.net -nimisen saitin (jossa erillinen teoriapalsta) ylläpitäjä, saattaisi hieman jopa hävettää.

Tässä vielä sama taulukkomaisemmassa muodossa:

9    13    Asteikko        (11)

9    13    Miksolyydinen   (11)
9    13    Overtone        (#11)

9    b13   Jazzmollin V    (11)
9    b13   Wholetone       (#11)

b9   13    Harm. duurin V  (11)
b9   13    Dom. dim.       (#11)

b9   b13   Harm. mollin V  (11)
b9   b13   Alt             (#11)
b9   b13   Harm. duurin III(11 puuttuu)
Dr Dominant
16.09.2013 13:56:30

Armahdetaan ylläpitoa. Relevantti ja tiiviisti kirjoitettu 'laadukas tieto' on niin pirstaleina, että sen kokoaminen laadukkaiksi FAQ:ksi olis iso homma. Parhaiten onnistuisi, jos joku asiaa tunteva sais moden oikeudet projektin ajaksi, ja käyttäisi elämästään muutaman päivän ja tekis koonnin ... hei, miksi te minua katsotte?! :D
baron
16.09.2013 14:47:14 (muokattu 16.09.2013 18:58:52)

Janus: Tässä vielä sama taulukkomaisemmassa muodossa:

Kiitti Janus. En itsekään muista aikaisemmin nähneeni vaikka oon aika ahkera palstan lukija.
Teki asian joteskin havainnollisemmaksi:-)
Primates
23.09.2013 17:27:53
Minulla on lyhyt kysymys, josta en halunnut suotta tehdä erillistä ketjua: kun nuottiviivastolle merkitään priimi (esim. E-E), nehän piirretään vierekkäin samalle viivalle. Kuinka sitten merkitään Eb-E?
Janus
23.09.2013 17:45:30
EP: Ei tuohon ole yksiselitteistä vastausta, riippuu sävellajista ja muusta sävelkulusta hyvin paljon.

Älä jaksa mutuilla.

Y:n muotoiset nuotinvarret (tai hakaset, mikäli kyseessä kokonuotti tai vielä pidempi aika-arvo) ovat yksiselitteisiä. Bartókin pianotekstuurista löytyy hyviä esimerkkejä, esim. Mikrokosmos 6:sta: http://aijaa.com/VvKJJ4 (vasen käsi).
EP
23.09.2013 17:51:48
Janus: Älä jaksa mutuilla..

Ei ole mutuva tämä!
Itse ainakin merkkaan erilailla riippuen tapauksesta ..siis jos nyt ymmärsin kysyjän kysymyksen oikein!
Primates
23.09.2013 17:59:39
Kiitos taas kerran vastauksesta, Janus. :)
Janus
23.09.2013 19:18:16
EP: Ei ole mutuva tämä!
Itse ainakin merkkaan erilailla riippuen tapauksesta ..siis jos nyt ymmärsin kysyjän kysymyksen oikein!

Veikkaan, että a) et ymmärtänyt ja b) sulla on a-/polytonaalisen kaman kirjoittaminen/soitto jäänyt hieman vähemmälle muutenkin.
Nelisormimangusti
23.09.2013 22:54:56

Janus: Veikkaan, että a) et ymmärtänyt ja b) sulla on a-/polytonaalisen kaman kirjoittaminen/soitto jäänyt hieman vähemmälle muutenkin.

Ei tarvitse olla ilkeä, vaikka tieto lisää tuskaa.
baron
10.10.2013 21:23:18 (muokattu 10.10.2013 21:49:54)

Tyhmä - tyhmempi - Baron!

Nyt työn alla Neal Hefti/Count Basie jazzstankku "Cute"
http://open.spotify.com/user/sainiki/playlist/6A9CjaOqLUIl1qdfXB6xPE
Piisin rakenne A1 A2, kaksi kertaa 16 tahtia. Mun laput C-duurissa (kuten originaalikin)

Mun lapuissa A1 osan neljän vikan tahdin soinnut
F#m7b5 - H7 - Emaj9 - Em7b5 A7b9 eli tonikisaatio E-duuriin?

Ongelma tuo puolidimi F#m7b5? Sehän on ihan normaali IIm sointu kun II-V-I molliin ja asteikko silloin lokrinen.
Mutta tässä tilanteessa kun mennään duuriin se lokrinen tuntuu (mun mielestä) ihan tyhmältä?
Normaali duurin menevä II-V-I olisi F#m7 - H7 - Emaj9 ja asteikko II:lle olisi doorinen.
Tuolle puolidimille mä oon löytänyt harmonisen mollin neljännen eli dorian #4

Ja kysymykset:
1. Onko mitään järkeä käyttää tuossa II - V - I kierrossa puolidimiä vai pitäisikö sen olla molliseiska?
2. Jos puolidimi on järkevä (miksi?) niin mikä olisi asteikko? Dorian #4?
Dr Dominant
10.10.2013 22:01:56

baron: 1. Onko mitään järkeä käyttää tuossa II - V - I kierrossa puolidimiä vai pitäisikö sen olla molliseiska?

Tottakai puolidimiä. Siinä vaan yllätetään kuulija sillä, että molliin johtavan kakkosvitosen jälkeen kohdesointu onkin duuri.

2. Jos puolidimi on järkevä (miksi?) niin mikä olisi asteikko? Dorian #4?

Voit soittaa ihan lokrista niinkuin missä vaan mollin kekkosvitosessa.

Mollin kakkosvitosen jälkeen voidaan yllättää duurilla ja päinvastoin. Kohtelet kakkosvitosta sellaisena kuin se on, ja sitten kohdesoinnulla taas uutta väriä kehiin. Keep it simple stupid.
baron
10.10.2013 22:51:33

Dr Dominant:
Mollin kakkosvitosen jälkeen voidaan yllättää duurilla ja päinvastoin. Kohtelet kakkosvitosta sellaisena kuin se on, ja sitten kohdesoinnulla taas uutta väriä kehiin. Keep it simple stupid.

Kiitti! Mulla on keikka ensi viikolla jolloin pitäisi piisi soittaa ja tapaan pianomaikkani vasta sen jälkeen, jolloin olisin saanut vastauksen.
ThrashGuitarist
11.10.2013 15:43:51
Missä tapauksessa on edullisempaa käyttää tahtilajina 3/8 kuin 3/4? Jälkimmäinen on mielestäni paljon selkeämpi.
Dr Dominant
11.10.2013 18:12:58

Silloin kun vaikka 6/8-biisissä on puolikas tahti...

Jos pitää kirjoittaa koko biisi kolmeen, 3/4 on yleensä parempi vaihtoehto. Ainoa syy miksi itse kirjoittaisin 3/8 olis ehkä biisi joka menee kolmeen ja tempo on tosi nopea. Silloin nuottikuva vastaisi todennäköisesti paremmin soivaa todellisuutta, olis puolet lyhemmät aika-arvot yms.
Primates
11.10.2013 18:58:28 (muokattu 11.10.2013 19:31:25)
Koska tuskin perjantaina kukaan keksii parempaakaan tekemistä, jaksaisiko joku tarkastaa pienen harjoitukseni? Aloin mietiskellä, missä sävellajeissa jokin sävel esiintyy I asteena, II asteena jne. Esimerkiksi C on ensimmäisenä asteena sävellajeissa C, Cm ja viidentenä asteena sävellajeissa G, Gm. (HUOM! Merkinnöissä B on alennettu H ja Bb alennettu B)

C-duuriasteikon sävelistä sain tulokseksi nämä:

C | I C, Cm | II B, Bm | III Ab, Am | IV G, Gm | V F, Fm | VI Eb, Em | VII Db, Dm

D | I D, Dm | II C, Cm | III B, Hm | IV A, Am | V G, Gm | VI F, F#m | VII Eb, Em

E | I E, Em | II D, Dm | III C, C#m | IV H, Hm | V A, Am | VI G, G#m | VII F, F#m

F | I F, Fm | II Eb, Ebm | III Db, Dm | IV C, Cm | V B, Bm | VI Ab, Am | VII Gb, Gm

G | I G, Gm | II F, Fm | III Eb, Em | IV D, Dm | V C, Cm | VI B, Hm | VII Ab, Am

A | I A, Am | II G, Gm | III F, F#m | IV E, Em | V D, Dm | VI C, C#m | VII B, Hm

H | I H, Hm | II A, Am | III G, G#m | IV F#, F#m | V E, Em | VI D, D#m | VII C, C#m

Kromaattiset sävelet näyttävät tuottavan sitten omituisempia sävellajeja, joita ei juuri esiinny kuin teoriassa. Tein aluksi muutaman, menikö oikein?

C# | I C#, C#m | II H, Hm | III A, A#m | IV G#, G#m | V F#, F#m | VI A, A#m | VII D, D#m

Db | I Db, Dbm | II Cb, Cbm | III Bb, Bm | IV Ab, Abm | V Gb, Gbm | VI Fb, Fm | VII Ebb, Ebm
baron
11.10.2013 22:02:13 (muokattu 11.10.2013 22:03:57)

virhe
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)