Aihe: Monipuolinen kitara kotiin ja keikalle alle 1000 eurolla.
1 2 3 4 5
Vladi
03.09.2013 09:20:30
Noniin, vatvominen ja pohdinta tuli päätökseen. Ehdin viime viikolla testata kaksi loistavaa kitaraakin(kiitos molemmille asiaan liittyville henkilöille), mutta budjetti ei lopulta taipunut kumpaankaan.

Mulla oli hetkellisesti eräs Sterling by Music Man-kitara kiikarissa, mutta sitten eksyin Ebayhin ja sieltä tuli lopulta tilailtua tämmöinen:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/5209543/H%C3%A4rveli_1.JPG
https://dl.dropboxusercontent.com/u/5209543/H%C3%A4rveli_2.JPG

Sitten vain odottelemaan pari viikkoa tuon saapumista. :)
Decadetroll
03.09.2013 11:55:48
Vladi: Noniin, vatvominen ja pohdinta tuli päätökseen. Ehdin viime viikolla testata kaksi loistavaa kitaraakin(kiitos molemmille asiaan liittyville henkilöille), mutta budjetti ei lopulta taipunut kumpaankaan.

Mulla oli hetkellisesti eräs Sterling by Music Man-kitara kiikarissa, mutta sitten eksyin Ebayhin ja sieltä tuli lopulta tilailtua tämmöinen:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/5209543/H%C3%A4rveli_1.JPG
https://dl.dropboxusercontent.com/u/5209543/H%C3%A4rveli_2.JPG

Sitten vain odottelemaan pari viikkoa tuon saapumista. :)

Hieno keppi, hyvä valinta. Nuo charvelit ovat kyllä erinomaisia "superstratoja". Laitahan kuvia kun saat kepin kätösiisi :)
I am therefore leaving immediately for Nepal, where I intend to live as a goat. goatpit.weebly.com
Vladi
03.09.2013 12:09:07
Decadetroll: Hieno keppi, hyvä valinta. Nuo charvelit ovat kyllä erinomaisia "superstratoja". Laitahan kuvia kun saat kepin kätösiisi :)

Juu tällaisessa käsityksessä olen itsekin, että laatupelejä ovat. Tuossa näyttäisi myös olevan volapotikan asettelu kohdallaan, ei ole niin lähellä kieliä, kuin perusstratossa.

Kuvia ja kokemuksia tulee sitten, kun soitin saapuu. Varmaan viikko pari menee, kun tuo tulee jenkeistä. :)
Generalissimo
03.09.2013 12:10:33
Vladi: Juu tällaisessa käsityksessä olen itsekin, että laatupelejä ovat. Tuossa näyttäisi myös olevan volapotikan asettelu kohdallaan, ei ole niin lähellä kieliä, kuin perusstratossa.

Kuvia ja kokemuksia tulee sitten, kun soitin saapuu. Varmaan viikko pari menee, kun tuo tulee jenkeistä. :)

Minkälaiset speksit tuossa on?
Vladi
03.09.2013 12:16:37
Generalissimo: Minkälaiset speksit tuossa on?

- Leppärunko (Alder)
- Vaahterakaula- ja otelauta
- Sperzelin lukkovirittimet
- Talla ollut tuolloin custom-valmisteinen, tekijänä ilmeisesti Gotoh (jniska, korjaa jos olen väärässä)
- Alkuperäisessä kitarassa on ollut Dimarzion mikit, tästä on todennäköisesti vaihdettu tallamikki humbuckeriin, merkki tai malli ei tiedossa.
Generalissimo
03.09.2013 12:35:37
Vladi: - Leppärunko (Alder)
- Talla ollut tuolloin custom-valmisteinen, tekijänä ilmeisesti Gotoh (jniska, korjaa jos olen väärässä)
- Alkuperäisessä kitarassa on ollut Dimarzion mikit, tästä on todennäköisesti vaihdettu tallamikki humbuckeriin, merkki tai malli ei tiedossa.

Onkos mimmonen skaala ja radius? Nauhat oli vissiin jumbot kun ne mainitsit jo aloitusviestissä. Tiiäkkö onko kaulaliitos noissa perus stratotyylinen kulmikas ja paksu vai muotoiltu "ergonomiseksi"... ja mimmonen kaulaprofiili ja onko paksu?

Hienon näkönen peli. Itse haaveilen perinnehenkisen näköisestä ja soundisesta HSS stratosta mutta kaikilla moderneilla spekseillä ilman floikkaa ja lukittavaa satulaa. Oon vaan köyhä niin voipi jäähä haaveeksi. :(
Vladi
03.09.2013 12:43:51 (muokattu 03.09.2013 12:44:31)
Generalissimo: Onkos mimmonen skaala ja radius? Nauhat oli vissiin jumbot kun ne mainitsit jo aloitusviestissä. Tiiäkkö onko kaulaliitos noissa perus stratotyylinen kulmikas ja paksu vai muotoiltu "ergonomiseksi"... ja mimmonen kaulaprofiili ja onko paksu?

Skaala on perus stratoskaala, eli onko se nyt 25,5", radiuksesta ja nauhojen paksuudesta ei ole 100% varmuutta, koska myyjä ei niitä ollut ilmoittanut ja tuon aikakauden Charveleista (tää on vm. 1996) on vähän nihkeästi tietoa saatavilla. Otin siinä mielessä tietoisen riskin kyllä. Mitä todennäköisimmin profiili ei ole ainakaan mikään mahdoton halko eikä ihan superohutkaan, koska Charvel ei ilmeisesti ole moisia harrastanut. Katsotaan sitten, kun tuo saapuu. Itse harrastelen kitaranrakennuskurssilla olemista ja siellä voi kyllä nuo nauhat vaihtaa, jos tulee tarvetta. :)

Hienon näkönen peli. Itse haaveilen perinnehenkisen näköisestä ja soundisesta HSS stratosta mutta kaikilla moderneilla spekseillä ilman floikkaa ja lukittavaa satulaa. Oon vaan köyhä niin voipi jäähä haaveeksi. :(

Onhan noita torilla jokunen kappale, mutta ei vissiin mikään niistä ole kolahtanut? Vai onko budjetti tiukka? Squierin Classic Vibe-sarja ainakin olisi mukavan halpa ja hintaansa nähden huikean laadukas.
jniska
03.09.2013 13:37:51
Vladi: - Leppärunko (Alder)

wilkinsonin valmistama pitäisi olla tuo talla. Nykyisin malli on gotohin vs-100. Muuten sama mutta millikierteillä. Nuo jenkki wilkinsonit oli tuumakierteillä. Uusi gotoh menee heittämällä tilalle.
Kai sitä saa jonkinlaiset kitarakamat omistaa sentään !!
Vladi
10.09.2013 17:29:41
Noniin, Charvel saatu hyppysiin ja kielten vaihdon jälkeen on päästy soittamaan muutama sointukin.

Kitara on ulkoisesti ihan hyvässä kunnossa, vaikka käytön jälkeä onkin reilusti. Toisaalta kepakko on melkein 20v vanha ja todennäköisesti tällä on myös soitettu paljon joten ehkä sen ymmärtää. Helmiäispleksi on ilmeisesti ollut joskun valkoinen, mutta nykyään se sisältää mukavia kusenkeltaisia sävyjä. Joutanee vaihtoon jossain vaiheessa. Joku omistajista on pitänyt lavan takana sellaista Dunlopin plekukoteloa, jonka ääriviivat näkyvät lavan selkäpuolessa selvästi.

Mukana tullut gigbag on surkein näkemäni kitarankantoräpellys koskaan, mutta toisaalta se ei edes varsinaisesti kuulunut hintaan. Ikävänä yllätyksenä mukana ei tullut lainkaan kampea tallan kaveriksi. Mahtaako nämä Wilkinsonin tallat olla kierteillä vai ilman?

Nauhat ovat ihan hyvässä kunnossa, mutta voisivat kaivata kiillotusta. Talla vaikuttaisi olevan täysin toimintakunnossa, tosin ilman kampea sitä on vähän hankala testata.

Uudet kielet kiinni, pikasäädöt ja soittamaan. Heti ensimmäiseksi pääsen toteamaan, että keskimikki on lähes mykkä. Vahvistimen clean-kanavalla siitä ei kuulu pihahdustakaan ja särökanavalla vain hyvin vaimeasti. Näin ollen mikkikytkimen asennot 2 ja 4 eivät tuo mitään sävyeroja pelkkään tallamikin tai kaulamikin soundiin. Pitää vilkaista sisälle, että mikäs siellä tökkii.

Ne soundit mitä sain tuosta irti olivat kyllä taas sitten varsin päteviä. Pitää hieman totutella Les Paulien jälkeen vähempään bassoon ja enempään klangiin ja sellaiseen "napsumiseen", mistä pidän. Kitara soi akustisesti jo aika mukavasti, mutta taidan heivata tuon laittamani 10-46-kielisetin aika pian pois ja laittaa tilalle 11-49:it, jolloin soundiin pitäisi tulla vielä reilusti lisää jöötä.

Ensifiilikset ovat ihan ok:t, käytettyä soitinta ostaessa tarvitaan yleensä aika paljon säätöjä ja aikaa, ennenkuin se alkaa tuntumaan omalta. Taidan kiikuttaa tuon yhdelle tutulle huoltoon nauhojen osalta, sähköt osaan kyllä korjata itsekin. Jos ei muuta, niin on se ainakin härskin näköinen!

https://dl.dropboxusercontent.com/u/5209543/Charveli.jpg
Gabe
10.09.2013 19:23:04
Vladi: Noniin, Charvel saatu hyppysiin ja kielten vaihdon jälkeen on päästy soittamaan muutama sointukin.

Ensifiilikset ovat ihan ok:t, käytettyä soitinta ostaessa tarvitaan yleensä aika paljon säätöjä ja aikaa, ennenkuin se alkaa tuntumaan omalta. Taidan kiikuttaa tuon yhdelle tutulle huoltoon nauhojen osalta, sähköt osaan kyllä korjata itsekin. Jos ei muuta, niin on se ainakin härskin näköinen!

https://dl.dropboxusercontent.com/u/5209543/Charveli.jpg

Näyttää tosi hyvältä tuo kitara. :) Jos pelkästään konehuoneen puolella on säätämistä niin tilanne on vielä oikein hyvä.

Älä ihmeessä vaihda plektrasuojaa!
ReBeat
10.09.2013 19:32:24

Vladi: Mahtaako nämä Wilkinsonin tallat olla kierteillä vai ilman?

Sileä kampi joka vaan upotetaan reikäänsä ja vemppumiskireyden voi säätää siitä holen seinämässä olevasta nano-ruuvista.
Vladi
10.09.2013 19:39:22
ReBeat: Sileä kampi joka vaan upotetaan reikäänsä ja vemppumiskireyden voi säätää siitä holen seinämässä olevasta nano-ruuvista.

Selvä homma, pitää joku tuollainen tilaille esim. Thomannilta muiden rojujen yhteydessä.
JaaGeRMaisTeR
10.09.2013 19:51:01
Vladi: Selvä homma, pitää joku tuollainen tilaille esim. Thomannilta muiden rojujen yhteydessä.

Mulla on varastossa kuvausta vastaava kampi.. tahotko testata sopiiko?
Vladi
10.09.2013 20:01:40
JaaGeRMaisTeR: Mulla on varastossa kuvausta vastaava kampi.. tahotko testata sopiiko?

Musta ilman kierteitä? Kyllähän tuo passaa. Pistätkö moisen vaikka kirjekuorella tulemaan ja mä voin heittää sulle sitten muutaman euron siitä, jos se sopii tohon kitaraan? :)

Laitan sulle yhteystiedot pikaviestillä.
JaaGeRMaisTeR
10.09.2013 20:03:12 (muokattu 10.09.2013 20:32:14)
Vladi: Musta ilman kierteitä? Kyllähän tuo passaa. Pistätkö moisen vaikka kirjekuorella tulemaan ja mä voin heittää sulle sitten muutaman euron siitä, jos se sopii tohon kitaraan? :)

Laitan sulle yhteystiedot pikaviestillä.

Asia ok.. käyn huome heittään postiin.

Kampi postissa.
jniska
11.09.2013 15:02:36
Nuo Charvelin kaulat ei ole mitään jäykimpiä. Varaudu siihen, että 11 setillä saapi kaularautaa säätää aika piukalle.
9-setillehän nuo on tehty, 9-46 setti kiinni, niin jopa on maino tilutella.
Kai sitä saa jonkinlaiset kitarakamat omistaa sentään !!
Vladi
11.09.2013 17:43:43
jniska: Nuo Charvelin kaulat ei ole mitään jäykimpiä. Varaudu siihen, että 11 setillä saapi kaularautaa säätää aika piukalle.
9-setillehän nuo on tehty, 9-46 setti kiinni, niin jopa on maino tilutella.

Ok hyvä tietää. Kiikutan tuon huomenna yhdelle tutulle ammattilaiselle, kysäisen samalla, että mikä on hänen näkemyksensä kyseisestä yksilöstä ja mitkä kielet siihen voi laittaa ilman kovin suurta lisävaivaa.
mpekkanen
11.09.2013 18:38:10
Vladi: Ok hyvä tietää. Kiikutan tuon huomenna yhdelle tutulle ammattilaiselle, kysäisen samalla, että mikä on hänen näkemyksensä kyseisestä yksilöstä ja mitkä kielet siihen voi laittaa ilman kovin suurta lisävaivaa.

Käsittääkseni tämä sinun Charvel on kuitenkin niitä San Dimas jenkki pelejä 90-luvun puolivälistä, vai?
Ainakin mitä itse olen niihin törmannyt niin ei niissä kaula ole ainakaan sellainen Ibanez RG ohut vaan aika mukavan tukeva kaula. Eli uskoisin kylla ,että siinä menee niin 10 kuin 11 setitkin ihan mainiosti ilman kauheampia kaularaudansäätöjä. Myös ainakin itsellä olleet 80-luvun Charvelit ja Jacksonit ,jotka tosin on CS osastoa, ovat toimineet hyvin muillakin kielillä kuin yseillä. Tietenkään Floyd rose tyyppinen kampi ei taas ole paras mahdollinen jos soittaa joillakin esim.13 alkuisella setillä ja normaalivireessä, mutta sinun kitarassahan ei sellaista kampea ollut.
Vladi
11.09.2013 18:44:22
mpekkanen: Käsittääkseni tämä sinun Charvel on kuitenkin niitä San Dimas jenkki pelejä 90-luvun puolivälistä, vai?
Ainakin mitä itse olen niihin törmannyt niin ei niissä kaula ole ainakaan sellainen Ibanez RG ohut vaan aika mukavan tukeva kaula. Eli uskoisin kylla ,että siinä menee niin 10 kuin 11 setitkin ihan mainiosti ilman kauheampia kaularaudansäätöjä. Myös ainakin itsellä olleet 80-luvun Charvelit ja Jacksonit ,jotka tosin on CS osastoa, ovat toimineet hyvin muillakin kielillä kuin yseillä. Tietenkään Floyd rose tyyppinen kampi ei taas ole paras mahdollinen jos soittaa joillakin esim.13 alkuisella setillä ja normaalivireessä, mutta sinun kitarassahan ei sellaista kampea ollut.

Jep, USA-malli vuodelta 1996. Huomennahan se selviää sitten.

Tässä on kyllä kieltämättä meikän tatsille aika pätevä kaula. Ei kauhean paksu, mutta hyvin muotoiltu D-profiili. Kuten sanoit, ei tosiaan mitään RG-touhuja, mutta ei mikään 58 LP:kään. Tuntuisi istuvan hyvin mun hyppysiin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)