Aihe: Bluetone-vahvistimet
1 2 3 4 530 31 32 33 34215 216 217 218 219
Hanok
26.08.2013 17:04:23
Jucciz: Liekö kaapista, mikistä vai mistä johtuvaa, mutta todella tunkkainenhan tuo äänipätkä oli: särökitarasoundille olennainen yläpää puuttui käytännössä kokonaan. Sen mitä soundin perusluonteesta kuitenkin sai irti, ihan terveeltähän tuo noin muuten kuulosti.

MD541 (tai 441) on perussoundiltaan melko tumma ja lisäksi tuossa otoksessa melko isossa kulmassa elementtiin nähden. Yläpäätä ja purevuutta saa kyllä tarvittaessa lisää mielin määrin.
Gabe
26.08.2013 19:22:45
Vladi: E: Lisään vielä sen, että Bluetonehan on suhteessa varsin uusi pulju ja valmistusmetodit ovat silmiinnähtävästi kehittyneet vuosien saatossa. Tuo myymäni nuppi on jo melkein parivuotias ja siinä on ehkä tuommoisia pieniä juttuja, kun taas reilu kuukausi sitten saapunut 2x10 kitarakaappi on viimeistelyltään aivan täydellinen. En epäröisi hetkeäkään laittaa sitä vertailuun vaikkapa Mesan tuotteiden kanssa.

Olen tässä nyt vähän aloittanut perehtymään tähän kaapin hommaamiseen. Mesa ja Bluetone ovat olleet alusta lähtien samalla viivalla, Bluetonen eduiksi lasken Mesaan nähden huomattavasti edullisemman hinnan ja sen että siitä kaapista saa juuri näköisensä. Osat ja rakennustavat ovat kyselyideni mukaan aika lailla samankaltaiset kummallakin valmistajalla, Mesa tosin käyttää liiman lisäksi myös nauloja kasaamisessa. En ehkä koe niitä nauloja kuitenkaan niin merkittävästi kestävyyteen vaikuttavana seikkana että haluaisin maksaa noin paljon enemmän. Jos mitään ihmeellisiä Mesa tarjouksia tai jotain älyttömän hyvää tori löytöä ei tule vastaan niin tämä erä näyttää menevän sitten Bluetonen suuntaan. Vielä pitäisi repiä vaipparallin keskeltä aikaa testaamiselle ja selvittää haluanko 1x12 vai 2x10 kaapin, molemmissa on omat puolensa.
TTV
26.08.2013 21:35:44
Hoi Tampesterin jannut, laittakaas huomenna kommentteja niistä uusista vahvareista. Harry kertoili hieman tuotoksista ja luulen niiden uppoavan muutamille :D
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
AngieRainbow
26.08.2013 21:35:44 (muokattu 26.08.2013 21:36:35)
Gabe: Olen tässä nyt vähän aloittanut perehtymään tähän kaapin hommaamiseen. Mesa ja Bluetone ovat olleet alusta lähtien samalla viivalla, Bluetonen eduiksi lasken Mesaan nähden huomattavasti edullisemman hinnan ja sen että siitä kaapista saa juuri näköisensä. Osat ja rakennustavat ovat kyselyideni mukaan aika lailla samankaltaiset kummallakin valmistajalla, Mesa tosin käyttää liiman lisäksi myös nauloja kasaamisessa. En ehkä koe niitä nauloja kuitenkaan niin merkittävästi kestävyyteen vaikuttavana seikkana että haluaisin maksaa noin paljon enemmän. Jos mitään ihmeellisiä Mesa tarjouksia tai jotain älyttömän hyvää tori löytöä ei tule vastaan niin tämä erä näyttää menevän sitten Bluetonen suuntaan. Vielä pitäisi repiä vaipparallin keskeltä aikaa testaamiselle ja selvittää haluanko 1x12 vai 2x10 kaapin, molemmissa on omat puolensa.

Tuo elementin koko on kyllä hyvä kysymys. Itse tykkään 12" elemmentin jytinästä ja omassa Bluetone komerossa niitä on 2 kpl. Sitten kun lähdet vielä miettimään, että mitäköhän laatua komoottien pitäisi olla, niin siinä onkin pähkäilemistä.

TTV: Hoi Tampesterin jannut, laittakaas huomenna kommentteja niistä uusista vahvareista. Harry kertoili hieman tuotoksista ja luulen niiden uppoavan muutamille :D

Laitetaan laitetaan. Älä huoli.
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
Gabe
26.08.2013 22:12:47
AngieRainbow: Tuo elementin koko on kyllä hyvä kysymys. Itse tykkään 12" elemmentin jytinästä ja omassa Bluetone komerossa niitä on 2 kpl. Sitten kun lähdet vielä miettimään, että mitäköhän laatua komoottien pitäisi olla, niin siinä onkin pähkäilemistä.

Sanopas muuta, tämä on toisaalta ihan viihdyttävääkin.. kunhan vain pysyy sopivissa rajoissa. Molempi olisi tietty parempi, rahanahne silmäni vilkuileekin jo uhkaavasti vähemmälle käytölle jääneitä kamppeita. :) 12" elementti on tuttu ja turvallinen, 2x12 on vain nyt vähän liikaa monessakin mielessä. 1x12 toimii kivasti kotonakin.. mutta 10" elementissä on jotain kovin kiehtovaa, pidän kovasti niiden selkeydestä ja napakkuudesta.
AngieRainbow
27.08.2013 21:22:06 (muokattu 27.08.2013 21:32:21)
Tänään tosiaan kokoonnuttiin Tampereella Jucciczen treenikämpällä Bluetone vahvistimia tyyppaamassa. Paikalla oli Vladin Bluetone Old Beast nuppi, Bluetone Bassman jr nuppi, Bluetone 6G3 combo ja Bluetone 5E3 combo (mikä vaihtoi illan aikana omistajaa...)

Ensinnäkin varmaa on se, että kaikki olivat hyviä. Samoin se, että ne olivat hyvin erilaisia ja ne täytyy kokea itse. Siihen saundiin vaikuttaa niin moni tekijä. Kaappi, elementit, mikit jne jne. Itse ainakin tykkään Fendereistä ajalta ennen Black Face aikakautta ja juurikin 5E3, 6G3 ja Bassman ovat kiinnostaneet jo jonkin aikaa.

6G3 on tosiaan räyhäkäs peli. Huh huh sitä ei Fenderiksi uskoisi. Ei jätä kylmäksi se.

5E3 on ollut mulla haaveissa jo tovin. Se on erittäin sielukas, mehevästi säröytyvä ja mahtavasti kitaran volalla puhdistuva klassikko.

Jucciczellahan on noita orkkiksia vehkeitä. Saundi ei Bluetonessa tietenkään oli täysin samanlainen. Se on mahdotonta. Hienoja vehkeitä Bluetonet olivat/ovat, mutta niitä täytyy melkein kokeilla itse, jotta tietää onko nuo 6G3 ja 5E3 oma juttu. Aika armottomia soittotaidon suhteen kyllä...

Mä ostin tosiaan 5E3 combon siltä seisomalta. Ei tästä tämän enempää. Klassikko...

Vladin Old Beast ja Bassman jr olivat molemaat hyviä (yllätys), mutta en niin keskittynyt niihin, koska halusin keikkailua ajatellen nimenomaan combon, joten mulla mielenkiinto keskittyi 6G3 ja 5E3 comboihin. Mulla on jo Bluetone JMP, joten en halunnut liian Marshallmaista vahvistinta, mikä 6G3 mielestäni on.

E: Ehkä paikalla olleet Jucciz ja Vladi voivat myös jakaa omia näkemyksiään asiasta. Voin laittaa myöhemmin lisää juttua 5E3:sta jahka saan soiteltua sillä enemmän.
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
AngieRainbow
27.08.2013 22:04:50 (muokattu 27.08.2013 22:22:46)
Vladi: Hienoja laitteita nää Bluetonet, ei voi muuta sanoa. Ehkä ainut miinus näissä on se, että pitäisi ainakin vähän tietää, mitä soundilta haluaa ja valita sitten omansa.

Tämä on totta! Aika harva on ikinä elämässään soittanut aitoa 6G3 tai 5E3 Fenderiä. Mä olen ostanut Harryltä uutena neljä Bluetonea. Kaksi näistä on ostettu pelkkien mielikuvien perusteella. Molemmat on myyty. Kahta olen kokeillut ennen ostopäätöstä ja ne ovat talossa tallella.

Harrykin varmasti mielellään keskustelee asiakkaan kanssa huolella, jotta saadaan varmasti mieleinen kone. Välillähän on kaikenlaisia tilaisuuksiakin, joissa noita pääsee kokeilemaan kuten Kitarakuussa Tampereella.
Jucciz
27.08.2013 22:43:52 (muokattu 27.08.2013 23:44:27)
Lyhyt raportti täälltäkin suunnalta.

Se oli muuten sillä lailla, että Bluetone Old Beast oli ekaks Les Paulin kanssa vähän "plääh", mutta annas kun siihen tökkäsi Telecasterin kiinni: kaikki se EL84-yläpäähelinä, joka LP:n kanssa vähän ärsytti, olikin yhtäkkiä juuri oikeanlaista helinää ainakin allekirjoittaneen korville. Jos joku vahvistin sopii erinomaisesti rokkenroll-komppikitaristille yhdessä Telecasterin kanssa, se on tuo Old Beast. Ainakin tämänpäiväisen perusteella se on erittäin tervesoundinen kone juuri semmoiseeen työskentelyyn. Vahvistimen kanssa oli käytössä suurimman osan ajasta puoliavoin Bluetone 2x10"-pystykaappi - verrattoman kevyt, maltillisen kokoinen ja tervesoundinen komero.

Bluetone Deluxe 6G3 oli tutulla tavalla kiukkuinen, aivan kuten esikuvansakin. Nupit tarpeeksi lujalla oli pakko raapia päätään: "eihän tää nyt kuulosta sitten pätkääkään Fenderiltä"... soundissa oli nimittäin ätäkkiä (engl. attack) enemmän kuin varhaisimmissa plexi-Marshalleissa ja säröä vaikka muille jakaa. Soundi oli jotenkin hyvällä tavalla todella "naamassa". Tällä voisi hyvinkin uskottavasti vetää sitä samaa 80-luvun tukkaheviä, johon normaalisti yhdistäisit Marshallin JCM800-fullstackit. Omalla kohdallani tärkeintä oli kuitenkin se, taipuuko tuo kone vanhaan ZZ Top:iin. Lyhyesti sanottuna: taipuu se. :)

Bluetone 5E3 "Tweed Deluxe" tuntui käyttäytyvän monessa mielessä samalla tavalla kuin tuo oma '60 Fender Deluxe 5E3, jossa on alkuperäiset suotokonkat edelleen (uudet odottavat jo kuumeisina hyllyssä...) Syvemmästä kotelosta johtuen Bluetonen soundi oli jokseenkin esikuvaansa tanakampi ja luonnollisesti monipuolisuutta tuntui tarjoavan laitteen VVR-kytkentä, joka vaikuttaa sekä etu- että pääteasteputkien jännitteisiin. Tämä ilmeisesti toimii katodibiasoidussa koneessa erityisen mallikkaasti. Ihmeen hyvää soundia tuntui koneesta saavan myös todella maltillisilla äänenpaineilla, joskin isommilla vaimennuksilla "läskiä" katosi aika lailla - ihan luonnollista. "Tweed-hapankorppua" haluavalle tätä konetta on helppo suositella - tai ei juuri tätä, koska Anssi osti sen jo. Harry varmasti rakentaa tarvittaessa uuden. Oispa herkullista kuulla tätä konetta kunnon jenkkiputkilla, nyt kun sisällä olivat enemmänkin 6L6:ia muistuttavat JJ 6V6:t ja etuasteessakin ilmeisesti tavanomaisempaa hyllytavaraa.

Paikalla ollut Bluetone Bassman pohjautuu Fender Bassman 5F6-A-kytkentään, eli siihen legendaariseen vahvistimeen, joka toimi aikanaan pohjana ekalle Marshallille vuonna 1962. Tämähän on nappuloiden asennosta riippuen täysiverinen räyhärokkikone, kaunis ja sävykäs tweed-Fenkku tai mitä tahansa noiden kahden väliltä: samalla koneella onnistuu reipas rock-riffittely sekä myös hempeä jazz-fiilistely ongelmitta. Hirmu tervesoundinen vahvistin: tuntui toimivan mainiosti sekä osittain avoimella 2x10"-kaapilla että kokonaan suljetulla kapeahkolla 2x12"-kaapilla (tässä tapauksessa Marshall 2045 jostain 70-luvun puolivälistä). Ei se tavallaan ihme ole, että tätä vahvistinta pidetään yhtenä sähkökitarasoundin graalin maljoista ja myös rakennussarjoja on saatavissa kymmeniltä eri firmoilta.

Summa summarum: kunhan vaan löydettiin oikeat säädöt ja oikea kitara kunkin vahvistimen pariksi, oli hyviä soundeja tarjolla runsain mitoin. Tänään paikalla olleet Bluetonet vaikuttivat omiin korviini todella hyväsoundisilta koneilta. Samoin niiden olemus huokui mekaanista kestävyyttä ja tahtoa pysyä käyttökunnossa vuosikymmeniä. Jämäköitä pelejä ja hyvää soundia = aika vastustamaton yhtälö... ja tämä kaikki siis sellaisen kaverin suusta, jolla ei edes yhtään Bluetone-vahvistinta (vielä) ole. Yritän vaan suhtautua avoimin mielin (ja ennen kaikkea korvin!) kaikkeen, mitä tarjolla on. Näistä laitteista ja sessioista jäi erittäin positiivinen fiilis. Samoin Harryn asenne vahvistimien rakentelua kohtaan on esimerkillinen: valmistetaan tuotteet niin hyvin kuin osataan - ja vakuutena tästä on se, että laitteilla on 10 vuoden takuu.

Kiitokset team Bluetone sekä Anssi ja Vladi!
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Muovinen
27.08.2013 23:15:42

Olisinpa voinut olla tuolla testeissä paikalla! Kiinnostaa nimittäin nuo 5e3 ja 6g3 -koneet nyt aivan vietävästi ja Bluetone ois hyvä vaihtoehto, koska Fenderin orkkikset on niin arvokkaita. Ja onhan ne suomalaisia, takuut on ja huolto pelaa. Argh.
AngieRainbow
28.08.2013 01:06:36 (muokattu 28.08.2013 01:10:21)
Muovinen: Olisinpa voinut olla tuolla testeissä paikalla! Kiinnostaa nimittäin nuo 5e3 ja 6g3 -koneet nyt aivan vietävästi ja Bluetone ois hyvä vaihtoehto, koska Fenderin orkkikset on niin arvokkaita. Ja onhan ne suomalaisia, takuut on ja huolto pelaa. Argh.

Siinäpä tiivistetysti ne syyt, minkä vuoksi itsekin olen näihin taipunut: Orkkikset ovat todellakin harvassa ja kalliita. Suomalaista laatutyötä luotettavalla takuulla ja huollolla. Saundi on niin lähellä orkkista kuin tänä päivänä on mahdoliista tehdä lisättynä järkevillä muutoksilla.

Kyllä minä laitan mieluummin 1,5-2k euroa suomalaiseen p-t-p koneeseen kuin johonkin kaukoidän piirilevyihmeeseen.
Laulava Kylätohtori
28.08.2013 09:39:25
AngieRainbow: Siinäpä tiivistetysti ne syyt, minkä vuoksi itsekin olen näihin taipunut: Orkkikset ovat todellakin harvassa ja kalliita. Suomalaista laatutyötä luotettavalla takuulla ja huollolla. Saundi on niin lähellä orkkista kuin tänä päivänä on mahdoliista tehdä lisättynä järkevillä muutoksilla.

Mahtaako olla vielä niin, että vaikka pistäisit kaksi aitoa Fenderiä vierekkäin, niin se soundi ei ole identtinen?

Kyllä minä laitan mieluummin 1,5-2k euroa suomalaiseen p-t-p koneeseen kuin johonkin kaukoidän piirilevyihmeeseen.

Jep, onhan se jollain tavalla mukava tukea kotimaista vahvistinrakennusta ja työllisyyttä. Pienistä asioistahan ne muutokset tulevat.

Tuota Bluetonen hintaa, kun vertailee ulkomaan vehkeisiin, niin pitää huomioida, että esim. Ameriikan verotuksella ja työn sivukuluilla Bluetonen hinta olisi huomattavasti halvempi. Eli Ameriikan Johnilla on huomattava kilpailuetu suomalaista vahvistinrakentajaa vastaan.

Mutta olisipa tosiaan ollut hauska olla noissa bileissä. Huikeita laitteita, joita tekisi mieli päästä kokeilemaan. Jossain kohtaa, kun rahat sallivat, pitää hommata toinen Bluetone, mutta pakka on vielä niin levällään, etten yhtään osaa sanoa, mitä siihen loppuviimeksi tulee...
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Vladi
28.08.2013 18:15:35 (muokattu 28.08.2013 18:21:01)
Päätinpä harrastaa hieman kotiäänittelyä ja vertailla kolmea eri vahvistinta. Omistan tällä hetkellä kaksi Bluetonea, Dusty Roadin ja Old Beastin ja olen härskisti tilannut Thomannilta Suhr Badgerin testiin. Mikäs sen parempaa, kuin vertailla näitä kolmea mahdollisimman "neutraalisti".

Kaikissa vahvistimissa kolmialueiset EQ:t ovat klo 12, gainia säädetty joka pätkään fiilispohjalta ja mastervolumet (Badgerin tapauksessa Power ja Drive) säädetty suht samalle tasolle. Old Beast ja Dusty Road olivat molemmat 20watin asetuksella.

Signaaliketju oli seuraava:

PRS SE Bernie Marsden, cleanissa mikkikytkin keskiasennossa, muuten tallamikki päällä. --> vahvistin --> Bluetone 2x10, takaa suljettu, elementteinä WGS Veteranit --> Shure SM58 --> Edirol UA-25EX --> Logic 9 Pro, jossa kaikille raidoille annettu identtinen määrä kompuraa(hyvin hienovaraisesti).

Soitto on vähän mitä on, eikä asiaa helpota se, että kitarassa on 10-46-setti ja itse olen tottunut 11-49:iin. Mikityskin oli vähän sinne päin, hain parilla otolla suht hyvän kohdan ja that's it. Mikityksen olisi voinut varmasti toteuttaa paremminkin, mutta koska olosuhteet kaikille kolmelle vahvistimelle olivat identtiset, ääninäytteet ovat vertailukelpoisia.

CLEAN
https://dl.dropboxusercontent.com/u/5209543/Badger_clean.mp3
https://dl.dropboxusercontent.com/u/5209543/DR_clean.mp3
https://dl.dropboxusercontent.com/u/5209543/OB_clean.mp3

CRUNCH
https://dl.dropboxusercontent.com/u/5209543/Badger_crunch.mp3
https://dl.dropboxusercontent.com/u/5209543/DR_crunch.mp3
https://dl.dropboxusercontent.com/u/5209543/OB_crunch.mp3

MORE CRUNCH
https://dl.dropboxusercontent.com/u/5209543/Badger_more_crunch.mp3
https://dl.dropboxusercontent.com/u/5209543/DR_more_crunch.mp3
https://dl.dropboxusercontent.com/u/5209543/OB_more_crunch.mp3

Jos näistä pätkistä voidaan päätellä jotain, niin se on se, että kaikki vahvarit soivat ihan mukavasti kotioloissakin ja kunnollisella mikityksellä olisi saanut talteen sen soundin, mitä itse kuulin huoneessa. Tuo 2x10 kaappi on minulle vielä uusi tuttavuus enkä ole ehtinyt tekemään perusteellista kartoitusta parhaista mikityskohdista.

Kommentit ovat tervetulleita!
julkke
28.08.2013 19:32:11

Ihan jees soundit lähti kaikista.
kimurantti1
28.08.2013 20:29:16 (muokattu 28.08.2013 20:30:55)
Vladi: --kaikille raidoille annettu identtinen määrä kompuraa(hyvin hienovaraisesti).

Saisko noi kuultavaksi ilman kompuraa? Onko Badger se 18w versio? Mä olen siinä kuulevinani saman minkä melkein kaikissa pienitehoisissa vahvistimissa. Isommalla säröllä headroom meinaa loppua kesken varsinkin jos kitarassa on humbuckerit, alapään attackista erottaa. Tuollaisenaan noissa klipeissä Badger on ylivoimaisesti parhaan kuuloinen, soundi paljon rikkaampi ja enemmän läsnä pl. viimeinen pätkä, Old Beast toimii musta paremmin. Oliko se puolitettuna vai täydellä teholla?
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Ziggy Bubba
28.08.2013 21:22:57

Näin Badger-nupin (18w) omistajana noi säröt kuulosti aika "sirakoilta", tiiä sitten onko mikityksestä vai mistä kiinni. Ehkä mikki sijoitettuna hiukan reunemmas voisi auttaa asiaan, näin mutulla.

Badger alkaa muuten puskea varsinkin humppareilla päätemuroa jo kun driven lykkää päälle kakkosen. Tai ainakin soundi selkeästi kompressoituu sen jälkeen omaan korvaan. "Headroomikasta" etusruttua tosta saa oikein kivasti kun laittaa powerista volat maun mukaan, drivet vaikka siihen kakkoseen ja gainin välille 2-4, riippuen onko vintaget sinkut vai tehokkaammat humpparit.

Aika pitkään tuonkin kanssa sai tuunata että ihan tosissaan tajusi miten se tikittää. Kehnoa soundia siitä on kuitenkin yhä vaikeaa saada :)

Sori kun OT:tä pusken, mutta juu.
Yhden miehen pläskiä pruttua ja tunnelmaa: CROOKMACHINE
Gabe
28.08.2013 21:38:40 (muokattu 28.08.2013 21:39:10)
Vladi: Päätinpä harrastaa hieman kotiäänittelyä ja vertailla kolmea eri vahvistinta. Omistan tällä hetkellä kaksi Bluetonea, Dusty Roadin ja Old Beastin ja olen härskisti tilannut Thomannilta Suhr Badgerin testiin. Mikäs sen parempaa, kuin vertailla näitä kolmea mahdollisimman "neutraalisti".

Kiitos tästä! Silmäilin itsekin tuota Badgeria vähän sillä silmällä kun nuppia hain, ja se kuulosti kyllä minun korvaani tuosta kolmikosta parhaimmalta joka pätkässä. Bluetonetkaan eivät kuulostaneet missään nimessä huonolta mutta tuossa oli jotain hyvin miellyttävää. Nämä pätkät nostivat kyllä myös kiinnostusta tuota Bluetonen 2x10 kaappia kohtaan entisestään. EL 84 on kyllä mahtava putki.
Vladi
28.08.2013 22:49:40
kimurantti1: Saisko noi kuultavaksi ilman kompuraa? Onko Badger se 18w versio? Mä olen siinä kuulevinani saman minkä melkein kaikissa pienitehoisissa vahvistimissa. Isommalla säröllä headroom meinaa loppua kesken varsinkin jos kitarassa on humbuckerit, alapään attackista erottaa. Tuollaisenaan noissa klipeissä Badger on ylivoimaisesti parhaan kuuloinen, soundi paljon rikkaampi ja enemmän läsnä pl. viimeinen pätkä, Old Beast toimii musta paremmin. Oliko se puolitettuna vai täydellä teholla?

Voin huomenna heittää kuultavaksi. Tässä pitää ottaa huomioon myös se, että en ole vielä päässy täysin sinuiksi tuon Badgerin tehonsäädön kanssa, joten sinne on saattanut helposti lipsahtaa "reunasäröä".

Mietin sitä, että tuleekohan Badgerin voimakkaampi presence nimenomaan siitä, että noilla tehoskaalauksilla siinä soundissa on myös päätettä mukana?

Ja Old Beast oli 20w asetuksella. Se kuulostaa aikamoisen paljon isommalta 40wattisena, mutta tätä testiä varten halusin pitää kaikki koneet samassa teholuokassa.
Vladi
28.08.2013 22:52:22
Ziggy Bubba: Näin Badger-nupin (18w) omistajana noi säröt kuulosti aika "sirakoilta", tiiä sitten onko mikityksestä vai mistä kiinni. Ehkä mikki sijoitettuna hiukan reunemmas voisi auttaa asiaan, näin mutulla.

Badger alkaa muuten puskea varsinkin humppareilla päätemuroa jo kun driven lykkää päälle kakkosen. Tai ainakin soundi selkeästi kompressoituu sen jälkeen omaan korvaan. "Headroomikasta" etusruttua tosta saa oikein kivasti kun laittaa powerista volat maun mukaan, drivet vaikka siihen kakkoseen ja gainin välille 2-4, riippuen onko vintaget sinkut vai tehokkaammat humpparit.

Aika pitkään tuonkin kanssa sai tuunata että ihan tosissaan tajusi miten se tikittää. Kehnoa soundia siitä on kuitenkin yhä vaikeaa saada :)

Sori kun OT:tä pusken, mutta juu.

Juu kuten sanoin, mikitys oli vähän sinnepäin enkä ole vielä ottanut asiakseni perehtyä, mistä kohtaa tuommoista 10-tuumaista elementtiä pitäisi mikittää. Mulla oli edellisessä kaapissa teipillä merkitty kohdat aikoinaan, pitää tälle tehdä sama jossain vaiheessa. :)

Kieltämättä Badgerissa tuo Gainin, Driven ja Powerin suhde on aika jännä, ei ole ihan se perinteisin säätötapa. Hyvänoloinen laitehan se kyllä on. :)
kimurantti1
29.08.2013 00:09:20 (muokattu 29.08.2013 00:15:24)
Vladi: Voin huomenna heittää kuultavaksi. Tässä pitää ottaa huomioon myös se, että en ole vielä päässy täysin sinuiksi tuon Badgerin tehonsäädön kanssa, joten sinne on saattanut helposti lipsahtaa "reunasäröä".

Jeps. Todella harvoin musta levylle särökitararaitoja kompressoidaan. Puhdasta soundia ehkä joskus, mutta sekin usein ihan kompressoripedaalilla. Olisi mukava kuulla Badgeria ilman tehoskaalausta, niin saa headroomista jonkun käsityksen.

Vladi: Juu kuten sanoin, mikitys oli vähän sinnepäin enkä ole vielä ottanut asiakseni perehtyä, mistä kohtaa tuommoista 10-tuumaista elementtiä pitäisi mikittää.

Kantsii huomata, että Ziggy Bubban mainitsema soundin "sirakkuus" ei välttämättä johdu mikityksestä vaan juurikin noista 10" elementeistä. Todella harva soittaja käyttää särösoundiinsa (puhun siis jonkin sortin rokkisoundista) 10" elementtejä, 12" on standardi johon melkein kaikkien korvat on tottuneet.

Joka tapauksessa Badger kuulosti noista kolmesta parhaalta, in my humble opinion. Tää on ehkä vähän ilkeästi sanottu, mutta musta varsinkin puhdas soundi Bluetone-pätkissä kuulosti melko elottomalta verrattuna Badgeriin. Ainoa Bluetone jota mä olen kokeillut on vähän modailtu Deluxe Reverb-klooni, ja verrattuna orkkiksiin siitä jäi valitettavasti vähän sama maku.
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)