Aihe: Overheadeiksi Shure SM81, vai AKG C214 | 1 |
---|
|
Moi! Olen tässä hankkimassa uusia overheadeja rummuille, ja kysynkin mielipidettänne/kokemusta, kumpi näistä soveltuu äänityskäyttöön OH:ksi paremmin, Shure SM81 vai AKG C214? Yksi kappale itseltäni löytyy jo näitä AKG C214 mallia, joten toisen ostaminen olisi helpompaa, mutta toisaalta nämä Shuretkin kiinnostaa. Ja kummatkin mikit sopii hyvin muihin instrumentti äänityksiin, ja AKG sopii myös laululle, mutta nyt ensisijaisesti olen hankkimassa vain overhead tarkoitukseen, joten heittäkäähän alan ammattilaiset ajatuksia. Master Plan | |
master plan: Moi! Olen tässä hankkimassa uusia overheadeja rummuille, ja kysynkin mielipidettänne/kokemusta, kumpi näistä soveltuu äänityskäyttöön OH:ksi paremmin, Shure SM81 vai AKG C214? Yksi kappale itseltäni löytyy jo näitä AKG C214 mallia, joten toisen ostaminen olisi helpompaa, mutta toisaalta nämä Shuretkin kiinnostaa. Ja kummatkin mikit sopii hyvin muihin instrumentti äänityksiin, ja AKG sopii myös laululle, mutta nyt ensisijaisesti olen hankkimassa vain overhead tarkoitukseen, joten heittäkäähän alan ammattilaiset ajatuksia. Ei kumpikaan, tai molemmat. Se riippuu ihan täysin siitä, mitä olet hakemassa. On niin monta mikitystapaa, ja haluttua soundia, että on mahdotonta arvottaa mikkejä paremmuusjärjestykseen näillä pohjatiedoilla. Toiset hakee vähän musiikkityylistä riippuen övereistä setin kokonaissoundia, toiset pelkkiä symbaaleja. Toisissa genreissä ja toisilla äänittäjillä toimii kirkkaampi soundi, toiset hakevat tummempaa jne... Ainakin noista molemmat ovat siellä skaalan kirkkaammassa päässä. Itse ehkä valitsisin sen, josta löytäisin enemmän monikäyttöisyyttä. Monikäyttöisyys selviää kokeilemalla molempia (esim. vuokraa mikit testille) monenlaisten lähteiden kanssa. Mun mielestä säädettävät suuntakuviot auttavat tossa monikäyttöisyydessä aika lailla... www.5by5.fi | |
C214 on myös laajakalvo joten myös sen takia vertailu vaikeampaa. Pienikalvoiset nappaavat transientteja eri tavalla ja oliko niin että eivät säröydykkään niin helpolla.... Laajakalvoissa ei ole sen isompi soundi vaikka kalvo onkin isompi. Attack Attack, Were back again baby! | |
darkus: Pienikalvoiset nappaavat transientteja eri tavalla ja oliko niin että eivät säröydykkään niin helpolla.... Laajakalvoissa ei ole sen isompi soundi vaikka kalvo onkin isompi. Pienikalvoinen on noin periaatteessa helpompi saada mittarilla katsottuna lineaariseksi joka suhteessa. Kun kalvon halkaisija ylittää korkeimman halutun käyttötaajuuden aallonpituudenpuolikkaan (8,5mm @ 20kHz) alkaa tapahtua kauheita. Se, että ovatko ne kuultavia, ja miten ne vaikuttavat lopputulokseen, ovat mikrofonin mallista sekä kaapattua soundia kuuntelevasta kiinni. Itse tykkään noista kahdesta ihan yleisesti, mutta AKG on monikäyttöisempi ja siloittelee vähän enemmän soundin mahdollista rosoisuutta. SM81 on varsin analyyttinen työkalu, jonka parhaat puolet tulevat esiin akustisten instrumenttien kanssa. C214 sopii loistavasti myös mm. pianon/flyygelin sekä murisevien kitaravahvistinten eteen. turkulainen | |
Pari kertaa olen käyttänyt SM81:ä ja vähän kireä (=kirkas) vaikutelma niistä jäi. 214:a en ole päässyt kokeilemaan, mutta jos ovat vähänkään isoveljensä 414:n kaltaisia (eli yläpäältään lempeämpiä), olisivat täten tod. näk. paljon parempia. Tummat mikit OH:ssa on hyvä juttu. miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1 | |
master plan: Moi! Olen tässä hankkimassa uusia overheadeja rummuille, ja kysynkin mielipidettänne/kokemusta, kumpi näistä soveltuu äänityskäyttöön OH:ksi paremmin, Shure SM81 vai AKG C214? Oletko ajatellut Rhoden NT2-A konkka mikkiä http://www.soundonsound.com/sos/mar05/articles/rodent2a.htm | « edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|
|
|