Aihe: Aura Audio
1 2 3 4 512 13 14 15 16 17 18 19
Einherjar
10.09.2013 16:10:57
miffe: Te kaks jätkää pälätätte nyt jo vuosia saatavilla olleista ratkaisuista. Technomad valmistaa joka säälle sopivia kaiuttimia, ja useampi (mm. d&b, Kling & Freitag, Peavey) toimittaa sääsuojattuja versioita. Lisäksi on olemassa täysin veden alle asennettavia (ajattele vaikka uima-altaita) kailottimia.

Ja oli itseasiassa joku Hollantilainen tjsp. firma, joka rakenti kaiuttimensa flightcasen tyyliin. Ei nyt nimi tule mieleen, mutta semmosia sinisiä tötteröitä olivat.
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
miffe
10.09.2013 16:25:16
Einherjar: Ja oli itseasiassa joku Hollantilainen tjsp. firma, joka rakenti kaiuttimensa flightcasen tyyliin. Ei nyt nimi tule mieleen, mutta semmosia sinisiä tötteröitä olivat.

Mulle tulee mieleen Stage Accompany.
turkulainen
Einherjar
10.09.2013 16:32:07 (muokattu 10.09.2013 16:34:22)
miffe: Mulle tulee mieleen Stage Accompany.

Juu. Sitä olin tulossa tänne kirjaamaan muistettuani.
http://www.wikizic.org/1-045-045550-Stage-Accompany-Blue-Box-25.jpg

edit: Niin tämähän nyt ei milläänlailla Aura audioon liity enää...
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
Pauli Lappalainen
10.09.2013 17:49:22
miffe: Mulle tulee mieleen Stage Accompany.

Taisivat investoida useamman miljoonadollaria nauhadiskanttinsa kehittelyyn ja rakensivat suljettuja systeejejä joissa prossu/vahvistimet olivat kimpassa ja kytkimillä/ohjelmallisesti konffattiin kaappisetin mukaan.

Eivät vaan käyneet suomessa oikein kaupaksi
NeliX4
10.09.2013 17:52:54
Ainakin vehje on infernaalisen ruma.
Pauli Lappalainen
10.09.2013 17:54:49
NeliX4: Ainakin vehje on infernaalisen ruma.

http://www.stageaccompany.com/index.html

Lisää rumuutta
musamies
10.09.2013 19:29:56
Niq: Let me get this straight: sä siis haluat edullisen ja pienikokoisen, kiippariständiin kiinnitettävän, hyväsaundisen PA:n, joka olisi tehty filmivanerista(!), joka on ensinnäkin helkutin kallis materiaali nykyään (yhden kunnon kaiuttimen vaneriosiin menee jo helposti satanen), sekä myös todella raskas. Ja tätä ohjattaisiin jollain keskusyksiköllä, joka on päätevahvistimia pienempi?

Osta pari pikkuaktiiviämyriä ja tunge se iPad-mackie niihin kiinni. Ainoa, mitä menetät, on vanerikotelot.

Mä juuri tulin vanerirakentamasta kun olen tehnyt pickuppiin aika huikean ja aivan saakelin vahvan vanerisen peräosa, jolla voi kuljetella vaikka niitä vaneriämyreitä... On takuulla sellainen ettei tule heti toista vastaan. Kestää mm. kävellä katolla.

Mun mielestä ainakin subbarin voisi tehdä kunnon filmivanerista ja siitä saa myös tarpeeksi vahvan, jotta ei rupea rakenne antamaan periksi kovemmillakaan tehoilla.

Tavalliset päätevahvistimet on muuten hyviä vaan pienissä touhuissa ne tulee kätevyyden takia korvattua aktiivikaiuttimilla. Ei ole kuin pari päivää aikaa kun kuulostelin, että pienet muoviset aktiivi FBT:t kaipaa huoltoa.

Hitsauskoneet joissa oli muuntaja on saatu muutettua kompaktiin muotoon. Mielestäni päätevahvistimelle ja kaiutinprosessorille voidaan tehdä sama.

Tuumin, että niin pientä kunnollista PA:ta en ole vielä nähnyt, jonka voisi pienimmillään laittaa vaikka kiipparijalustaan ja eri palasia yhdistelemällä siitä voisi rakennelle isompiakin järjestelmiä. Onhan toki jossain HK Elements tyylisessä systeemissä mukana vähän sitä ideaa mitä ajan takaa.

Yksi asia minkä itse tekisin erilailla, suunnittelisin pienen subbarin joka menee oikeasti alas silläkin uhalla ettei se ole halpa eikä soi kauhean kovaa. Tehokkaat ja pieneen tilaan typistetyt päätteet auttaisi osaltaan asiassa.
eetuss
11.09.2013 12:25:44

tuotsi: Kyllähän noita pieniäkin kunnollisia pönttöjä löytyy, mm Lakun 5xt menee kiinni mikkiständiin ja painaa 3.5kg. Skaalautuu vähän isompaankin käyttöön SB15m subin kanssa joka on sekin melko näppärän kokoinen ja hyväsaundinen. D&B:n 4S painaa kilon ja on IP34 luokiteltu, saman sarjan subit taitavat olla juuri sitä kuuluisaa vesivaneria? (marine plywood) ja myös saatavissa IP34. Hintaahan näillä on, varsinkin päätteiden kanssa. Mutta kyllä pieniä kaiuttimia tehdään myös Behringer-RCF skaalan ulkopuolella...

http://www.l-acoustics.com/products-5xt-120.html
http://www.l-acoustics.com/products-sb15m-subwoofer-121.html
http://www.dbaudio.com/

Niin ja Martin Audio DD6. Rikoin omistani tuotetakuun ja vaihdoin M10-kierteet että saapi mikkitelineen nokkaan. Tuolle kun löytyisi sopiva subutin, olisin onnellinen.

Sori OT
- Thank you for your reply, and please understand any frustrations are not directed at you.
NeliX4
11.09.2013 23:03:50
AuraAudio c5 tahi a6 ;)
zouwi
12.09.2013 00:58:41
tuotsi: Kyllähän noita pieniäkin kunnollisia pönttöjä löytyy, mm Lakun 5xt menee kiinni mikkiständiin ja painaa 3.5kg. Skaalautuu vähän isompaankin käyttöön SB15m subin kanssa joka on sekin melko näppärän kokoinen ja hyväsaundinen. D&B:n 4S painaa kilon ja on IP34 luokiteltu, saman sarjan subit taitavat olla juuri sitä kuuluisaa vesivaneria? (marine plywood) ja myös saatavissa IP34. Hintaahan näillä on, varsinkin päätteiden kanssa. Mutta kyllä pieniä kaiuttimia tehdään myös Behringer-RCF skaalan ulkopuolella...

http://www.l-acoustics.com/products-5xt-120.html
http://www.l-acoustics.com/products-sb15m-subwoofer-121.html
http://www.dbaudio.com/

Täältä lisä-ääni 5XT:lle. LA4 nyt ei sinällään ole mikään kompaktin rakenteen riemuvoitto mut sen voi sijoittaa johonkin syrjään. Tai selkäreppuun, ihan itestä kiinni. Ite oon noita tökkinyt Kilo:jen kanssa menemään johtuen sekä siitä että kilo on pienempi ja että sb15m:ää ei satu varastolta löytymään. SB15P:n kanssa testaillessa totesin että tykkään enemmän tosta Kilosta, ei tietty tuu niin alas mutta subi tulee paremmin ylös ja toimii silleen tosi kivasti yhteen. Ja soi niin lujaa että pelottaa.
miffe
12.09.2013 12:16:37
zouwi: SB15P:n kanssa testaillessa totesin että tykkään enemmän tosta Kilosta, ei tietty tuu niin alas mutta subi tulee paremmin ylös ja toimii silleen tosi kivasti yhteen. Ja soi niin lujaa että pelottaa.

Joo, paitsi että Kilo ja subwoofer eivät mahdu samaan virkkeeseen kuin ehkä sivulauseessa.
turkulainen
zouwi
12.09.2013 16:55:33
miffe: Joo, paitsi että Kilo ja subwoofer eivät mahdu samaan virkkeeseen kuin ehkä sivulauseessa.

Tarkennetaan sitten että low-end extension eli alakerran jatke. Oli mikä hyvänsä, toi pari soi silti lujaa ja hyvin, miinuksena tosin vasteen loppuminen 50-60Hz alueelle. Toisaalta jos ton kokosista paketeista olettaa saavan vielä alle 50Hz alueen jotain painetta ulos niin kannattanee suorittaa muutamaan otteeseen reality-checkkiä.
NeliX4
13.09.2013 13:01:05
zouwi: Tarkennetaan sitten että low-end extension eli alakerran jatke. Oli mikä hyvänsä ...., miinuksena tosin vasteen loppuminen ... alueelle. Toisaalta jos ton kokosista paketeista olettaa saavan vielä alle ... alueen jotain painetta ulos niin kannattanee suorittaa muutamaan otteeseen reality-checkkiä.

Hihihi. Alakerran jatke, mut ei tuu painetta.
RautiSa
17.09.2013 00:14:54

NeliX4: Hihihi. Alakerran jatke, mut ei tuu painetta.

Mut onhan meillä XD12, joka potkasee ja menee aika tarkkaan yhtä alas ku perus 18" refleksisubit :)
zouwi
17.09.2013 15:47:04
XD12 ajelu LA4:llä ei taida ihan onnistua ja se on silti tuplasti isompi kun mitä yks Kilo on.. Ei sikäli että hyvä subbanen se ehdottomasti on, noiden 5XT:iden kanssa vaan oma valinta on jotain muuta.
RautiSa
17.09.2013 20:48:56

zouwi: XD12 ajelu LA4:llä ei taida ihan onnistua ja se on silti tuplasti isompi kun mitä yks Kilo on..

Sitä varten onkin D3k. Kompromisseja kompromisseja, pienempi koko vai alemmas ulottuva toisto (ja extrana nopeutta ja tarkkuutta). Kiloa tosin tarvii aika paljon enemmän että pääsee edes tolla yli 50hz alueella samalle tasolle äänenpaineen kanssa. Ainakin mun kokemuksien perusteella. Tiedä sitten.
zouwi
18.09.2013 14:37:45
RautiSa: Sitä varten onkin D3k. Kompromisseja kompromisseja, pienempi koko vai alemmas ulottuva toisto (ja extrana nopeutta ja tarkkuutta). Kiloa tosin tarvii aika paljon enemmän että pääsee edes tolla yli 50hz alueella samalle tasolle äänenpaineen kanssa. Ainakin mun kokemuksien perusteella. Tiedä sitten.

Kompromissejähän koko ala on.. Jos lähtökohta on mahdollisimman kompakti niin ite tosiaan lähden tolla 5xt+kilo setillä miettimään. Sit jos ruvetaan pyytämään lisää painetta niin ollaankin taas vähän erilaisten kysymysten äärellä, samalta valmistajalta 108P + sb15P on kanssa hyvä parivaljakko.

Ihan omassa omistuksessa on Nexo PS15 pari ja alakertoina Auralta i12subit, kovasti oon miettinyt että pitäisi hankkia toiset samanlaiset suppaset kavereiksi.. Ellei sit joku halua ostaa noita ja tarjota xd12:sta vaihdossa. Näissä kompromisseissa - etenkin jos omistaa ite kamaa eikä firma - budjetti astuu aina kuvioon mutta ainakin ite oon sitä mieltä että subbasia Aura ainakin osaa valmistaa. Tuo 5xt jorina oli ainakin itsellä lähinnä vastausta siihen kun toivottiin mahdollisimman kompaktia settiä. Perus rokki-PA:ksi sit valkataan siihen paremmin sopivat välineet.
Terttu
27.09.2013 21:49:38

"kuinka moni ihminen yleisöstä on lähtenyt keikalta hyräillen bassarisoundia..?"
NeliX4
28.09.2013 11:28:13
Onhan se tietty yks vaihtoehto huudella, että laitemerkki on huono, ja iskeä hanskat tiskiin.

Toinen vaihtoehto olis soittaa laitteet paikalle toimittaneelle firmalle ja rakentavasti kysellä, että mikä buugie ja iskeä faktat pöytään.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)