Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitarakaappi hakusessa, ohmit mielen päällä
1
larvie
17.09.2013 21:31:36 (muokattu 17.09.2013 22:25:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo elikkä sain tähän "ongelmaani" jo ratkaisun. Tarinan opetuksena: muistakaa perehtyä kunnolla laitteisiinne ennen kuin tulette kyselemään tyhmiä kysymyksiä.
 

 

 
Moro.
 
Olen tuossa itselleni metsästellyt semmoista kivaa pientä kitaranuppia ja olen tällaiseen laitteeseen nyt silmäni iskenyt:
 
http://www.thomann.de/fi/jet_city_amplification_jca22h_guitar_head.htm
 
Kaapin valinta ei sitten ollutkaan aivan niin helppo operaatio. Vaatimuksena oli oikeastaan se, että kaappi olisi 2x12" -mallia, ja se sisältäisi Celestionin kaiuttimet (mielellään Vintage 30) ja hintaa olisi mielellään alle 400e.
 
Thomannin ostoskoriin nappasin sitten Palmerin PCAB212V30 -mallisen kaapin, kunnes tarkemmin tutkiskeltuani huomasin, että kaappi pelittää 8 ohmilla, ja nuppi haluaisi 16 ohmia. (http://www.thomann.de/fi/palmer_pcab212v30.htm)
 
Vaihtoehtojani tarkastellessa huomasin, että melkeinpä kaikkien 2x12" kaappien impedanssi oli 8 ohm. Nyt kun omaa ymmärrystäni kaiuttimien impedansseista tähän ajatukseen sovelsin, niin päättelin, että näissä kaapeissa on kaksi 16 ohmin kaiutinta kytkettynä sarjaan, eikä olisi siis mitään keinoa saada niitä kytkettyä niin, että lopputuloksena olisi 16 ohmia.
 
Ajattelin siis muuttaa suunnitelmiani ja valita kaapin vain yhdellä 12" kaiuttimella, mutta kappas näissä kaapeissa kaiuttimen impedanssi olikin 8 ohm, mitä en ymmärtänyt lainkaan. (http://www.thomann.de/fi/palmer_pcab112v30.htm) Eli ei siis tämäkään vaihtoehto onnistunut.
 
Eli pyytäisinkin suosittelemaan kitarakaappia tuolle vahvistimelle noilla ylempänä kertomillani vaatimuksilla (2x12", 16 ohm, Celestion mielellään V30) TAI vaihtoehtoisesti kertomaan minulle ratkaisun tähän ongelmaan muulla tapaa; eli siis jakamalla viisauttaan kertomalla voinko jotenkin saada tuota Palmeria muutettua 16 ohmiseksi tms.. TAI jos mielestäsi tuo on ihan paska vaihtoehto nupiksi, niin kerro mikä olisi parempi. Kuitenkin mahdollisimman samoilla spekseillä.
 
Kiitos ja anteeksi
 
FFiction
17.09.2013 22:07:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse tulkitsen niin, että nupissa on yksi 16 ohmin lähtö ja kaksi 8 ohmin lähtöä, ja että 8 ohmin jakeista voi käyttää vain toista. Manuaalikin näyttäis sanovan että 16 tai 8 on ok, 4 on liian vähän.
 
larvie
17.09.2013 22:17:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

FFiction: Itse tulkitsen niin, että nupissa on yksi 16 ohmin lähtö ja kaksi 8 ohmin lähtöä, ja että 8 ohmin jakeista voi käyttää vain toista. Manuaalikin näyttäis sanovan että 16 tai 8 on ok, 4 on liian vähän.
 
Miksi niitä 8 ohmin jakkeja olisi 2 jos niistä voisi käyttää vain toista? Onko minulta nyt tässä jäänyt jotain pahasti välistä ja teen vain itsestäni naurunalaista.
 
Itse taas käsitin niin että siinä on kaksi 8 ohmin jakkia, että saa laitettua kaksi kaappia kiinni jolloin saadaan yhteensä se 16 ohmia.
 
DooMTroopeR
17.09.2013 22:18:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

larvie: Miksi niitä 8 ohmin jakkeja olisi 2 jos niistä voisi käyttää vain toista? Onko minulta nyt tässä jäänyt jotain pahasti välistä ja teen vain itsestäni naurunalaista.
 
Itse taas käsitin niin että siinä on kaksi 8 ohmin jakkia, että saa laitettua kaksi kaappia kiinni jolloin saadaan yhteensä se 16 ohmia.

 
Eiks se mee niin,että 2x8ohm kaappia=4ohmia yhteensä?
 
Aina parhaat välineet eivät takaa parasta lopputulosta.
Laulava Kylätohtori
17.09.2013 22:20:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

DooMTroopeR: Eiks se mee niin,että 2x8ohm kaappia=4ohmia yhteensä?
 
Eikös tämä riipu kytkentä tavasta? Rinnan 4 ohmia ja sarjassa 16?
 
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
larvie
17.09.2013 22:23:18 (muokattu 17.09.2013 22:27:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No niin, eli perehdyin itsekin tuohon laitteen manuaaliin (en tajua miksi en sitä tehnyt heti alun perin....) ja siellähän se tosiaan sanottiin, että takana on 3 jakkia. Yksi 16 ohmin jakki, ja kaksi 8 ohmin jakkia joihin voi kytkeä vaihtoehtoisesti yhden 8 ohmin kaapin tai kaksi 16 ohmin kaappia. Syytän siis Thomannia jonka tuotekuvaukset eivät ole tarpeeksi tarkkoja.. :-D
 
"Ongelma" on siis ratkaistu. Kiitos nyt lähinnä FFictionille jonka ansiosta tajusin lukaista sen manuaalin.
 
DooMTroopeR
17.09.2013 22:24:41 (muokattu 17.09.2013 22:25:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellänikin on vielä jonkin verran opittavaa noista kaappikytkennöistä.
 
Aina parhaat välineet eivät takaa parasta lopputulosta.
mopar
17.09.2013 22:28:30
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun kaksi saman ohmimäärän omaavaa kaiutinta kytketään rinnan --> vastus puolittuu.
- 2kpl 8 ohm --> 4 ohm
- 2kpl 16 ohm---> 8ohm
 
Kun kaksi saman ohmimäärän omaavaa kaiutinta kytketään sarjaan --> vastus tuplaantuu.
- 2kpl 4 ohm --> 8 ohm
- 2kpl 8 ohm --> 16 ohm
 
http://muusikoiden.net/dyn/users/112469.jpg
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «