Aihe: Kanava Hysteriaa
1 2 3 4
töräytän
13.09.2013 11:50:28 (muokattu 13.09.2013 11:52:23)
Danko: Eikä myöskään se, että kaikki asiat mikittää, tarkoita sitä että niitä pitäisi töräyttää PA:sta - toisinaan ajan esim. snaresta pelkkää kaikua jne. Itse pidän kaiken mikittämistä backupina, että on edes mahdollisuus saada se ukulele erottumaan hevibändin seasta. Kanavia voi pitää kiinni, mutta kesken vedon ei voi lähteä mikittämään lisää.
Olet ihan oikeassa, tietysti näinkin voi varautua.

No hyvä sulle, et sit oo harkinnut pienempään tiskiin siirtymistä?
No kyllä mutta pienissä ei ole kunnolla toimintoja ja ominaisuuksia
lähinn niitä alkaa löytyä vasta 16h mixereistä

Joo ja satuitko se olemaan juuri sinä, joka ehdotti taannoisessa "Tekniikan päivitys liveravintolaan"-keskustelussa koko rahan edestä flyygeliä.
Bingo! Minähän se. Nytkin juuri lähdössä Flyygelikeikalle tanssittamaan,
meitä on mä, solisti ja hanuristi joka soittaa bassotkin.
Kanava tarve on vain 2. Porukkaa n. 200 tanssimassa.
PS. niin ja Smokit päällä tietty.

Jokaisella vastaan tulleella rumpalilla on taas ollut bassari. Tai yhden kerran on tainnut olla matkalaukku, mut kyl mä senkin mikitin. Jos kanavien kanssa tulee tiukkaa, stereokiipparit on yks ensimmäisistä asioista mitkä monotetaan.
Huh... mun rumpali joka soittaa eri bändeissä.. kertoi että veti koko illan ilman bassorumpua, se oli vain siinä näytillä. Kukaan ei huomannut mitään
ei niin soittajat eikä yleisö... joten se siitä tarpeellisuudes... ja mikityksestä

16-kanavaisella tekee hyvin pitkälle, mut tosiaan jos perus-bändikattauksen lisäksi on juurikin kuoroa ynnä muita yllätysnumeroita, niin mielellään pitää ylimääräisiä rännejä vapaana.

Yesss.. 16 miksuttimessa usein on laajennus mahdollisuus adatill +8
sekä vielä midillä/usb toinen mikseri sarjaan jolloin ollaan jo 48 kanavassa
mutta tällaista vetoo nyt on ehkä kerran vuodessa tai 5 vuodessa
stnprkl
13.09.2013 12:04:57
Nii justiinsa.

Meillä ei oo kun se 40 inputtia (siältäen talkback-kanavat käytössä), mut mä oon saanu kohta jo 60 hukattua, ku oon splitannu tiettyjä kanavia eri käyttötarkoituksia varten ja sit mul on se tekniikan puhelinkeskus kans mun bulsassa.
Ehkä olis vaan kuitenkin helpompaa vedellä jollain 16ch Mackiella. Mut mitäpä minä näistä tiiän.
Viltsu audiokantaja
PJS
13.09.2013 12:11:33

töräytän: ...Bingo! Minähän se. Nytkin juuri lähdössä Flyygelikeikalle tanssittamaan,
meitä on mä, solisti ja hanuristi joka soittaa bassotkin.
Kanava tarve on vain 2. Porukkaa n. 200 tanssimassa.
PS. niin ja Smokit päällä tietty.

Huh... mun rumpali joka soittaa eri bändeissä.. kertoi että veti koko illan ilman bassorumpua, se oli vain siinä näytillä. Kukaan ei huomannut mitään
ei niin soittajat eikä yleisö... joten se siitä tarpeellisuudes... ja mikityksestä
....

Ootko muuten tietoinen, että vaikka sun bändi vetää tolla kokoonpanolla ja siinä musassa mitä sä vedät on estetiikka senlainen et ei vaikka se bassorumpu oo suuressa roolissa, ei oo ihan pois suljettu tosiasia et ylivoimaisesti suurin osa bändeistä skulaa musaa jossa on enemmän jannuja kuin 2 ja soitettavan musiikin estetiikkaan kuuluu ne semisti tykimmin jytisevät basarit ja muut nykyajan hienoudet, ja tämä soittajien osaamiseen ja soittotapaan katsomatta. Ei se oo hysteeristä elvistelyä vaan se on sitä että halutaan tehdä asiat kunnolla ja tuottaa yleisölle mahdollisimman miellyttävä kokemus, olipa sit kyseessä rokkiklubilla soittava punk bändi tai tanssilavalla viihdyttävä tanssi/bilebändi...
Skip Zone: Soundcloudissa ja Faceboogiessa! Peace!
Rallattelija
13.09.2013 12:50:23
Tää ei voi olla mitään muuta ku trollolloo juttu.

Mut silti jos ei oikeesti olis käyttöö ku muutamalle hassulle kanavalle niin veikkaisin ettei noita isompia tiskejä edes valmistettaisi kun kukaan tuskin haluaa maksaa niistä täysin turhista kanavista tuhansia ja taas tuhansia euroja. Hyvä jos kysyjä itse pärjää sillä 16ch kattauksella mutta joillekkin muille se voipi olla mahdotonta. itsekin pärjään pää asiassa tolla 16ch aika hyvin mutta ei se loputtomiin riitä.

Itsellänisuurimpia kattauksia mitä on tullu ittelle rokki hommissta vastaan on seuraavanlainen

1-BD
2-BD
3-SN
4-RT
5-RT
6-RT
7-FT
8-FT
9-BASS
10-GT/L
11-GT/R
12-SYNA/L
13-SYNA/R
14-BG/L
15-BG/R
16-VOC LEAD
17-VOC BG
18-VOC BG
19-VOC BG
20-FX RETURN
21-FX RETURN

Jos tossa sitten olis alkanu kikkailemaan niin 24ch tiski ei olis riittäny.
Kuvittelemalla tohon pari juttuu lisää ja kikkailua niin nopeesti alkaa olla aika monta kanavaa lisää.

22-AC G
23-BD 2.MIC
24-BD 2.MIC
25-OH
26-OH
27-HH
28-RIDE
29-SN BOTTOM
30-GT/L 2.MIC
31-GT/R 2.MIC

Vaikka kaikki jätkät ei laulaiskaan niin joskus vaaditaan jokaiselle kuitenkin mikki. kuuden soittajan bändissä tarvitaan viel kaks kanavaa niille.

32-VOC BG
33-VOC BG

Entäs kun tapahtumalla on kaksi juontajaa ja heille tulisi varata langattomille pari kanavaa.

34-JUONTO
35-JUONTO

jos taas ollaan pinehköllä festarivedolla jossa talonseppä tekee lähen kaikki bändit niin kanavien riittäessä vois hyvinkin heitellä vapaisiin kanaviin raiderien perusteella valmiiks esmes pätsiä helpottamaan.

36-AC G 2.
37-PERC
38-PERC
39-SAX
40-TRUMP

Sitten on tietysti vielä lisää FX kamaa räkissä joten

42-FX RETURN
43-FX RETURN

Jollain bändilla on lukenut riderissä ettei missään olosuhteissa saa monitoriin ajaa lytättyä laulua liidi puolelle ja bändissä on kaks liidii:

44-VOC TO MON
45-VOC TO MON

Toivottavasti tiedätte mitä on pilke silmäkulmassa ;)

Toivottavasti kysyjä pääsee tekemään sillä 16ch tiskillä vaikka helsingin juhlaorkesteria. pieni kokoonpanohan se on mutta ei taida edes siihen riittää noi 16ch.
-My opinion can be change but not that fact I'm right-
NeliX4
13.09.2013 14:33:36
Basso DI / mikki ja Synaakin helposti 4 kanavaa.
rintapek
13.09.2013 14:57:15

Rallattelija: Tää ei voi olla mitään muuta ku trollolloo juttu.

Mut silti jos ei oikeesti olis käyttöö ku muutamalle hassulle kanavalle niin veikkaisin ettei noita isompia tiskejä edes valmistettaisi kun kukaan tuskin haluaa maksaa niistä täysin turhista kanavista tuhansia ja taas tuhansia euroja. ..

Näinpä

Itsellänisuurimpia kattauksia mitä on tullu ittelle rokki hommissta vastaan on seuraavanlainen...

Ei mennä noin isolle...
Lähetääs äijät häihin. Neljä äijää ja miksataan lauteilta. Eikä hirveesti hifistellä.

Kaikki laulaa
1-4 voc
5 acg
6-7 ecg = tonelabbi L&R suoraan tiskiin, menis mononakin, mut kun stereoefektit on keksitty
8 b
Sähköpannut menis hätätilassa monona, mut laitetaan kumminkin L&R ja bd ja sn omista ulostuloistaan
9-12 dr
Ai nii. Haittari. Ei tartte kuin häävalsseihin, mut laitetaan ny kumminkin oma kanava. Mut vaan diskantti.
13 acc

Sit tarttee ceedeesoittimen tauko/taustamusaa varten. Vois laittaa stereopaluuseen, mut jotenkin kätsympää on laittaa kanaviin, et näkee, et se on livesoiton aikana varmasti mutella
15-16 cd, koska harvassa ceedeesoittimessa on monoulostulo

Spiikkimikkiä tarvitaan AINA. Vapaana on 14

Kas kummaa. 16- kanavainen on viimeistä ränniä myöten täynnä.

Mitähän se Metsäkedon Martti mahtaa sanoa?
One kind of music only - the good kind
LHU
13.09.2013 15:06:23
töräytän: Martti Metsäkedon oppikirjassa (joka on nyt käännetty mm. Saksaksi ja on vientituotteena a.o. musiikin oppilaitoksiin), niin Bassorumpua ei juurikaan tarvii tanssorkesterissa ollenkaan. Joskus voi tömäyttöö Aksentina.

Sattuneista syistä olen työni puolesta ollut paikoitellen melko paljon tekemisissä tanssibändienkin kanssa ja on pakko myöntää että välillä vetää hiljaiseksi kun kuuntelee joidenkin soittajien "oikeita näkemyksiä" asioiden toimivuudesta.

Tästä Metsäkedon "oppikirjasta" en ollut kuullutkaan aiemmin, tilasin sen äsken kirjastosta joten jo ensi viikolla saan ehkä paremman käsityksen siitä minkälaisessa harhassa suuri osa suomalaisista tanssimuusikoista työtään / harrastustaan harjoittaa.

Perästä kuuluu, palataan asiaan kun sitä taas on.
Täältähän poistellaan viestejä ja kokonaisia keskusteluja aivan mielivaltaisesti!!!
dewil
13.09.2013 15:08:35

Mitä täällä tapahtuu?
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
PJS
13.09.2013 15:09:57

rintapek: Näinpä

Ei mennä noin isolle...
Lähetääs äijät häihin. Neljä äijää ja miksataan lauteilta. Eikä hirveesti hifistellä.

Kaikki laulaa
1-4 voc
5 acg
6-7 ecg = tonelabbi L&R suoraan tiskiin, menis mononakin, mut kun stereoefektit on keksitty
8 b
Sähköpannut menis hätätilassa monona, mut laitetaan kumminkin L&R ja bd ja sn omista ulostuloistaan
9-12 dr
Ai nii. Haittari. Ei tartte kuin häävalsseihin, mut laitetaan ny kumminkin oma kanava. Mut vaan diskantti.
13 acc

Sit tarttee ceedeesoittimen tauko/taustamusaa varten. Vois laittaa stereopaluuseen, mut jotenkin kätsympää on laittaa kanaviin, et näkee, et se on livesoiton aikana varmasti mutella
15-16 cd, koska harvassa ceedeesoittimessa on monoulostulo

Spiikkimikkiä tarvitaan AINA. Vapaana on 14

Kas kummaa. 16- kanavainen on viimeistä ränniä myöten täynnä.

Mitähän se Metsäkedon Martti mahtaa sanoa?

Te vedätte väärin. Smokit päälle ja flyygeli pakettiautoon. Rumpali saa soittaa pelkästään tamburiinia sillä se kuulunee vahvistamattakin.
Skip Zone: Soundcloudissa ja Faceboogiessa! Peace!
Örkinrumilus
13.09.2013 15:18:23
dewil: Mitä täällä tapahtuu?

Pitäskö tähän nyt sitten sanoo että pojat vertailee kanavamääriä ;)?
"Miksei kuulu ääntä?!" "Laita signaalipiuha kiinni mikseriin.."
NeliX4
13.09.2013 15:54:45 (muokattu 13.09.2013 16:13:03)
LHU: Sattuneista syistä olen työni puolesta ollut paikoitellen melko paljon tekemisissä tanssibändienkin kanssa ja on pakko myöntää että välillä vetää hiljaiseksi kun kuuntelee joidenkin soittajien "oikeita näkemyksiä" asioiden toimivuudesta.

Tästä Metsäkedon "oppikirjasta" en ollut kuullutkaan aiemmin, tilasin sen äsken kirjastosta joten jo ensi viikolla saan ehkä paremman käsityksen siitä minkälaisessa harhassa suuri osa suomalaisista tanssimuusikoista työtään / harrastustaan harjoittaa.

Perästä kuuluu, palataan asiaan kun sitä taas on.

Pakko hankkia -> http://riffi.fi/riffi2012_1/Komppia.pdf

Kirja nostaa pöydälle tarkkoja huomioita kentältä, esimerkiksi sen kuinka kaiken bändipohjaisen musiikin miksaus on lipsunut rockmusiikin valtavirtaan. Tästä johtuen miksauksessa korostetaan tanssimusiikin tarpeisiin nähden liikaa esimerkiksi bassaria ja muuta alapäätä. Bassarin mikittäminen ei ole paritanssirytmeissä usein edes tarpeellista vaan setti toistuu luontevimmin overhead-parilla, jopa ilman niitäkin.
...
Koska bändeillä on harvoin matkassa miksaajaa, jäävät balanssit, järkevä lavakuuntelu ja lavan yleisvolyymin kurissa pitäminen soittajien omalle kontolle.
miffe
13.09.2013 20:25:39
Rallattelija: Toivottavasti kysyjä pääsee tekemään sillä 16ch tiskillä vaikka helsingin juhlaorkesteria. pieni kokoonpanohan se on mutta ei taida edes siihen riittää noi 16ch.

Ellen nyt ihan väärin muista, mahtui tuo orkka ihan heittämällä 16 kanavan sisään - juontomikkien kanssa :)
turkulainen
LHU
13.09.2013 23:16:04
töräytän: Kyllä sanoisin että loppupeleissä se Hyvä laulu ja soittotaito ratkaisee, eikä tekniikka.

Tekniikka on oikein käytettynä tukemassa sitä loistavaa lähtösoundia, ei suinkaan tuhoamassa sitä. Tekniikan ansiosta siellä liiterin takimmaisessakin nurkassa se loistava lähtösoundi kuuluu miellyttävästi.

Tiedätkö muuten miksi Beatles lopetti suosionsa huipulla livekeikkojen tekemisen?
Täältähän poistellaan viestejä ja kokonaisia keskusteluja aivan mielivaltaisesti!!!
Rallattelija
14.09.2013 00:08:32
miffe: Ellen nyt ihan väärin muista, mahtui tuo orkka ihan heittämällä 16 kanavan sisään - juontomikkien kanssa :)

Voip olla.. mulla olis sellainen muistikuva että tarttee muutaman enemmän mutta ei siis mitenkään miljuunia kanavia. en pane hanttiin sulle ku en oo varma.
-My opinion can be change but not that fact I'm right-
stnprkl
14.09.2013 11:50:17
Niin kauan kun pysytään alle 48:n kanavan ni kaikki on ok, paitsi tietty sinffikset ja muut erikoisasiat on luku erikseen.
Mun päähän nyt vaan ei mahdu se et miksi pitäis tieten tahtoen pyrkiä mahdollisimman vähään, joka ikiselle mikille on mietitty tarkoitus ja sitä käytetään tai ei.
"kyllä se soundi lähtee soittajista eikä mikeistä'"-paskanjauhanta kuuluu jollekkin muulle foorumille mun mielestä.
Tänäänkin riipastiin taas se 40 kanavaa nippuun puolessa ajassa 20:n minuutin vaihtoajasta ja joka ikiselle kanavalle niistä on funktio.
Jos joku pärjää bigbandin alta 12 kanavan ni kaikki kunnia hänelle, mut tuskin tekee samaa stadionilla.
Tällä keskustelufoorumilla on niin monennäköistä jamppaa niin monesta eri lähtökohdasta ja niin erilaisilla tähtäimillä eli tää kyseinen otsikko ei oikeen nyt niinku toimi. Ehkä tanssimusapalstalla lähtis paremmin.
Osa hahmoista on sitä mieltä et 12 kanavaa riittää mihin vaan ja mulla on itsellä ollu viimesen reilun vuoden aikana ainakin neljä kertaa yli 100 kanavainen produktio työstössä ja ihan joka päiväisiin hommiin se 40 on aika standardi. Ja tää ei siis oo mitään keulimista vaan tahdoin nyt tuoda tänkin puolen esiin.
Viltsu audiokantaja
Pauli Lappalainen
14.09.2013 13:43:43 (muokattu 14.09.2013 13:45:57)
Eilen mentiin 36 kanavavalla eikä ollut kuin 4 laulua, 3ch rummut ja sitten loput kahden sekalaisen puhallinsoittokuntaorkesterin osille.

Jos olisi kaikki mikitetty omillaan , niin yli sadan oltaisiin päästy. Nytkin oli y-johtoa ja jos jonkinlaista porukkamikitystä.

Hauska monitorointi toive tuli eräältä soittajalta: "Vähän koko bändiä"
Esp
14.09.2013 14:27:43

Mä jotenkin luulin, että tää topic olisi Def Leppardista, mutta viihdyttävähän tämä näinkin on.

Erilaisissa musiikkityyleissä on erilainen estetiikka, tämän ollessa ihmisille epäselvää syntyy tämänkaltaisia topiceja ja kitinää keikkapaikoilla. Jos tämä on vaikeaa käsittää, on ehkä syytä pysytellä siinä omassa genressään...
Täh?!?
Jaava
14.09.2013 14:48:02
Aina se bändi ei ole lavalla näkyvillä ja kuuluvilla. Teatterissa bändi voi olla missä vaan hevontuutissa, jollon on vähän pakko mikittää ihan kaikki. Pienimuotoista opiskelijamusikaalihommaa tehdessä meillä kuluu noin 32 kanavaa plusmiinus muutama.
Silloin ymmärsin, että kansan suurin riemu on saada huutaa yhdessä eikä ole paljon väliä sillä, minkä vuoksi huudetaan, vaan huutaessaan muiden kanssa jokainen tuntee itsensä väkeväksi ja asian, jonka vuoksi huutaa, ainoaksi oikeaksi asiaksi. - M. Waltari
Kallekorvola
14.09.2013 15:21:57 (muokattu 14.09.2013 15:22:13)
Nå mut hei jos Metsäketo sanoo, et kolmella mikillä pärjää ja soundi lähtee sormista, niin sit Viltsu ja muut ammatinharjoittajat on vaan väärässä. Simppeliä.

(huutonaurua)

Onneks mä lähen nyt viikon lomalle Metsäkedon oppien ulottumattomiin.
www.5by5.fi
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)