Aihe: ::Tullisekoilua::
1 2 3
ReBeat
15.09.2013 18:04:45

darkus: Joudunko maksamaan arvonlisäveron ja mahd 2-4% tullin tosta 380usd vai 450usd?

Ensin maksat 2-4% tullin tosta 450 usd:stä. Sitten maksat ALV:n tuosta koko uudesta maximiköntistä... eli myös tullimaksusta =)
oksatboys
15.09.2013 18:08:25

ReBeat: Ensin maksat 2-4% tullin tosta 450 usd:stä. Sitten maksat ALV:n tuosta koko uudesta maximiköntistä... eli myös tullimaksusta =)

Verotusosaaminen vois olla seuraava Nokia.
"Itseasiassa Bugeran tunnus on BE. Bugera kertoo määritelmän mukaan laitteen ongelmien (Bug) määrän ajanjaksossa (Era)." - mattim
saastara
15.09.2013 19:39:16 (muokattu 15.09.2013 19:42:00)
darkus: Kiitos.....mikä vitun järjestely tää on....en ymmärrä tullin logiikkaa.

Voinhan mä vaan viedä sinne kuitin missä näkyy vaan toi 350usd.

Oma juttunsa sitten onko petoksen yrittäminen tullia kohtaan kannattavaa 20€ takia.. Se on toki jokaisen asia oma asia, kannattaako. Vaikka itse luonnollisesti liputan sitä, että paskaa systeemiä on jo moraalinen velvollisuus kusettaa.

E: tai oikeastaan toi summa taitaa olla lähempänä 10€.
"I've suffered for my music. Now it's your turn"
darkus
16.09.2013 14:01:27
saastara: Oma juttunsa sitten onko petoksen yrittäminen tullia kohtaan kannattavaa 20€ takia.. Se on toki jokaisen asia oma asia, kannattaako. Vaikka itse luonnollisesti liputan sitä, että paskaa systeemiä on jo moraalinen velvollisuus kusettaa.

E: tai oikeastaan toi summa taitaa olla lähempänä 10€.

Jepjep..... taidankin kysäistä tullin rouvalta tätä että mikä näiden logiikka on mutta joudun jokatapauksessa vaan kiltisti maksamaan koko roskan.
Attack Attack, Were back again baby!
oksatboys
16.09.2013 15:44:29

Onhan mikki arvokkaampi kun se on tullattu, eli tullimaksun verran on arvo noussut. Samaten Suomeen kuljetettu mikki on arvokkaampi, kuin USA:ssa oleva.

Nojoo eipä verotus (aina) mihinkään järkeen perustu, vertotetaan nyt vain verottamisen ilosta.
"Itseasiassa Bugeran tunnus on BE. Bugera kertoo määritelmän mukaan laitteen ongelmien (Bug) määrän ajanjaksossa (Era)." - mattim
tender.insanity
16.09.2013 20:27:17 (muokattu 16.09.2013 20:37:31)
darkus:
Joudunko maksamaan arvonlisäveron ja mahd 2-4% tullin tosta 380usd vai 450usd?

Tullaus maksetaan etukäteen yritykselle, joka sitten sen tavaran tänne postittaa ja nämä maksavat tullimaksut puolestasi. Paketti tulee suoraan sinulle, eikä jää tulliin notkumaan arvailtavaksi useaksi päiväksi. Sinun tilanteessasi 450usd sisältää kaiken, eikä tarvitse ihmetellä jääkö tulliin vai ei, vaan paketti tulee suoraan sinulle ilman mitään lisäkustanteita.

Selvää on että kaltaisesi robinhoodit nostavat älämölön aiheesta, mutta minun mielestäni ihan tervetullut uudistus. Eipä tule ylläreitä kun paketti on saapunut.
Velli
16.09.2013 22:33:01
tender.insanity: Tullaus maksetaan etukäteen yritykselle, joka sitten sen tavaran tänne postittaa ja nämä maksavat tullimaksut puolestasi. Paketti tulee suoraan sinulle, eikä jää tulliin notkumaan arvailtavaksi useaksi päiväksi. Sinun tilanteessasi 450usd sisältää kaiken, eikä tarvitse ihmetellä jääkö tulliin vai ei, vaan paketti tulee suoraan sinulle ilman mitään lisäkustanteita.

Missä kaupungissa tällä tavoin toimitaan? Oulussa homma on mennyt viimeiset pari vuotta niin, että kotiin tulee saapumisilmoitus, jossa on paketin tiedot. Näiden tietojen perusteella tullaus tehdään itse netissä. Vasta tämän jälkeen paketti tulee postiin noudettavaksi.
ReBeat
16.09.2013 22:47:46 (muokattu 16.09.2013 22:49:25)

ei mitään sittenkään, luin uudestaan
rintapek
17.09.2013 00:06:15

darkus: Jepjep..... taidankin kysäistä tullin rouvalta tätä että mikä näiden logiikka on mutta joudun jokatapauksessa vaan kiltisti maksamaan koko roskan.

Sitä logiikkaa kutsutaan nimellä laki.

Toisekseen, yksityishenkilöiden pikkutullaukset on semmoisia, jotka työllistää hirveesti, mutta ei tuota mitään. Ton vuoksi ja siksi, että toimipaikkoja on vähennetty otettiin käyttöön toi nettitullaus.

Kirjaudut verkkopankkitunnuksilla, syötät sisään tuotetiedot ja summat, maksat ja paketti tulee postissa kotiin. Tositteita ei tartte, ellei niit erikseen pyydetä.

Hirvee huijaaminen ei kannata, koska a) tullilla ny jostain syystä on tavaroiden ja niiden kuljetusten hinnoista aika tarkat tiedot. b) jos jää kiinni, niin veronkorotusten maksaminen ei o kauheen kivaa.
One kind of music only - the good kind
tender.insanity
17.09.2013 07:38:51 (muokattu 17.09.2013 11:43:48)
Velli: Missä kaupungissa tällä tavoin toimitaan? Oulussa homma on mennyt viimeiset pari vuotta niin, että kotiin tulee saapumisilmoitus, jossa on paketin tiedot. Näiden tietojen perusteella tullaus tehdään itse netissä. Vasta tämän jälkeen paketti tulee postiin noudettavaksi.

Googlaa vaikka Ebay ja Global Shipping Program. Ehkä yllätyt, kun kaikki asiat ei enää ole kuin muutama vuosi sitten. Toinen vinkki googlaukseen on että katselet niitä PayPal kuitteja ja huomaat siellä sen ylimääräisen maksun! Ohoh!

Laitetaan nyt vielä että oululainenkin tajuaa.

Vaihtoehto 1.

1) Ostat ebaysta myyjältä joka kuuluu GSP:hen (Global Shipping Program, jos ei leikkaa)
2) Ainoa vaihtoehto on maksaa "import charges", ja tämän rahan saa Pitney Bowes.
3) Pitney Bowes, Inc. hoitaa tullimaksut puolestasi, lähettää paketin ja paketti tulee kotiin

Tai vaihtoehto 2.

1) Ostat ebaysta ja myyjä ei kuulu GSP:hen
2) Hoidat itse tullauksen jos sattuu tulliin jäämään
Velli
17.09.2013 12:38:43 (muokattu 17.09.2013 12:40:34)
tender.insanity: Googlaa vaikka Ebay ja Global Shipping Program. Ehkä yllätyt, kun kaikki asiat ei enää ole kuin muutama vuosi sitten. Toinen vinkki googlaukseen on että katselet niitä PayPal kuitteja ja huomaat siellä sen ylimääräisen maksun! Ohoh!

Laitetaan nyt vielä että oululainenkin tajuaa.

Vaihtoehto 1.

1) Ostat ebaysta myyjältä joka kuuluu GSP:hen (Global Shipping Program, jos ei leikkaa)
2) Ainoa vaihtoehto on maksaa "import charges", ja tämän rahan saa Pitney Bowes.
3) Pitney Bowes, Inc. hoitaa tullimaksut puolestasi, lähettää paketin ja paketti tulee kotiin

Tai vaihtoehto 2.

1) Ostat ebaysta ja myyjä ei kuulu GSP:hen
2) Hoidat itse tullauksen jos sattuu tulliin jäämään

Älä nyt revi pelihousujasi. Kysyin ihan asiallisesti. Tullauskäytännöt näet vaihtelevat toisinaan paikkakunnittain. Itselläni eBay-hankinnat ovat menneet tähän saakka aina merkitsemäsi 2. vaihtoehdon mukaisesti. Kiitos kun vinkkasit tuosta GPS:sta.
hallu
22.09.2013 17:43:16 (muokattu 22.09.2013 21:15:34)
Provosoituneena ja väsyneenä kirjoittelin mitä sattuu. Poistin sen ja pahoittelen häiriötä.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
tender.insanity
24.09.2013 08:05:57
Velli: Älä nyt revi pelihousujasi. Kysyin ihan asiallisesti. Tullauskäytännöt näet vaihtelevat toisinaan paikkakunnittain. Itselläni eBay-hankinnat ovat menneet tähän saakka aina merkitsemäsi 2. vaihtoehdon mukaisesti. Kiitos kun vinkkasit tuosta GPS:sta.

Juu en. Tässä vielä GSP:stä Pitney Bowesin vastauksena mailiini.

"Hello Matias,

Yes, with eBays Global Shipping Program, the import charges were paid upon checkout when you ordered the item. You should not have to worry about paying any additional customs charges when you make purchases from sellers enrolled in this program.

Thank you,

Pitney Bowes Global Ecommerce Customer Service
158 Mt Olivet Ave | Newark, NJ 07114-2114 USA |
Toll Free: 1-866-235-9627 prompt 1
pbisgspcs@pb.com"
p130
24.09.2013 14:20:39 (muokattu 24.09.2013 16:24:28)

tender.insanity: Juu en. Tässä vielä GSP:stä Pitney Bowesin vastauksena mailiini.

"Hello Matias,

Yes, with eBays Global Shipping Program, the import charges were paid upon checkout when you ordered the item. You should not have to worry about paying any additional customs charges when you make purchases from sellers enrolled in this program.

Thank you,

Pitney Bowes Global Ecommerce Customer Service
158 Mt Olivet Ave | Newark, NJ 07114-2114 USA |
Toll Free: 1-866-235-9627 prompt 1
pbisgspcs@pb.com"

Lainoppineitakin kun mnetissä pyörii, niin ihmettelen eikö noista etukäteen maksettavista tullimaksuistakin pitäisi maksaa tullia maahan tuotaessa? Tullihan määräytyy ostohinnan + muiden kulujen mukaisesti. Lain vastainen koko systeemi? Osaako joku ottaa kantaa?

e:kirjoitusvirhe
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
Esp
25.09.2013 18:05:42

p130: Lainoppineitakin kun mnetissä pyörii, niin ihmettelen eikö noista etukäteen maksettavista tullimaksuistakin pitäisi maksaa tullia maahan tuotaessa? Tullihan määräytyy ostohinnan + muiden kulujen mukaisesti. Lain vastainen koko systeemi? Osaako joku ottaa kantaa?

e:kirjoitusvirhe

Tuossa maksetaan siitä, että kuljetusyritys hoitaa tullauksen vastaanottajan puolesta.
Täh?!?
p130
25.09.2013 19:05:54

Esp: Tuossa maksetaan siitä, että kuljetusyritys hoitaa tullauksen vastaanottajan puolesta.

Rahtiin verrattava maksu, josta tulisi kantaa tullia. Sille se minun silmissäni näyttää.
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
rintapek
25.09.2013 19:26:30

p130: Rahtiin verrattava maksu, josta tulisi kantaa tullia. Sille se minun silmissäni näyttää.

Diilejä on monenlaisia kun tavaraa kaupataan.

Tulli määrittelee tullausarvon pääsääntöisesti kauppa- arvon perusteella, johon lisätään vakuutus ja rahti.

Kaupan toimitusehttoja on lueteltuna esim. incoterms toimituslausekkein, mitkä ovat selkeähköt ja kansainväliset. Eli mistä vastaa myyjä ja mistä ostaja.

Yksi ääripää on exWorks, eli tuotteen hinta tehtaan portilla. Tuohon hintaan se vakuutus ja rahti lisätään.
Semmoinen keskikasti on vaikkapa CIF, eli cost, insurance &freight. Hinta sisältää vakuutuksen ja rahdin, joten siihen ei o lisättävää.
Toinen ääripää taas on DDP - delivered duty paid, jossa myyjä vastaa myös verojen maksusta vastaanottopäässä.
One kind of music only - the good kind
arig
26.09.2013 10:29:24
rintapek:
Yksi ääripää on exWorks, eli tuotteen hinta tehtaan portilla. Tuohon hintaan se vakuutus ja rahti lisätään.
Semmoinen keskikasti on vaikkapa CIF, eli cost, insurance &freight. Hinta sisältää vakuutuksen ja rahdin, joten siihen ei o lisättävää.
Toinen ääripää taas on DDP - delivered duty paid, jossa myyjä vastaa myös verojen maksusta vastaanottopäässä.

Sevveran tarkennusta....

EXW tarkoittaa että tuote on vielä toimitajan tiloissa. Voivat siis laskuttaa tilaajaa myös siirrosta kuljetusyhtiön saataville.
FCA tarkoittaa enemmin tuota tilannetta, että kuljetusyhtiöllä on kamat saataville.

CIF taas on noita vesiteitse tapahtuvia juttuja. Toimitus katsotaan tapahtuneeksi laivattuna lähtösatamassa. Vakuutukset ja rahti kuitenkin maksettuna määräsatamaan.
varakeef
26.09.2013 10:51:10
p130: Rahtiin verrattava maksu, josta tulisi kantaa tullia. Sille se minun silmissäni näyttää.

Juu, mutta tiedätkö sinä, mitä tämä kyseinen toimitusjärjestelmä käyttää veron perusteena? Jospa maksavat alvin ja tullin myös huolintakustannuksista.

Ostajalta peritään X euroa, joka koostuisi tuotteen, kuljetuksen ja huolinnan hinnasta lisättynä sanotuille summille maksettavasta tullista ja alvista. Eihän huolinnasta ole edes mikään pakko laskuttaa erikseen, kuljetuskulut voivat ihan hyvin olla muotoa 50, sis. huolinnan.

Itse pidän nettitullausta kyllä niin kätevänä, että mieluummin hoidan sen itse.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)