Aihe: Fuzz
1 2 3 4 533 34 35 36 3796 97 98 99 100
Gabe
29.08.2013 17:49:27
Laulava Kylätohtori: Eilen tuli ja pikatestin ehdein iltasella ottamaan. Onhan se laatupurkki, mutta en nyt sitten tiedä, onko tuo ge-pörinä sittenkään se mun juttu? Lunar Module kloonin pitäisi saapua tänään tai huomenna, jos sen kanssa onnistuisi paremmin...

Eli London Fuzz on kyllä laatupeli ja soundi sinänsä loistava, mutta luonne on vähän erilainen kuin mitä itse olen hakemassa. Tämä on juuri sellainen "perinteinen" fuzz (kuten '70:kin), josta en koskaan ole oikein syttynyt. Liian jotain. Täytyy nyt testailla vielä ja haeskelle asetuksia, jos sieltä jotain huippua löytyisi.

Btw. jostain luin, että '70 olisi "instant Hendrix Band of Gypsys"-soundi. Voin kuitenkin kertoa sitä etsiville, että ei se ole....

Germanium Fuzz Face tykkää kun Fuzz säädin tökätään melkein tai kokonaan ääriasentoonsa ja vielä hyvä OD siihen eteen. Ja mielellään jo valmiiksi säröisen vahvistimen päälle.
Ziggy Bubba
29.08.2013 18:01:45

Gabe: Germanium Fuzz Face tykkää kun Fuzz säädin tökätään melkein tai kokonaan ääriasentoonsa ja vielä hyvä OD siihen eteen. Ja mielellään jo valmiiksi säröisen vahvistimen päälle.

Ja aika pakko olla ton kanssa vähätehoiset sinkkumikit, menee nimittäin ihan tukkoon jo normi-humppareilla - vola-potikalla ei lisäsävyjä löydy.
Yhden miehen pläskiä pruttua ja tunnelmaa: CROOKMACHINE
s8na
29.08.2013 21:50:11

Ziggy Bubba: Ja aika pakko olla ton kanssa vähätehoiset sinkkumikit, menee nimittäin ihan tukkoon jo normi-humppareilla - vola-potikalla ei lisäsävyjä löydy.

Tollanen load namiskuukkeli on hyvä mikä neo fuzzissa on. Saa täsmättyä sinkut ja humpparit fuzzille sopivaksi.
Gabe
29.08.2013 21:53:47
Ziggy Bubba: Ja aika pakko olla ton kanssa vähätehoiset sinkkumikit, menee nimittäin ihan tukkoon jo normi-humppareilla - vola-potikalla ei lisäsävyjä löydy.

Totta.. tohtori taitaa tosin olla stratomiehiä, eli pitäisi olla ihan toimiva yhtälö.
Laulava Kylätohtori
30.08.2013 09:34:45 (muokattu 30.08.2013 09:38:36)
Kyllä vaan, pelkkiä heikkoja sinkkuja löytyy, jos ei yhtä tallahumpparia lasketa.

Eilen uusi kokeilu. Ei iskenyt yhtään, mutta hetken soiteltuani ja ihmeteltyäni löytyi aivan loistavaa soundia - ainakin tiettyyn juttuun. Nyt mielessä välkkyy kuitenkin sellainen muutaman pedaalin lauta, jossa olisi kaikki, muttei mitään liikaa. Siihen yhtälöön ei sovi 7 erilaista fuzzia, joiden soundia voidaan ehkä tarvita jossain...

Saa nähdä. Tuntuu, että tuosta (London Fuzz) olisi patteri lopussa. Ainakin samantyylistä "ongelmaa" kuin Soul-Benderissä, kun siitä loppui patteri. Ai, soundin pitäisi silloin olla parhaimmillaan? Esitän pöytäkirjaan kirjattavaksi eriävän mielipiteeni... ;)

Gabe: Germanium Fuzz Face tykkää kun Fuzz säädin tökätään melkein tai kokonaan ääriasentoonsa ja vielä hyvä OD siihen eteen. Ja mielellään jo valmiiksi säröisen vahvistimen päälle.

Juu, särökanavan päälle olen noita kokeillut. Imo kaikki fuzzit, joita olen kokeillut, kuulostavat kauheila puhtaan kanavan päälle. Huonolta Bluetonen puhtaalle ja hirvittävältä Bassmanin kanssa.

Tuo od edessä auttaa ehkä hieman joissain tapauksissa (ainakin '70 kanssa), mutta ei poista sitä liian muhjuista tai pörisevää alapääongelmaa. Sehän se tosin taitaa olla näissä se juttu, jota ei ole tarkoituskaan poistaa. ;)
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
s8na
30.08.2013 10:24:29

Futseissa on se kiva mun mielestä että niitä voi käyttää aika moneen hommaan. Saa sitä muhjuista muumuu pörpörrä, repaleista keskiääntä, yläpääsirinää ja mahdollisesti nintendoa ja patteriloppu pieruttelua. Tai sitten voi vaan heittää hevanderisoundiin hitusen lisää räkää ja paksuutta, niinku itse teen.
McNulty
30.08.2013 11:36:22
s8na: Futseissa on se kiva mun mielestä että niitä voi käyttää aika moneen hommaan. Saa sitä muhjuista muumuu pörpörrä, repaleista keskiääntä, yläpääsirinää ja mahdollisesti nintendoa ja patteriloppu pieruttelua. Tai sitten voi vaan heittää hevanderisoundiin hitusen lisää räkää ja paksuutta, niinku itse teen.

Mä tykkään futseista siksi, että ne kuulostavat todella usein luonnollisemmalta kuin säröpurkista loihdittu särö. Joku high gain rasia on niin kompressoiva ja "hifi-saturaatiota", ettei se välttämättä enää kuulosta kovin luonnollisesta. Varsinkin kun havittelen trendisanan "orgaaninen" mukaista soundia.

Se vain, että fuzzeja on ihan liikaa tarjolla. Ei niistä enää hullukaan tiedä mikä ois itselle passeli. Korkeintaan Vilolla on paukkuja testailla useampi kuin 30 rasiaa ja sitten valikoida mieluisia... mut miulla loppuu fuzz-budjetista varat jos viiden vähän kalliimman jälkeen :)
The world suffers a lot. Not because of the violence of bad men but because of the silence of good men.
s8na
30.08.2013 12:08:59

McNulty: Se vain, että fuzzeja on ihan liikaa tarjolla. Ei niistä enää hullukaan tiedä mikä ois itselle passeli. Korkeintaan Vilolla on paukkuja testailla useampi kuin 30 rasiaa ja sitten valikoida mieluisia... mut miulla loppuu fuzz-budjetista varat jos viiden vähän kalliimman jälkeen :)

Eiköhän tossakin ole vähän tätä nykyajan yliyltäkylläisyyttä ilmassa. Ennen oli 3 eri futsia ja niistä sitten valittiin se joka sattu kaupassa olemaan. Kuitenkin nää uudet on variaatioita vanhoista pikkuviilauksin.
Laulava Kylätohtori
30.08.2013 12:13:52
s8na: Eiköhän tossakin ole vähän tätä nykyajan yliyltäkylläisyyttä ilmassa. Ennen oli 3 eri futsia ja niistä sitten valittiin se joka sattu kaupassa olemaan. Kuitenkin nää uudet on variaatioita vanhoista pikkuviilauksin.

Mitkä nämä kolme oikeastaan ovat? Fuzz Face, Muff ja mikä? Tone-Bender?
s8na
30.08.2013 12:15:15

Laulava Kylätohtori: Mitkä nämä kolme oikeastaan ovat? Fuzz Face, Muff ja mikä? Tone-Bender?

Noi tuli mieleen, siitä luku kolme.
Laulava Kylätohtori
30.08.2013 12:19:05
s8na: Noi tuli mieleen, siitä luku kolme.

Oli pakko varmistaa, kun en näistä niin tiedä. Onko muita ns. "alkuperäisiä" kytkentöjä kuin nämä? Eikös nämä kaikki ole omanlaisiaan, eikä kopioita toisistaan?

OD puolella ei sitten taida näin selkeää jakoa ollakaan. Tubescreamer-pohjaiset + muut?
Artist
30.08.2013 12:30:27 (muokattu 30.08.2013 12:35:12)
Laulava Kylätohtori: Onko muita ns. "alkuperäisiä" kytkentöjä kuin nämä? Eikös nämä kaikki ole omanlaisiaan, eikä kopioita toisistaan?

Foxx Tone Machine, Ampeg Scrambler, Harmonic Percolator, Univox Superfuzz, Shin-ei Companion jne. lienevät aika omanlaisiaan tai ainakin omintakeisia fuzzeja ns. vanhoilta ajoilta. Kytkennöissähän ei välttämättä suuria eroja ole (en tiedä näistä mitään), kun ei montaa komponenttia sisällä ole, mutta jos jonkinlaista fuzzia on kyllä jo aikanaan keksitty. Miten laajasti näitä on sitten kuluttajalle ollut saatavilla on toinen juttu.

Lisäksi esim. Tonebenderistä on lukuisia eri versioita, Supa Tonebender sekä Jumbo Tonebender ovat kai lähempänä Big Muffia kuin jotain MkII Tonebenderiä.
"They tell me, but I tell them, I do it my way and I always will"
J-P L
30.08.2013 12:45:09 (muokattu 30.08.2013 13:04:41)
Laulava Kylätohtori: Oli pakko varmistaa, kun en näistä niin tiedä. Onko muita ns. "alkuperäisiä" kytkentöjä kuin nämä? Eikös nämä kaikki ole omanlaisiaan, eikä kopioita toisistaan?

Fuzz Face on kytkennältään lähes kopio Tone Bender Mk1.5:stä. Ks. http://www.bigmuffpage.com/The_Tonebender_Timeline_2.html

"The two-transistor circuit is nearly identical to the Mk1.5 Tone Bender and uses a similar circuit pathway to the Vox Distortion Booster. Component values are closer to the MK1.5, so it was likely copied from that circuit. One clue that the FF was copied from the MK1.5 Tone Bender was the fact that the instruction sheet for the FF states it is a "battery powered tone-bending unit"."
JaaGeRMaisTeR
30.08.2013 13:47:26
s8na: Futseissa on se kiva mun mielestä että niitä voi käyttää aika moneen hommaan. Saa sitä muhjuista muumuu pörpörrä, repaleista keskiääntä, yläpääsirinää ja mahdollisesti nintendoa ja patteriloppu pieruttelua. Tai sitten voi vaan heittää hevanderisoundiin hitusen lisää räkää ja paksuutta, niinku itse teen.

Tällä perusteella lähdenkin selaamaan itselle fuzzia.
McNulty
30.08.2013 14:21:41
Laulava Kylätohtori: Mitkä nämä kolme oikeastaan ovat? Fuzz Face, Muff ja mikä? Tone-Bender?

Kyllä mä laskisin tuohon Maestro FZ-1 Fuzzin. Sehän aloitti koko tuon touhun.
The world suffers a lot. Not because of the violence of bad men but because of the silence of good men.
Gabe
30.08.2013 17:59:17
Laulava Kylätohtori:Nyt mielessä välkkyy kuitenkin sellainen muutaman pedaalin lauta, jossa olisi kaikki, muttei mitään liikaa. Siihen yhtälöön ei sovi 7 erilaista fuzzia, joiden soundia voidaan ehkä tarvita jossain...

Eihän tällainen puhe nyt sovi yhtään paatuneen kamarunkkarin suuhun!
Ziggy Bubba
30.08.2013 20:53:23 (muokattu 30.08.2013 20:56:40)

s8na: Tollanen load namiskuukkeli on hyvä mikä neo fuzzissa on. Saa täsmättyä sinkut ja humpparit fuzzille sopivaksi.

Joo, ite en vaan oo löytänyt sille Neon säätimelle käyttöä omilla kepeillä... Hyvin tuntuu toimivan klo 12 bias kaikilla. Pitäs varmaan enemmän testailla.

E: Eikun siis Load-nappi... Huomaa miten vähän kumpaakaan säädintä käytän :)

Tone-potikka tossa on esimerkillinen. Leikkaamalla boostaa bassoa, tekee tosissaan paksun soundista. Se body (keskialue) mulla on aina täysillä.
Yhden miehen pläskiä pruttua ja tunnelmaa: CROOKMACHINE
Shredator
31.08.2013 16:23:42

Kylläpä rupesi tekemään mieli jotain häröä oktaavifuzzia. Olisiko tuosta Voodoo Labin Proctaviasta mihinkään? Vai mitä suosittelette?
Musiikissa tärkeintä on se, että nuotteja soitetaan paljon ja nopeasti.
RrRailo
31.08.2013 22:05:58

Shredator: Kylläpä rupesi tekemään mieli jotain häröä oktaavifuzzia. Olisiko tuosta Voodoo Labin Proctaviasta mihinkään? Vai mitä suosittelette?

Foxrox Octron. Monipuolinen ja todella hyväsoundinen, käy myös todella monen särölähteen kanssa yhteen.
Kuolo korjaa. Kuka Randalliin luottaa, se Randallin kestäköön.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)