Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Blackstar ht5 treeniskäyttöön!
1 2
Apa94
17.09.2013 17:26:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarviisin vähän jeesiä ja mietin et täältä saattas löytyä asiantuntevaa apua! Oon miettiny ja kuullu että toi blackstarin ht5 nuppi ois hyvä hevin soittoon! Mutta sit oon alkanu miettimään sitä että riittäkö toi 5w treeniskäyttöön? Ja tarkotuksen olisi hommata jonkinlainen 4x12 tai 4x10 kaappi nupin kylkeen! Niin riittääkö tämä setti treeniskäyttöön?
 
JaaGeRMaisTeR
17.09.2013 17:41:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Apa94: Tarviisin vähän jeesiä ja mietin et täältä saattas löytyä asiantuntevaa apua! Oon miettiny ja kuullu että toi blackstarin ht5 nuppi ois hyvä hevin soittoon! Mutta sit oon alkanu miettimään sitä että riittäkö toi 5w treeniskäyttöön? Ja tarkotuksen olisi hommata jonkinlainen 4x12 tai 4x10 kaappi nupin kylkeen! Niin riittääkö tämä setti treeniskäyttöön?
 
Voipi olla, että jäät rumpalin jalkoihin. Ite en meidän rumpalin kanssa lähtisi 5W kilpailemaan.
 
Vladi
17.09.2013 17:50:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JaaGeRMaisTeR: Voipi olla, että jäät rumpalin jalkoihin. Ite en meidän rumpalin kanssa lähtisi 5W kilpailemaan.
 
Tää riippuu kyllä ihan valtavasti rumpalin lyöntivoimakkuudesta, bändin ja vahvistimien asettelusta, bändikämpän akustoinnista ja ties mistä.
 
Mä olen soittanut bändillä ja kuorolla varustetun keikan noin 2wattisella Bluetonella ja vaikka vahvistin mikitettiin, niin kitarasoundin "monitorointi" tapahtui suuntaamalla kaappi fiksusti itseäni ja bändiä kohti. Hyvin piisasi tehot.
 
Tiedän kyllä toisaalta sen, että varsinkin nuoremmat soittajat tuppaa helposti soittamaan bändissä sillä periaatteella, että jos jokin ei kuulu tarpeeksi, niin nostetaan volumea ja tästä syntyy kehä joka ruokkii itseään. Lopulta tilassa alkaa olla niin hirveä möykkä, että kenelläkään ei ole kivaa.
 
Aloittajalle senverran, että jos ette soita bändin kanssa ihan täysillä ja sulla on mahdollisuus nostaa kaappi korvien tasolle, niin kyllähän tuo saattaisi riittää.
JaaGeRMaisTeR
17.09.2013 18:10:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vladi: Tää riippuu kyllä ihan valtavasti rumpalin lyöntivoimakkuudesta, bändin ja vahvistimien asettelusta, bändikämpän akustoinnista ja ties mistä.
 
Mä olen soittanut bändillä ja kuorolla varustetun keikan noin 2wattisella Bluetonella ja vaikka vahvistin mikitettiin, niin kitarasoundin "monitorointi" tapahtui suuntaamalla kaappi fiksusti itseäni ja bändiä kohti. Hyvin piisasi tehot.
 
Tiedän kyllä toisaalta sen, että varsinkin nuoremmat soittajat tuppaa helposti soittamaan bändissä sillä periaatteella, että jos jokin ei kuulu tarpeeksi, niin nostetaan volumea ja tästä syntyy kehä joka ruokkii itseään. Lopulta tilassa alkaa olla niin hirveä möykkä, että kenelläkään ei ole kivaa.
 
Aloittajalle senverran, että jos ette soita bändin kanssa ihan täysillä ja sulla on mahdollisuus nostaa kaappi korvien tasolle, niin kyllähän tuo saattaisi riittää.

 
Siitähän se riippuu.. meillä on mikitetty taas rummut.. joten käytössä on vahvarit sen mukaan. Saadaan rummuista sopiva jytke pihalle. Niin ja meillä rumpali ei kyllä sääli kalvoja.
 
Joskus tekisi mieli kammeta oma 5W treenikselle ja testata kuuluuko mihinkään. Mikitettynä sieltä potkua saa sitten.
 
Type
17.09.2013 18:14:26
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla oli joskus tuollainen 2x12 kaappiin kytkettynä. Ihan siinä rajoilla oli, että riittikö paukku. Useimmiten laitoinkin line outista mikseriin kiinni ja soittelin PA:n läpi. Rumpali ei tosin ollut kaikkein rauhallisin lyöjä, eikä treeniksen akustiikka päätä huimannut.
 
Kolmella soinnulla tekee biisin, neljällä koko albumin.
Type
17.09.2013 18:16:06
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JaaGeRMaisTeR: meillä on mikitetty taas rummut.. joten käytössä on vahvarit sen mukaan. Saadaan rummuista sopiva jytke pihalle. Niin ja meillä rumpali ei kyllä sääli kalvoja.
 
Soitetaanko me samassa bändissä? :)
 
Kolmella soinnulla tekee biisin, neljällä koko albumin.
JaaGeRMaisTeR
17.09.2013 18:18:43 (muokattu 17.09.2013 18:20:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Type: Soitetaanko me samassa bändissä? :)
 
Vissiin ainakin saman tyylisessä bändissä :D
 
Mandarax
17.09.2013 20:32:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Silloin kun mulla vielä tuo HT5 oli niin vein kerran treeneihin ja kyllä sen kanssa jalkoihin jäi. Jos tuosta HT-sarjasta kuitenkin diggailee niin onhan niitä tarjolla isommillakin wattiluvuilla varustettuna.
 
I don't care to belong to a club that accepts people like me as members. -Groucho Marx-
Vallu-Veke
17.09.2013 21:13:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

15W voisi olla varmempi valinta, jos tehoja pienemmästä päästä haetaan?
Nuorison edustajat tykkää luukuttaa kuitenkin hieman lujempaa.
 
DooMTroopeR
17.09.2013 21:40:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Treeniskäytössä kaikista varmin on 100-120 watin putkimörssäri tai vastaavasti 200-300 watin trankku.Ainakin riittää headroomiltaan))Varsinkin 4x12 kaapin kanssa.
 
Aina parhaat välineet eivät takaa parasta lopputulosta.
Myrkky Nuoli
18.09.2013 11:58:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hevin soittoon kiva vahvistin kyllä, varsinkin tube screamerillä buustattuna. Yksinään vähän tuhnu. Mulla on kotona tuommonen. Ei kyllä tulis mieleen lähtee hevirumpalin kanssa kokeilemaan, mutta jos nätisti soittaa niin onnistuupi. En kuitenkaan suosittele laittamaan rahoja tuohon. 20w luokassa alat pärjätä, mutta sielläkään ei vielä kovaäänisiä cleaneja heru. Itse soitin Laneyn 20w lionheart-sarjalaisella high gain saundeilla buusteri edessä treeneissä, nauhotuksissa, klubeilla ja festareilla. 50w oon todennut itselleni optimiksi high gain hommeleissa. 30w tai 40w varmaan riittäis paremmin kuin hyvin myös.
 
-HP-
18.09.2013 14:05:33 (muokattu 18.09.2013 14:06:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Myrkky Nuoli: 50w oon todennut itselleni optimiksi high gain hommeleissa. 30w tai 40w varmaan riittäis paremmin kuin hyvin myös.
 
Menee vähän OT mut anyway:
 
30W Engl Gigmasterissa kerran vetäsin testimielessä volat tappiin reeniksellä. /6m piuha/bufferi/6m piuha/Engl/212 kaappi/ oli setuppina. Jumalauta sitä mökää mikä siitä lähti, menin parinkin äänieristetyn huoneen taa että pysty ilman tulppia pistää menee, dempit tuntu rinnassa ja puutalo resonoi ja rämisi joka puolelta. (Ei ollut paha soundi siltikään.) Eräällä keikalla miksaaja tuli lavalle asti tarkastamaan että ei voi 30w vahvari peittää rumpuja. (My bad.)
 
Särötouhuissa siis 20W varmaan semmonen sopiva teho jos meinaa päättärit avata täyteen hönkään reeneissä.
 
Kirkkaat cleanit vaatiikin kyllä sitten sen 100W /:
 
Kuka väittää ettei kitara muka ole lyömäsoitin?
Myrkky Nuoli
18.09.2013 20:56:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-HP-: Menee vähän OT mut anyway:
 
30W Engl Gigmasterissa kerran vetäsin testimielessä volat tappiin reeniksellä. /6m piuha/bufferi/6m piuha/Engl/212 kaappi/ oli setuppina. Jumalauta sitä mökää mikä siitä lähti, menin parinkin äänieristetyn huoneen taa että pysty ilman tulppia pistää menee, dempit tuntu rinnassa ja puutalo resonoi ja rämisi joka puolelta. (Ei ollut paha soundi siltikään.) Eräällä keikalla miksaaja tuli lavalle asti tarkastamaan että ei voi 30w vahvari peittää rumpuja. (My bad.)
 
Särötouhuissa siis 20W varmaan semmonen sopiva teho jos meinaa päättärit avata täyteen hönkään reeneissä.
 
Kirkkaat cleanit vaatiikin kyllä sitten sen 100W /:

 
Kyllä, 20w laneyllä vetelin päättäri täysillä ja se kyllä saundas aika nannalle. Nykyisin tykkään, että päättäriä ei tarttis ihan täysillä huudattaa, herkästi tulee semmosta sirinää saundiin. Mun AC30:stä kyllä tulee 30 watin eestä seinänkaatocleanejä, että ei siihen sataa wattia tarvita :D Samaten Wangs VT-50H 50W nupikasta lähti saatanan kovat cleanit. Ei kyllä kovin kummoset, mutta eniveis.
Ite kyllä tykkään cleanini likaisena, putipuhtaat ei niin puhuttele. Kunhan on kirkasta ja mehukasta.
 
Dj.Dumbass
18.09.2013 22:04:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos ht5+4x12 oikein sijoiteltuna ei riitä, niin kyllä minä vaatisin rumpalia soittamaan hiljempaa.
 
But what would Musamies do?
DooMTroopeR
19.09.2013 09:06:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dj.Dumbass: Jos ht5+4x12 oikein sijoiteltuna ei riitä, niin kyllä minä vaatisin rumpalia soittamaan hiljempaa.
Tai hankkisin bändisoittoon paremmin soveltuvat kamat...Ei 50 trankkuspiderkombolla tai 5 wattisella putkarilla pärjää edes keskivertorumpalille,paitsi jos ne mikitetään.
 
Aina parhaat välineet eivät takaa parasta lopputulosta.
Myrkky Nuoli
19.09.2013 09:46:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dj.Dumbass: Jos ht5+4x12 oikein sijoiteltuna ei riitä, niin kyllä minä vaatisin rumpalia soittamaan hiljempaa.
 
Tästä aiheesta tulikin just avattua sanainen arkku, eli jos haluaa kuulostaa hiljempaa soittavalta rumpalilta ja hiljempaa soittavalta bändiltä niin mikäs siinä. Monet ei halua.
Vaan:
 
DooMTroopeR: Tai hankkisin bändisoittoon paremmin soveltuvat kamat...Ei 50 trankkuspiderkombolla tai 5 wattisella putkarilla pärjää edes keskivertorumpalille,paitsi jos ne mikitetään.
 
Niinpä..
 
Vallu-Veke
19.09.2013 10:51:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tietysti se keikkapaikkojen koko on aika oleellinen. Meillä on ollut pubeja, ja sen sellaisia vaan. Tehot treeneissä ja keikalla sen mukaan.
Sounditarkistuksen jälkeen on pyydetty laskemaan volyymeja aika usein. Loppuillasta 15W vahvari on aikalailla ollut täysillä, jotta yleisön mekkalan läpi kuulee itse oman soittonsa. Mutta on riittänyt.
Pienehköjä 100-150 hengen pubeja nämä on olleet ja näyttää olevan jatkossa samaa kaliberia.
Itse tykkään, että meidän bändi groovaa paremmin hiljaa soittaen.
 
JoeHans
19.09.2013 12:29:55 (muokattu 19.09.2013 12:41:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

DooMTroopeR: Tai hankkisin bändisoittoon paremmin soveltuvat kamat...Ei 50 trankkuspiderkombolla tai 5 wattisella putkarilla pärjää edes keskivertorumpalille,paitsi jos ne mikitetään.
 
Ei pidä paikkaansa. HT5:lla ja 4x12" kaapilla voi aivan hyvin saada tarpeeksi mökää kovakätisen rumpalin seuraksi asti. Tämä tuli taannoin testattua, jolloin kaappina toimi Celestion V30/G12T-75 -elementeillä modattu behkun kaappi. Elementtien herkkyys ja EQ-asetukset vaikuttavat oleellisesti lopputulokseen. Taisi olla middlet melkein täysillä ja vola klo kolmen tienoilla.
 
E: Ketjun aloittajalle kommentiksi, että vaikka tuosta on mahdollista kyllä saada mökää tarpeeksi reeniskäyttöön, niin silti suosittelisin pelaamaan varman päälle ja hommaamaan esim. jonkin HT5:sen isoveljistä.
Myrkky Nuoli
19.09.2013 12:42:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JoeHans: Ei pidä paikkaansa. HT5:lla ja 4x12" kaapilla voi aivan hyvin saada tarpeeksi mökää kovakätisen rumpalin seuraksi asti. Tämä tuli taannoin testattua, jolloin kaappina toimi Celestion V30/G12T-75 -elementeillä modattu behkun kaappi. Elementtien herkkyys ja EQ-asetukset vaikuttavat oleellisesti lopputulokseen. Taisi olla middlet melkein täysillä ja vola klo kolmen tienoilla.
 
Meillä on sitten varmaan eri käsitys kovakätisestä rumpalista. Toki ite kuulee kun soittaa ämyrin edessä, mutta jotta rumpali kuulis oman soittonsa yli niin vaikeaksi menee. Siinä kun hakataan d-biittiä crashiin niin turha toivo edes yrittää. Mulla oli 20w vahvistinkin just eikä melkein kun oli täysillä, vähän ois jopa kaivannut reserviä lisää. Muutenkin tuntuu, että internetissä kun keskustellaan niin ihmisillä on ihan erilaiset käsitykset kovasta volumesta kun useimmat on sitä mieltä, että 2x12 AC30 combo on ihan liian äänekäs pieniin paikkoihin. Mulla se on treeneissä täysillä ja se on ihan sopiva sillon. Enkä oo ees kiinnostunut mistään desibelikisoista, näin se vaan menee.
 
JoeHans
19.09.2013 13:16:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Myrkky Nuoli: Meillä on sitten varmaan eri käsitys kovakätisestä rumpalista. Toki ite kuulee kun soittaa ämyrin edessä, mutta jotta rumpali kuulis oman soittonsa yli niin vaikeaksi menee. Siinä kun hakataan d-biittiä crashiin niin turha toivo edes yrittää. Mulla oli 20w vahvistinkin just eikä melkein kun oli täysillä, vähän ois jopa kaivannut reserviä lisää. Muutenkin tuntuu, että internetissä kun keskustellaan niin ihmisillä on ihan erilaiset käsitykset kovasta volumesta kun useimmat on sitä mieltä, että 2x12 AC30 combo on ihan liian äänekäs pieniin paikkoihin. Mulla se on treeneissä täysillä ja se on ihan sopiva sillon. Enkä oo ees kiinnostunut mistään desibelikisoista, näin se vaan menee.
 
Sijoittelusta kait tuo rumpalin kuuleminen on kiinni, jos ei mitään monitorointia ole käytössä. Aika epäterveillä volilla sitä saa luukuttaa vahvistinta, jos kovakätinen rumpali "hakkaa d-biittiä crashiin" ja vahvistin ei ole suunnattu suoraan rumpalin pärstävärkkiin.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «