Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kotisoittelu mikserin läpi?
1
RaskasMielinen
05.09.2013 22:03:36
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Motivaationi sähkökitaran rämpyttämiseen on ollut viime aikoina hieman hukassa koska ei ole mitään bändikuviota ja jamitusseuraakin vain harvoin.
 
Menin sitten ostamaan halvan rumpukoneen ja toivo heräsi: alkaiskohan tämä homma taas kiinnostamaan entiseen malliin:) Laulaa osaan vielä huonommin kuin soittaa mutta hommasin kuitenkin laulumikrofonin - ja myös mikserin (Soundgraft EPM8, eli siis 8-kanvainen, joista 2 stereokanavaa). Löin laulumikin ja rumpukoneen kiinni mikseriin, kummankin siis omaan kanavaansa, ja mikserin kiinni Behringerin B2030A -aktiivikaiutin/studiomonitoripariin.
 
Sitten keksin että käyttämissäni Kochin keinokuormissahan (Loadbox II) on kaiutinsimuloidut balansoidut linjaulostulot. Siispä ei muuta kuin Dual Rectifier kiinni Kochiin, joka puolestaan kiinni mikseriin, josta puolestaan ääni ulos Behkuihin. Jesh! Nyt saan kitaran, laulun ja rumpukoneen haluaamaani balanssiin paitsi äänenvoimakuuden (mikserin kanavakohtainen volume - sekä myös gain) niin myös taajuusalueiden osalta (mikserin kanavakohtainen EQ). Lisäksi on kuulokeliitäntäkin (Kochin boxeissakin tosin on). Niin ja digiraiturinkin (ZOOM 4H) saa kiinni. Lisäksi kiinni saa vaikka läppärin ja siitä jos jonkinlaista rallia ja taustanauhaa (mikserin kanavista kaksi on siis stereokanavia, joista toisessa on em. rumpukone).
 
Äsken hoksasin että myös mun bassovahvistimessa on kaiutinsimuloitu balansoitu linjaulostulo.. Hieman tosin hirvittää sen kytkeminen, kun pelkään että meneekö nuo behkut paskaksi viimeistään 5-kielisellä bassolla vaikka laittaisin niiden passolimitterin täysille (oliko -6 db). Ainahan voi rajoittaa alimpia taajuuksia myös mikserin EQ:sta mutta ylivarovaisuus tuskin tuottaa haluttua soundia..
 
Saishan tuohon vielä vaikka toisen kitarankin ja kiipparin - ja jos ostaa usemapikanavaisen mikserin, niin vaikka mitä. Sitten ei muuta kuin kutsumaan porukkaa jameille.. vai..?
 
Paitsi että kysyn tuosta basson kytkemisestä, niin: onko tässä mun touhussa yhtään mitään järkeä?! Meneekö noine studiomonitoreineen jo liian kliiniksi (tosin väitän puukorvineni ainakin Kochin kaiutinsimulointeja melko hyviksi).
 
Rumpukoneen bassoihin kaipaisin lisää jytyä. Kyseessä 20 m2 tila. Järeämmät Behkut (B2031A) ja/vai subbari vai oikeat PA-kaapit (ja ehkä vielä se subbari)? Onko varsinaisten PA-kaiutinten soundi läheltä (paljonkin) suttuisempi kuin studiomonitorien? Kyse on siis kotistudiosta ja soittelutilasta mutta toisaalta haaveena olisi joskus raahata noi kamat vielä jonkun yleisönkin eteen.
 
Vielä sellainen (varmasti tyhmäkin) kysymys, että onko väliä mitä ohmimäärää syötän kitaravahvistimesta tuohon mikseriin ja siitä niihin behkuihin? Kaikissa kitaravahvistimissani (järeitä putkinuppeja) on impedassikytkimissä 4,8 ja 16 ohmia. Koch Loadboxin impedanssi on aina kiinteä mutta multa löytyy boxit jokaiselle em. impedanssille. Pitäisikö mun itse asiassa soittaa ne bassotkin tällä mikserikeskeisellä setupilla juuri kitaravahvistimen (siis nimen omaan pelkän nupin) läpi siihen Loadboxiin?
 
ReBeat
05.09.2013 22:21:19
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

RaskasMielinen: Vielä sellainen (varmasti tyhmäkin) kysymys, että onko väliä mitä ohmimäärää syötän kitaravahvistimesta tuohon mikseriin ja siitä niihin behkuihin?
 
No säähän et syötä sitä mikseriin vaan siihen Kochiin, jos käsitin oikein. Eli valkkaat muovikassista esim. 8-ohmisen Kochin sillon kun otat vahvistimesta 8-ohm ulostulosta matskua. Kaikki on sillon OK. Kochien line outeista se kama sitten lähtee kuitenkin aina samanlaisena, mikserin inputtiin sopivana.
 
Pitäisikö mun itse asiassa soittaa ne bassotkin tällä mikserikeskeisellä setupilla juuri kitaravahvistimen (siis nimen omaan pelkän nupin) läpi siihen Loadboxiin?
 
Kannattaa kokeilla. Voi saada varsinkin käyttökelpoista särösoundia mukaan miksauksiin. Toisaalta, jos haluat kunnolla puhdasta matalaa potkua mitä siitä bassosta lähtee, niin bassovahvistimen line-outin kautta noi matalat taajuudet pysyy luultavasti paremmin mukana matkassa.
 
RaskasMielinen
05.09.2013 23:08:14 (muokattu 05.09.2013 23:10:35)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ReBeat: No säähän et syötä sitä mikseriin vaan siihen Kochiin, jos käsitin oikein. Eli valkkaat muovikassista esim. 8-ohmisen Kochin sillon kun otat vahvistimesta 8-ohm ulostulosta matskua. Kaikki on sillon OK. Kochien line outeista se kama sitten lähtee kuitenkin aina samanlaisena, mikserin inputtiin sopivana.
 
Joo siis tottakai nupille valitun imbedanssin ja keinokuorman/loadboxin impedanssin on hyvä mätsätä. Mulla on 4, 8 ja 16 ohmisia kitarakaappeja - joita en siis käytä tässä mikserikeskeisessä setupissa - ja siksi olen hankinut erilliset keinokuormat/loadboxit jokaiselle em. impedanssille. Tarkoitin kysymykselläni, että kun kerran voin valita, niin minkä impedanssin (ja sitä vastavaan keinokuorman) valitse vahvistimesta?! Kun lähtö on balansoitu ja kun kyseessä on aktiivikaiutin, niin onko sillä mitään väliä a) kaiutinten tuottamaan äänenpaineeseen (db) b) soundiin? Tosin toki tuiottelen mikserin ledejä, että milloin alkaa vilkkua punaista (ja soundi kuulostaa mössölle). Eli enhän mä saa tollaisiin pikkukaiuttimiin kuitenkaan tungettua koko sitä höökää mitä 100 watin putkinupista saan pumpattua mikserille (sitä en ole vielä ehtinyt kaivamaan mitä rajoittimia sielläkin mahdollisesti on).
 
Kannattaa kokeilla. Voi saada varsinkin käyttökelpoista särösoundia mukaan miksauksiin. Toisaalta, jos haluat kunnolla puhdasta matalaa potkua mitä siitä bassosta lähtee, niin bassovahvistimen line-outin kautta noi matalat taajuudet pysyy luultavasti paremmin mukana matkassa.
 
Täytyypä siis kokeilla, multa noita high gain -kitaranuppeja löytyy muutamia...:) BTW, sekä basson että myös kitaran kanssa: laitanko vahvistimen EQ:n neutraalille (joka potikka keskiasentoon) ja equtan sitten nimenomaan vain mikserin EQ:sta?!!
 
ReBeat
06.09.2013 00:59:25
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

RaskasMielinen: Tarkoitin kysymykselläni, että kun kerran voin valita, niin minkä impedanssin (ja sitä vastavaan keinokuorman) valitse vahvistimesta?! Kun lähtö on balansoitu ja kun kyseessä on aktiivikaiutin, niin onko sillä mitään väliä a) kaiutinten tuottamaan äänenpaineeseen (db) b) soundiin?
 
Ei siinä pitäis mitään valtavia eroja tulla soundiin. Kyllä siinä siis jollain oskilloskoopilla varmaan pystyttäis havaitsemaan soundieroja eri ohmeilla, mutta kyllä ne eri lähdöt vahvareissa rakennetaan niin että ne kuulostais keskenään samalta. Ja lopulliseen volumeteho-hommaan noilla ohmeilla ei ole varsinkaan tossa tilanteessa mitään merkitystä. Normaalistikin putkivahvistimista lähtee tehoa kutakuinkin saman verran kaikkiin eri ohmisiin ulostuloihin. Sitten kun sulla on välissä vielä se Koch, josta otetaan linjatasoista signaalia, niin saatavaan loppuvolumeen vaikuttaa enää se että missä asennossa sun mikserin liu'ut on ja onko sulla mikserin perässä 10 watin aktiivikaiuttimet vai seittemän kilowattiset PA-kamat. Kochissa ei näytä olevan mitään level-säätöä sille linjatasoiselle ulostulolle, joten mikseristä sitten säädetään se "imuvoimakkuus" ja päätevahvistimesta tai aktiivikaapeista vielä lopullinen vahvistus.
 
Täytyypä siis kokeilla, multa noita high gain -kitaranuppeja löytyy muutamia...:) BTW, sekä basson että myös kitaran kanssa: laitanko vahvistimen EQ:n neutraalille (joka potikka keskiasentoon) ja equtan sitten nimenomaan vain mikserin EQ:sta?!!
 
Mä lähtisin liikkeelle toisin päin. Eli vahvistimesta mahdollisimman valmista soundia, mahdollisimman lujaa Kochiin.... ja mikseristä eq:ta perään vain jos tarvii.
 
hallu
06.09.2013 01:16:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä en osaa sanoa noihin kytkentäjutskiin oikein juuta enkä jaata, mutta periaatteessahan koko bändin voi kytkeä siihen mikseriin ja itse olen jotain tuontapaista joskus kaverin treenikämpillä kokeillutkin kun en viitsinyt omaa vahvaria roudata paikalle niin tökkäsin pelkästään Koch pedaltonen kaiutin simuloidusta lähdötä letkun mikseriin ja kyllä se mielestäni ihan hyvin toimi.
 
Tota noin nuo sinun behkuthan on studiomonitoreja? tuli mieleen, että nehän lienee melko suuntaavat eli varsinainen pa-kaappi/kaapit voisi toimia paremmin useammalle soittajalle kuunteluna vallankin jos meinaat vielä yleisön eteen niin voisi olla ihan perusteltu hankinta. Eihän aktiiviset pa-kaiuttimetkaan nyt ihan järkyttävän hintaisia ole... ainakaan ne maltillisemman kokoiset.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
RaskasMielinen
06.09.2013 01:48:10
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tota noin nuo sinun behkuthan on studiomonitoreja? tuli mieleen, että nehän lienee melko suuntaavat eli varsinainen pa-kaappi/kaapit voisi toimia paremmin useammalle soittajalle kuunteluna vallankin jos meinaat vielä yleisön eteen niin voisi olla ihan perusteltu hankinta. Eihän aktiiviset pa-kaiuttimetkaan nyt ihan järkyttävän hintaisia ole... ainakaan ne maltillisemman kokoiset.
 
Varsinaisia PA-kaappeja (käytettynä noin 500 € parilta) olenkin tässä katsellut ja kuolannut:D Olen vain jäänyt kaiken lukemani perusteella siihen käsitykseen, että ääni ei ole yhtä hyvä kuin mitä se on studiomonitorointiin tarkoitetuilla tötteröillä, etenkin kun tällä hetkellä soittelen se rumpukone kaverinani pienessä tilassa ja etenkin öisin varsin hiljaisella volalla???!
 
Lisäksi suuntaavuudessa on se etu, että olen saanut laulumikin (ja myös kitaramikkien) kierron nyt melko lailla hallintaan kun sijoitin ne studiomonitorini taakse sivuille ja vielä suunnattuina vinosti eteen. Ei siis kierrä ja tilan pienuudesta johtuen kuulen itsekin "lauluni" ainakin kohtuullisesti. Toisaalta olishan se kiva jos olisi sellaiset kamat, että ne voisi roudata jotain jameja varten vaikka tohon pihalle - iihhana naapurisopu...;D
 
RaskasMielinen
07.09.2013 10:14:29 (muokattu 07.09.2013 10:14:57)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joitain vastauksia ja kommentteja on jo tullutkin - kiitos niistä:)
 
Edelleen kuitenkin kaipailisin kommentteja tuohon kaiutinpolitiikkaan. Joo tää on kitarakamapalsta joo mutta moni täällä touhuilee myös PA-kamojen kanssa ja myös sitä kitaraa on tarkoitus soittaa niiden läpi - mutta siis kokoonpanon pitäisi sopia myös kokonaisuuteen eli kitaran lisäksi myös basso sekä laulu, rumpukone ja ehkä kiipparikin. Pitäisi siis toimia pienessäkin tilassa ja pienemmälläkin volumella.
 
Jos siis hankin vaikka aktiivi PA-ämyrit (vaikka RFC Art -sarjaa), niin minkäkokoisilla bassoelementeillä? En nimittäin välttämättä haluaisi heti ostaa myös erillistä subbaria.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «