Aihe: varoitus
1 2 3 4 59 10 11 12 13 14 15 16 17
pappasfin
28.08.2013 19:50:29
mattim: Petoksen ja törkeän petoksen kohdalla näyttää olevan maininta yrityksen rangaistavuudesta.

Lievän petoksen osalta tuota mainintaa ei ole.

"3 _ (24.8.1990/769)
Lievä petos

Jos petos, huomioon ottaen tavoitellun hyödyn tai aiheutetun vahingon määrä taikka muut rikokseen liittyvät seikat, on kokonaisuutena arvostellen vähäinen, rikoksentekijä on tuomittava lievästä petoksesta sakkoon."

Onhan sakko rangaistus sekin.
Ja lisäksi vahinkoa kärsinyt voi vaatia korvausta sen takia, että hänelle on koitunu rahallista menetystä sen huijarin takia. Toki asiansa pitää todistaa oikeaksi.
PappaSFin
mpekkanen
28.08.2013 19:54:42
pappasfin: Onhan sakko rangaistus sekin.
Ja lisäksi vahinkoa kärsinyt voi vaatia korvausta sen takia, että hänelle on koitunu rahallista menetystä sen huijarin takia. Toki asiansa pitää todistaa oikeaksi.

Näin juuri ja ei minusta joku 600 euron hinta ole mikään ihan pieni enää. En tosin tiedä missä menee rahallisesti eriasteisien luokitusten rajat. Tuskin niitä ehkä ihan selkeästi onkaan vaan kokonaisuuten vaikuttaa monikin tekijä. Varmasti silläkin on vaikutusta onko tämä huijaamis-toiminta ammattimaista jne..
mattim
28.08.2013 20:04:16 (muokattu 28.08.2013 20:07:00)

pappasfin: Onhan sakko rangaistus sekin.

Juu, sakkoa tulee toteutuneesta lievästä petoksesta. Yrityksen rangaistavuudesta oli puhe.

Esim olemattoman tietokoneen myyminen on katsottu "Lieväksi petokseksi".
.
Numb
28.08.2013 20:06:22

Celeb: Oon aina miettinyt mitä tapahtuu jos kitarasta poistaa Gibson-merkin. Muuttuuko se sitten vaan Les Paul -tyyliseksi kitaraksi jonka saa myydä tosta vaan?

Jos poisto on pysyvä, käsittääkseni saa. Tuolla kitaramallillahan ei sinällään ole suojaa, etenkin kun tuote myös poikkeaa muilta osin aidosta.
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head
Numb
28.08.2013 20:10:26 (muokattu 28.08.2013 20:19:58)

mpekkanen: Näin juuri ja ei minusta joku 600 euron hinta ole mikään ihan pieni enää. En tosin tiedä missä menee rahallisesti eriasteisien luokitusten rajat. Tuskin niitä ehkä ihan selkeästi onkaan vaan kokonaisuuten vaikuttaa monikin tekijä. Varmasti silläkin on vaikutusta onko tämä huijaamis-toiminta ammattimaista jne..

Voisin kuvitella, että petoksen ja lievän petoksen raja kulkisi samoilla tonteilla kuin näpistyksen ja varkauden, eli muutamassa sadassa eurossa.

Toisin nyt vielä esiin sen, että käsittääkseni po. asiassa ei ole edes yritetty petosta. Siellä myydään piraattituotetta, joka toki on, kuten todettu, monella tapaa väärin. Kyseinen myyjä ei muuten ollut näistä aspekteista erityisen kiinnostunut, kun niistä hänelle jatkokirjeenvaihdossa mainitsin - päinvastoin, tuntui hieman jopa tuohtuvan.

Kun nyt juridiikkaa puhutaan, niin laissahan on myös kohta kunnianloukkauksesta. Olkoon tästä puheena olevasta herrahenkilöstä mitä mieltä tahansa, niin vähintäänkin yhtä lähellä ollaan tässä ketjussa sitä lainkohtaa kuin hän on petoksen yritystä.
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head
mattim
28.08.2013 20:15:25

Numb: Jos poisto on pysyvä, käsittääkseni saa. Tuolla kitaramallillahan ei sinällään ole suojaa, etenkin kun tuote myös poikkeaa muilta osin aidosta.

Poistaa vielä lavan takana olevan Made In U.S.A leiman, niin homma on bueno.
.
fox
28.08.2013 20:28:16

Numb: Jos poisto on pysyvä, käsittääkseni saa. Tuolla kitaramallillahan ei sinällään ole suojaa, etenkin kun tuote myös poikkeaa muilta osin aidosta.

Jos täysin oikeudetta siihen laitetut valmistajan identtitiedot poistaa, niin eihän siin mitään. Jenkkilän markkinoilla sitten täytyy tehdä hieman enemmänkin modausta, mutta ei tällä puolen vesistöä.
Ja nuo tiedothan lähinnä on tuotemerkki, sekä valmistusmaan stanssi. Kun se ei oo kumpaakaan, ei Gibson eikä made in U.S.A.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Osteri
28.08.2013 20:59:47 (muokattu 28.08.2013 21:04:48)
pappasfin: Sorry nyt vaan mutta en oikein tahdo uskoa sun juttuus. miksi tulkitset lakia hieman sanoen oudolla tavalla kuten tuon suullisen todisteen osalta.

Jees, lain sisällöstä ollaan samaa mieltä siitä kuinka se on kirjotettu ja mitä se tarkoittaa. Ollaan siitäkin samaa mieltä, että feikit on perssiistä ja niiden välittäminen ja ilmoittaminen myytäväksi on alimman pohjasakan juttua. Muuten mun juttuja ei ole pakko uskoa. Tuon vaan näkökulmia ja toivon itsekin että joku marssii poliisilaitokselle kokeilemaan onneaan.

Kuitenkin tässä on sellainen tilanne että kukaan ei ole vielä esittänyt tässä ihan aitoa skenariota siitä miten tällainen lakia rikkova henkilö saa rangaistuksen. Nythän olis tilaisuus näyttää mallisuoritus siitä kuinka mielestänne tuo laki toimii käytännössä. Minä väitän että se ei helpolla toimi ja olen sille perustelunkin kertonut.

A) Petoksen yritys ei tule toteennäyteyksi koska kenellään ei ole intressiä lähteä tekemään rikosilmoitusta pelkän netti-ilmoituksen kanssa. Kaikki täällä lukijat tietysti odottavat että se "joku" menee poliisin luo, mutta kukaan ei vaan mene ja tämä asia jää kaikkia vaivaamaan. Vaikka joku menisikin, niin tilanteessa pitää yksilöidä, kuka on petoksen kohde...jne...jne.. ne kaikki muutkin seikat jotka vaikuttavina osastit hyvin esittää kirjoituksessasi. Jos perusteluja ei ole, niin siinä kohdassa keissi alkaakin jo luhistua kasaan.

B) Petos voi tulla toteennäytetyksi kyllä, mikäli kauppa on ehtinyt syntyä ja jälkikäteen ostaja toimittaa poliisille selvityksen että myyjä myi aitona mutta tavara onkin väärennetty. Tälle tapahtumaketjulle on tietysti täältä vaikeaa löytää mallisuorituksen antajaa, mutta sillä saattaisi napsahtaa rangaistus.

Mä olen aika tyhjentävästi nyt kirjoittanut, joten lakitoimisto sulkee hetkeksi. Kattellaan miten etenee. Kiitokset niille jotka plussaa pukkasivat :)

edit: taas kijoitus vieheitä
Kirjoitan.....siis ehkä en just nyt soita....
pappasfin
28.08.2013 23:25:40
Osteri: Jees, lain sisällöstä ollaan samaa mieltä siitä kuinka se on kirjotettu ja mitä se tarkoittaa. Ollaan siitäkin samaa mieltä, että feikit on perssiistä ja niiden välittäminen ja ilmoittaminen myytäväksi on alimman pohjasakan juttua. Muuten mun juttuja ei ole pakko uskoa. Tuon vaan näkökulmia ja toivon itsekin että joku marssii poliisilaitokselle kokeilemaan onneaan.

Kuitenkin tässä on sellainen tilanne että kukaan ei ole vielä esittänyt tässä ihan aitoa skenariota siitä miten tällainen lakia rikkova henkilö saa rangaistuksen. Nythän olis tilaisuus näyttää mallisuoritus siitä kuinka mielestänne tuo laki toimii käytännössä. Minä väitän että se ei helpolla toimi ja olen sille perustelunkin kertonut.

A) Petoksen yritys ei tule toteennäyteyksi koska kenellään ei ole intressiä lähteä tekemään rikosilmoitusta pelkän netti-ilmoituksen kanssa. Kaikki täällä lukijat tietysti odottavat että se "joku" menee poliisin luo, mutta kukaan ei vaan mene ja tämä asia jää kaikkia vaivaamaan. Vaikka joku menisikin, niin tilanteessa pitää yksilöidä, kuka on petoksen kohde...jne...jne.. ne kaikki muutkin seikat jotka vaikuttavina osastit hyvin esittää kirjoituksessasi. Jos perusteluja ei ole, niin siinä kohdassa keissi alkaakin jo luhistua kasaan.

B) Petos voi tulla toteennäytetyksi kyllä, mikäli kauppa on ehtinyt syntyä ja jälkikäteen ostaja toimittaa poliisille selvityksen että myyjä myi aitona mutta tavara onkin väärennetty. Tälle tapahtumaketjulle on tietysti täältä vaikeaa löytää mallisuorituksen antajaa, mutta sillä saattaisi napsahtaa rangaistus.

Mä olen aika tyhjentävästi nyt kirjoittanut, joten lakitoimisto sulkee hetkeksi. Kattellaan miten etenee. Kiitokset niille jotka plussaa pukkasivat :)

edit: taas kijoitus vieheitä

Vaikka kuinka nyt yrität asioita laittaa sun pirtasi mukaisesti niin edelleenkin on kyse petoksen yrittämisestä jos myyjä ei kerro feikistä kun ilmossa sitä tietoa ei ole ja jos ostaja matkustaa käyttäen omia varojaan ja sitten huomaa, ette hei, tämä kauppa on huijausta kun myyjä ei feikistä sano sanaakaan niin jotta hän saa korvauksen ei jää jäljelle muuta kuin tehdä se rikos ilmo (meistä sitä ei kukaan tee kun emme ole osapuolina hieromassa kauppaa). Petos siitä tulee sitten jos kaupat syntyy ja se kyllä yleensä pystytään jollain tapaa todistamaan kuten siitä, että raha on vaihtunut tuotteeseen, myyjän ilmoitus, kirjeenvaihto jne. myyjän puheet ei paljoa enää siinä vaiheessa paina eikä kauppakirjoja kysellä kun ostaja ns. ei tiennyt tekevänsä kuluttajakauppaa niin ei tarvi mitään kauppakirjoja tai kuitteja, niistä ei homman näyttö ole oikeudessa kiinni.

Mutta sun ei tarvi tätä uskoa ja sullahan on se oma lakitoimisto ;D
Mä voin aina tarkistaa broidilta joka on varatuomari ja tehny tuomarina töitä vuodesta 72 lähtien. Mielummin asioin broidin kanssa kuin uskon sun lakitoimistoon, jonka tiedot on suoraan sanoen kaikkea muuta kuin lain tulkintaa sen tarkoittamalla tavalla :D

Saas nähdä jaksaako tätä enää kauaa vääntää asioista juttua tässä ketjussa.
PappaSFin
pappasfin
28.08.2013 23:28:00
Mä olen kyllä kunnianloukkauksesta eri mieltä. Kauniisti sanottuna, jos myyjä omalla "erittäin erikoisella tavalla" myy tuotteita netissä, joka on tuotteväärennös eikä käy selvästi ilmi onko kyseessä yrityksen nimiin tehty myynti vaiko yksityiskauppa sekä laittaan poistetun ilmoituksen jälleen kerran nettiin, jossa ei ole tietoa feikistä niin siitä kyllä saa tästä tavasta toimia saa keskustella.

Sitä paitsi minä en edes tiedä kyseisen herran nimeä onko se oikea vaiko ei kun se esiintyy netissä sekä täällä nimimerkillä eli miten voi henkilöä edes loukata kun ei tiedä onko tieto edes oikea ja sitä paitsi minä en ole edes herran nimeä maininnut kertaakaan enkä edes tiedä hänen yrityksensä nimeä saati Y-tunnusta vaikka myös olen senkin kysynyt, tuskinpa saan siihen mitään vastausta. Ja kunnianloukkaus pitää kohdistua henkilöön, yritykseen sitä ei voi kohdistaa vaan ainoastaan henkilöön.

Ehkä tämän väittelyn ja tunnepitoisenkin kirjoittelun sijaan olisi hyvä jos sitten viranomaiset tutkisivat kyseisen myyjän toimet ja toteaisivat ne täysin oikeiksi, se olisi niin myyjän kuin meidänkin kannalta ehkä se paras ratkaisu eikä jäisi mitään kenellekkään epäselväksi.
PappaSFin
Osteri
28.08.2013 23:37:36
pappasfin: Mä voin aina tarkistaa broidilta joka on varatuomari ja tehny tuomarina töitä vuodesta 72 lähtien. Mielummin asioin broidin kanssa kuin uskon sun lakitoimistoon, jonka tiedot on suoraan sanoen kaikkea muuta kuin lain tulkintaa sen tarkoittamalla tavalla.

Kiitos jos teet näin ja laitat vastauksen tänne. Sano vielä tarkentavat terveiset että minun kirjoitukset eivät ole lain tulkintaa, vaan kertomus siitä kuinka asia etenee tai ei etene kun kanne laitetaan oikeasti vireille.
pappasfin
28.08.2013 23:53:53
Osteri: Kiitos jos teet näin ja laitat vastauksen tänne. Sano vielä tarkentavat terveiset että minun kirjoitukset eivät ole lain tulkintaa, vaan kertomus siitä kuinka asia etenee tai ei etene kun kanne laitetaan oikeasti vireille.

Toki voin kysyä kuten jo kirjoitinkin mutten taida pilata broidin vähäisiä vapaapäiviä enää lakiasoiden tiimoilta, toki jos kysyn niin kerron sitten.

Tähän hätiin riittänee meijän lakitoimistojen hieman eriävät ajatukset ;D
PappaSFin
Osteri
28.08.2013 23:57:46
pappasfin: Tähän hätiin riittänee meijän lakitoimistojen hieman eriävät ajatukset ;D

Joo,...heh.... ajatteles jos oltais nokikkain salissa ja päästäis kinaamaan ihan livenä :) Joku saattais ehdottaa jopa tv-sarjan tekemistä näin vauhdikkaasta..... :)

Sitten heräsin ja lähdin viemään koiraa ulos....
Old Joe
29.08.2013 00:35:35
pappasfin: Toki voin kysyä kuten jo kirjoitinkin mutten taida pilata broidin vähäisiä vapaapäiviä enää lakiasoiden tiimoilta, toki jos kysyn niin kerron sitten.

Tähän hätiin riittänee meijän lakitoimistojen hieman eriävät ajatukset ;D

Samoilla linjoillahan te lain suhteen olette, kuten minäkin. Osteri tuo Vain julki näkemyksen asian etenemisestä, joka lienee valitettavan realistinen.
Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta ethän sinä sitä tiedä.
markkuilari
29.08.2013 01:40:37
pappasfin: edelleenkin on kyse petoksen yrittämisestä jos myyjä ei kerro feikistä

Aikamoista jossittelua ja oletuksia, eikös myyjä ole jokaisessa mahdollisessa tilanteessa kertonut selvästi tuotteen olevan feikki, muutenkin tämä juttu on lähtenyt ihan käsistä.

Mikä ihme on, että kun löytyy jostain päin maailmaa myytävänä oleva Gibson väärennös, niin saadaan 10 sivua päivittelyä aiheesta. Mnet tori on väärällään kaikenlaisia decal Stratoja ja muita kyhäelmiä, eikä kellään tunnu olevan sitä mitään vastaan, saati että tuomittaisiin myyjät ja ostajat lukkojen taa. Eikös jokainen kitara, jossa on kaula eri merkkiä kuin runko, ole väärennös.

Kun SPR myy jonkun lahjoittamia vanhoja Nike ja Adidas piraatti vaatteita, eikös se syyllisty silloin rikokseen(myös muut kirpputorit), kun kyse on vieläpä liiketoiminnasta, ja jos myyjä ei kerro tavaroiden olevan väärennöksiä, hän syyllistyy tällöin petokseen. "lakimiehet" voisivat nyt selventää.

Ja en, en kannata minkäänlaisia väärennöksiä.
JaaGeRMaisTeR
29.08.2013 02:14:05 (muokattu 29.08.2013 02:15:41)
Markkuilarin tekstissä oli plussan arvonen pointti. Eiköstä tää ole paisunut aika pahasti. Meininki alkaa menemään samaan kun tori ja sen huijaukset.

Jollen aivan väärässä ole alottajalla oli lähtökohta varottaa nuista parista ilmotuksesta, jossa hänen skebaa myös muut myi. Tehdään topicki "väärennökset ja lakiasiat" johon voi kasata nuita tekstejä ja mielipiteitä. Varotellaan täällä mahdollisista kusetusyrityksistä.

Jääkäri kiittää kuittaa ja poistuu kohti tirsamaata :)
Muovinen
29.08.2013 08:41:28

ReBeat: Nyt on supreme gibbonissa alennusmyynti meneillään. Feikki-sana on kyllä ilmestynyt takaisin, eli nythän se rikkoo taas torifiin sääntöjä. Yrittää varmaan saada ton nopeasti menemään ennenkuin tulli, poliisi ja Gibsoni ehtii kyselemään.

Eikö se ole koko ajan rikkonut torifin sääntöjä, koska yrittää myydä tuoteväärennöstä siellä?! Simppeli juttu, mutta joillakin tuntuu olevan ylivoimaisia ongelmia tämän ymmärtämiseksi.
Kimmo72
30.08.2013 22:43:42 (muokattu 30.08.2013 22:44:01)
Supreme poistettu Tori.fi sivulta.

E: kai se kohta sinne uudelleen putkahtaa.
Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan.
"She said I dont like Dream Theater that much, but I had a pen, and some paper, so what the fuck..." -Kevin Moore
mpekkanen
30.08.2013 22:51:01
Kimmo72: Supreme poistettu Tori.fi sivulta.

E: kai se kohta sinne uudelleen putkahtaa.

Toivottavasti on poistettu ,ettei olisi kukaan ostanut sitä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)