Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Putki ja transistorivahvistimien eroista.
1 2 3 4 5 6 7
yanera
04.09.2013 13:38:59 (muokattu 04.09.2013 13:43:44)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen soittanut viimeiset 8 vuotta mesan putki combolla, kunnes eräänä päivänä päätin myydä sen. No tarvitsin hieman käteistä. Ja tärkein pointti.. Sitä ei tehnyt mieli ottaa mukaankeikoille, kun oli sen verran arvokas peli, että jos joku olisi sen kähveltänyt tai muuten vaan halunut sen rikkoa, niin siinäpä olisi tullut iso taloudellinen menetys.
 
Nykyään soitan trankku vehkeillä. Tosin mesa/boogien kaapin läpi. Olen huomannut, että trankusta saa yllättävän hyvän soundin irti soiottamalla sitä laadukkaan kaapin läpi, sekä hyvällä kitaralla. Kuten (fenderin american stratoilla ym)
 
95% soitan säröllä.
 
No joo nyt mulla alkoi solid-state kausi. Mielestäni nämä uudenpolven trankkuvehkeet ovat aika laadukkaita pelejä.
 
Tällä hetkellä soitan Randalilla ja marshalin mg sarjalaisella. Tyytyväinen olen ollut.
 
Viime keikalla meillä oli molemilla kitaristeilla marsun trankut isojen kaappien läpi mikitettynä. Meidän jälkeen soitti toinen bändi samojen kaappien läpi putki marsuilla. Yleisössä tuskin kukaan asiaan perehtymätön kiinnitti asiaan mitään huomioita.
 
Tässä hyvä pätkä putkivehkeen ja trankun eroista
 
http://www.youtube.com/watch?v=cNEKZGbmtSI
 
No voi olla että vielä itsekkin joskus jonkun hi-gain putkinupin ostan. Mutta nyt mennään näillä eväillä.
 
Kertokaa omista kamoistanne. Mikä mielyttää eniten. Mikä on hyvää juuri siinä trankussa tai putkivahvarissa?
 
Niitä trankkunuppeja voi mulle tarjota pikaviestitse. Ehkäpä ostan uuden lisää...
 
Toiset menee toiset tulee, mutta minä tärisen.
Numb
04.09.2013 13:46:22 (muokattu 04.09.2013 13:47:44)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä putki- ja trankkuvahvistimien ero tulee esiin erityisesti särösoundeissa - putkivahvistimien eduksi.
 
Nyt mulla on jonkin aikaa viihtynyt tuo Orangen Thunderverb. Kun ei parempaakaan ole tullut tyrkylle :)
 
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head
Vladi
04.09.2013 13:57:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

yanera: Ja tärkein pointti.. Sitä ei tehnyt mieli ottaa mukaankeikoille, kun oli sen verran arvokas peli, että jos joku olisi sen kähveltänyt tai muuten vaan halunut sen rikkoa, niin siinäpä olisi tullut iso taloudellinen menetys.
 
Tähän asiaan on yksinkertainen ratkaisu nimeltä kotivakuutus. Jos vahvistin käy edes kerran vuodessa kotona, niin se kuuluu tuon vakuutuksen piikkiin. Tämä siis karkea heitto, tarkemmat yksityiskohdat riippuu vakuutusyhtiöstä. Jos kamat hajoaa keikalla, niin kotivakuutus kattaa jonnekin about 3000 euroon, taas kerran vakuutusyhtiöstä riippuen.
hallu
04.09.2013 13:58:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hahaa jäbä on nähnyt valon:-) tervetuloa vapaaseen maailamaan:-).
 
Itselläni on kylläkin ollut putkivehkeet viimeiset parikymmentä vuotta, mutta en ole ikinä vierastanut transistorilaitteita enkä ole koskaan halunnut vetää soundiasioissa rajaviivaa siihen vahvistuuko ääni putkilla vai transistoreilla. Erisoundisia laitteita on, mutta kyllä putkilaitteissa on keskenään todella vähintään yhtäpalojon soundieroja kuin putki ja trankkuvehkeilläkin. Tarkoitan, että joku marshalla jtm ja marshalla mg tai fender twinrewerb ja fender frontman voivat kuulostaa huomattavan paljon enemmän toisiltaan kuin vaikkapa vox ac15 ja fender twin57. Meinaan että putkivahvistin ja transistorivahvistin voivat muistuttaa toisiaan enemmän kuin putkivahvistin ja putkivahvisitn.
 
Minusta ennen kultaisella kahdeksankymmentäluvulla transistorivahvistimiin suhtauduttiin paljon avoimemmin eikä niitä aseteltu vastakkain, vaan jengi soitti millä tykkäsi. Nykyisin on kyllä hyviä putkivahvareita tarjolla mutta transistorivahvistimista näyttä olevan uupelo ja jos haluaa kunnollisen analogisen transitorivahvistimen, niin melkein pitää jotain vanhaa vahvaria käytettynä kytätä. En tiedä mahtaako analogitrankkuja olla enää kuin Marshall MG ja Fender FM, niin Tech21 lienee analoginen vaikka onkin mallintava.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
SpeedGovernor
04.09.2013 14:18:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite rakastan suorastaan vanhaa Laney Tubefusionia. Voimakkaat ja lujasoundiset kliinit ja lihavat karvaiset säröt. Ite kuuntelen kyllä vain ääniä. Oon päässy siitä putkiortodoksisuudesta jo tällä iällä eroon. Se mikä kuulostaa hyvältä. Kirjoitus ei liittynyt juurikaan aloitukseen. Sori.
 
pappasfin
04.09.2013 14:27:42 (muokattu 05.09.2013 09:53:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pääasia, että tykkää niistä omista soittokamoista.
Ite tykkään putkivehekeistä sen herkkyyden takia, jolla ne vastaa soittajan tatsiin eli jos sallitaan sanonta "dynamiikka" sekä myös niiden "lämpimämmän värinsä" takia ja parempien särö-soundiensa takia ... mutta mutta... jotta ei olisi näin yksinkertainen minun mielipiteeni niin alla on ainakin pari trankkua, joissa tämä on kyllä kohdillaan.
 
Omistan räkkimallisen trankun/mallintavan, jossa tuo dynamiikka on kuin putkivehkeellä (Eleven Rack) ja tänään just luin tuosta Axe FX 2 juttua niin sielläkin kehutiin tuota hyvin putkimaista dynamiikkaa (eikös sekin trankku/mallintava räkki vehje ole). Näissä vehkeissä myös on soundi mukavan lämmin ja särötkin kohdillaan eli aikas tavalla on hyvin mallinnokset ja toteutus sitten hoidettu vaikka ovatkin trankkuja.
 
Kuitenkin suurin osa trankuista millä olen soittanut (omistanut) sekä liikkeissä kokeillu niin ne eivät vielä ole soundiltaan mulle yhtä hyviä kuin putkivehkeet, mun mielestä vehkeiden pitää vastata soittajan tatsiin kovasta kädestä hempeään himmailuun ja volumepotikan kääntämisiin ym. siten, että mm. säröt puhdistuu ja aika monessa trankussa on vielä tätä vikaa että ne säröt on samanlaiset niin pienellä tatsilla kuin isollakin eli ei dynaamiset eikä se soundi elä soittajan tatsin mukaan tarpeeksi.
 
Mutta täytyy rehellisesti sanoa, että en ole ihan kaikkia trankkuja edes tyypännyt joten luulisi, että on jo muitakin kuin nuo mainitsemani räkkivehkeet, joissa homma toimii.
 
Ja sitten loppuun toteamus, että ei ne trankut huonoja ole, sitä en halua sanoa ja nämä mun jutut ovat vaan omia ajatuksiani/fiiliksiäni sen perusteella mitä mä hommasta ajattelen omaan kokemukseeni perustuen ja soundit on aina makukysymyksiä hyvin pitkälle.
 
PappaSFin
von spets
04.09.2013 15:37:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aihetta voi myös lähestyä tutkimalla kuinka monella itsensä soittamalla elättävällä ammattilaisella tai isolla staralla on transuvahvarit lavalla.
Jaa, siispä ei monella. Miksi ei?
 
Ite en viitsi tuhlata aikaani kakkosluokan hyviin soundeihin jos samalla hinnalla saa parasta ykkösluokkaa.
 
Ja totean taas kerran, että kaiutinelementti on ratkaisevampi tekijä kuin vahvistin! Ostakaa parhaita kajareita eikä mitään halpaa sinnepäin tötteröitä
 
www.facebook.com/thebadcaseband
Tympee Huttunen
04.09.2013 15:42:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

von spets: Aihetta voi myös lähestyä tutkimalla kuinka monella itsensä soittamalla elättävällä ammattilaisella tai isolla staralla on transuvahvarit lavalla.
Jaa, siispä ei monella. Miksi ei?
 
Ite en viitsi tuhlata aikaani kakkosluokan hyviin soundeihin jos samalla hinnalla saa parasta ykkösluokkaa.
 
Ja totean taas kerran, että kaiutinelementti on ratkaisevampi tekijä kuin vahvistin! Ostakaa parhaita kajareita eikä mitään halpaa sinnepäin tötteröitä

 
Todella monella ammattilaisella on mallintavat suoraan linjaan. PA on poikkeuksetta transistoripohjainen :p Bassorintamalla trankut on yleistä kamaa.
 
Peaveyn Bandit on perhanan hyvä laitos.
 
jhlamm
04.09.2013 16:12:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

von spets: Aihetta voi myös lähestyä tutkimalla kuinka monella itsensä soittamalla elättävällä ammattilaisella tai isolla staralla on transuvahvarit lavalla.
Jaa, siispä ei monella. Miksi ei?
 
Ite en viitsi tuhlata aikaani kakkosluokan hyviin soundeihin jos samalla hinnalla saa parasta ykkösluokkaa.
 
Ja totean taas kerran, että kaiutinelementti on ratkaisevampi tekijä kuin vahvistin! Ostakaa parhaita kajareita eikä mitään halpaa sinnepäin tötteröitä

 
Tossa edellä jo mainittiin jo mallintavat. On myös hyvä pohtia, että moniko ammattiluokan muusikoista maailmalla ostaa omat vahvistimensa ja moniko saa ne sponsorisopimuksella. Tällöin tottakai yritys rahtaa kalleimman putkipelinsä lippulaivaksi kaikille innokkaille faneille nähtäväksi. Tästä kun seuraa sitten ehkä jonkin tyyppistä uskonnollisuutta noille putkareille.
 
Itselle ainakin riittää todella hyvin kemper ja alle matrixin trankkuvahvari. Suurimman eron soundiin tekevät todellakin elementit ja kaappi itsessään. Marshall mf400 kaapin (4x12" k100-elementtejä) läpi, (hyvällä kitaralla), kuulosti peaveyn vypyr trankku aika murealta.
 
"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
ReBeat
04.09.2013 16:52:12
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

yanera: Tässä hyvä pätkä putkivehkeen ja trankun eroista
 
http://www.youtube.com/watch?v=cNEKZGbmtSI

 
Oli hiukan koominen pätkä pseudo-tieteellisine taajuuskäppyröineen. Aika onnetonta soundia alusta loppuun koko video.
 
Oma kokemus putkivehkeistä on sellainen että tuollaisia rinnakkaisvertailuja voi tehdä kyllä hiljaisella vanhainkoti-volumella, pienitehoisilla vahvistimilla, niinkuin tuossakin oli tehtynä. Sillon molemmat laitteet voi kuulostaa keskenään vielä aika samanlaiselta kuivalta narinalta. Mutta kyllä se on niin että sitten siinä vaiheessa kun isohkosta putkivehkeestä aletaan ottamaan tehoja irti, niin löytyy myös soundia ja sointia jota ei trankuilla saa. Trankkumaailmassa ne high gain soundit tuppaa siinä vaiheessa AINA kääntymään sellaselle steriilille djent-kihinä osastolle, kun taas putkivehkeestä voi saada murinaa. Se ääni vaan syttyy ja soi ihan toisella tavalla kun pääteosastossa alkaa närästys nousemaan ruokatorveen.
 
edenbeast
04.09.2013 17:37:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite tulee soitettua sillä mikä sattuu kulloinkin olemaan. Tällä hetkellä löytyy Marshall lead 12 ja Ibanez TSA 15. Kummallakin tulee soitettua. Aikaisemmin on ollut putkipelejä, trankkupelejä ja hybridipelejä ja kaikilla on saanut soittovirheensä vahvistettua. Toisin sanoen mulle on sama mistä se epävireinen ääni tulee kunhan se vaan tulee.
 
SirElwood
04.09.2013 18:28:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla ei ole tähän kuin yksi linkki: http://en.wikipedia.org/wiki/Roland_Jazz_Chorus
 
Mutta jos valita saa, niin analoginen trankkukone tänne kiitos.
 
LaMotta
04.09.2013 18:49:43
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ReBeat: Oli hiukan koominen pätkä pseudo-tieteellisine taajuuskäppyröineen. Aika onnetonta soundia alusta loppuun koko video.
 
Taajuuskäppyrä todisti sen minkä korva kuuli. Pyöreää ja tukkoista soundia.
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Vallu-Veke
04.09.2013 19:25:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Iron Maiden tais soitella HH transistorilaitteilla 80-luvun alussa? En ole varma oliko ne transistorivehkeitä? Jäi sellainen muistikuva, kun pilkattiin heidän laitteita ja soundia. Livenä he kuulostivat kuitenkin hieman oudoilta, kun satuin silloin näkemään ja kuulemaan. Samaan aikaan oli myös lapsuuden TedNugent-huuma päällä ja kovempaa ei ollut näköpiirissä. Nuge kun veteli Gibson Byrdlandilla ja Fenderin putkivahvistimella, niin siihen saumaan Maidenien silloiset transistorivehkeet kuulosti kait hieman kälysiltä. Jos ne oli putkilaitteita, niin surkeita niissäkin on sitten.
Omat transistorivahvistimet on olleet köyhyysloukun sanelemia juttuja. Ankeat ajat ankeat vahvistimet.
Nykyiset transistorilaitteet on varmaan ihan eri planeetalta.
 
juici
04.09.2013 19:46:49
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

edenbeast: Ite tulee soitettua sillä mikä sattuu kulloinkin olemaan.
 
Sama. Sekä putki- että trankkupeleille on paikkansa ja käyttäjänsä eivätkä ne sulje toisiaan pois.
 
Itse aloitin trankkuvahvareilla, välissä kävi ensin käsinkasattua putkinuppia, sitten tehdasvalmisteista comboa josta kamat vaihtui takaisin trankkuihin ja nyt on käytössä taas putkinuppia.
 
"Juici meni ravintolaan ja tilas tarjoilijalta: "Jekku ruuan kans!" "Taidatkin olla sellainen anagrammijätkä", kommentoi tarjoilija." -Jabe
jniska
04.09.2013 19:55:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi maailman tavoitellumpia kitarasaundeja on tehty niin, että putkivahvistin on huutanut täysillä, josta teho on ajettu tehovastuksiin ja siitä trankkupäätteeseen ja siitä kaappiin.
Hyviä saundeja on saatu myäs vahvistimista, joissa on putkietuaste ja trankkupääte.
 
Kai sitä saa jonkinlaiset kitarakamat omistaa sentään !!
JaaGeRMaisTeR
04.09.2013 19:57:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jniska: Yksi maailman tavoitellumpia kitarasaundeja on tehty niin, että putkivahvistin on huutanut täysillä, josta teho on ajettu tehovastuksiin ja siitä trankkupäätteeseen ja siitä kaappiin.
Hyviä saundeja on saatu myäs vahvistimista, joissa on putkietuaste ja trankkupääte.

 
Mikä on se yksi tavotelluin?
 
von spets
04.09.2013 20:43:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

The Brown Sound?
 
www.facebook.com/thebadcaseband
Gabe
04.09.2013 20:49:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

juici: Sekä putki- että trankkupeleille on paikkansa ja käyttäjänsä eivätkä ne sulje toisiaan pois.
 
Itse näkisin asian myös näin. Itse en ole saanut yhtä antoisaa käyttökokemusta transistorivahistimista tai mallintavista kuin putkikoneista, tämän vuoksi suosin putkivahvistimia. Mutta jokainen ostakoon sitä mikä itselle sopii..
edenbeast
04.09.2013 21:01:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Itse näkisin asian myös näin. Itse en ole saanut yhtä antoisaa käyttökokemusta transistorivahistimista tai mallintavista kuin putkikoneista, tämän vuoksi suosin putkivahvistimia. Mutta jokainen ostakoon sitä mikä itselle sopii..
 
Nuista antoisista käyttökokemuksista, muinoin treeneissä putkipelistä kärähti sisukset, onneksi oli transistorivehje varalla. Vahvistin vaihdettiin ja parin biisin jälkeen olikin sitten trankkuvahvistin tulessa. Siihen loppu treenit.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «