Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Wanhus huqassa räkkikamojen kanssa
1
SG__
16.09.2013 20:19:24 (muokattu 16.09.2013 20:20:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen jo 20+ vuotta soittanut raakki. Kaikenmoisen mössön ja riivinrautojen äärellä tulin uskoon keskenkaiken keikalla LS9-digipöydän (Yamaha) ja senkun 906e:n raavittua minulle raa'an totuuden keskeltä elementtiä. Vähän niinkuin se yks suomalaisnyrkkeilijä kesken matsin (nimeä en muista mutta kaikki tietänevät tapauksen).
Soitan räimettä keskellä countryrockia ja jazzia keskellä metallia. Eli aika laidasta laitaan mennään. Vaihtovirrasta Jussi Pattitussiin ja Jarresta Kikka Koreaan.
Nykyisellä setupilla on menty pitkälle, kaikki on ok. Mutta siinäpä se, vain ok. Kaikki orgaaninen mitä on tullut kokeiltua on aina parempi; dynaamisempi, enemmän, inspiroivampi, rajumpi, luonnollisempi. Impejä on vain yksi kerrallaan, mutta aina se originaali putkivahvistin vaan on parempi. Luonnollisesti en voi pitää viittä eri vahvistinta kaappeineen keikalla, koska en ole: lottovoittaja, rokkistara amöriikasta, mutantti ulkoavaruudesta.
Menty on siis Bossin GT-Prolla ja aika pitkään. Yritin putkettaa ko. vehkeen ARTin Tube MP:llä (2-kanavainen putkietuvahvistin), sekä etu että jälkiasteen. Tulos oli vähintäänkin parempi kuin originaali kuiva orava paskat housussa kelohongassa. Itseasiassa sain ns. pääteputkivahvistustakin ko setupilla. Edeltäjä (VooDu Valve Online, haavoittunut veteraani tätänykyä) oli silti parempi perussoundiltaan (dynamiikassa ainakin) mutta jämäosastoa efektipuolella (käytän baritonidroppia ja akkarisimulaattoria livenä). Rocktron roks, onhan mulla päätteenä Velocity 100 edelleen?!
 
Onko Prophesy II parempi ratkaisu kuin Axe-FX II Bossin jatkajaksi ja pitäisikö Velocity 100 päivittää 300W isoveljeensä vai joku muu.. mikä/mitkä?
 
Ehdottakaa etu+pääteasteet uuteen räkkiini. Rahat on tiukassa, joten jo Axe-FX II on "hiinäjahiinä" (eli periaatteessa yli =D ).
 
jepulisjee
jhlamm
17.09.2013 01:20:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaverilla testasin tota rocktronin prophesy II ja täytyy sano, että ainakin soundeja löytyy joka lähtöön. Hintaluokassaan todella käypä peli jos käytettynä löytää. Enemmän tosin sillä noita high-gain soundeja soiteltiin ;) Paljon tekee tuo pääte myös. Enemmän mielestäni saa irti kunnon putkipäätteellä. Ja jos etuasteita miettii niin omasta kokemuksesta on tuo kemper todella loistava etuaste joka kannattaa myös katsastaa.
 
"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
Einherjar
17.09.2013 02:32:53 (muokattu 17.09.2013 02:34:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa ainakin testata nämä nykyiset Gt-Prota vastaavat laitokset. Niissä on mennyt aika kovasti tekniikka eteenpäin (itse omistan Gt-8:n, joten tuntumaa lähes samaan laitokseen on ;) ) ja nimenomaan tuo dynamiikkapuoli on aika kovasti parantunut.
Itse ramppasin Line6:sen räkkivermeen läpi ja vaikka sekin oli hyvä (melkein ostin), niin ostoskoriin päätyi lopulta Eleven Rack. Ei ole kaduttanut, vaikkakin se hieman Bossia kapeampi on ominaisuuksiltaan. Dynamiikkaa on ihan erillailla ja soundit pöräjää oikein mukavasti korville.
 
edit: Niin juu... Digitaalivermeissä on myös latenssit parantuneet aika kovasti ja tuo Eleven Rack tuntuu esim. tuohon Gt-8:iin verrattuna tautisen nopealta soitettavalta sen vuoksi. Tuntuu että pelkkä hiplaaminen riittää entiseen hakkaamiseen verrattuna.
 
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
JuSu
17.09.2013 09:12:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heitetään tähän nyt omat parisenttiset, kun on tullut tasapainoiltua räkki- ja normikamojen välillä pitkään, eikä loppua näy...
 
Mä näkisin, että se orgaanisuus ja fiilis tulee nimenomaan sieltä pääteosastolta. Siellä pitää olla putkea pöhisemässä. Koin tämän, kun sattui oleman kotona samaan aikaan putkicombo ja räkki, jossa putkietunen ja trankkupääte. Molemmista saa ihan yhtä makoisat soundit, jos pelkkä korva on tuomarina. Mutta kun fiiliksessä on mukana myös mm. tuntuma ja ranne, niin putkipeli vie 6-0. Ei voi mitään.
 
Mulla oli hetken aikaa myös mainittu Eleven Rack, ja olihan se hyvä peli. Mutta edelleen noita mallintavia vaivaa se tuntuman puute, ikään kuin kaiuttimista tuuttaisi pihalle hyvän soundin kuva... Vaikea selittää, mutta samantyyppistä puutetta kuin trankkupäätteellä vedettäessä. Kuitenkin päädyin myymään 11R:n, koska aito putkietuaste vaikka sitten trankkupäätteeseen tuntui paremmalta.
 
Nyt on räkkikamat (efektiä lukuunottamatta) torilla tyrkyllä. Vaikka niistä saakin mainiot soundit, nin tuo combo tulee laitettua yhdeksän kertaa kymmenestä tulille soittaessa. Se vain tuntuu oikeammalta. Mainittakoon vielä, että mistään kalliista vehkeistä ei ole kyse, combo maksoi uutena (tosin poistomyynnisä) 349,- ja räkkivehkeistä (putkietunen + trankkupääte) pyydän yhteensä hippasen enemmän.
 
Ylläoleva ei nyt oikein käy mainospuheesta, mutta jos ketjun aloittaaa kiinnostaa, niin käy nyt ainakin kurkkamaassa, mitä mulla on tyrkyllä. Ensimmäisenä askeleena mä kyllä heivaisin sen Bossin etusen, ja laittaisin jotain putkellista. Uskon, että sillä jo saadaan parannusta. Voihan en Bossin tietty pitää efektilaitteena, tai käsittääkseni voit kytkeä ulkoisen etusen Bossiin niin, että käytät sitä vain halutetessasi, ikään kuin vaihtoehtona Bossin mallinnuksille?
 
Lisäksi voisi myös kysyä, että miksi on pysyttävä räkkikamoissa?
 
JuSu
SG__
18.09.2013 16:56:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lisäksi voisi myös kysyä, että miksi on pysyttävä räkkikamoissa?
 
No eihän tämmönen wanha ihminen jaksa enää roudata kaameeta kasaa erinäisiä vehkeitä (matopurkit veis ihan tolkuttoman määrän lattiatilaa ja selkäparka ois kipee jo pelkästä putkinuppipinon nostelusta). Ylipäänsä käytän hyvin paljon erilaisia kombinaatiosoundeja. Ja efektejä. Steppailu MIDI-laudan päällä on toinen nimeni.
 
Joku taisikin mainita että nuo Bossinkin laudat on menny eteenpäin. Siitä tulikin mieleen, että josko vaihtas koko setupin Line6:sen HD500 lautaan ja tuuppais sen DT25 (tai DT50) nupeloon (vissiin linkillä ohjais sitte sitä). Ainakin omaan korvaan tuo nuppi vaikutti kohtuullisen terveen kuuloselta putkivispilältä. Onkohan tästä olemassa mitään käyttökokemuksia? Ainakin Yessin kitaristi Stewe Howe käyttää tätä settiä livehommissa. ( http://www.youtube.com/watch?v=bsGj … E9&feature=player_detailpage#t=1815 )
 
jepulisjee
Jaska1972
20.09.2013 07:27:29
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SG__: No eihän tämmönen wanha ihminen jaksa enää roudata kaameeta kasaa erinäisiä vehkeitä (matopurkit veis ihan tolkuttoman määrän lattiatilaa ja selkäparka ois kipee jo pelkästä putkinuppipinon nostelusta). Ylipäänsä käytän hyvin paljon erilaisia kombinaatiosoundeja. Ja efektejä. Steppailu MIDI-laudan päällä on toinen nimeni.
 
Joku taisikin mainita että nuo Bossinkin laudat on menny eteenpäin. Siitä tulikin mieleen, että josko vaihtas koko setupin Line6:sen HD500 lautaan ja tuuppais sen DT25 (tai DT50) nupeloon (vissiin linkillä ohjais sitte sitä). Ainakin omaan korvaan tuo nuppi vaikutti kohtuullisen terveen kuuloselta putkivispilältä. Onkohan tästä olemassa mitään käyttökokemuksia? Ainakin Yessin kitaristi Stewe Howe käyttää tätä settiä livehommissa. ( http://www.youtube.com/watch?v=bsGj … E9&feature=player_detailpage#t=1815 )

 
Itsellä käytössä juurikin tuo Line6-setti eli Pod HD500 ja DT25-nuppi lisättynä vielä JTV-89-kitaralla eli tuo Line6:n mainostama dream rig. En voi kuin suositella. Dynamiikka ja tuntuma on todella hyvä nupissa kaikilla voicingeilla. Itse käytän pod etuastemallinuksia DT:n päättäriin. Podin efektipuolikin toimii ainakin omaan korvaan hyvin. Tämä setti muutti ainakin tämän entisen "ei ikinä mallintavia-miehen" mielipiteen täysin. Hyvä mallintavan ja putkikoneen yhdistelmä.
 
Tami
20.09.2013 07:50:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jastanjo: Itsellä käytössä juurikin tuo Line6-setti eli Pod HD500 ja DT25-nuppi lisättynä vielä JTV-89-kitaralla eli tuo Line6:n mainostama dream rig. En voi kuin suositella. Dynamiikka ja tuntuma on todella hyvä nupissa kaikilla voicingeilla. Itse käytän pod etuastemallinuksia DT:n päättäriin. Podin efektipuolikin toimii ainakin omaan korvaan hyvin. Tämä setti muutti ainakin tämän entisen "ei ikinä mallintavia-miehen" mielipiteen täysin. Hyvä mallintavan ja putkikoneen yhdistelmä.
 
Alkuperäiseen kysyjään: Mä uskon, että kaikista ketjussa mainituista laitoksista saapi loihdittua kaipailemasi soundit. Kyse on enemmän vivahteista. Eikä ainakaan mun korvaan ( tai oikeammin sormeen), mikään noista (11r, axe Ultra, hd500) ollut soittotuntumaltaan ylivertainen. Rahalla saa enemmän toki, ja jos hilloa piisaa niin sitten se AXEFXII lienee tämän hetken huippua... Kuitenkin mun makuun soittotuntumaltaan parasta on ihan oikea vahvistin ja sen edessä riittävästi polkimia.
 
Itse olen kuitenkin mallintavien saralla päätynyt hd500 ja Line6 L2t yhdistelmään. Tuo kaappi toimii PA-hommissa lauluihin, monitorina ja sitten podin kanssa kitarakaappina. Yllättävän hyvä ja vahvistimentuntuinen laite siinä kitara-asennossa....
http://www.youtube.com/watch?v=68duB9ZLjYE
 
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
SG__
20.09.2013 18:51:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitän nöyrimmin vastauksista, valitettavasti perusteluni valinnasta häipyi bittiavaruuteen (viivästeltyäni liikaa kirjoittelussani) mutta toteutus on HD500X+DT50(nuppi).
 
jepulisjee
sustain65
20.09.2013 19:08:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No et jahkannut kovin kauan asian kanssa!
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «