Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ensimmäistä bassoa ja bassovahvistinta etsimässä
1 2
Friedmanman
27.08.2013 19:04:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve!

Eli kitaraa tässä olen soitellut noin 3 vuotta nyt ja olen jo pitkään halunnut opetella soittamaan bassoa. No päätin pistää yhden kitaroistani myyntiin ja meinasin, että jollain 400-600 euron budjetilla olisi tarkoitus rueta bassoa ja vahvistinta hommaamaan. Huomioikaa, että basso ja vahvistin kuuluvat molemmat tuohon 400-600 euron budjettiin.

Tiedän jo mitkä merkit ovat hyviä ja mitä kannattaa välttää, mutta silti yritän tässä pähkäillä, että mitkä merkit sopisivat minulle. Soittelen siis musiikkia aika laidasta laiteen hevistä/suomirockiin yms joten basson ja vahvistimen tulisi olla monipuolisia. Huom basson tulisi olla 5-kielinen, mutta jos joku oikein hieno/hyvä 4-kielinen vaihtoehto tulee vastaan niin sekin voi käydä.

Olen ajatellut näitä vaihtoehtoja:

 

Bassot: http://www.thomann.de/fi/yamaha_rbx_375_fsl_slv.htm

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=773154

http://www.musamaailma.fi/basisti/bassot/tokai-apb-32-bb.html

http://www.thomann.de/fi/ibanez_sr305_rpm.htm

http://www.thomann.de/fi/fender_squier_vintmod_precision_am.htm

http://www.thomann.de/fi/fender_squier_affinity_pbass_set_mr.htm

Kysyisin noista jazz bassoista, että taipuuko sillä jazz bassolla hevimmätkin jutut vai onko se puhtaasti siihen jazziin tarkoitettu..? Tiedän, että se soundi riippuu aika paljon vahvistimesta, mutta kysynpähän vaan. Sama juttu noiden precision bassojen kanssa, että pystyykö niillä hevit soittelemaan?

Ja tietääkö kukaan onko toi bundle ihan paska vaihtoehto vai onko ihan kelvollinen?

 

Vahvistimet: http://www.thomann.de/fi/roland_cube20xl_bass.htm

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=775697

Nuo kaksi ovat käyneet mielessä ja tätä basson soittoa ei ole missään bändissä tarkoitus harrastaa niin mietin, että tuo 60w saattaa olla aika paljon pelkkään kotona soittamiseen.

Kiitokset avusta jo etukäteen!
 
Vessajono
27.08.2013 19:19:28 (muokattu 27.08.2013 19:21:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Friedmanman: Olen ajatellut näitä vaihtoehtoja:
 
Mä äänestän Ibanezia. Kitaran parista tulevaa saattaa todennäköisesti helpottaa esim. jazziin tai presariin verrattuna ohuempi ja siten helpposoittoisempi ja nopeampi kaula. Soundillisesti myös aika moniulotteinen vehje.
 
Ja ennen puristien paskamyrskyä - joo, minä tiedän, että Fenkkuja on tehty noin n+1:llä eri kaulaprofiililla.

Kysyisin noista jazz bassoista, että taipuuko sillä jazz bassolla hevimmätkin jutut vai onko se puhtaasti siihen jazziin tarkoitettu..? Tiedän, että se soundi riippuu aika paljon vahvistimesta, mutta kysynpähän vaan. Sama juttu noiden precision bassojen kanssa, että pystyykö niillä hevit soittelemaan?
 
Kyllä ne aika yleispäteviä on. Tietysti se perussoundi on melko tunnistettava mutta tosiaan varsinkin siellä hevipuolella ratkaisevampia tekijöitä ovat useinkin juuri vahvistimet ja efektit.

Nuo kaksi ovat käyneet mielessä ja tätä basson soittoa ei ole missään bändissä tarkoitus harrastaa niin mietin, että tuo 60w saattaa olla aika paljon pelkkään kotona soittamiseen.

Kiitokset avusta jo etukäteen!

 
Cube on ihan hyvä treenikaveri kotiolosuhteissa mutta jos käy sit kuitenkin niin, että se keikka tuleekin niin siinä vaiheessa sillä saakin jo heittää vesilintua. Eikä niitä watteja sinänsä kannata tuijottaa, eihän sitä vahvistinta oo mikään pakko täysillä pitää. Mä olen treenannut kerrostaloasunnossa 300-wattisen putkinupin ja 2x15" kaapin kanssa eikä siitä kukaan tullut valittamaan.
 
Lähdetkö kanssani BORNOBAARIIN?
Friedmanman
27.08.2013 19:44:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vessajono: Mä äänestän Ibanezia. Kitaran parista tulevaa saattaa todennäköisesti helpottaa esim. jazziin tai presariin verrattuna ohuempi ja siten helpposoittoisempi ja nopeampi kaula. Soundillisesti myös aika moniulotteinen vehje.
 
Ja ennen puristien paskamyrskyä - joo, minä tiedän, että Fenkkuja on tehty noin n+1:llä eri kaulaprofiililla.


 
Kyllä ne aika yleispäteviä on. Tietysti se perussoundi on melko tunnistettava mutta tosiaan varsinkin siellä hevipuolella ratkaisevampia tekijöitä ovat useinkin juuri vahvistimet ja efektit.

 
Cube on ihan hyvä treenikaveri kotiolosuhteissa mutta jos käy sit kuitenkin niin, että se keikka tuleekin niin siinä vaiheessa sillä saakin jo heittää vesilintua. Eikä niitä watteja sinänsä kannata tuijottaa, eihän sitä vahvistinta oo mikään pakko täysillä pitää. Mä olen treenannut kerrostaloasunnossa 300-wattisen putkinupin ja 2x15" kaapin kanssa eikä siitä kukaan tullut valittamaan.

 
Itse myös tuota ibanezia olen katsellut, koska niiden kitaroihin olen ainakin kovasti tykästynyt. Osaatko sanoa onko tollanen 5-kielinen aivan helvetin oudon tuntuinen verrattuna 4-kieliseen? 4-kielistä hiplailen aina kaverin luona ja koulussa, kun siihen on mahdollisuus joten onko se 5-kielisen tuntuma aivan erilainen?
 
Vahvistimesta vielä: Ei ole ainakaan aikeissa soittaa keikkaa/harjoitella bändin kanssa basistina joten veikkaan, että juuri tuollainen 20 tai 30 wattinen voisi olla sopiva minulle. Ainakin olin jotenkin tyytyväinen tuohon Cuben soundiin, kun sellaista kävin musakaupassa testaamassa.
 
Miikss
27.08.2013 21:18:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Friedmanman: Itse myös tuota ibanezia olen katsellut, koska niiden kitaroihin olen ainakin kovasti tykästynyt. Osaatko sanoa onko tollanen 5-kielinen aivan helvetin oudon tuntuinen verrattuna 4-kieliseen? 4-kielistä hiplailen aina kaverin luona ja koulussa, kun siihen on mahdollisuus joten onko se 5-kielisen tuntuma aivan erilainen?
 
Ibaneziin taipuisin itsekin tuon hintaluokan beisseissä. Viiskielinen on erituntuinen kuin nelonen, mutta siihen tottuu kyllä helposti. Kapeampi kieliväli toki vaatii soitolta enemmän tarkkuutta, mutta ei sitä tosiaan tarvii sen jälkeen edes ajatella kun on tottunut siihen. Itsellä aikanaan vaihto nelosesta viitoseen vaati ehkä kahden tunnin totuttelun, ei se ero oo niin paha mitä tälläkin palstalla jotkut pelottelee.
 
Friedmanman: Vahvistimesta vielä: Ei ole ainakaan aikeissa soittaa keikkaa/harjoitella bändin kanssa basistina joten veikkaan, että juuri tuollainen 20 tai 30 wattinen voisi olla sopiva minulle. Ainakin olin jotenkin tyytyväinen tuohon Cuben soundiin, kun sellaista kävin musakaupassa testaamassa.
 
Ei niitä keikkoja kannatakaan ajatella tässä vaiheessa. Suosittelisin itse tuota Cubea, mulla on 30W semmonen ollut jo varmaan 8 vuotta, hyvin pelittää vieläkin kotivahvistimena ja soundaa riittävän hyvältä. Jokatapauksessa jos keikkaa alkaa tosissaan tekemään, niin saat hommata isomman setin ja siinä vaiheessa mielellään pitää pienen vahvistimen kotona ja suuremman setin reeniksellä.
 
"Lähinnä sie oot sellanen inhorealistinen postmodernia kautta seuraava taidelaji"
zombywoof
27.08.2013 21:56:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuota bundlea en suosittele, siinä on Squeirin Affinity-sarjan basso mitkä ovat aika kökköjä. Itse suosittelisin tuota Squerin Vintage Modified presaria mutta tuo ibanez toimisi tosiaan paremmin kitarasta bassoon siirtyvälle. Käy testailee musaliikkeissä mikä tuntuu omiin käsiin parhaalta.
 
"Welcome Back My Friends To The Show That Never Ends"
sepisti
27.08.2013 21:56:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Riippuu ihan sinusta, että minkä noista bassoista haluat ottaa. Itse unohtaisin kuitenkin tuon bundlen. Eli testaamaan, mikä sopii käteen parhaiten. Kaikilla noilla voi soittaa uskottavasti heviä.
Noiden trankkuvahvistimien kanssa homma tuppaa menemään niin, että 150W ei riitä äänekkäämmässä bänditouhussa, joten 60W on ihan passeli teho himassa.
 
Jos sä et kuitenkaan meinaa soittaa bändissä, vaan yksin kotona, satsaisin 560 euroa bassoon ja 40 euroa tuohon-> http://www.thomann.de/fi/vox_amplug_bass.htm .
 
http://www.youtu.be/L5gGjlyzxfo
Krigg
27.08.2013 21:59:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käytetty presari johon satsaat tuosta budjetista sen 400-500€ ja lopuilla rahoilla jonkinlainen vahvistin. Alkuvaiheessa varsinkin kannattaa panostaa enemmän siihen soittimeen kuin vahvistimeen. Varsinkin kun nuo kotisoitteluun tarkoitetut pikkuvahvarit ovat suhteellisen edullisia, joten niitä voi melko surutta vaihtaa kalliimpaan, jos tarve tulee.
 
Funkånaut
27.08.2013 22:00:26
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sepisti: Jos sä et kuitenkaan meinaa soittaa bändissä, vaan yksin kotona, satsaisin 560 euroa bassoon ja 40 euroa tuohon-> http://www.thomann.de/fi/vox_amplug_bass.htm .
 
Tommonenhan vois olla näppärä.
 
"What do you think the next happen now?" - Jari "Sporde" Porttila Kuuntelen tämmöistä
J.Nikkanen
27.08.2013 22:01:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Funkonaut: Tommonenhan vois olla näppärä.
 
Ei se oikein ole, kyllä vahvistin on loppujen lopuksi näppärämpi.
 
Tein itse ja säästin polttopuiden hankinnassa.
SnowCrow
27.08.2013 22:03:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos monipuolisuutta haluat, niin kannattais mieluummin jazz basso kuin presari hommata. Mut sit et toisaalta saa presarin soundia. :) Heviä pystyy soittamaan kyllä molemmilla, nimim. kokemusta on.
Myös tuo Ibanezi on varmasti hyvä, mutta ite ainakin diggaan enemmän perinteisemmästä soundista (jazz/precision), kuin sellaisesta "modernista" mitä Ibanezeista ehkäpä saa. ;)
 
sepisti
27.08.2013 23:19:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Nikkanen: Ei se oikein ole, kyllä vahvistin on loppujen lopuksi näppärämpi.
 
Kuka tykkää mistäkin. Mä treenaan himassa mieluiten luurit päässä. Basso on liitetty suoraan tietokoneeseen. Saa taustat kuulumaan kätevästi, sekä pystyy samalla äänittämään omaa soittoa. Toki kaikki tämä on mahdollista, vaikka käyttäisi vahvistintakin. Kuulokkeet päässä tuntuu pääsevän fiilikseen pienelläkin volumella. Vahvistimen kanssa astiat vaan kaapissa helisee :)
 
http://www.youtu.be/L5gGjlyzxfo
Friedmanman
27.08.2013 23:29:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sepisti: Kuka tykkää mistäkin. Mä treenaan himassa mieluiten luurit päässä. Basso on liitetty suoraan tietokoneeseen. Saa taustat kuulumaan kätevästi, sekä pystyy samalla äänittämään omaa soittoa. Toki kaikki tämä on mahdollista, vaikka käyttäisi vahvistintakin. Kuulokkeet päässä tuntuu pääsevän fiilikseen pienelläkin volumella. Vahvistimen kanssa astiat vaan kaapissa helisee :)
 
Osaatko suositella sitten jotakin ohjelmaa bassonsoittoon joka korvaa tuon vahvistimen?
 
J.Nikkanen
28.08.2013 06:41:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sepisti: Kuka tykkää mistäkin. Mä treenaan himassa mieluiten luurit päässä. Basso on liitetty suoraan tietokoneeseen. Saa taustat kuulumaan kätevästi, sekä pystyy samalla äänittämään omaa soittoa. Toki kaikki tämä on mahdollista, vaikka käyttäisi vahvistintakin. Kuulokkeet päässä tuntuu pääsevän fiilikseen pienelläkin volumella. Vahvistimen kanssa astiat vaan kaapissa helisee :)
 
No mutta tämähän on jo ihan eri asia. Tuon Vox Amplug on hieman onneton laitos, äänenlaatu ei ole mikään mahti ja treenikaverina hieman niin ja näin. Toki se äänen muodostaa, mutta mp3 soittimen kanssa tuntuu jo hieman hankalalta ja koska basson saundia ei voi juurikiaan equttaa, on se joidenkin taustojen kanssa hieman pyllystä. Toki, hiton edullinen se on kyllä mutta koska tekee vain yhtä asiaa, ottaa se luonnollisesti esim. KORGin pandoralta turpiin josta löytyy klikki, rumpukone ja hitosti efektejä/saundeja, osa todella käyttökelpoisia. Siitäkin tosin puuttuu sisäinen muisti/korttipaikka taustoja varten ja äänitysmahdollisuutta ei ole. Näiden syiden takia mulla(kin) on monesti basso tietokoneessa kiinni jotta voi toistella taustoja ja äänittää omaa soittoaan. Joku pienen pieni härveli joka korvaisi tuon PCn rohjon on kyllä hankintalistalla ollut jo jonkin aikaa, ehkä vielä joskus. Mutta helvetin komeetahan se on välillä soitella kotosallakin niin että kaapissa helisee, eiks jeh? Viimeksi eilen...
 
Tein itse ja säästin polttopuiden hankinnassa.
T.Nick
28.08.2013 09:33:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Nikkanen: No mutta tämähän on jo ihan eri asia. Tuon Vox Amplug on hieman onneton laitos, äänenlaatu ei ole mikään mahti ja treenikaverina hieman niin ja näin. Toki se äänen muodostaa, mutta mp3 soittimen kanssa tuntuu jo hieman hankalalta ja koska basson saundia ei voi juurikiaan equttaa, on se joidenkin taustojen kanssa hieman pyllystä. Toki, hiton edullinen se on kyllä mutta koska tekee vain yhtä asiaa, ottaa se luonnollisesti esim. KORGin pandoralta turpiin josta löytyy klikki, rumpukone ja hitosti efektejä/saundeja, osa todella käyttökelpoisia. Siitäkin tosin puuttuu sisäinen muisti/korttipaikka taustoja varten ja äänitysmahdollisuutta ei ole. Näiden syiden takia mulla(kin) on monesti basso tietokoneessa kiinni jotta voi toistella taustoja ja äänittää omaa soittoaan. Joku pienen pieni härveli joka korvaisi tuon PCn rohjon on kyllä hankintalistalla ollut jo jonkin aikaa, ehkä vielä joskus. Mutta helvetin komeetahan se on välillä soitella kotosallakin niin että kaapissa helisee, eiks jeh? Viimeksi eilen...
 
Voxin Amplugi ja nappikuulokkeet on ihan verraton matkatavara. Takahuonelämmittelyyn tai jonnekin hutulle, jos tulee jotain ex tempore biisitoiveita kesken illan. Mahtuu about röökiaskin kokoiseen tilaan nappikuulokkeiden kanssa. Ja kun kuitenkin on puhelin ja spotifyt ja systeemit taskussa, niin saa vaikka humppaliiterin vessassa katottua niitä biisejä.
 
Se, että millä himassa soittelee, on taas toinen asia. Kylhän mä vetelen amplugilla usein kotisohvallakin, jos ei jaksa koneen edessä kyhnyttää.
 
Sin un condon. Siempre.
s151669
28.08.2013 09:52:22
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kai sulla joku kitaravahvistin on ? Itse soittelen kotona Laney VC 15 - kitaracombolla.
 
Antikitarasankari
J.Nikkanen
28.08.2013 10:47:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

T.Nick: Voxin Amplugi ja nappikuulokkeet on ihan verraton matkatavara. Takahuonelämmittelyyn tai jonnekin hutulle, jos tulee jotain ex tempore biisitoiveita kesken illan. Mahtuu about röökiaskin kokoiseen tilaan nappikuulokkeiden kanssa. Ja kun kuitenkin on puhelin ja spotifyt ja systeemit taskussa, niin saa vaikka humppaliiterin vessassa katottua niitä biisejä.
 
Tuossa kohtaa näyttää kyntensä joo, pieni, sievä ja kevyt ja tuossa kohtaa saundi on toissijainen asia.
 
Se, että millä himassa soittelee, on taas toinen asia. Kylhän mä vetelen amplugilla usein kotisohvallakin, jos ei jaksa koneen edessä kyhnyttää.
 
Satunnaisesti itsekkin, mutta luetellut puutteet on niitä mihin usein törmään. Tuo oma PCn rohjokin on sitten äänityksissä vähän niin ja näin. Aparaatti toimii jos on sillä tuulella.
 
Tein itse ja säästin polttopuiden hankinnassa.
Vessajono
28.08.2013 12:12:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

T.Nick: Voxin Amplugi ja nappikuulokkeet on ihan verraton matkatavara.
 
Juuri näin. Napit päähän, luurista musa tulille ja sit vaan lämmittelemään Jamersonin tahtiin. Eipähän tartte aina niitä saakelin asteikkoja hinkata.
 
Lähdetkö kanssani BORNOBAARIIN?
sepisti
28.08.2013 12:27:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Nikkanen: No mutta tämähän on jo ihan eri asia. Tuon Vox Amplug on hieman onneton laitos, äänenlaatu ei ole mikään mahti ja treenikaverina hieman niin ja näin. Toki se äänen muodostaa, mutta mp3 soittimen kanssa tuntuu jo hieman hankalalta ja koska basson saundia ei voi juurikiaan equttaa, on se joidenkin taustojen kanssa hieman pyllystä. Toki, hiton edullinen se on kyllä mutta koska tekee vain yhtä asiaa, ottaa se luonnollisesti esim. KORGin pandoralta turpiin josta löytyy klikki, rumpukone ja hitosti efektejä/saundeja, osa todella käyttökelpoisia. Siitäkin tosin puuttuu sisäinen muisti/korttipaikka taustoja varten ja äänitysmahdollisuutta ei ole. Näiden syiden takia mulla(kin) on monesti basso tietokoneessa kiinni jotta voi toistella taustoja ja äänittää omaa soittoaan. Joku pienen pieni härveli joka korvaisi tuon PCn rohjon on kyllä hankintalistalla ollut jo jonkin aikaa, ehkä vielä joskus. Mutta helvetin komeetahan se on välillä soitella kotosallakin niin että kaapissa helisee, eiks jeh? Viimeksi eilen...
 
Onhan se tietysti eri juttu. Mä lähdin vain liikkeelle siitä, että kaverilla riittäisi rahaa mahdollisimman paljon basson hankintaan ja Voxi tuli ekana mieleen.
 
Aloittajalle: Mä käytän koneessa ihan vaan Applen Garagebandia. PC:n ohjelmista en tiedä, mutta kyllähän tuo onnistuu varmasti millä tahansa äänityssoftalla.
 
http://www.youtu.be/L5gGjlyzxfo
J.Nikkanen
28.08.2013 12:33:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sepisti: Onhan se tietysti eri juttu. Mä lähdin vain liikkeelle siitä, että kaverilla riittäisi rahaa mahdollisimman paljon basson hankintaan ja Voxi tuli ekana mieleen.
 
Aloittajalle: Mä käytän koneessa ihan vaan Applen Garagebandia. PC:n ohjelmista en tiedä, mutta kyllähän tuo onnistuu varmasti millä tahansa äänityssoftalla.

 
Ääni Applelle ja karatebändille! Mä joudun aina säätämään ton PCn kanssa, frendi äänittelee Macin kanssa tuost noin vaan.
 
Tein itse ja säästin polttopuiden hankinnassa.
SnowCrow
28.08.2013 14:22:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Nikkanen: Ääni Applelle ja karatebändille! Mä joudun aina säätämään ton PCn kanssa, frendi äänittelee Macin kanssa tuost noin vaan.
 
Mä en joudu säätämään mun PC:llä ollenkaan. Äänitteln tuost noin vaan. :)
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «