Aihe: 6V6-pääteputkivertailu | |
---|
|
Terve aivan! Pitkästä aikaa pientä vertailua, testailua ja näpräilyä.. ja jälleen kerran osastoa "viimeisen päälle viininmaistelua". Anssi tuli piipahtamaan treenikämpällä uunituoreen Bluetone 5E3 Tweed Deluxensa kanssa, joten kun kerran mulla puolestaan oli kitarat, läppäri ja äänitysvermeet mukana, otettiin vähän talteen pätkiä eri 6V6-pääteputkien soundieroista. Em. vahvistimen kaverina oli luottotyökaluni, ESP 400 Series Telecaster vuodelta '92. Välissä oli pelkästään Fulltonen 6-metrinen kitarapiuha. Vahvistin mikitettiin edestä Sennheiser e906:lla etuverkosta pari senttimetriä off-axis. Tilamikkinä muutaman metrin päässä oli Röde NT1A poimimassa hieman huonesoundia sekaan. Kitara oli kytkettynä bright-kanavaan ja äänenvoimakkuus oli noin kolmosen kohdalla. Tone oli noin puolivälissä. VVR oli ohitettu, joten täysillä jännitteillä mentiin. Myöskään keinokuormaa ei käytetty. Vahvistimen muut putket olivat seuraavat: V1: JAN/GE 12AY7 vuodelta '87 V2: JAN/GE 12AX7WA vuodelta '87 V3&4: (näitä vaihdeltiin) V5: JAN CHS 5Y3WGTA Sylvania vuodelta '75 Testissä kävivät seuraavat putket: 1. JJ 6V6S, eli tehdasasennusputket 2. Tung-Sol 6V6GT black glass, jostain 50-luvun alusta ellei jopa 40-luvun lopulta 3. Sylvania 6V6GTA Black Base, clear glass, luultavasti 70-luvulta 4. JAN CHS 6V6GT Sylvania, Black base, luultavasti 60-luvulta 5. Raytheon JAN-CRP-6V6GTY vuodelta '58 6. Standard Electric 6V6GTY (CBS Hytron:in valmistama) vuodelta '58 Tässäpä äänipätkät: https://dl.dropboxusercontent.com/u/4302688/6V6-testi/01_jj.mp3 https://dl.dropboxusercontent.com/u/4302688/6V6-testi/02_tung-sol.mp3 https://dl.dropboxusercontent.com/u … V6-testi/03_sylvania_black_base.mp3 https://dl.dropboxusercontent.com/u … 8/6V6-testi/04_jan_chs_sylvania.mp3 https://dl.dropboxusercontent.com/u/4302688/6V6-testi/05_raytheon.mp3 https://dl.dropboxusercontent.com/u … /6V6-testi/06_standard_electric.mp3 Suosittelen laadukkaita kaiuttimia tai kuulokkeita, jotta erot tulevat esiin. Kaikki kommentit ovat tervetulleita! :) Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! | |
Mulla on vahvistimena tällä hetkellä Evil Robot 18W kahdella 6V6 putkella ja oon mietiskellyt nyt kiinni olevien Tung Solien tilalle jotain muuta 6V6 merkkiä. Kiitos linkeistä. Tuli taas lisää pohdiskeltavaa. Pärähti plussaa.. Does Marcellus Wallace look like a bitch?! | |
Joo, läppärin kaiuttimista kaikki oli ihan yhtä rokkia!:) Everyone is a per-son | |
Sattunneesta syystä olin tuolla paikalla ja olihan siinä saundia tosiaan. Vahvistin kuulosti tosi hyvältä kaikilla putkilla. Ne olivat vaan erilaisia. Itse pidin eniten noista viimeisistä putkista, jotka nyt myös jäivät vahvistimeen. Tuli itse asiassa uusittua kaikki viisi putkea... Nuo erot tulevat selvemmin soittaessa esille, kun saundin reagoimisen soittoon tuntee hyppysissään. Tämä oli kyllä todellista saundihomostelua/elitismiä/viininmaistelua. Etuoikeutetussa asemassa tunnen olevani. Nyt on kyllä niin armoton saundi meikäläisen koneessa, että on pakko opetella soittamaan. What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men. | |
Jucciz: Terve aivan! Kaikki kommentit ovat tervetulleita! :) Morjensta pöytään. Äkkiseltään en kyllä löydä noista mitään niin radikaalia eroa keskenään, että menis vannomaan jonkun tietyn putken nimeen. Muutenkin soundissa on joku riipivä elementti joka ei miellytä henk. koht. Sustainiakaan ei tunnu liikaa olevan. Jotenkin tosta puuttuu se rouheus, mureus ja sora mitä esim. tässä telellä(?) soitetussa pätkässä on: http://www.youtube.com/watch?v=EoHlcln4Bno Ansiokasta tutkimustyötä joka tapauksessa. | |
J.Hollström: Morjensta pöytään. Äkkiseltään en kyllä löydä noista mitään niin radikaalia eroa keskenään, että menis vannomaan jonkun tietyn putken nimeen. Muutenkin soundissa on joku riipivä elementti joka ei miellytä henk. koht. Sustainiakaan ei tunnu liikaa olevan. Jotenkin tosta puuttuu se rouheus, mureus ja sora mitä esim. tässä telellä(?) soitetussa pätkässä on: http://www.youtube.com/watch?v=EoHlcln4Bno Ansiokasta tutkimustyötä joka tapauksessa. Yksi suosikkisoundejani kyllä tuo pätkä, mutta... ei kai combomallisen Tweed Deluxe -kloonin pidäkään kuulostaa samalta kuin Brownface Bassman umpikaapin kanssa? Aivan eri koneita ja aivan eri soundi. Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! | |
Jotenkin tosta puuttuu se rouheus, mureus ja sora mitä esim. tässä telellä(?) soitetussa pätkässä on: http://www.youtube.com/watch?v=EoHlcln4Bno Pääteputkien eroja ei juurikaan ole kuultavissa, mutta voisin kuvitella, että eroja huomaa soittaessa. Kuten Jucciz kirjoitti, ei näitten äänitysten ole varmaan tarkoituskaan kuulostaa samalle. Veikkaan, että Cardiganssin biisissä mikkejä, mikitystä ja etuasteita on mietitty ja säädetty huomattavasti enemmän kuin tässä putkivertailutestissä. En myöskään usko, että Cardigansilla olisi ollut e906 käytössä. Varmaankin kyseessä on joku combo, joka on mikitetty edestä parilla mikillä ja takaa ainakin yhdellä. Ja vaikka e906:ssa ei mitään varsinaista vikaa olekkaan, ovat varmaan käyttäneet joitain muita mikkejä:) Jotain tuon tyyppistä soundi saattaisi saada aikaan Royer 121, sm57 & Neumann u87 -yhdistelmällä, olettaen tietenkin, että lähtösoundi on priimaa. Voi hyvinkin olla, että käytössä on ollut useita vahvistimia tuon soundin aikaan saamiseksi. | |
Ei kun se on ihan yleisesti tiedossa, että tuo heppasoundi on nimenomaan Fender Brownface Bassman 6G6-B vuodelta '63, eli nuppi ja takaa suljettu kaappi, jossa on tässä kyseisessä tapauksessa ollut Fanen elementit. Kovin erilainen tilanne jo lähtösoundiltaan kuin Tweed-kytkentäinen takaa avoin Alnico-1x12"-combo. Toki mikityksessäkin "saattaa" olla eroja, mutta kyllä isoin ero tulee kahdesta täysin erilaisesta vahvistimesta. Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! | Kefiiri 13.09.2013 12:04:45 (muokattu 13.09.2013 12:12:50) | |
|
Jucciz: Suosittelen laadukkaita kaiuttimia tai kuulokkeita, jotta erot tulevat esiin. Kaikki kommentit ovat tervetulleita! :) Pahoittelen junttimaisuuttani, mutta eivätkö erot, joiden havaitsemiseen tarvitaan laadukkaat kaiuttimet, ole rokkihommassa jokseenkin merkityksettömiä? Yhtä pätkää kuuntelin, ja sointi oli vallan ok, juuri semmoinen "keikkasoundi". Edit: muotoilu diplomaattisemmaksi. En ole musiikin asiantuntija. | |
Jucciz: Ei kun se on ihan yleisesti tiedossa, että tuo heppasoundi on nimenomaan Fender Brownface Bassman 6G6-B vuodelta '63, eli nuppi ja takaa suljettu kaappi, jossa on tässä kyseisessä tapauksessa ollut Fanen elementit. Kovin erilainen tilanne jo lähtösoundiltaan kuin Tweed-kytkentäinen takaa avoin Alnico-1x12"-combo. Toki mikityksessäkin "saattaa" olla eroja, mutta kyllä isoin ero tulee kahdesta täysin erilaisesta vahvistimesta. Onko tuosta "heppasoundista" jotain tietoa tarkemmin jossain? On nimittäin aina kiinnostanut tuo kyseinen soundi. Harvoin oon saanut mielestäni hyvää soundia yhdellä mikillä, aika usein laitan Royer 121:sen ja 57:n. Näitä kahta kun vertailee äänitystilanteessa keskenään, ovat erot niin suuria, että saattaisi luulla, että kyseessä on eri vahvistimet. Mutta yhdessä esim. juuri nuo mikit toimivat mainiosti. 57, 421 tai 906 ei yleensä yksin riitä, eikä se Royer soundaa yksin myöskään hyvälle. Sori off-topic... | Sammo 13.09.2013 12:19:51 (muokattu 13.09.2013 12:21:24) | |
|
Huikki: Onko tuosta "heppasoundista" jotain tietoa tarkemmin jossain? On nimittäin aina kiinnostanut tuo kyseinen soundi. TGP:ssä on ollut keskustelua tästä joskus: http://www.thegearpage.net/board/showthread.php?t=703706 http://www.thegearpage.net/board/showthread.php?t=924491 Ja se toinen kitara on aika iso osa soundia, se puuttuu tuosta "tone matchistä" kokonaan. If the White House calls ... tell them... 'I'm out in the field'... | |
Kefiiri: Pahoittelen junttimaisuuttani, mutta eivätkö erot, joiden havaitsemiseen tarvitaan laadukkaat kaiuttimet, ole rokkihommassa jokseenkin merkityksettömiä? Yhtä pätkää kuuntelin, ja sointi oli vallan ok, juuri semmoinen "keikkasoundi". Edit: muotoilu diplomaattisemmaksi. Varmasti kuulijalle näin onkin. Soittajan mielestä tilanne voi olla toinen. Mutta olihan se tuossa aloitusviestissä, että nyt ollaan nimenomaan viininmaisteluosastolla, puhutaan pienistä (vaan ei silti välttämättä merkityksettömistä) eroista. Ja sit pitää muistaa se, että nää on nimenomaan "soittajan ja vahvistimen välisiä fiilisjuttuja", joista ulkopuolisen on monesti paha sanoakaan mitään. Joku vaan tuntuu paremmalta kuin toinen. Tää oli ennen kaikkea puhtaasta uteliaisuudesta tehty testi kun nyt Anssi halusi testata, mitkä putket hän haluaa koneeseensa. Miksei siis hyödyntäisi tilannetta ja ottaisi samalla parit pätkät talteen - selvisipä niistä jotain tai ei. :) Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! | |
Jucciz: Miksei siis hyödyntäisi tilannetta ja ottaisi samalla parit pätkät talteen - selvisipä niistä jotain tai ei. :) No ehdottomasti näin. Ja soittajan ja vahvarin välinen kemia on toki erittäin tärkeä, perustui se sitten mihin tahansa. En ole musiikin asiantuntija. | |
Jucciz: Varmasti kuulijalle näin onkin. Soittajan mielestä tilanne voi olla toinen. Mutta olihan se tuossa aloitusviestissä, että nyt ollaan nimenomaan viininmaisteluosastolla, puhutaan pienistä (vaan ei silti välttämättä merkityksettömistä) eroista. Ja sit pitää muistaa se, että nää on nimenomaan "soittajan ja vahvistimen välisiä fiilisjuttuja", joista ulkopuolisen on monesti paha sanoakaan mitään. Joku vaan tuntuu paremmalta kuin toinen. Tää oli ennen kaikkea puhtaasta uteliaisuudesta tehty testi kun nyt Anssi halusi testata, mitkä putket hän haluaa koneeseensa. Miksei siis hyödyntäisi tilannetta ja ottaisi samalla parit pätkät talteen - selvisipä niistä jotain tai ei. :) Itse näkisin myös, että tässä on kyse nimenomaan soittajan omista fiiliksistä. Joillekin tällainen on osa harrastusta, eikä siinä ole tarkoituskaan, että teppo tavallinen siellä yleisössä huomaisi jotain. Itse, kun olen 6V6:t todennut parhaiksi putkiksi ja omasta vahvarista löytyy sellaiset, niin tämä on hyvinkin mielenkiintoinen testi. Töissä ei klippejä pysty kuuntelemaan, mutta kotona aion perehtyä noihin paremmin. Hienoa, että viitsitte tehdä tämän. ;) Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks. | AngieRainbow 13.09.2013 15:04:30 (muokattu 13.09.2013 15:06:38) | |
|
Tässä on nyt tovi kotona renkuteltu ja ei voi muuta sanoa, kuin on mulla saundi kohdallaan. Uskomatonta että pääteputket on vuodelta 1958. JJ:n toinen pääteputki meni JMP:stä noin puolen vuoden käytön jälkeen. Onhan tossa saundin lisäksi kestävyydessä ihan pieni ero... Kiitos Jukkikselle taas iltamista ja off topicina kiitän myös jäsentä s0r0666 loistavasta pedaalista. Sopii todella hyvin 5E3:n kaveriksi. What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men. | |
Pahoittelen junttimaisuuttani, mutta eivätkö erot, joiden havaitsemiseen tarvitaan laadukkaat kaiuttimet, ole rokkihommassa jokseenkin merkityksettömiä? Kuuntele näitä joskus läppäriltä, jossa on peukalonpään kokoiset, lähinnä keskiääniä toistavat "kaiuttimet" niin mielesi saattaa muuttua. En juo alkoholia uskonnon takia vaan aivan muun syyn takia. | |
Jucciz: Terve aivan! 2. Tung-Sol 6V6GT black glass, jostain 50-luvun alusta ellei jopa 40-luvun lopulta 3. Sylvania 6V6GTA Black Base, clear glass, luultavasti 70-luvulta 6. Standard Electric 6V6GTY (CBS Hytron:in valmistama) vuodelta '58 Nämä kolme mun mielestä erottuivat edukseen. Jotkut olivat vähän ponnettomampia kuin toiset, ja muutamassa liikaa bassoa. Hieno testi, kiitoksia! Lisää näitä :) - The late bird catches a nap - | |
Tuossa jo aiemmin kävin plussaa painelemassa. Hienoa, että on intoa tehdä ja jakaa näitä testejä. Sama soitto reampattuna, niin ehkä erot tulis vielä paremmin esiin, mutta niin hyvin tää on kuitenkin äänitetty ja soitettu, että vallan hyvä testi on. Lähinnä sitä ekaa pätkää kuuntelin kaikista. Tung-Sol oli mun suosikki. Raytheonissa on jotain oikein kivaa, mutta samalla se on aika ponneton. JJ oli vähiten mun suosikki. Näissä varmaan vaikuttaa melkosesti putkien kuntokin tosin. Kuitenkin tällaset testit auttaa aina osaltaan pikkuhiljaa hahmottaan näitä juttuja. Ainiin, noista erojen merkityksettömyydestä tarvii sanoa, että erot on tietenkin livenä paljon suurempia. Mikki, etunen, muunnokset, pakkaus, kuulijan kajarit.. | AngieRainbow 14.09.2013 01:20:54 (muokattu 14.09.2013 01:21:34) | |
|
Itsekin noita nauhoituksia vähän kuuntelin ja kyllä sen eron siinä soittaessa huomasi paljon selvemmin. Niitä eroja ei oikein pysty kuvailemaan. Ei löydy adjektiivejä. Oma suosikkini siis oli: 6. Standard Electric 6V6GTY (CBS Hytron:in valmistama) vuodelta '58. Nuo ostin koneeseeni siltä seisomalta. Ne eivät olleet kaikista rockimmat/säröisimmät, mutta se saundi lauloi niin, että en ollut ennen kuullut. Tällainen saundihomostelu on kyllä enemmän gay kuin kaksi miestä suutelemassa, mutta jollainhan sitä täytyy itseä hemmotella. Miksi ei siis kitarasaundilla? What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men. | Jucciz 14.09.2013 01:40:12 (muokattu 14.09.2013 01:42:46) | |
|
Kaksi naimisissa olevaa heteromiestä fiilistelemässä eri 6V6-pääteputkia. How gay is that? Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! | « edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|
|
|