Aihe: Vähän käytetty Landola c-21 80-luvun puolivälistä
1
saina
05.09.2013 08:55:41
Olen vasta aloittelemassa kitaraharrastusta ja kysyisinkin mitä otsikossa olevasta kitarasta kannattaa maksaa? Tällä hetkellä kitarassa 2 teräskieltä, mitä niiden vaihtaminen nailonisiksi mahdollisesti maksaa?
Chemo
05.09.2013 18:43:07 (muokattu 05.09.2013 18:46:47)

Pikainen Googlaus löytää Landolan listahinnaston vuodelta 2008, jolloin kyseisen mallin ovh on ollut pari sataa: http://www.landola.fi/brochures/01.09.2008%20Retail%20pricelist.pdf

Tuosta hinnasta lienee lähtenyt kauppaa tehdessä jotain pois. Sitten vielä voi miinustaa jonkun verran siitä että kitara on käytetty, ja vielä sitten tarvittaessa jos se on saanut osumaa tms. Hyvälaatuinen setti naikkarin kieliä maksaa plus miinus kympin (ja uudessa kitarassahan on kielet, eli tämäkin laskee arvoa). Tämän hintaluokan kitaroille tehdään harvemmin mitään isompia paranteluja, edes satulan tai tallan vaihtoa, saati mitään brassi-ruusupuun vaihtoja runkoon. Toki voi kysäistä onko mitään osia vaihdettu, jos myyjä ei itse hoksaa kertoa.

Sanoisin tältä pohjalta että alle satasen peli olisi kyseessä. Seitsemää kymppiä ehkä tarjoaisin itse, ja olisin valmis neuvottelemaan hinnan yhdeksään kymppiin. Jos kitara siis ylipäätään miellyttää sinua. Nythän et voi tietää siitä miltä se tuntuu soittaa.

Ja vielä. Kannattaa myös huomioida, että kitaraa saattaa joutua säätämään koska kitarassa on ollut teräskielet. Niiden jännitys on todella paljon suurempi kuin nylonien. Purkuoikeus olisi syytä vaatia kaupan ehdoksi, jos et saakaan sitä soittokuntoon. (Muok: Vai olivatko muut kielet kuitenkin olemassa, ja nylonia? Onko kitarassa pidetty täyttä teräskielisettiä?)

....Tai sitten voit katsoa muita vaihtoehtoja.
Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän.
mpekkanen
05.09.2013 19:55:52
Itsellä on -82 ostettu Landolan C-21 ja se maksoi silloin hieman alle 300 markkaa. Jos ottaa huomioon ,että nylon kielisessä kitarassa on joku pitänyt teräskieliä niin voi olla että koko soitin on ihan soittokelvoton. Teräskielissä on nylon kieliä paljon kovempi jännitys=eli kaula voi olla vääntynyt.
Itsellä ei ole siinä soittimessa ollut koskaan teräskieliä mutta ajan saatossa talla on noussut siitä kannesta ja lähtenyt melkein irti liimauksista. Olen sen itse vähän tökerösti liimannut uudestaan takaisin. Soitin ei kuitenkaan ole enää ihan täysin soittokunnossa.
Kun tämä on itselle kaikista ensimmäinen kitara niin siksi se vielä tunnesyistä löytyy nurkasta. Kauhean hyvä soitin se ei kyllä muuten ole ja jos olisin tuollaista nyt ostamassa niin en kyllä siitä paria kymppiä enempää maksaisi, edes ehjästä.

Voihan tietysti olla ,että pari vuotta uudemmat mallit olisivat hieman parempia. Niin paljoa parempia ne tuskin kuitenkaan ovat ,että se paljoa siinä hinnassa näkyisi.

Aika moni on pilannut nylonkielisen kitaran sillä että on laittanut teräskielet kolmen paksuimman kielen tilalle kun ei ole tajuttu asiaa. Kun näin on sitten pitkään pidetty/säilytetty soitinta niin se vetää kaulan kieroksi kun kaulan toiselle puolelle kohdistuu enemmän vetoa/jännitystä.
Lisäksi teräskielien laittaminen nylonkieliseen kertoo siitä ettei omistaja osaa sillä soittaa tai edes virittää soitinta. Teräskielisissä akustisissa ei mene talla koskaa suoraan niinkuin se menee nylonkielisessä. Tällöin matalat teräskielet eivät soi vireisesti jos ne on laitettu nylonkieliseen.--->Kitaraa ei voi siis virittää kunnolla niin että nauhat olisivat "oikeilla" paikoilla jos osa kielistä on siis korvattu teräskielillä.

Jos soitin on ollut 30 vuotta huonosti viritettynä ja vääränlaisilla kielillä niin koko peli voi olla täysin soittokelvoton.
Soitinkorjaajalle kun tämmöisen vie ja maksaa 30-50 euroa tunti siitä kaulan oikaisusta ja muusta mahdollisesta niin voin sanoa jo näkemättä ,että ei kannata.

Samanlaisia ,tai parempia, akustisia saa käytettynä alle 50 eurolla muusikoiden torilta ja tori.fistä.

Uudet kielet maksaa jo kympin verran nylonkieliseen, että kannattaa miettiä onko se kielten osto jo tähän kenties ihan turha ostos.
maxtheman
05.09.2013 20:29:34
Max
saina
11.09.2013 09:15:48
Kiitos vastauksista, pitää vielä miettiä. 65e oli myyjän pyynti. Tuo kaulan vääntyminen on tietysti mahollinen vähästä käytöstä huolimatta, en tiedä osaako sitä itse tsekata.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)